Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wilma2206
#1530419
Hallo allemaal,

Mijn vraag is NIET bedoeld om te "provoceren" maar puur om het hele Barfen voor mezelf op een rijtje te krijgen.

Als het gaat over voeding (brokken of Barf) dan wordt al gauw het voorbeeld van de Wolf in de natuur gegeven. (Geen brok!)
Als het gaat over vlees (rauw of gekookt) dan krijgen we het voorbeeld van "de Wolf die niet met een kookpot onder zijn poot loopt" en alles rauw eet.
Ben ik het overigens helemaal mee eens!
Maar ik lees hier dat heel, heel veel hondenbezitters die Barfen WEL hun hond joghurt en/of kefir geven.
Ik heb me er echt in verdiept en begrijp de gezondheids"voordelen" van deze producten voor de MENS.
Maar voor de hond?
Om in dezelfde sfeer te blijven: ik heb nog nooit een wolf met een pak joghurt en/of een flesje kefir gezien.
Waarom dan wel onze honden geven?

Bedankt voor de antwoorden/argumenten voor of tegen etc.
Door marye
#1530434
Ik geeft extra dingen, omdat ik mijn hond niet volledig met wild kan voeren en het vlees van gehouden dieren.
Denk dat dit vlees toch wat minder voedingsstoffen bevat en wel wat aanvulling kan gebruiken.
Door Lizzy
#1530440
Nou, kefir en yoghurt zijn ook niet nodig om je hond gezond te houden. Ik geef het hier hooguit voor de probiotica en omdat ze het lekker vinden. Maar ze krijgen het hier niet te vaak en er zijn zelfs geluiden dat zuivel niet gezond is, niet voor mens, niet voor dier. Neemt niet weg dat je een hond ook weer niet 1 op 1 kan vergelijken met de huishond. De leefwijzen is anders en de voeding is ook anders. Het kan derhalve dus bepaald geen kwaad om je huishond extraatjes te geven, die een wolf niet vaak/niet krijgt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1530444
Wilma2206 schreef: Hallo allemaal,

Mijn vraag is NIET bedoeld om te "provoceren" maar puur om het hele Barfen voor mezelf op een rijtje te krijgen.

Als het gaat over voeding (brokken of Barf) dan wordt al gauw het voorbeeld van de Wolf in de natuur gegeven. (Geen brok!)
Als het gaat over vlees (rauw of gekookt) dan krijgen we het voorbeeld van "de Wolf die niet met een kookpot onder zijn poot loopt" en alles rauw eet.
Ben ik het overigens helemaal mee eens!
Maar ik lees hier dat heel, heel veel hondenbezitters die Barfen WEL hun hond joghurt en/of kefir geven.
Ik heb me er echt in verdiept en begrijp de gezondheids"voordelen" van deze producten voor de MENS.
Maar voor de hond?
Om in dezelfde sfeer te blijven: ik heb nog nooit een wolf met een pak joghurt en/of een flesje kefir gezien.
Waarom dan wel onze honden geven?

Bedankt voor de antwoorden/argumenten voor of tegen etc.
Ik wel  Afbeelding

Afbeelding

( :biggrin2:)

Nu ff serieus. Ik zie naast  "vind het gewoon lekker" verder de voordelen voor een mens nog niet eens :)  Als ze hier al yoghurt krijgen dan is het een lik voor de leuk en de lekker, maar meer ook niet. Wat de natuur aangaat....ik voer rauw omdat een wolf rauw eet. Verder zijn de leefomstandigheden van mijn honden niet te vergelijken met die van wolven en hoop ik ze ook iets langer over te houden dan de gemiddelde wolf. Daarbij bedien ik mezelf dus van voedingsmiddelen en supplementen die niet op het wolvenmenu staan. Mij persoonlijk zul je ook niet al teveel over "natuur" horen, want de natuur is hard en in de natuur is ziek= dood en ik ben een sofite, dus bij is is het niet natuur, dus ziek = pilletje halen :)
Door Wilma2206
#1530449
ik voer rauw omdat een wolf rauw eet. Verder zijn de leefomstandigheden van mijn honden niet te vergelijken met die van wolven. Mij persoonlijk zul je ook niet al teveel over "natuur" horen, want de natuur is hard en in de natuur is ziek= dood en ik ben een sofite, dus bij is is het niet natuur, dus ziek = pilletje halen :)
[/quote]

Daar heb je gelijk in: ik ben pro-natuur maar als mijn hond "gered" is met een pilletje of zalfje, zal ik het ook doen!

Maar hier op Barfplkaats wordt wel vaak de vergelijking tussen wolf en hond gemaakt (pro Barfen) maar als het minder "natuurlijk" is, dan gaat vaak "opeens" de vergelijking met de wolf niet op!

Vandaar mijn vragen over joghurt/kefir. (En eerder knoflook).
Door Esther Q
#1530450
Hier krijgen ze geen yoghurt, hooguit soms wat kefir, bv na een narcose of om medicijnen weg te krijgen, idd omdat ze het lekker vinden en vanwege de probiotica. Maar ik denk dat als een wolf kefir of yoghurt tegenkomt dat ie het echt wel opeet :D
Door Wilma2206
#1530469
Esther Q schreef: Hier krijgen ze geen yoghurt, hooguit soms wat kefir, bv na een narcose of om medicijnen weg te krijgen, idd omdat ze het lekker vinden en vanwege de probiotica. Maar ik denk dat als een wolf kefir of yoghurt tegenkomt dat ie het echt wel opeet :D
Maar als een hond een zak brokken (lees; alles wat eetbaar is!) tegenkomt, eet hij het ook op!
Niet echt een argument pro joghurt en/of kefir etc.
Door Wilma2206
#1530476
marye schreef: Ik geeft extra dingen, omdat ik mijn hond niet volledig met wild kan voeren en het vlees van gehouden dieren.
Denk dat dit vlees toch wat minder voedingsstoffen bevat en wel wat aanvulling kan gebruiken.
Maar vang je dat tekort aan voedingsstoffen dan op met "aanvullingen" zoals johurt, kefir etc?
Kunnen we dan niet beter een voedinssupplement geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1530488
Wilma2206 schreef: ik voer rauw omdat een wolf rauw eet. Verder zijn de leefomstandigheden van mijn honden niet te vergelijken met die van wolven. Mij persoonlijk zul je ook niet al teveel over "natuur" horen, want de natuur is hard en in de natuur is ziek= dood en ik ben een sofite, dus bij is is het niet natuur, dus ziek = pilletje halen :)


Daar heb je gelijk in: ik ben pro-natuur maar als mijn hond "gered" is met een pilletje of zalfje, zal ik het ook doen!

Maar hier op Barfplkaats wordt wel vaak de vergelijking tussen wolf en hond gemaakt (pro Barfen) maar als het minder "natuurlijk" is, dan gaat vaak "opeens" de vergelijking met de wolf niet op!

Vandaar mijn vragen over joghurt/kefir. (En eerder knoflook).
Let wel, dat Barfplaats een forum is met veel leden, die veelal een eigen mening en ervaring of wat dan ook hebben. Dat er in een pro-barfverhaal de wolf ter sprake komt is puur ter vereenvoudiging van de materie om mensen de onlogica in te laten zien van het voeren van bewerkt steriel voedsel.  Dat je dus rauw voer promoot en daarbij de voorvader van de hond gebruikt is niet hetzelfde als de levenstijl van de wolf op je hond loslaten.
Mensen kunnen inderdaad soms wat ambivalent zijn als het gaat om de wolf in hun hond, maar in de basis gaat het puur om het idee dat de hedendaagse hond qua spijsvertering niet zo ver van zijn voorvader afstaat dat hij heden ten dage droogekookte granenprakjes zou moeten eten om gezond te kunnen blijven.
Door Esther Q
#1530491
Wilma2206 schreef: Maar als een hond een zak brokken (lees; alles wat eetbaar is!) tegenkomt, eet hij het ook op!
Niet echt een argument pro joghurt en/of kefir etc.
Zo was het ook niet bedoeld. Ik voer het zelf niet schreef ik al.
Door Wilma2206
#1530500
Angelique schreef: Let wel, dat Barfplaats een forum is met veel leden, die veelal een eigen mening en ervaring of wat dan ook hebben. Dat er in een pro-barfverhaal de wolf ter sprake komt is puur ter vereenvoudiging van de materie om mensen de onlogica in te laten zien van het voeren van bewerkt steriel voedsel.  Dat je dus rauw voer promoot en daarbij de voorvader van de hond gebruikt is niet hetzelfde als de levenstijl van de wolf op je hond loslaten.
Mensen kunnen inderdaad soms wat ambivalent zijn als het gaat om de wolf in hun hond, maar in de basis gaat het puur om het idee dat de hedendaagse hond qua spijsvertering niet zo ver van zijn voorvader afstaat dat hij heden ten dage droogekookte granenprakjes zou moeten eten om gezond te kunnen blijven.
Maar dat is precies de reden waarom ik deze vraag stel: om meningen, standpunten pro en contra, gewoon om mijn eigen mening te kunnen vormen.
Door marye
#1530510
Wilma2206 schreef: Maar vang je dat tekort aan voedingsstoffen dan op met "aanvullingen" zoals johurt, kefir etc?
Kunnen we dan niet beter een voedinssupplement geven?
Een voedingssupplement voor bijv. pro-biotica zou ik inderdaad kunnen geven en dat doe ik soms ook.
Alleen moet dat dan weer ergens anders doorheen en dan kom je al gauw op iets vloeibaar uit zoals yogurt.
Het tweede nut voor mij is dus dat ik er andere toevoegingen zoals groente en kruiden doorheen kan doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1530731
Yoghurt/kefir of dergelijke geef ik nooit. Ik zie er de (meer)waarde voor de honden niet van in. Ze vinden het lekker ja, maar als ik ze alles zou moeten geven wat ze lekker vinden  :-X
Voor de probiotioca heb ik hier in de vorm van voedingssupplement een potje poeder in de kast staan. Als ik denk dat een van mijn honden dat goed kan gebruiken krijgt hij daar wat van. Maar dat hoeft niet door iets speciaals, het gaat gewoon over hun vleesmaaltijd en bindt zich aan de vleessappen en wordt gewoon mee opgegeten. Daar is (hier althans) geen ander medium voor nodig.  ;)
Door Mevroi Kruim
#1531015
Een voedingssupplement zou leuk zijn als we wisten wat precies de verschillen zijn tussen wild en bio-industrievee. Maar dat weten we niet. En dus kunnen we ook niet gericht supplementeren. Eigenlijk geldt voor dit soort dingen dat we 'maar een dotje doen' oftewel, we kijken wat bij onze honden wel en niet de gezondheid bevordert. Experimenteel onderzoek zonder echte controlegroep, het is helaas niet anders. Sommige mensen merken dat toevoeging van bacterien via yoghurt of kefir voor hun hond gunstige effecten heeft. Da's dan mooi meegenomen. Maar wetenschappelijk onderbouwd is het niet, gewoon omdat er geen geld is om dit soort dingen goed te onderzoeken. Wat dat betreft verschilt het weinig van voedingswetenschap voor mensen trouwens. Ook daar is niet bar veel werkelijk deugdelijk empirisch onderzocht, heel veel is gebaseerd op ervaringen van mensen. De ratio achter de Schijf van 5 is ook niet meer dan 'het werkt vaak wel aardig en die voedingsstoffen waarvan we iig weten dat ze nodig zijn zitten er wel in'.
Heel veel medisch handelen heeft ook geen sterkere basis dan wat case studies en wat ervaring van medici.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1532262
Angelique schreef: Ik wel  Afbeelding

Afbeelding


Hahahahaha die vind ik leuk.

Hier krijgen ze kefir omdat ik dan makkelijk de groente er door kan doen en wij drinken het zelf ook :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door