Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yada
#1530258
Stukje van Mogens:
Vet om te werken – geen koolhydraten
U heeft vast wel eens gelezen dat het voeren van vet leidt tot problemen met de lever en de nieren. Deze onderzoeken zijn gedaan voor mensen of zijn gebaseerd op het gebruik van gekookt vet (of beide).

De resultaten kunnen niet doorgetrokken worden naar onze honden.

Mensen met honden die hard moeten werken (sledehonden, S&R honden enz.) hebben de ervaring dat de honden veel beter presteren met extra vet in de voeding.

Geen extra eiwitten en zeker geen extra koolhydraten. Vet.
Ik voer kvv maar ik stel de vraag in deze sub omdat ik denk dat hier meer mensen hangen met verstand van toevoegingen  
Ik fiets en sport met mn hondje, dus ik wil graag wat extra vetten aan zn voeding gaan toevoegen, ik voer cb biologisch en ga liever niet terug op de aktief variant.

Wat zijn goede vetten om toe te voegen aan het eten om energie uit te halen, en waar koop ik die t best?
Hoor wel eens mensen die schapenvet toevoegen aan het eten, wat is dit precies en is dat aan te raden?

En aangaande het stukje van geen extra eiwitten. Ik geef mn hond om de dag een rauw eitje, zou dat slecht of overbodig zijn?

Bvd !
Laatst gewijzigd door Yada op wo 24 feb 2010, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rheawithpixels
#1530262
Yada schreef: Stukje van Mogens:

Ik voer kvv maar ik stel de vraag in deze sub omdat ik denk dat hier meer mensen hangen met verstand van toevoegingen  
Ik fiets en sport veel met mn hondje, dus ik wil graag wat extra vetten aan zn voeding gaan toevoegen, ik voer cb biologisch en ga liever niet terug op de aktief variant.

Wat zijn goede vetten om toe te voegen aan het eten om energie uit te halen, en waar koop ik die t best?
Hoor wel eens mensen die schapenvet toevoegen aan het eten, wat is dit precies en is dat aan te raden?

En aangaande het stukje van geen extra eiwitten. Ik geef mn hond om de dag een rauw eitje, zou dat slecht of overbodig zijn?

Bvd !
Schapenvet is gewoon het lichaamsvet van het dier. Ik heb het wel eens gegeven want ik kreeg het gratis mee van de Turk. Maar ben er mee gestopt omdat het voor mijn honden geen waarde had. Zit vaak al genoeg vet aan vlees als geit of lamsvlees en ze kunnen van teveel vet diaree krijgen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1530274
Ik vraag mij af of het nodig is. Zelfs met veel fietsen en sporten. Ik zou eerder kiezen om in totaal meer te geven dan alleen meer vet. Maar ook denk ik dat het begrip "actief" wat overtrokken is. Het is een marketingterm geworden. Stel, je fiets een uur en loopt twee uur per dag dan ben je al een behoorlijk actieve hondeneigenaar. Blijft nog steeds 21 uur per dag over dat de hond niets doet.
Door Esther Q
#1530288
Wij werken met sledehonden die dag en nacht buiten leven. We voeren extra vet, maar pas vanaf het zwaardere train seizoen en als het koud begint te worden. Dat is grofweg vanaf dat de loopafstanden 15 a 20 km per dag worden, 6 dagen in de week en de temperatuur snachts ruim onder het vriespunt is. Let wel, ze trekken dan een zware trainingskar of auto. Dan beginnen de honden echt meer te verbranden. We voeren dierlijk vet. Sowieso verbranden ze meer vanaf dat de training start in aug/sept, maar de eerste twee a drie maanden voeren we gewoon de normale samenstelling in grotere hoeveelheden. Soms tot een dubbele portie. Dan is extra vet hier niet nodig.
Door marye
#1530334
Ik fiets en sport ook veel met mijn hond en zie ook in deze omstandigheden een toegevoegde waarde.
Het enige wat ik extra geef is omega 3 olie en dat is deels ook vanwege haar auto-immuunziekte.
Door Boez
#1530348
Yada schreef: Stukje van Mogens:

Ik voer kvv maar ik stel de vraag in deze sub omdat ik denk dat hier meer mensen hangen met verstand van toevoegingen  
Ik fiets en sport veel met mn hondje, dus ik wil graag wat extra vetten aan zn voeding gaan toevoegen, ik voer cb biologisch en ga liever niet terug op de aktief variant.

Wat zijn goede vetten om toe te voegen aan het eten om energie uit te halen, en waar koop ik die t best?
Hoor wel eens mensen die schapenvet toevoegen aan het eten, wat is dit precies en is dat aan te raden?

En aangaande het stukje van geen extra eiwitten. Ik geef mn hond om de dag een rauw eitje, zou dat slecht of overbodig zijn?

Bvd !
Heb je de indruk dat je hondje t nodig heeft?

Volgens mij zijn mensen over het algemeen niet zo snel met het adviseren van enkel extra vet toevoegen. Ondanks dat het wel degelijk een energie leverancier is voor de hond, kan teveel vet problemen zoals diarree geven, brengt het de verhoudingen in het voer uit balans en is de kwaliteit van veel supplementen-vet niet altijd gegarandeerd.
In eerste instantie is het daarom m.i. raadzaam om gewoon van alles wat meer te voeren. Wat je dan wel kan doen is b.v. in plaats van mager spiervlees wat vetter spiervlees voeren.
Zoals met de sledehonden hierboven, ja in zulke situaties kan ik me voorstellen dat je specifieke onderdelen van het voer extra gaat geven. Maar voor de (boven)gemiddelde actieve hond... ik denk dat die meer gebaat is bij een uitgebalanceerd menu en dan wat meer van alles.

Aangezien je kvv voert kan je niet zo makkelijk vleessoorten vervangen. Je zou bijvoorbeeld wat vleesbot en spiervlees van vette diersoorten als extra kunnen geven.
Door Mevroi Kruim
#1530353
Over het algemeen zit er meer dan voldoende vet in en aan de bio-industriedieren waarvan de meesten van ons de delen voeren. Vergeleken met wilde dieren helemaal (behalve aan het eind van de zomer). Ik denk ook dat als je hond geen 8 uur op een dag structureel aan het werk is, er ruim voldoende vet in z'n normale voer zit.
Door Boez
#1530357
[quote="Yada"]
Ik geef mn hond om de dag een rauw eitje, zou dat slecht of overbodig zijn?

Bvd !

[/quote

Oh en wb deze vraag, rauw eitje is juist goed en smullen voor veel hondjes!
Kweet niet of om de dag misschien wat veel is, maar het kan wel :)
Door Yada
#1530360
Thanks, zitten hele nuttige reacties tussen. Ik was em al wat meer aan het voeren, dacht dat t misschien beter was om normale hoeveelheden te voeren met wat extra vet voor energie. Als ik 40 gr per kilo lichaamgewicht ga voeren ten opzichte van een 25 die gemiddeld geadviseerd wordt, denk ik dat er aan andere voedingsstoffen teveel binnenkomt.

Heeft een rauw eitje om de dag nog enige toegevoegde waarde?
Door marye
#1530428
Meer voeren is echt geen probleem.
Caja heeft periodes ook zeker 40g per kilo lichaamsgewicht gehad toen ze dat nodig had.
Rauw ei heeft zeker toegevoegde waarde, zelf vind ik alleen 2 eieren in de week voldoende.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1530512
Esther Q schreef: Wij werken met sledehonden die dag en nacht buiten leven. We voeren extra vet, maar pas vanaf het zwaardere train seizoen en als het koud begint te worden. Dat is grofweg vanaf dat de loopafstanden 15 a 20 km per dag worden, 6 dagen in de week en de temperatuur snachts ruim onder het vriespunt is. Let wel, ze trekken dan een zware trainingskar of auto. Dan beginnen de honden echt meer te verbranden. We voeren dierlijk vet. Sowieso verbranden ze meer vanaf dat de training start in aug/sept, maar de eerste twee a drie maanden voeren we gewoon de normale samenstelling in grotere hoeveelheden. Soms tot een dubbele portie. Dan is extra vet hier niet nodig.

Dabedoelik :D
Door pallas
#1531415
Ik voer alleen wat vetter als de hoeveelheid voer die ze moeten wegstouwen veel te veel wordt.
Bij Didot is dat als ie meer dan 1300/1400 gr per dag moet gaan eten. (Didot weegt 20 kg)
Maar daarbij wel genoteerd dat hij een dieet heeft met bijna alleen maar wild en dat ik dus behoorlijk magerder dan de kvv die je geeft.
Als ik dus vetter moet voeren (en dat is niet zo vaak) kies ik voor wat vettere vleessoorten (eend/ vis)
Echt een hoeveelheid vet erbij doen  lijkt me niet zo super idee, liever de hoeveelheid wat verhogen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door