Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1506451
Wij zijn allebei voor (ik lees en wij doen), mijn broer ziet er wel wat in maar het "werk" en de kosten. Ik heb het hem voorgerekend en kwam op de helft qua kiloprijs tegenover brok. De rest van de vrienden of stronteigenwijs met hun kwakkelende hond met allergieen en de rest boeit het niet zo als ze het maar niet mee hoeven te verwerken. Andere vrienden die dadelijk als ik een nestje fok met dit teefje er ook een pup van willen die zijn helemaal overtuigd maar dan wel KVV (zeggen ze) ze staan nu als onze hond aan het eten is gewoon te genieten dus die gaan toch wel barfen. En voor de rest ik ga er niet veel moeite voor doen om iemand te overtuigen dat doet de hond wel voor ons.
#1506702
De familie vindt het over het algemeen maar niets,maar zegt er niets over ::)
Man en 17 jarige zoon zijn enthousiast,  de laatste heeft zelfs al een vriend van school overtuigd van de voordelen van vers, dus die betreffende pup staat nu op de KVV ;)
Het uitrekenen en bestellen is mijn taak, maar manlief voert als dat nodig is,ook net zo makkelijk rauw.
#1506930
Mijn vriend vind het allemaal prima, hij heeft absoluut geen probleem om iets te hakken of te geven.. Wat ik wil bestellen word ook besteld, hij stelt nergens geen vragen bij..

Tot mijn ongenoegen verdiept hij zich er (nog) niet in. Ik heb eens gevraagd wat hij zou doen mocht ik er niet zijn of ziek zijn of wat dan ook.. Nou zei hij, dan is er barfplaats :) Zelf denk ik dat hij dan ook redelijk snel naar de kvv zal grijpen..
Hij heeft hier wel eens een avondje gelezen, zo nu en dan stel ik hem eens een vraagje over waarom ik iets voer.. Meestal weet hij het antwoord verassend goed te geven..

Zijn ouders vinden het eigenijk heel normaal, hebben nooit geen honden gehad maar vinden het maar al te logisch, zijn vader glunsterd zelfs helemaal als Kain een karkasje krijgt ;)

Mijn moeder vind het wel interresant, maar heeft altijd brok en pens gevoerd, ons kleine hondje krijgt nu brok en eet met de pot mee. Ze dacht dat ze van brokjes juist mooie schone tandjes houden.. Als Kain eens diarree heeft, word er wel met vraagtekens naar het versvoeren gekeken.. Maar toch staat ze er positief tegenover. Laatst vroeg ze voorzichtig of Kain helemaal geen brokken meer at.. Ik nee hoezo?? Ivm met de vakantie als ze zou mogen oppassen.Ik had dr gezegt dat voor die tijd een kvv ook volstaat, of dat ik anders zakjes kant en klaar zou maken :) Ze was gerust gesteld..
#1507080
Mike kende het ook niet. Maar hij vind het prima. Geeft BARF aan Boon en als we ergens iets moeten halen; prima. (zou overigens niks veranderen als ie 't er niet mee eens was  :D ) Z'n ouders, nichtje en mijn ouders voeren ondertussen ook vlees (carnibest)
En als Boontje bij m'n ouders logeert, krijgt ie gewoon z'n BARFhap mee; in dagporties verdeelt. Die vinden het ondertussen heel gewoon, terwijl ze tot 1,5 jaar geleden al hun beestjes brok voerden.
#1507090
Mijn partner vind het beter dan brok, hij verdiept zich er ook meer in, doet de bestelligen enz, natuurlijk geeft hij de honden ook eten.
Mijn familie vond het in het brokken tijdperk van 20 jaar geleden al raar waarom de honden geen vlees kregen...aldus kochten ze op een weekendje ardennen, alwaar we met de hele familie waren, een kg runderlappen... en dat verdween dus in mijn honden. ( was er zelf niet bij anders was ik toen wel kwaad geworden) ;D ;D ;D
#1507444
Mijn partner vind het allemaal prima, zolang ik het zelf maar voer, mocht ik willen barfen dan vraagt hij een echtscheiding aan (zegt ie). Hij ziet wel de voordelen: prima (vacht)conditie, veel minder ontlasting en uiteindelijk minder naar de dierenarts omdat de gezondheid beter is en blijft en ze genieten meer. De rest van mijn familie weet er niets van en die intresseert het nog minder, mijn moeder blijft dentastix geven enzo. De honden eten geven doe ik dus sinds ik alleen maar vers voer, hij vind het stinken......
#1507970
Mijn vriend is pro-vers maar anti-voeren  :biggrin2:

Hij vond carnibest al vies, dus nu ik zachtjes aan met ribben, strot etc ben begonnen vindt ie het helemaal vies... En dat terwijl Hudson het liefst samen kluift  :biggrin2:

Mijn ouders zijn altijd al voorstander van vers geweest, deden dat met hun eerste hond ook en vinden mijn 'propaganda' praatjes ook heel erg logisch. Hun volgende hond zal dan ook zeker vers gevoerd worden!

Mijn schoonouders durven volgens mij niet te zeggen wat ze er echt van vinden. Zij vinden sowieso dat we veel te veel nadenken over wat goed voor onze dierentuin is. Hun kater heeft net zoals onze kater blaasproblemen. Dat onze kater nu geen problemen meer heeft op versvoer zet hun helaas niet aan het denken over hun kater. Terwijl die vorig jaar volledig verstopt was door de gruis!! Ach ja, je kan tegen zulke mensen praten als Brugman, maar het helpt helaas niets.  >:(

Sommige mensen vinden het eerst wel gek om te horen, maar als ik het ze uitleg vinden ze het eigenlijk wel logisch. En zo hebben we zelfs onze kapster zo ver gekregen dat ze Carnibest aan haar pupje is gaan voeren  :biggrin2:

Gelukkig heb ik op kantoor medestanders, twee van mijn direct collega's voeren ook vers! En waar ik train met Hudson (dogs and people in Amsterdam) en zijn chiropractor zijn ook erg pro vers!

Dus gelukkig heb ik een zeer 'pro verse' omgeving  :)
#1508158
Toen ik met mijn eerste kat ging barfen kreeg ik het commentaar van iemand, dat ik geen botjes mocht voeren, omdat ie gingen splinteren. Ik rustig uitgelegd, dat dit alleen het geval is bij gekookt/gebakken (ed) vlees, maar ze bleef maar zeggen, dat het zielig was voor de dieren. Ik kon haar echt niet van het tegendeel overtuigen. Nee, zij vond brok veel beter.  :-X
Ik heb het toen maar opgegeven.
Mijn houdige katten krijgen ook van die gevaarlijke rauwe splinterende botjes.  ;) Alleen snappen zij het idee nog niet helemaal :-\

Oh ja, rauw vlees is heel gevaarlijk: zitten allemaal ziektes in ;D

Tegen mijn moeder zeg ik, dat de vacht van Sanya er mooier uitziet. Ze zat zo wie zo al mooi in haar vacht, alleen vond ik de vacht wat aan de stugge kant en dat is nu minder en de vacht glanst ook mooier. Maar ik zorg er wel voor, dat ik het niet op een beschuldigende manier zeg, want dankzij mijn moeder hoefde ik Sanya niet weg te doen, toen ik 1,5 jaar lang intern in therapie zat en mijn moeder "opgescheept" zat met 2 katten die elkaar z'n zachts gezegd niet zo aardig vonden...
#1508675
Ben begonnen met mijn vorige hond(avatar)en die kreeg overwegend kv.
Mijn huidige hond eet al rauw vanaf 9 weekjes.
Marko is helemaal om dat rauw beter is dan brok,hij helpt dan ook mee om alles te verdelen.Hij gaat zelfs naar de markt om vis te halen,en portioneert dat dan gelijk(ik moet niks van vis hebben,vind het echt stinken :-[)

Mijn vriendin zegt altijd dat ze mijn hond er zo goed uit vind zien,en ik heb  toen uitgelegd wat ik hem voerde en hoe zij dan kon beginnen.Heb gewoon kvv aangeraden.Nou na 1 week zat ie alweer op die goedkope brokkenzooi.Die vacht van die hond ziet er niet uit,net alsof het verbrand is nu die weer op die brokkentroep zit.

Maar ik geef geen advies en zeg er niks meer over.Ga daar mijn energie niet meer  aan verspillen.

Mijn vorige buurvrouw was wel erg geinteresseerd en die geeft nu ook dagen rauw.
#1509290
Ik krijg wisselende reacties. Sommige mensen, zoals de fokker, de DA, de visboer, haken meteen af als ik zeg dat ik rauw voer. Niet zozeer veroordelend, maar meer van "oh da's wel heel alternatief dat gaat mijn petje te boven..." Nou moet ik wel zeggen dat ik er toen zelf nog veel onzekerder over was, niet zozeer of ik het juiste deed, maar ik kreeg het niet goed uitgelegd.
Maar het valt me op dat veel mensen heel positief reageren, ook van wie ik het niet zou verwachten. Die hebben meteen die klik met het principe dat verse voeding beter is dan die steriele koekies. En ze vinden het ook wel interessant, spannend ofzo, zeker als ze kunnen zien hoe Cassie weer eens iets raars wegkluift.

Gelukkig is iedereen in mijn naaste omgeving 'orthodox vers'  :biggrin2:
Dat ging niet vanzelf, ik was zelf eerst ook sceptisch en daarna leek het me veel te moeilijk...
Maar gelukkig hebben zowel die grijze cellen als het hart hun werk gedaan, want vers voeren is nu rationeel en gevoelsmatig vanzelfsprekend geworden :D
#1525121
Vriend was meteen mee overtuigd van het principe en zorgt ook voor eten uithalen, verdelen, afwegen, geven, maar de berekeningen moet ik doen. Ik ben ook degene die bijhoudt wanneer ze nog eens groenten of orgaan moeten krijgen.

Vrienden die bij ons op bezoek komen vinden het afwisselend eng, smerig, en interessant. Ik heb van een vriendin van een 8-jarig nichtje van me wel eens interesse uit onverwachte hoek gekregen: ze wilde de dode eendagskuikens graag van dichterbij zien, pootjes en snaveltje voelen, pluimpjes aaien, ... Ze vond het helemaal niet erg dat het kuikentje dood was, ze vond het normaal dat de kat dit zou eten. Leuk!

Familie trekt de wenkbrauwen op als ik er iets van vertel, en luisteren ook wel als ik iets uitleg, maar ik zie ze niet zo vaak.
#1528304
Ik neem de hond bijna altijd mee naar het werk. Sowieso al luxe dat dit kan  :D

Ik vind het prettig om hem dan te voeren als we zijn aangekomen, dan heeft hij (meestal) een stevige wandeling en een spannende reis achter de rug, vervolgens een goed gevuld buikje en dan lekker slapen.
Mijn collega heeft er geen last van, hij hoeft niet altijd te weten wat ik nu weer in de bak mik ;) maar vindt het over het algemeen wel interessant en logisch. Eerst nam ik vooral de wat minder 'rare' barfhappen mee en voerde hem in zijn bench (en helemaal in het begin was het een tijd kvv).
Tegenwoordig ben ik er steeds makkelijker in wat allemaal op het werk gevoerd kan worden en vind ik het ook handiger om hem buiten te voeren. Ik werk in de binnenstad van Deventer, dus er komt nogal wat volk langs op straat als Cas daar staat te smullen...  ;D

De meeste mensen registreren het niet, sommigen kijken raar op en een enkeling maakt een (al dan niet leuke) opmerking. Ach ja laat ze maar vragen, ik geef wel antwoord! :)
Zo krijgen mensen toch ook te zien hoe normaal het eten van rauw vlees en botten is voor honden... (of zoals laatst vis, Cas stond een zalmstaart weg te kanen, nou de meneer die langs liep was haast jaloers op hem! ;) )
En wie weet, misschien blijft het beeld wel hangen en plant ik zo een zaadje bij een ander baasje om rauw te gaan voeren :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door