Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1526919
Vorige week heb ik mijn kwartels geslacht en gister een kip. Waarschijnlijk binnenkort ook een paar eenden, want vannacht is er opeens één verdwenen. Ik kan er helemaal niets meer van vinden.
Maar nou is mijn vraag, kun je deze dieren meteen voeren aan je honden of moet je eerst een paar dagen wachten (ben even het woord kwijt), of maakt het niet uit.
Door Fynn
#1526984
Je bedoeld of je het eerst in moet vriezen tegen parasieten?
Dat moet met haas wel maar lijkt me met kip en kwartel; nietmaar ik ben er niet zeker van dus misschien dat iemand anders het weet.


Groetjes Rian
Door Laura2004
#1526995
Voor mensen laat je het toch ook een leegbloeden ed.. En een beetje rijpen. Bedoel je dat? Maar ik hoop dat jullie zelf ook van deze dieren zullen eten... Ik zou het een beetje zonde vinden als alles voor de honden is, want wat moet dat lekker zijn  :-[

Maar goed, ik denk dat je het gelijk kan voeren, een wolf eet zijn prooi ook gelijk op....
Door Alba
#1527061
Je kan het denk ik gelijk voeren, dat doet een wolf toch idd ook.
Hoewel ik nog weet van de tijd dat mijn vader jaagde (of is het joeg?) dat bv haas en fazant een paar dagen hing (wel in een koude ruimte bv. de garage) voor het gevild werd. Haas bv. smaakt anders naar urine :-[. Maar ja, dat is wild natuurlijk en heeft voor 't leven moeten rennen dus dat kan daar ook aan liggen en menselijke consumptie is ook weer anders. Ik vind het in elk geval heel knap van je datt je dit doet voor je honden, echt top!
Door Xada
#1527557
Ik bedoelde het rijpen. Ik wist dat men dat deed in de jacht bij verschillende dieren. Ik had ook het idee dat het voor honden niet nodig was. Van de kwartels hebben ze gesmuld. Morgen neem ik de kip onder handen. Ik slacht voor de honden en soms eens een kip voor mijzelf, maar het meeste gaat naar de honden.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1527615
Versterven noemen ze het rijpen ook wel. Dat komt de smaak ten goede. Ik heb van een andere jager begrepen dat het wild tegenwoordig zo snel mogelijk geslacht wordt (vanwege de hygiëne), en dan in de koelkast onder water een paar dagen weg gezet wordt om het vlees verder te laten versterven. Dan wordt het vlees malser en wat zoeter van smaak. Mijn man laat het wel op een koele plaats 1 á 2 dagen hangen voor hij het slacht.

Ik vroeg het me vorige week trouwens ook af. We hadden wilde ganzen en ik heb toen ´s avonds na het slachten ook meteen zijn dagportie van de gans gevoerd. Ook met de gedachte dat een wolf of wilde hond dit ook direct zou eten. Maar in mijn achterhoofd zat ik wel in over de eventuele bacteriën die niet gedood zouden worden door in te vriezen.

Maar waarom zou b.v. een haas wel ingevroren moeten worden en b.v. een kip niet? Ik denk dat je voor de zekerheid alles in zou moeten vriezen. Maar eigenlijk geloof ik ook niet dat het kwaad kan om de dieren direct te voeren.
Door Chubby
#1528879
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik denk dat wat geldt voor het pannetje op het vuur evenzo geldt voor de diepvriezer.. Een gezonde hond/ kat die met vlees gevoerd wordt, zal m.i. geen problemen hebben met evt. bacterien op vers (!) vlees..
Door Boez
#1540046
Ik heb toevallig laatst weer het salmonella artikeltje hier op BP doorgelezen. Volgens mij n.a.v. een discussie over bacterien in de 'discussie barf' hoek.
Wat me bij is gebleven is in grote lijnen dit:

-de PH waarde van het maagzuur van vers gevoerde honden is zo laag (+/- 1?) dat de meeste bacterien dat al niet overleven (hebben pH van ongeveer 7/8 nodig, idealiter)
-het spijsverteringsproces van vers honden is veel sneller dan bij brokhonden, waardoor die paar hardnekkige bacterien niet de kans krijgen zich te nestelen en een infectie te veroorzaken.

Dus het is wel mogelijk dat een hond een infectie oploopt van bacterien, maar bij (gezonde) vershonden is die kans veel kleiner dan bij brokhonden.

Sorry op m'n laptop krijg ik bepaalde leestekens zoals trema's er niet uit... heel irritant!
Door Naakies
#1540404
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst en mijn leven een dier in dit geval een wildegans geslacht.
dit was wel wennen hoor  :-[ :'(
En we eten hem zelf op maar hij zit nu wel eerst in de vriezer
Dit is meer voor mijn eigen idee en we hebben wel van de jager gehoord dat hij
binen 24 uur geslacht moest worden en ook dat hij gelijk gegeten mocht worden .

of ik het weer doe dat slachten en plukken ik weet niet hoor
eerst maar eens op eten die gans als hij lekker is moet ik er toch wel heel hard over na denken  ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1540582
Je eet toch wel alleen de lekkerste delen op hè? ;)  Ik zou de nek en organen maar lekker aan je katten voeren. Onze kat is er dol op. De hond krijgt de groter vleesbotten.

Als je het zelf opeet en dus bakt, kun je het gerust zo opeten zonder in te vriezen.
Door Xada
#1540644
Hoe vaker je slacht en hoe vaker je plukt, des te sneller heb je het voor elkaar. Ik vraag me alleen af hoeveel fokdieren je moet hebben om het hele jaar je honden te kunnen voeren. Hier gaat er ca. 3,5 kilo per dag door.
Door Naakies
#1540936
hoi ik heb een deel van de ingewanden aan de hond van mijn schoonmoeder gegeven
en een klein beetje aan de katten er was er 1 die het niet luste hahaha
en de rest moet ik nog afwachten ik denk volgend weekend de oven in .
en nu nog effe een recept voor wilde gans zoeken
tips ????
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door