Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cizsel
#1525383
Hallo iedereen,

Ik ben Cecilia, ben 20 jaar en ben iemand die graag vooruit plant. Dit, omdat ik pas volgend jaar januari een pupje verwacht! Toch heb ik mij al goed ingelezen over KVV, en heb mij daarom ook hier aangemeld. Ik heb dus ook al goed rondgesnuffeld, maar wil graag nog even jullie mening horen.

We verwachten volgend jaar een Border Collie pupje. Dit is mijn eerste echte eigen hond, en ik ben expres voor een Bordertje gegaan omdat dit écht mijn ras is. Ik ben opgegroeid met een Border Collie, maar helaas is die vorige maand overleden, vlak nadat ik bij de fokker ben wezen kijken en alles. Op het laatst werd haar ook KVV gevoerd, maar niet helemaal op de juiste manier (mijns inziens). Zij werd Smuldier gevoerd, 400g per dag verdeeld over twee porties. Dit werd iedere portie aangevuld met rijst & gekookte groenten, maar als ik het goed heb begrepen is dit helemaal niet nodig.

Uiteindelijk heb ik besloten dat ik een mix van Duck, All Animal en BIBI wil voeren, met misschien (qua gemakzucht, is bij de Super te halen) een keertje Smuldier tussendoor. Ik wil dit dan ook bestellen via Gelukkigdier.nl, omdat dit een van de weinige webwinkels is die ook in Groningen bezorgen (die ik heb gevonden dan). Verder heb ik in een eerder topic gelezen dat iemand zei, een persoon te kennen in Haulerwijk, die het zelf samenstelt en verkoopt voor ca 1,50 de kilo. Ik zou even moeten terugzoeken wie dat was, maar als diegene zich wil melden ben ik daar erg nieuwsgierig naar!!!
Daarnaast wil ik bijvoorbeeld ook kippennekjes geven... maar daar wil ik graag wat meer informatie over. Ik ben al zover dat ik weet dat je met een pupje rustig moet opbouwen qua bot en vleesbot, dus met kippennekjes zal ik in ieder geval beginnen. Maar dan? Hoe moet ik verder opbouwen?
Over het opbouwen: daar volgt ook de volgende vraag uit. Van All Animal weet ik zeker dat er bot in zit. Kan de pup dit dan al wel direct krijgen?
En op welk vlak valt vleesbot te vergelijken met een kluif?
Ohja, en ik zit erover te denken om één keer in de week Farmfood brokken te voeren, met een ei en een schep yoghurt ofzo... wij zijn namelijk wandelaars, en als we dan op vakantie gaan zijn brokken iets makkelijker dan KVV-verpakkingen... tenzij het in de desbetreffende omgeving te krijgen valt, dan zullen de brokken zeker weten opzij worden gezet. In ieder geval lijkt het mij goed, als de hond wel enigzins gewend is aan deze brokken, juist voor in zo'n geval.

Nou, dat is een beetje mijn verhaal, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

Verder ben ik vooral uit naar jullie mening. Zoals ik al zei is dit mijn eerste echte eigen hond, en ik ben dus ook vooral nieuwsgierig naar tips & tricks voor pups opvoeden met KVV.

Alvast bedankt!
Door Bien
#1525411
[quote="Cizsel"]
Hallo iedereen,

Ik ben Cecilia, ben 20 jaar en ben iemand die graag vooruit plant. Dit, omdat ik pas volgend jaar januari een pupje verwacht! Toch heb ik mij al goed ingelezen over KVV, en heb mij daarom ook hier aangemeld. Ik heb dus ook al goed rondgesnuffeld, maar wil graag nog even jullie mening horen.

We verwachten volgend jaar een Border Collie pupje. Dit is mijn eerste echte eigen hond, en ik ben expres voor een Bordertje gegaan omdat dit écht mijn ras is. Ik ben opgegroeid met een Border Collie, maar helaas is die vorige maand overleden, vlak nadat ik bij de fokker ben wezen kijken en alles. Op het laatst werd haar ook KVV gevoerd, maar niet helemaal op de juiste manier (mijns inziens). Zij werd Smuldier gevoerd, 400g per dag verdeeld over twee porties. Dit werd iedere portie aangevuld met rijst & gekookte groenten, maar als ik het goed heb begrepen is dit helemaal niet nodig.

Uiteindelijk heb ik besloten dat ik een mix van Duck, All Animal en BIBI wil voeren, met misschien (qua gemakzucht, is bij de Super te halen) een keertje Smuldier tussendoor. Ik wil dit dan ook bestellen via Gelukkigdier.nl, omdat dit een van de weinige webwinkels is die ook in Groningen bezorgen (die ik heb gevonden dan). Verder heb ik in een eerder topic gelezen dat iemand zei, een persoon te kennen in Haulerwijk, die het zelf samenstelt en verkoopt voor ca 1,50 de kilo. Ik zou even moeten terugzoeken wie dat was, maar als diegene zich wil melden ben ik daar erg nieuwsgierig naar!!!
Daarnaast wil ik bijvoorbeeld ook kippennekjes geven... maar daar wil ik graag wat meer informatie over. Ik ben al zover dat ik weet dat je met een pupje rustig moet opbouwen qua bot en vleesbot, dus met kippennekjes zal ik in ieder geval beginnen. Maar dan? Hoe moet ik verder opbouwen?
Over het opbouwen: daar volgt ook de volgende vraag uit. Van All Animal weet ik zeker dat er bot in zit. Kan de pup dit dan al wel direct krijgen?
En op welk vlak valt vleesbot te vergelijken met een kluif?
Ohja, en ik zit erover te denken om één keer in de week Farmfood brokken te voeren, met een ei en een schep yoghurt ofzo... wij zijn namelijk wandelaars, en als we dan op vakantie gaan zijn brokken iets makkelijker dan KVV-verpakkingen... tenzij het in de desbetreffende omgeving te krijgen valt, dan zullen de brokken zeker weten opzij worden gezet. In ieder geval lijkt het mij goed, als de hond wel enigzins gewend is aan deze brokken, juist voor in zo'n geval.

Nou, dat is een beetje mijn verhaal, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

Verder ben ik vooral uit naar jullie mening. Zoals ik al zei is dit mijn eerste echte eigen hond, en ik ben dus ook vooral nieuwsgierig naar tips & tricks voor pups opvoeden met KVV.

Alvast bedankt!
[/quote]

Wij hebben nu een schapendoes pup van bijna 10 weken en een van 2 jaar. Ze krijgen Natudog KVV en ter aanvulling KIVO vis, 2 x in de week yoghurt, en 1 x per week eitje erbij. Ze doen het er beide heel goed op en die vachten glimmen en zijn voller, echt een uitvinding.
Binnekort gaan we kippenekken en kipkarkas proberen! Nog wel eng....hoor!
Welkom op BP! Je zult hier echt een schat aan informatie vinden!
Succes tzt met je pup!
Jammer dat je toch nog br*kken overweegt, bij ons gaan ze dit weekend allemaal de groen container in!
Door Cizsel
#1525420
[quote="Bien"]
Jammer dat je toch nog br*kken overweegt, bij ons gaan ze dit weekend allemaal de groen container in!
[/quote]

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Tja, die brokken, wat ik al zeg, dat is puur op vakantie-basis. Het lijkt mij gewoon beter als de hond eraan gewend is, dan wanneer hij plots brokken moet eten omdat ik geen KVV kan krijgen?
Farmfood is wel een van de beste merken brokken waar ik ooit van gehoord heb, wat dat betreft. Wat ik ervan heb begrepen is dat het KVV is maar dan gedroogd, zegmaar, maar daar kan ik me in vergissen.
Door rheawithpixels
#1525565
[quote="Cizsel"]
Hallo iedereen,

Ik ben Cecilia, ben 20 jaar en ben iemand die graag vooruit plant. Dit, omdat ik pas volgend jaar januari een pupje verwacht! Toch heb ik mij al goed ingelezen over KVV, en heb mij daarom ook hier aangemeld. Ik heb dus ook al goed rondgesnuffeld, maar wil graag nog even jullie mening horen.

We verwachten volgend jaar een Border Collie pupje. Dit is mijn eerste echte eigen hond, en ik ben expres voor een Bordertje gegaan omdat dit écht mijn ras is. Ik ben opgegroeid met een Border Collie, maar helaas is die vorige maand overleden, vlak nadat ik bij de fokker ben wezen kijken en alles. Op het laatst werd haar ook KVV gevoerd, maar niet helemaal op de juiste manier (mijns inziens). Zij werd Smuldier gevoerd, 400g per dag verdeeld over twee porties. Dit werd iedere portie aangevuld met rijst & gekookte groenten, maar als ik het goed heb begrepen is dit helemaal niet nodig.

Uiteindelijk heb ik besloten dat ik een mix van Duck, All Animal en BIBI wil voeren, met misschien (qua gemakzucht, is bij de Super te halen) een keertje Smuldier tussendoor. Ik wil dit dan ook bestellen via Gelukkigdier.nl, omdat dit een van de weinige webwinkels is die ook in Groningen bezorgen (die ik heb gevonden dan). Verder heb ik in een eerder topic gelezen dat iemand zei, een persoon te kennen in Haulerwijk, die het zelf samenstelt en verkoopt voor ca 1,50 de kilo. Ik zou even moeten terugzoeken wie dat was, maar als diegene zich wil melden ben ik daar erg nieuwsgierig naar!!!
Daarnaast wil ik bijvoorbeeld ook kippennekjes geven... maar daar wil ik graag wat meer informatie over. Ik ben al zover dat ik weet dat je met een pupje rustig moet opbouwen qua bot en vleesbot, dus met kippennekjes zal ik in ieder geval beginnen. Maar dan? Hoe moet ik verder opbouwen?
Over het opbouwen: daar volgt ook de volgende vraag uit. Van All Animal weet ik zeker dat er bot in zit. Kan de pup dit dan al wel direct krijgen?

Ja hoor, het is juist goed dat ze bot krijgt. Is alleen maar beter. Je moet juist een KVV uitkiezen waar een natuurlijke calciumbron inzit in de vorm van bot.

En op welk vlak valt vleesbot te vergelijken met een kluif?

Ik vind van niet. Een kluif is vaak gedroogd huid/vlees en een vleesbot is rauw vlees maar daarin rauw bot. Daarnaast bevat een buffelhuidje bijvoorbeeld niet veel voeding. 

Ohja, en ik zit erover te denken om één keer in de week Farmfood brokken te voeren, met een ei en een schep yoghurt ofzo... wij zijn namelijk wandelaars, en als we dan op vakantie gaan zijn brokken iets makkelijker dan KVV-verpakkingen... tenzij het in de desbetreffende omgeving te krijgen valt, dan zullen de brokken zeker weten opzij worden gezet. In ieder geval lijkt het mij goed, als de hond wel enigzins gewend is aan deze brokken, juist voor in zo'n geval.

Meeste huisjes etc hebben wel een klein vriezertje. Als je maar 1 hond hebt, kun je al snel voor een week aan KVV meenemen in een koelbox. Het ontdooit echt niet zo snel. Meestal zoek ik van te voren al even wat adresjes uit wat ze spulletjes verkopen. Zeker in Nederland is het vrij makkelijk hoor.

Nou, dat is een beetje mijn verhaal, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

Verder ben ik vooral uit naar jullie mening. Zoals ik al zei is dit mijn eerste echte eigen hond, en ik ben dus ook vooral nieuwsgierig naar tips & tricks voor pups opvoeden met KVV.

Tip: is niet te veel het gewicht gaan vergelijken met die van het broertje of zusje. Ze groeien vaak wat trager maar langer door. Onze pup is lange tijd 2-3 kilo lichter geweest maar is nu met 10 maanden even zwaar. Haar vacht is minder vol, maar veel betere kwaliteit. Ze heeft een mooiere slankere bouw en veel meer energie.

Alvast bedankt!
[/quote]

Succes alvast!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1525617
[quote="Cizsel"]
In ieder geval bedankt voor je reactie!

Tja, die brokken, wat ik al zeg, dat is puur op vakantie-basis. Het lijkt mij gewoon beter als de hond eraan gewend is, dan wanneer hij plots brokken moet eten omdat ik geen KVV kan krijgen?
Farmfood is wel een van de beste merken brokken waar ik ooit van gehoord heb, wat dat betreft. Wat ik ervan heb begrepen is dat het KVV is maar dan gedroogd, zegmaar, maar daar kan ik me in vergissen.
[/quote]

Daar ben je inderdaad verkeerd voorgelicht. Gedroogde kvv maakt geen Ff-brokje. De samenstelling verschilt aanzienlijk. Brokjes bestaan voor een heel groot deel uit granen en die zien we als het goed is niet in kvv terug. Zo bevat een brokje ook wat vleesmeel i.p.v. echt vlees en is het niet gedroogt, maar gebakken, wat inhoud dat het verhit is geweest waardoor eiwitstructuren veranderen en bacteriën vernietigd worden.
Het idee om de hond aan brok gewend te houden kan handig zijn, maar dat zou ook kunnen met minder dan 1x per week. De meeste honden die van pup af aan rauwe/verse voeding hebben gegeten doen in de toekomst helemaal niet moeilijk over een voerwisseltje. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde broketende hond die altijd heel voorzichtig omgezet moet worden van het ene merk naar het andere merk.
Door Cizsel
#1525678
Het verbaasd me niets, nu je dat zo zegt. Ik moet zeggen dat ik wat op hun website heb gesnuffeld, maar niet echt uitgebreid heb gelezen. Klopt het wel dat het een van de betere broksoorten is?

Het is waarschijnlijk een stuk makkelijker om aan versvlees te komen op vakantie dan ik nu denk, desnoods zoek ik een Jumbo in de buurt om Smuldier te halen. En als het rustig een week in de koelbox kan is het al helemaal geen probleem! Daar hebben we er twee van ;-)
Ik heb ook begrepen dat als je, bijvoorbeeld voor training, zo nu een dan een hondenkoekje geeft, dat dat ook gelijk staat aan een brokje? En inderdaad dat het niet echt nodig is om ze eraan te wennen.

Eerlijk gezegd vind ik dat al een hele opluchting, want ik zag er een beetje tegenop om brok te moeten voeren! Ik ben blij om te horen dat het zonder kan.

Ik ben heel blij met jullie tips en als er meer is waar jullie wat over willen zeggen hoor ik dat graag!

Ondanks dat een bot niet met een kluif te vergelijken is, kan het geen kwaad de hond af en toe een kluif te geven toch? Uiteraard lijkt me vleesbot dan beter. Hoe zit het met andere kluifachtige dingen die bijvoorbeeld bij een DSZ te krijgen zijn? Sorry dat ik het een beetje vaag formuleer, maar in mijn ogen zijn dat altijd gewoon 'kluiven' geweest... maar ik bedoel dan dus niet de gedroogde/gevouwen huid, maar meer mergpijpjes ofzo.
Door rheawithpixels
#1525722
[quote="Cizsel"]
Het verbaasd me niets, nu je dat zo zegt. Ik moet zeggen dat ik wat op hun website heb gesnuffeld, maar niet echt uitgebreid heb gelezen. Klopt het wel dat het een van de betere broksoorten is?

UIt mijn hoofd weet ik dat FF van dat "paardenvoer" heeft. Brokken die uit elkaar vallen in aanraking met water ipv dat ze ontploffen (heel groot worden en uitzetten). Of al hun brokken zo zijn weet ik niet.

Het is waarschijnlijk een stuk makkelijker om aan versvlees te komen op vakantie dan ik nu denk, desnoods zoek ik een Jumbo in de buurt om Smuldier te halen. En als het rustig een week in de koelbox kan is het al helemaal geen probleem! Daar hebben we er twee van ;-)

NIet een week in de koelbox, maar de reis ernaartoe. Daar gewoon je spullen in de vriezer doen.Carnibest heeft verkooppunten in heel Nederland.

Ik heb ook begrepen dat als je, bijvoorbeeld voor training, zo nu een dan een hondenkoekje geeft, dat dat ook gelijk staat aan een brokje? En inderdaad dat het niet echt nodig is om ze eraan te wennen.

HIer krijgen ze hondenbrokken als beloningsnoepje  ;D

Eerlijk gezegd vind ik dat al een hele opluchting, want ik zag er een beetje tegenop om brok te moeten voeren! Ik ben blij om te horen dat het zonder kan.

Ik ben heel blij met jullie tips en als er meer is waar jullie wat over willen zeggen hoor ik dat graag!

Ondanks dat een bot niet met een kluif te vergelijken is, kan het geen kwaad de hond af en toe een kluif te geven toch?

HIer krijgen ze ook allerlei soorten kluiven, alleen geen buffelhuid want ze hebben langharige poten en dat maakt het vacht kapot en ik vind het smerige troep. Moet zeggen dat ze hier weinig kluiven. We geven ze na de maaltijd altijd een pensstaafje of een bullepees.

Uiteraard lijkt me vleesbot dan beter. Hoe zit het met andere kluifachtige dingen die bijvoorbeeld bij een DSZ te krijgen zijn? Sorry dat ik het een beetje vaag formuleer, maar in mijn ogen zijn dat altijd gewoon 'kluiven' geweest... maar ik bedoel dan dus niet de gedroogde/gevouwen huid, maar meer mergpijpjes ofzo.
[/quote]
Mergpijpen zijn vaak tandenbrekers. (rauw dan)
Laatst gewijzigd door rheawithpixels op za 20 feb 2010, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1526585
[quote="rheawithpixels"]
Mergpijpen zijn vaak tandenbrekers. (rauw dan)
[/quote]

Gekookt ook hoor :)


Mergpijp = poot = dragend deel = ongeschikt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1526592
[quote="Cizsel"]
Het verbaasd me niets, nu je dat zo zegt. Ik moet zeggen dat ik wat op hun website heb gesnuffeld, maar niet echt uitgebreid heb gelezen. Klopt het wel dat het een van de betere broksoorten is?

Het is waarschijnlijk een stuk makkelijker om aan versvlees te komen op vakantie dan ik nu denk, desnoods zoek ik een Jumbo in de buurt om Smuldier te halen. En als het rustig een week in de koelbox kan is het al helemaal geen probleem! Daar hebben we er twee van ;-)
Ik heb ook begrepen dat als je, bijvoorbeeld voor training, zo nu een dan een hondenkoekje geeft, dat dat ook gelijk staat aan een brokje? En inderdaad dat het niet echt nodig is om ze eraan te wennen.

Eerlijk gezegd vind ik dat al een hele opluchting, want ik zag er een beetje tegenop om brok te moeten voeren! Ik ben blij om te horen dat het zonder kan.

Ik ben heel blij met jullie tips en als er meer is waar jullie wat over willen zeggen hoor ik dat graag!

Ondanks dat een bot niet met een kluif te vergelijken is, kan het geen kwaad de hond af en toe een kluif te geven toch? Uiteraard lijkt me vleesbot dan beter. Hoe zit het met andere kluifachtige dingen die bijvoorbeeld bij een DSZ te krijgen zijn? Sorry dat ik het een beetje vaag formuleer, maar in mijn ogen zijn dat altijd gewoon 'kluiven' geweest... maar ik bedoel dan dus niet de gedroogde/gevouwen huid, maar meer mergpijpjes ofzo.
[/quote]

In de vakantie moet je maar zo denken, waar jij kan eten kan je hond ook eten. Is er geen smuldier, dan is er vast wel gehakt en een eitje, schepje groente van jezelf enz. en zo eet je hond ook wel de vakantie door. Tekorten gaat hij in die periode niet oplopen of je zou langer dan 6 weken moeten gaan :)

Wat mij betreft is een brok een heel end een brok :-X. De brokken van Ff zijn van het geperste soort, die zijn dan iets minder heet verhit dan de geëxpandeerde zogenaamde krokante brokjes....ach. Vind je hond ze te knagen, dan geef je dat als beloningkje of snelle vakantiehap en zoniet, dan pak je een ander zakje.
Door Cizsel
#1526661
[quote="Angelique"]
Gekookt ook hoor :)


Mergpijp = poot = dragend deel = ongeschikt.
[/quote]

Wat zijn dan wel allemaal bot-varianten (dus zonder vlees, als die er al zijn) die ze wel gewoon kunnen hebben als 'vers'? Evt. gedroogd?
Door M@rina
#1526730
Als ik op vakantie geen kvv kan vinden dan stel ik zelf wat samen: Ik koop kipfilet, gehakt of soepvlees, kippenpootjes, hart of ander vlees uit de supermarkt,  (blikje) groente. Hiervan maak ik pakketjes voor 1 dag en gooi dat in de vriezer. Dat lukt zelf in zo'n klein vriezertje. Daarnaast, af en toe een eitje of wat yoghurt of een blikje tonijn in water.

Je zal zien hoe je hond smult. Het is dan misschien niet helemaal volgends de regels maar jij eet in je vakantie ook weleens wat anders dan 2 ons groente en 2 stuk fruit ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1526825
[quote="Cizsel"]
Wat zijn dan wel allemaal bot-varianten (dus zonder vlees, als die er al zijn) die ze wel gewoon kunnen hebben als 'vers'? Evt. gedroogd?

[/quote]

Verse botten geef je niet kaal, dus als goed eetbare botten blijven de gevogelte karkassen, de stampertjes en de niet-dragende delen van lam en geit over. Maar dat staat uitgebreid beschreven in het bottendocument

Qua drogen is the sky the limit. Je kunt hele gedroogde vissen krijgen, en bullepezen (piemels :biggrin2:) kipnekken, pensstaafjes enz.
Door Cizsel
#1526901
Ik heb hier ook fretjes, die eten prooidieren zoals hamsters, muizen, ratten, kuikens, kwartels, etc.

Kan ik die ook gewoon aan de hond voeren?
Door rheawithpixels
#1526915
[quote="Cizsel"]
Ik heb hier ook fretjes, die eten prooidieren zoals hamsters, muizen, ratten, kuikens, kwartels, etc.

Kan ik die ook gewoon aan de hond voeren?
[/quote]

Hier vinden ze kwartels wel lekker. De rest heb ik ze nooit gevoerd nog. Op 1 of andere manier vind ik dat meer iets voor katten dan voor honden  ;D Kwartels zijn hap-slik-weg hier. We geven ook parelhoen, fazant, konijn etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door