Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1493753
Hallo allemaal, ik wil hier graag mijn verhaal kwijt over onze oude poes. Ter info, maar ook voor aanvullingen en adviezen.
Al ruim 10 jaar staat onze bejaarde Siep van 17 jaar op da-renal brok. Enkele maanden geleden kreeg ze heftige jeuk aan haar kopje en hals. Had er zelfs al een gat in gekrabt. De da dacht aan voedselallergie en dus kregen we een eliminatie dieet mee (brok). Daarvan kreeg ze diarree. Na een paar weken dit aangekeken te hebben kregen we een ander dieet mee, helaas de diarree bleef. Ook extra rijstwater erbij bood geen oplossing, het leek er zelfs erger van te worden. Dan maar weer terug op de oude renal-brok. na een paar dagen, we waren inmiddels bijna 3maand verder stopte ze met eten. Ging zielig en ziek onder de kachel liggen. Een plas had ze al tijden niet meer gedaan. Op advies van een kennis zijn we hier op barfplaats gaan zoeken.

Maar moet je met een poes van 17 nog wel op versvlees overstappen? Wel, we hadden geen andere keus.
Met een t-lepeltje cb-eend vanwege de eliminatie begonnen. Lekker in een plonsje gekookt water smulde ze er al gauw van !!! En...een dag later kwam er een vieze bruine plas. Langzaam aan zijn we overgeschakeld naar versvlees, en na een paar dagen kwam er eindelijk weer een mooie drol ::)

Al snel begon Siep ook te verharen en kwam er een nieuw probleem.....verstopt. En dat is voor een nierkatje weer niet zo goed, die moet z'n afval goed kwijt kunnen. Heb gauw een laxatie drankje opgehaald en ja hoor, een dag later een pluizige dikke drol.

Na ruim twee weken eend was ze er een beetje op uitgekeken en wij hadden iets over het hoofd gezien. Je zal zelf maar elke dag hetzelfde moeten eten >:(  Afwisselen dus. Een beetje kip geprobeerd omdat we het toch wat op gevogelte moeten houden vanwege de niertjes. Ook dat vind ze lekker. We wisselen nu regelmatig af met kip, cb-eend, cb-diabetes, 1x per week witte vis en 1x per week natvoer renal. Pens vind ze ook lekker maar krijgt dan wel een krabaanval...
Verder krijgt ze door haar eten over de dag verdeeld een L-Lysine tablet fijngemalen door t eten. Dat is tegen de chronische niesziekte waar ze dus geen last meer van heeft, en verzuurt gelijk ook d'r maaltje wat weer goed voor de niertjes is.

8) tot nu toe gaat t goed met haar, ze is goed opgeknapt, ziet er ook beter uit en heeft weer zin in eten.
Ze brult zelfs weer net zo als vroeger !!!
Ik weet zeker als we deze overstap niet gemaakt hadden dat ze er nu niet meer was geweest. Onze andere oude poezen wilden op een gegeven moment ook niet meer eten. Wij hebben ons er toen bij neergelegd omdat we niet beter wisten  :'(
Ik hoop dat anderen met nier/voedselproblemen hier wat aan hebben.
Mijn dank aan alle anderen op dit forum die antwoorden en aanvullingen hebben gegeven.
Reacties zijn welkom !! Zo af en toe zal ik eens de ervaringen aanvullen. Mooi dat dat hier kan....
#1494084
Envie wat fijn om te lezen dat versvlees voor jullie oude meid zo'n verschil heeft gemaakt! Ze knappen er inderdaad vaak zienderogen van op he!

Zelf hebben we onze kater van bijna 15 een week of 2 terug over gezet. Inmiddels is hij veranderd van een stramme vent die erg mager was en een veels te grote stugge jas aan leek te hebben tot een vent die weer veel alerter uit zijn ogen kijkt, weer spiermassa krijgt en zijn vacht sluit nu weer mooi op zijn lijfje aan. Zijn vacht ziet er trouwens ook veel mooier uit, veel zachter en zonder vette plukken.

We wisten dat versvoer dit verschil zou maken alleen onze man wou echt niet over. Twee weken geleden is het dan eindelijk gelukt. Echt lekker vindt hij het helaas nog steeds niet en hij lust maar 1 smaak, maar voor zijn gezondheid maakt het gewoon zo'n wereld van verschil.
#1525217
Vandaag is onze Siep aan t barfen geweest... :biggrin2: stukje kip met wat botjes. Ze is er een kwartier mee bezig geweest ipv 3 minuten (zal morge wel spierpijn in dr kaakjes hebben...) en heeft slechts 1 botje laten liggen.....leuk tijdverdrijf  ;D en t geeft van die mooie niet stinkende drolletjes !!!
#1684523
Hallo allemaal, we zijn alweer een half jaar op vers......en t gaat prima  :D Na eerst een periode van verharen en dus ook haarballen in de ontlasting gaat het nu heel goed. Toen we van de winter over stapte (omdat we eigenlijk geen andere keus hadden) was ik eerst wel bang voor mogelijke gevolgen van de omschakeling. "Zou ze niet teveel eiwit/fosfor binnenkrijgen" is wel iets waar ik me de eerste weken zorgen over maakte. Maar ja, spugen, krabben, diarree, en tenslotte niets meer willen eten zal zeker fataal worden.
Het mooie aan t versvlees geven vind ik dat je er met warme dagen ook xtra vocht bij kan doen. (nog wat meer dan normaal). Soepjes noemen we dat hier. Als ik alles wat ik nu weet eerder had geweten waren de andere poezen misschien ook ouder geworden .....Sorry Flok en Nikkie  :'(

Voor de mensen die nog twijfelen......
#1685139
Fijn dat het goed gaat! En ja, als we allemaal vanalles eerder geweten hadden ... zolang je naar eer en geweten hebt gehandeld tov je dieren heb je jezelf niks te verwijten vind ik. Je kunt niet alles weten en je kunt ook niet meer dan je best doen. Beter ten halve gekeerd ...

Wb fosfor en eiwit, je kunt door gevogelte te voeren en geen rood vlees van rund, paard, lam of geit de hoeveelheid fosfor al beperken. Je kunt ook het bot-percentage verminderen. Veel eiwit is niet zozeer het probleem, maar wel eiwit van slechte kwaliteit. Door vers te voeren geef je hoogwaardige eiwitten.
#1826868
Hallo, na een poosje eruit te zijn geweest hier weer even een berichtje...

We zijn inmiddels een jaartje verder op VERS en ik kan jullie melden dat ze het nog steeds redelijk goed doet !!
En dat terwijl ze vorig jaar voor pampus onder de kachel lag....
Wat zijn we blij dat we zijn overgestapt op vers, echt een aanrader.
Op eend doet ze het het best, afentoe afgewisseld met diabetes of een vishapje.
Maar, ze wordt er niet jonger op. Maar wat wil je ook van een poes van nu 18 gepasseerd...... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door