Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door java
#152480
Hallo allemmaal

Na maanden lezen bij jullie op de site ben ik toch al aardig opweg ..dat meen ik in ieder geval ??!!
Even voorstellen, ik ben Will en in het bezit van twee schatten van honden. Een border collie van 20 mnd. en een aussie van 5 mnd. Ja hoe kom ik nu zo bij jullie terecht? Wij zijn in de 50 jaren en ik kan me niet bedenken dat we ooit ( van thuis uit al ) geen honden hebben gehad waar we veel sporten mee beoefenen. Altijd hebben onze honden brokvoer gekregen en wist ik alleen maar dat rauw vlees voor honden verboden was..om de reden die jullie wel kennen....ze worden er ziek van..agressie enz.
En eerlijk ik heb nooit zieke honden gehad tijdens de brokvoeding. Tot we onze border namen....jesus wat hebben we een trubbels met deze hond gehad....hij zag er niet uit...weigerde om te eten...was veel ziek had schurft enz. te veel om op tenoemen. Iets in mij wist het ligt aan de voeding...maar wat. We gaven dure brokvoeding (wisten wij veel) Er werd tot twee keer toe van brok veranderd..zonder resultaat. De onkosten die we hebben gehad aan de dierenarts...nou daar konden we wel een heel duur hondje voor kopen... maar voor de honden niets te veel. Tot ik al zoekende op barfplaats kwam...dat was wel even schrikken...rauw vlees....maar ik ging me er eens goed in verdiepen. En heel stilletjes ben ik gaan beginnen....eerst veilig met kant en klaar rauwevoeding en nu begin ik al regelmatig zelf iets in elkaar te zetten hoewel het toch nog wat onwenning is. Alles bij elkaar ben ik nu ongeveer een klein half jaartje bezig en echt de border is stukken beter...hij eet....ligt niet meer de heledag in een hoekje..speelt..heeft geen schurft meer en de vacht lijkt ook al wat beter.
Wat geef ik nu: ierdere morgen krijgen ze 250 gram ahv compllet vlees en pens. s'avonds krijgen ze iedere keer iets anders..zoals kip-vis-hart (runds of lams) daarbij twee keer per week groente mix...soms een snee gedroogd brood of een gekookt aardappeltje..rauw eitje. twee keer per week vit. c a 250mgr. twee keer per week levertraan en 1 keer per week visolie.
Hopelijk ben ik op de goede weg en denken jullie he dat is niet goed of dat kan nog beter....vertel het me maar.
En weten jullie waar ik terecht kan voor vlees-kip-enz. Nu haal ik het nog allemaal bij de slager..maar als het wat goedkoper kan ... graag. Ik woon in de omgeving Tilburg.
Groetjes Will :)
Door Lizzy
#152496
Hoi Wil, allereerst natuurlijk van harte welkom op Barfplaats! Hartstikke leuk dat je er bent.

Ik vind het heel fijn om te horen dat het steeds beter lijkt te gaan met jouw Border Collie! Super. Tja, de meeste van ons zijn door problemen met de honden bij de voeding terecht gekomen hoor.. Die brokken zitten er ZO ingestampt bij eigenaren, dierenartsen en dierenwinkels!

Ik ga even kritisch naar jouw menu kijken, OK? En de punten van kritiek zijn opbouwend bedoelt hoor!
ierdere morgen krijgen ze 250 gram ahv compllet vlees en pens
Krijgen ze AHV compleet + extra pens? Of verminder je de hoeveelheid AHV compleet? Ik zou zelf eerlijk gezegd geen complete voeding elke dag met extra pens mengen. Puur omdat je niet weet wat er allemaal in AHV zit. Er is dus een kans dat je hiermee de verhoudingen niet verbetert.
s'avonds krijgen ze iedere keer iets anders..zoals kip-vis-hart (runds of lams) daarbij twee keer per week groente mix...soms een snee gedroogd brood of een gekookt aardappeltje..rauw eitje. twee keer per week vit. c a 250mgr. twee keer per week levertraan en 1 keer per week visolie.
Dit is een beetje te vaag om daar werkelijk wat over te zeggen. Op zich is de afwisseling prima! (vis, kip, rund, lam: perfect). Maar geef je hierbij ook rauwe botten? Of niet?

Af en toe een sneetje droog brood is prima, maar ik zou dat wel beperken. Een hond heeft namelijk geen granen nodig en brood = graan. Sommige honden reageren ook heel allergisch op granen en krijgen er huid en darmproblemen van. Je zou eens kunnen proberen om een paar maanden totaal graanvrij te voeren! Misschien verbetert de situatie van jouw hondje zich NOG meer! Hetzelfde geldt eigenlijk voor een gekookt aardappeltje. Een gekookt aardappelje, af en toe, is prima. Maar het bevat veel zetmeel. Sommige honden krijgen hier huid/darm problemen van dus ook hiervoor geldt dat je zou kunnen proberen dit een paar maanden niet te geven om te kijken of het verbeteringen met zich mee brengt.

Rauw ei, af en toe levertraan, visolie, etc. is allemaal prima!
Hopelijk ben ik op de goede weg en denken jullie he dat is niet goed of dat kan nog beter....vertel het me maar.
En weten jullie waar ik terecht kan voor vlees-kip-enz. Nu haal ik het nog allemaal bij de slager..maar als het wat goedkoper kan ... graag. Ik woon in de omgeving Tilburg.
Groetjes Will
Zie boven. Misschien kun je ons nog wat meer detail-informatie verschaffen over wat je 's avonds te eten geeft en hoe het zit met de AHV en pens. Ja en verder denk ik dat je echt supergoed (fantastisch) op weg bent! Maar als ik het goed begrijp is de vacht van jouw Border nog niet helemaal 100%? Daarom denk ik dat het een goed idee zou zijn om graanloos te gaan voeren. Allereerst kun je beginnen met het weglaten van het brood en de aardappel, maar aangezien je lekker op weg bent kun je misschien ook overdenken om de AHV te vervangen voor zelf samengestelde maaltijden. Want ook AHV bevat wel granen.

Je zou voor de vacht de hoeveelheid visolie ook kunnen verhogen naar 3 of 4 of 5 keer per week. Visolie bevat veel omega 3 vetzuren en dat is perfect voor de huid! Bij de ETOS/HEMA hebben ze overigens visolie capsules waar ook borageolie in zit. Ook borageolie kan helpen bij huidproblemen.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#152505
Er zijn in Tilburg vast wel Islamitische slagers waar je goedkoper vlees kunt kopen. En je zou ook kunnen zoeken naar (kleine) slachterijen waar je als particulier mag kopen. En daarnaast zou je moeten kijken of er poeliers in de buurt zijn die jou goedkoop kippennekken en voor weinig/gratis kippenkarkassen kan leveren. Voorts is het altijd handig om een visboer in de buurt te hebben die de viskoppen voor jou bewaard!
Door java
#152520
bedankt Lizzy voor je reactie

Ik meng geen pens met AHV....er zit pens en vlees in dit pakje. Heb het wat onjuist getypt.

s'avonds..ik zal proberen wat duidlijker te zijn
ma. vis..sardientjes uitblik met groente mix - ei
di. kipvleugeltjes en kipkarkas + sneetje brood
wo. een rauwe wortel (uitbuiken)
do. rundergahakt/hart met eventueel handje rijst
vr. kipvleugeltjs/nekjes groenten mix
za. hart met eventueel 1 a 2 twee aardappeltjes/gekookt
zo. iets om te knabbelen/bullepens bijv. uitbuiken

ze krijgen ook fruit en daar zijn ze dol op ik doe dat gewoon tussen door. Het brood en de aardappels zal ik achterwegen laten.

vis geef ik ook weleens vers..indien ik het heb.

Onze border is nog steeds niet helemaal top maar ik zie wel goede vooruitgang en die kan ik geven wat ik wil ze komt zeer moeilijk aan. Daar integen onze aussie van 5 mnd. is een ontzettende eet wolf en die moet ik echt beperken....haar bijnaam is "dikke pup" !!!

Ik geef geen rauwe botten buiten de kippenbotjes ( nog niet) Ik ben enkele mnd. geleden eerst begonnen met s'morgens AHV. 250 gr. per hond en toen s'avond nog brok (cavom). Sinds 14 dagen ben ik van de brok af en knutsel zelf iets in elkaar met hele goede bedoelingen want ik neem het echt serieus...maar het is erg wennen.

Ik had nog een blik drucal staan en dat doe ik 1 keer per week bij de voeding.

Ben vanmorgen bij de slager weesten informeren naar botten..runderribben met vlees....hij zou kijken wat hij kon bestellen...kan morgen komen horen.

Ik heb ook enkele keer smuldier/pens gekocht nou onze border zat helemaal onder de rode pukkels en was niet echt lekker, dit duurde dan 3 dagen...en onze aussie, die heeft nergens last van !!!
Nog een vraagje, kan ik bijvoorbeeld andere kant en klaar voedingen geven bijvoorbeeld..ik noem maar wat
s'morgens AHV. en sávond van een ander merk of om de dag ???

groetjes Will
Door Lizzy
#153601
java schreef: bedankt Lizzy voor je reactie

Ik meng geen pens met AHV....er zit pens en vlees in dit pakje. Heb het wat onjuist getypt.
Het kan ook zijn dat ik het niet goed heb gelezen! Maar goed, AHV+pens is natuurlijk OK.
s'avonds..ik zal proberen wat duidlijker te zijn
ma. vis..sardientjes uitblik met groente mix - ei
di. kipvleugeltjes en kipkarkas + sneetje brood
wo. een rauwe wortel (uitbuiken)
do. rundergahakt/hart met eventueel handje rijst
vr. kipvleugeltjs/nekjes groenten mix
za. hart met eventueel 1 a 2 twee aardappeltjes/gekookt
zo. iets om te knabbelen/bullepens bijv. uitbuiken
Op zich klinkt dit allemaal prima maar ik kan geen percentages voor je berekenen (dan zou ik echt exact moeten weten wat je geeft en hoeveel). Maar omdat je 's morgens nog AHV geeft zal dit wel prima zijn. Ik zou wel willen aanraden om verse/rauwe sardientjes te gaan geven ipv uit blik. Dat is NOG gezonder! En de rijst + aardappel + bullepees (want dat is ook rotzooi) zou ik weglaten uit het menu. In plaats van rijst/aardappel zou je nu gewoon groentemix kunnen geven.
ze krijgen ook fruit en daar zijn ze dol op ik doe dat gewoon tussen door. Het brood en de aardappels zal ik achterwegen laten.
Fruit bevat veel suiker (fruitsuiker). Probeer fruit ook eens een tijdje op de nuchtere maag te geven zodat de suikers gelijk opgenomen/omgezet kunnen worden. In combinatie met vlees (of direct voor of na vlees) wil fruit nog wel eens gaan gisten op de darmen. En waar gisting in de darmen is, kunnen huidproblemen ontstaan. Je moet nu (denk ik) dit soort dingen vermijden.
vis geef ik ook weleens vers..indien ik het heb.
Oh OK, sorry. Vergeet wat ik hierboven gezegd heb.
Onze border is nog steeds niet helemaal top maar ik zie wel goede vooruitgang en die kan ik geven wat ik wil ze komt zeer moeilijk aan. Daar integen onze aussie van 5 mnd. is een ontzettende eet wolf en die moet ik echt beperken....haar bijnaam is "dikke pup" !!!
Afvallen wanneer een hond overgezet wordt op rauwe/verse voeding is heel normaal. Dit komt omdat je van 60% a 70% koolhydraten over gaat naar zeg even 10%. Het lijf moet nu leren om zijn energie uit eiwitten en vet te halen. Geef dus aan jouw Border Collie gerust lekker vet vlees zoals lam/schaap, vette pens, etc. En geef die mollige/dikke pup maar gerust wat magerder vlees!
Ik geef geen rauwe botten buiten de kippenbotjes ( nog niet) Ik ben enkele mnd. geleden eerst begonnen met s'morgens AHV. 250 gr. per hond en toen s'avond nog brok (cavom). Sinds 14 dagen ben ik van de brok af en knutsel zelf iets in elkaar met hele goede bedoelingen want ik neem het echt serieus...maar het is erg wennen.
Oh maar kippenbot vind ik ook bot hoor! Ik neem aan dat je in de toekomst nog wel andere botsoorten gaat geven? Kijk voor ideetjes anders ook op http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm

Ik vind het geweldig dat je van de brok af bent! Gefeliciteerd:-))! En natuurlijk is het wennen. Dat geldt voor iedereen hoor!
Ik had nog een blik drucal staan en dat doe ik 1 keer per week bij de voeding.
Help me eens, wat is Drucal?
Ben vanmorgen bij de slager weesten informeren naar botten..runderribben met vlees....hij zou kijken wat hij kon bestellen...kan morgen komen horen.
Kijk erg uit met runderbotten! Deze zijn eigenlijk van te oude dieren en kunnen beschadigingen aan tanden/kiezen opleveren. Daarnaast zijn runderbotten hard en moeilijk te verteren. Neem liever kalf en lamsbotten. Of botten van konijn en gevogelte (die zijn sowieso zachter).
Ik heb ook enkele keer smuldier/pens gekocht nou onze border zat helemaal onder de rode pukkels en was niet echt lekker, dit duurde dan 3 dagen...en onze aussie, die heeft nergens last van !!!
Nog een vraagje, kan ik bijvoorbeeld andere kant en klaar voedingen geven bijvoorbeeld..ik noem maar wat
s'morgens AHV. en sávond van een ander merk of om de dag ???

groetjes Will
Ik denk dat jouw Border inderdaad gevoeliger is enne... ik zal maar niet zeggen wat ik van Smuldier vind... Ach, waarom ook niet. Ik ben er niet kapot van, zeg maar.

Natuurlijk kun je ook andere merken geven! En je kunt dit ook gerust afwisselen. En gewoon kijken of jouw hond er goed op reageert. Je kunt kiezen uit:

www.ahv-breda.nl
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
www.prinspetfood.nl
www.rodipetfood.nl

Groetjes, Lizzy
Door java
#153626
Hallo Lizzy

Drucal van beaphar

Dit heb ik op aanraden van de dierenwinkel gekocht toen ik nog brokken gaf en onze hond zo ziek was.

Dit staat op het blik:
aanvullende dierenvoeder voor honden met gewichtsmoeilijkheden. Kalk en hoogwaardig mineralen aangevuld met energierijke druivesuiker en plantaardige stoffen van vitaminerijke algen.

infedienten: mineralen,suiker,melk en bijprodukten, cacao,gist,algen,kruiden.

analyse:
ruweiwit 3,4%
ruw vet o.9%
ruwe celstof 0.2%
as 34,1 %
vocht 11.2%
calcium 11%
fosfor 7%
magnesium o.2%
kalium o.3%

hier zou ze dan 2 keer 5 ml. per dag moeten hebben maar ik doe het 1 keer per week door de voeding als ik die zelf maak !!!!!

Toen onze border zo ziek was gaf ik het wel twee keer per dag maar dat is al weer mnd. geleden. Ik zag toen geen resultaat.

Met de border gaat het echt veel beter nu ik op vleesvoeding sta. Vele zeggen tegen mij...goh wat ziet ze er goed uit vergeleken met enkel mnd . geleden .
Nou een mooie graadmeter toch ? Als ik dan zeg ik ben geheel overgestapt op rauwe vleesvoeding met groente en fruitmix kijken ze me aan of ik gestoort ben :-\....lekker laten denken en kijken. Ik weet nu beter..en ik voel het gaat goed met onze honden. :D

groetjes en bedankt telkens voor je reaktie..ik leer er van...will ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door