Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door marnou
#1520618
Hallo allemaal,

Een vraagje over mijn oppascavaliertje Onix. Het gaat hier om een reu van zes jaar bij wie zo om de drie maanden de anaalzakjes leeg geknepen moeten worden.
Volgens de dierenarts komt er een korrelige substantie uit die het kanaaltje verstopt. Hij heeft dan ook regelmatig last van jeuk op die plek. Zijn ontlasting is vaak wat aan de zachte kant en het lijkt net of hij niet goed uitpoept. Soms gaat hij drie of vier keer achter elkaar tijdens dezelfde wandeling. Onix krijgt kvv te eten, rodi of smuldier.

De dierenarts wil het oplossen d.m.v. een operatie maar ik vraag me af of hier d.m.v. voeding iets aan te doen is. Wie weet raad?

groetjes, Marnou

Oeps, verkeerde rubriek  :-[. Zou iemand zo lief willen zijn dit voor mij te verplaatsen Bij voorbaat mijn hartelijke dank. ik zal de volgende keer beter opletten  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door marnou op ma 15 feb 2010, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1520651
als zijn ontlasting te zacht is, dan is zijn voeding niet echt je van het...
zou of een andere kvv geven of gaan barfen...
daarbij is anaalklieren verwijderen niet echt zonder 'gevaar' hoor.....
Gebruikersavatar
Door marnou
#1520668
Dat weet ik, want mijn eigen eerste cavaliertje is met 3,5 jaar overleden aan zo'n operatie, vandaar ook mijn vraag. Zijn er speciale dingen binnen het Barfmenu die hierbij kunnen helpen? Botten of zoiets ik geef zelf energique no 1 afgewisseld met vis, kip of vlees en mijn cavaliertjes hebben er eigenlijk nooit last van.
Laatst gewijzigd door marnou op ma 15 feb 2010, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1520714
is het echt nodig de anaalzakjes zo vaak te legen? Je kunt ze namelijk ook stimuleren (dus door TEveel leegmaken)
Operatie zou ik niet zo'n voorstander van zijn.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1520863
Als je naast de kvv wat vleesbot zou geven, zoals bijvoorbeeld eendennekken,
kwarteltje of parelhoenkarkas dan heb je meteen wat meer afwisseling op de diersoorten in de kvv en wordt de ontlasting harder.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1521236
Dank jullie wel voor de reacties, we gaan het met eendennekjes proberen. Uit een andere hoek kregen we ook het advies om kippengehakt voor honden te gebruiken vanwege het hoge gehalte aan calcium. Maar wat mij betreft kan hij beter kluiven, ook goed voor de tandjes  :biggrin2:.
Door Nynke
#1521353
en als je geen botwerk in huis hebt, kun je ook een beetje eischaalpoeder over het voer strooien, 1 theelepel per 500 gram vlees is de stelregel, dus echt maar heel weinig  :)

Gunnar's anaalklieren waren ook verwijderd vroeger en hij heeft nooit last van gehad van bijverschijnselen  ;)
Gebruikersavatar
Door marnou
#1521371
Zo'n operatie kan ook goed gaan, maar Marsha is er in gebleven omdat er een niet ontdekt hartprobleem was. Inmiddels is dit 20 jaar geleden, maar de schrik zit er nog danig in. Ik heb mezelf altijd verweten dat ik niet iets anders eerst heb geprobeerd, zeker nu ik weet dat er met voeding ook nog veel is op te lossen.
Jouw advies om eierschaalpoeder te geven is ook heel welkom. Onix is niet zo'n knager, dus we moeten maar afwachten of hij de nekkies zal waarderen.
Door Nynke
#1521380
marnou schreef: Zo'n operatie kan ook goed gaan, maar Marsha is er in gebleven omdat er een niet ontdekt hartprobleem was. Inmiddels is dit 20 jaar geleden, maar de schrik zit er nog danig in. Ik heb mezelf altijd verweten dat ik niet iets anders eerst heb geprobeerd, zeker nu ik weet dat er met voeding ook nog veel is op te lossen.
Jouw advies om eierschaalpoeder te geven is ook heel welkom. Onix is niet zo'n knager, dus we moeten maar afwachten of hij de nekkies zal waarderen.
ik heb thuis genoeg eierschaalpoeder liggen, wil best wat opsturen in een goed afgesloten zakje  :) :)  dan moet je me even je adres p.b.-en  :)
Door Nynke
#1523856
Nyncke schreef: Hoe doe je dat Nynke?
Gewoon de eierschalen die je hebt stampen en vervolgens gebruiken?
Nee, ik spoel ze uit, leg ze dan te drogen in een bakje en af en toe verkruimel ik ze en als het er heel veel zijn, vergruis ik ze met de electrische koffiemolen  :)  het wordt dan zo fijn als poeder  :)

Als je wat wilt proberen, moet je me even je adres pb.-en, dan stuur ik een beetje op naar je  :)
Door Nadia
#1523935
Kun je dat ook met een vijzel doen??? En werkt het ook om een beetje naast botwerk te geven..

Kain leeft de laatste dagen ook last van zijn anus. Ik kan geen wormen vinden. (maar ga hem toch ontwormen) zijn ontlasting is de laatste dagen ook niet jû van het.. Dus dat eierschaal poeder is een idee!! Om zo zijn ontlasting iets harder te maken.. Hij heeft met carnaval nogal veel van de straat gegeten. (heb uiteraard gepoogt  om hem niks te laten eten.. Maar soms zijn ze zo snel! )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door