Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1521781
Nav een voedingscollege van vandaag een vraag. Er werd verteld dat ivm de opname van eiwitten (en de afbraak hiervan) bij de oudere dieren, waaronder de hond zeker meerdere portie's per dag gegeven moesten worden. Ouder was dan niet stokoud, ras afhankelijk startte oud bij 5 (doggen) en liep dat dan op tot een jaar of 9/10. Had er mee te maken dat als er hiervan niets binnen kwam, het lichaam automatisch de reserve aantast (spieren) en de oudere dieren dit niet meer kunnen herstellen. Ik durfde niet de discussie aan te gaan over het feit dat honden althans wolven regelmatig vasten en het spijsverteringssysteem daar dan toch op gebouwd moet zijn. Zit er een kern van waarheid in?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1521802
ik heb dit zelf ook ooit eens gehoord, hetzelfde als dat je beter een ras met een diepe borstkas (zoals de poedel) 2 keer per dag zou moeten voeren i.v.m maagtorsie :-\
Ik voer 1 keer per dag, en ook Vienna krijgt met haar bijna 13 jaar 1 keer per dag eten en ze doet het nog steeds uitstekend
Gebruikersavatar
Door choopy
#1521832
Djilly heeft tijdelijk bij mijn ouders gelogeerd en die voeren 2x per dag (helaas hun eigen honden br*k)
Ik weet niet of het door het 2x voeren per dag komt, of dat de spiersupport eindelijk aanslaat, maar bij haar is de laatste tijd de spiermassa wel weer toegenomen.

Ik was hiervoor (in november) bij de DA geweest, omdat ik de achterhand wat slapper vond en wat ingevallen en op haar advies ben ik op spiersupport gestapt. Zelf zag ik nog niet echt verschil, maar nu ze 2 weken heeft gelogeerd bij mn ouders zie en voel ik wel degelijk verschil.

Maar ja, waar ligt het dan aan. Ik blijf haar thuis voorlopig 1x daags voeren en dan zie ik met een aantal weken wel of geen verschil.

Djilly wordt trouwens over een maand 11.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1522079
Hier krijgt ouwe lola ook 1 x per dag. Wel krijgt ze voor haar doen best een grote hoeveelheid ten opzichte van de jongeren.
Mij is ooit verteld dat oude dieren (en ook mensen) nutriënten gaan "lekken" waardoor ze dus toch tekorten kunnen oplopen en/of vermageren ondanks dat je ze goed voert zoals je altijd eerder deed. Oudje hier krijgt dus ook een schep multivitamine extra, zo ook van de andere supplementen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1522118
Angelique schreef: Hier krijgt ouwe lola ook 1 x per dag. Wel krijgt ze voor haar doen best een grote hoeveelheid ten opzichte van de jongeren.
Mij is ooit verteld dat oude dieren (en ook mensen) nutriënten gaan "lekken" waardoor ze dus toch tekorten kunnen oplopen en/of vermageren ondanks dat je ze goed voert zoals je altijd eerder deed. Oudje hier krijgt dus ook een schep multivitamine extra, zo ook van de andere supplementen.
welke multivitamine, en is dat echt noodzakelijk?
Door tiny
#1522159
Tessa, bijna 11, krijgt 1x per dag voer, wel met een schepje glucosamine. Meer eigenlijk niet, en ze ziet er geweldig uit, is lekker fit en soepel.
Door Lizzy
#1522181
Ik voer Brutus 1 keer per dag. En hij is 13 jaar + 8 maanden oud. Zijn achterhand is erg slap maar dat komt omdat hij lijdt aan LSI. Ik heb dit ook eerder gehoord hoor. En ken dus ook mensen die hun oudjes daarom meer zijn gaan voeren. En een van die honden bijv. is 12 jaar en die is er qua spieren slechter aan toe en harder achteruit gegaan dan mijn Brutus. Die hond krijgt dan 2 keer per dag brokken met wat vlees.
Gebruikersavatar
Door kira
#1522189
De gedachte gang was dat het lichaam de hele dag door eiwitten nodig heeft (bv voor nagel groei, maar m.n. voor de binnenkant van de darmen, die cellen worden 24 uur per dag afgebroken en aangemaakt). Als er geen continue aanvoer is van nieuwe eiwitten, gebruikt het lichaam eiwitten uit mn de spieren, de spieren worden dus afgebroken. En de oudere dieren zouden dat dus niet voldoende op kunnen vangen. In zijn gedachten gang moest je overigens ook zieke dieren (waar de afbraak ook slecht kan worden opgevangen omdat er veel energie verbruikt wordt) meerdere keren per dag voeren. Ik zou het bijna willen gaan uitproberen, helaas heb ik geen 2 honden van dezelfde leeftijd die vergelijkbaar zijn.
Door Alba
#1522197
Zonder het ook maar ergens op te kunnen baseren, kan ik me voorstellen dat oudjes het goed/beter zouden doen op 2 maaltijden per dag ipv 1. Maar de ene hond is met 11 nog lang niet oud en de andere wel, dus ik zou het zelf van het individu laten afhangen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1522288
trimsalon schreef: welke multivitamine, en is dat echt noodzakelijk?
Ik geef die van de Groene Os en ik vind het wel noodzakelijk. Niet dat ze zonder omviel, maar als ik iets extra kan doen dan ga ik het niet aan het toeval overlaten. :)
Door Xada
#1522361
Ik voer mijn honden ook twee keer per dag. 's Morgens groentes en zuivel etc. en 's avonds vlees. Cidaq heeft het er ook altijd goed op gedaan en dat was een berner die 28 februari 12 zou zijn geworden. Helaas is ze 8 januari plotseling overleden.
Door tiny
#1522802
Angelique schreef: Ik geef die van de Groene Os en ik vind het wel noodzakelijk. Niet dat ze zonder omviel, maar als ik iets extra kan doen dan ga ik het niet aan het toeval overlaten. :)
Al het extra wat ze niet gebruiken, plassen ze weer uit. Hoe weet je dan dat de vitaminen opgenomen worden. Ik kijk naar mijn hond en voer met beleid, vandaar barf. Dan weet je zeker dat je weinig extra's nodig hebt.
Door bedaan
#1523129
Daan is bijna 12, hij krijgt in principe 1 keer per dag eten (op vrije dagen krijgt hij 's morgens ook wat lekkers).
Hij doet het hier goed op, vasten gaat niet meer goed. Hij wordt dan misselijk dus dat doen we niet meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door