Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door carlossurya
#1520842
Hallo,
Ik ben pas nieuw hier dus ik weet niet precies hoe het hier allemaal werkt maar dat zal wel niet zo lang duren.
Allereerst mijn complimenten over Barfplaats. De juiste informatie!
Dan nu mijn vraag.
Ik heb 2 katten van 8 maanden die tot nu toe alleen brokken hebben gekregen. Wel brokkken zonder granen (van Orijen en Acana) maar het blijven toch brokken, he!
Omdat ik vroeger een hond heb gehad waarmee ik barfte wilde ik nu eigenlijk ook de katten hierop zetten. Eigenlijk op kvv van carnibest en naturis. Omdat ik nog 3 grote zakken brokken heb staan wil ik ze 's ochtend brokken geven en 's avonds kvv. Als de brokken op zijn alleen nog maar kvv. Sinds een week krijgen ze dan 's avonds carnibest of naturis. Ze eten hier maar heel weinig van. Ik laat het dan de hele nacht staan zodat ze lang genoeg de tijd hebben om te kunnen eten. Maar  's ochtends staat er nog steeds driekwart. Ze worden ook steeds magerder. Ook de brokken eten ze 's morgens minder. Het lijkt wel of in staking gaan en net genoeg eten om niet dood te gaan. Hoe lang kan het nog duren voordat ze het kvv volledig accepteren? En zullen ze niet teveel verzwakken in die tijd? Alvast bedankt voor de reactie.
Door Mevroi Kruim
#1520870
Allereerst welkom en goed dat je je katten vers wilt gaan voeren!

Zijn je katten gewend dat er de hele dag brokken staan? Dat werkt het overzetten behoorlijk tegen meestal. Sowieso werkt bij katten de combi brok-vers vaak niet goed omdat brokken de nodige smaak- en geurstoffen bevatten waaraan katten aardig verslaafd kunnen raken. Dan vinden ze vers maar flauw smaken.
Ik snap dat het zuur is, van die dure zakken brokken, maar eerlijk gezegd denk ik dat je katten beter af zijn als je die aan het asiel doneert en helemaal overgaat op vers. Dat hoeft niet perse cb te zijn, er zijn meer merken en niet alle katten vinden hetzelfde merk lekker. Die van mij eten bijna altijd barf maar als ik ze een keer cb voorzet gaan ze in eetstaking terwijl ze Prins wel eten  :-X

Wat ook een rol kan spelen is dat ze met 8 maanden de grote groeispurts wel achter de rug hebben. Ook wisselen kan maken dat ze ff minder zin in eten hebben.
Dan zijn er nog katten die een voorkeur hebben voor echt eten, oftewel barf, vlees in stukken ipv gemalen spul.
En tenslotte wordt versvoer er niet lekkerder op als het lang staat. Zeker voor katten die noga kritisch zijn op de lucht van hun eten.

Ik zou de brokken snel afbouwen. Ik zou afgepaste porties voeren en de katten een vaste tijd geven om de hap op te eten; is het na zeg 10 minuten niet op dan gaat de rest weg. Ik zou eens experimenteren met een stuk kipfilet, wat rundvlees oid. Een visje wil vaak ook wel, gewoon een panga-filet uit de diepvries bv. En een blik zalm op water opentrekken en daar iets van door de kvv mengen kan ook wonderen bewerkstelligen.

Succes! En gewoon doorzetten!
Door carlossurya
#1520897
Hartelijk bedankt voor de reactie!
Ik zal de brokken dan maar aan m'n zus geven, die heeft ook 2 katten en die krijgen altijd brokken (met granen! van Royal Canin), heb haar al vaker gezegd dat het niet goed is maar ze zegt dat zo'n duur en bekend voor toch niet slecht kan zijn :-[. Maar ja ik krijg haar toch niet zover dat ze kvv gaat voeren dus dan krijgen haar katten met die Orijen die ze van mij krijgt toch nog ff graanvrije brokken. Alleen jammer van het geld Orijen is niet bepaald goedkoop.

Ik heb zojuist het vlees weggehaald, het stond er een half uur en ze hebben bijna niets gegeten. Heb het afgedekt en weer in de koelkast gezet. Kan ik het dan morgenvroeg weer geven? En is het beter om ze 2 keer per dag te voeren of vaker? Nu ze nog moeten wennen, bv 3 of 4 keer per dag 10 min ofzo? En hoeveel dagen kan ik hiermee doorgaan zonder dat mijn katten te veel verzwakken?

Ook ga ik morgen wat vis halen en wat kip om eens te proberen. Hebben de katten nu ik alleen kvv ga geven niets nodig om hun gebit schoon te houden? Ik weet niet of er iets bestaat voor katten. Honden knabbelen op een bot....maar katten?

Alvast bedankt voor de reactie.
Door Loeka
#1521036
Je zou kippennekken kunnen proberen. Misschien in het begin eerst platslaan.

Enne Orijen bevat ook plantaardige koolhydraten, nl aardappel.  :-\

Succes met overzetten, dat kan soms erg lastig zijn bij de poezels.
Door Mevroi Kruim
#1521381
Katten knagen ook botten, althans barfkatten. En flinke lappen vlees. Dat zijn de beste tandenborstels. Als je kvv voert ipv een zetmeelhoudende brok (ook Orijen) is er wel minder tandplak maar voor het schoonmaken zijn idd bv nekken of karkasjes of een lap rundlvees oid wel heel handig.

Dacht ik trouwens ook, dat die Royal Canintroep wel goed moest zijn want peperduur en aanbevolen door de da. Mijn katten hebben het geweten  :'( onherstelbare nierschade.

Voor het wennen kun je het best vaker aanbieden. Beetje heet water eroverheen voor de lekkere geur en vooral een heeeel klein beetje in het bakje, met een beetje blikzalm erdoor. Kleine beetjes werken net als bij kinderen, daar krijgen ze meer honger van  :D een volle bak kan afschrikwekkend werken.
Door carlossurya
#1521548
Heb zojuist stukjes kipfilet gegeven en stukjes runderriblap en ze aten bijna m'n vingers er bij op :biggrin2:
Gelukkig eten ze nu!! Zal morgenvroeg nog eens proberen Carnibest voor te zetten met een beetje tonijn erdoor (heb vandaag een blikje tonijn gekocht op basis van olijfolie, kan ik dat geven?)
Misschien gaan mijn katten dan toch meer voor het echte vlees ipv kvv.
Ik ga nu in ieder geval alles proberen.
Wat is het trouwens leuk als je ze op een lapje vlees ziet kauwen, echter vind dat ze wel wat agressiever zijn tov elkaar. Ze verdedigen hun vlees nu echt en voorheen niet.
Misschien dat ik wel helemaal overstap op Barf.
Kan ik ook beide doen of is dat moeilijk ivm de percentages?
Door Mevroi Kruim
#1521600
YESSSSS! Goed zo  :-*
Jouw tijgertjes worden gewoon echte serieuze barfers  :D Gaaf is dat he, als ze laten zien dat ze toch echt mini-pantertjes zijn! Idd worden ze vaak behoorlijk fel op hun eten, mijn dombo Knor gaat vaak zo hard grommen van iets heel lekkers dat hij niet meer kan eten  ::) beetje meer afstand helpt dan wel.

Kvv en barf is prima te combineren, geen probleem. En het kan best zijn dat jouw katten net als die mutsen van mij CB gewoon niet lekker vinden.

Tonijn kun je voeren, het is alleen een vis ie nogal wat milieubezwaren heeft vandaar dat ik het nooit adviseer. Het is een roofvis die aan het eind van de voedselketen staat en daardoor nogal wat zware metalen verzamelt. En de vangst geeft veel slachtoffers onder met name dolfijnen. Maar voor een keer is het geen bezwaar.
Door flin
#1522077
super hè, die huistijgers!

misschien kun je op de markt, bij de poelier n's kijken voor kwarteltjes; kleine vogeltjes die de meeste katzels kwa smaak errug waarderen,  en makkelijk te knagen!

of konijn, of 'n klein-kipje-uit-de-vries-van-de-Lidl, of parelhoen.... ;)
Door Limpy
#1522261
Paardenstoofvlees wordt hier zeer gewaardeert door de CB-hatende muts...(door de echte barfers ook hoor)
Als m´n supermarkt het heeft sla ik altijd voorraadje in voor de vriezer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door