Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sher
#1520402
Sinds ik weet dat Tilly patella luxatie heeft let ik op hinkelende kleine hondjes. Tilly heeft vrij ernstige luxatie, maar hinkelt nooit. Het buurhondje (jack russel) hinkelt wel. Eigenlijk danst hij meer dan hij loopt.  :-\
Volgens de dierenarts is er niets met hem aan de hand. Nu vraag ik me af of hij niet gewoon patella luxatie heeft. Zo'n hondje loopt toch niet voor de lol zo?  :-\
Gebruikersavatar
Door choopy
#1520414
Of het voor de lol is, weet ik niet. Maar weet wel dat veel Jackies zo lopen.
In de dierenkliniek waar ik stage heb gelopen en heb gewerkt, kregen we best wel de vraag van eigenaren of hun hondje wat mankeerde.
In een enkele geval was dat wel zo, maar ook heel vaak was het een aangeleerde gewoonte om "sneller' te kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Door kira
#1520426
Er is ik denk inmiddels 2 of 3 jaar terug een onderzoek bij de JR geweest. Op een clubdag. Alle JR's zijn toen onderzocht op pl. En er is bijgehouden of ze wel eens met het "hupje' liepen. De preciese percentages heb ik hier even niet bij de hand, maar het kwam er op neer dat de meeste JR die met een hupje liepen dus geen pl hadden en dat een aantal JR zonder hulpje het dus wel hadden. Men vreesde toen geloof ik een beetje dat de meeste honden die onderzocht werden PL zouden hebben, en dat viel dus erg mee. Het waren er eigenlijk weinig. Volgens mij is een PL vrij goed met enkel lichamelijk onderzoek vast te stellen (maar wellicht zit ik er naast en zouden er met foto's e.d. meer PL gevallen aan het licht zijn gekomen.).
Gebruikersavatar
Door Binno
#1520428
Gian (maltezer) is eigenlijk ook zo'n gewoontegeval denk ik, regelmatig een huppeltje rechtsachter,
maar er is al verschillende malen naar gekeken en door verschillende DA'en,
grondig afgetast, RX foto's van genomen en er is niks te vinden
Door koffie
#1520443
Een luxerende patella kan verschillende vormen van gedrag doen vertonen, afhankelijk van wat voor luxatie het is. Bij kleinere honden is de luxatie meestal mediaal (schijf schiet naar binnenkant), bij grote rassen vaker lateraal (buitenkant). Vaak strekt een hond zijn poot naar achter en krijgt de patella zo weer op zijn plaats. Momenteel behandel ik een terrier die wel 10 x per dag luxeerde. Dan is er sprake van een stationaire luxatie. Heb dit ook meegemaakt met Beagles die die poot gewoon optillen en doorlopen. Het is wel belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteed om te voorkomen dat de groef waar de patella in zit wegslijt. Soms is spiermassa verstevigen een goede optie omdat de speling in het gewricht verminderd. Bij ernstige klachten moet toch echt beter een DA worden geraadpleegd.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1520736
koffie schreef: Een luxerende patella kan verschillende vormen van gedrag doen vertonen, afhankelijk van wat voor luxatie het is. Bij kleinere honden is de luxatie meestal mediaal (schijf schiet naar binnenkant), bij grote rassen vaker lateraal (buitenkant). Vaak strekt een hond zijn poot naar achter en krijgt de patella zo weer op zijn plaats. Momenteel behandel ik een terrier die wel 10 x per dag luxeerde. Dan is er sprake van een stationaire luxatie. Heb dit ook meegemaakt met Beagles die die poot gewoon optillen en doorlopen. Het is wel belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteed om te voorkomen dat de groef waar de patella in zit wegslijt. Soms is spiermassa verstevigen een goede optie omdat de speling in het gewricht verminderd. Bij ernstige klachten moet toch echt beter een DA worden geraadpleegd.
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik ben met mijn hondje twee keer bij mevrouw Krooshof geweest. Het is niet mijn bedoeling om haar te verwaarlozen.  ;)
Door koffie
#1521412
Eigenlijk bedoelde ik helemaal niks behalve wat duidelijkheid te geven omtrent patella luxatie. Iedereen die op dit forum meedoet heeft alleen maar het beste met zijn viervoeter voor en geeft de allerbeste zorg. Dacht echter wel aan een buurvrouw van mij ... haar hondje 'huppelt' al jaren maar ze gelooft niet in medische zorg...
Gebruikersavatar
Door Sher
#1521414
koffie schreef: Eigenlijk bedoelde ik helemaal niks behalve wat duidelijkheid te geven omtrent patella luxatie. Iedereen die op dit forum meedoet heeft alleen maar het beste met zijn viervoeter voor en geeft de allerbeste zorg. Dacht echter wel aan een buurvrouw van mij ... haar hondje 'huppelt' al jaren maar ze gelooft niet in medische zorg...
:'(
Door Adrie.k
#1522244
Hoe gaat het nu trouwens met patella luxatie???

Die kun je heel goed behandelen met hydrotherapie, lekker gewichtloos zwemmen waardoor spieren en kruisbanden verstevigd kan worden. Zodat in de toekomst patella niet steeds uitschiet.
Ik ben zelf hydrotherapeut in opleiding in laatste fase, we krijgen steeds vaak klanten met dit soort probleem. Na goede therapie zijn ze niet meer teriug gekomen omdat het goed is gegaan. Er zijn wel eens honden die terugkomen voor onderhoudend zwemmen, bijvorbeeld 1x per 2 weken of 1x per maand.

Groetjes Adrie
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door