Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1518542
Kay heeft regelmatig dat hij één of twee dagen last heeft van gitzwarte, slijmerige diarree. Nu heb ik in de bieb gelezen (Lizzy bedankt  :)), dat het slijmerige inhoud dat het aan de dikke darm ligt. Maar waar komt dat gitzwarte vandaan?? Ik kan het niet achterhalen uit het voer wat hij eet.
Kay is een hondje wat heel gevoelig is w.b.t. z'n darmen. Dat had hij al toen hij nog brokken at. Hij krijgt iedere week een bakje kefir, dat helpt wel enigzins. Heeft iemand een idee wat het kan zijn en beter nog, wat ik er tegen kan doen?
Het is echt iets wat steeds terugkeerd namelijk..
Door dosta
#1518565
helpen kan ik je niet, want Dommel heeft het ook regelmatig, ben dus ook wel benieuwd.
Ik kan er ook de vinger niet opleggen waar dat nou vandaan komt.

henriette
Door pallas
#1518568
Ik zou een eet dagboekje bijhouden, misschien kan je dan nog een link leggen tussen wat ie eet en hoe ie poept.
Mocht je er echt niet uitkomen dan maar een ontlasting onderzoek misschien. :-\
Door Linda & Kay
#1518572
pallas schreef: Ik zou een eet dagboekje bijhouden, misschien kan je dan nog een link leggen tussen wat ie eet en hoe ie poept.
Mocht je er echt niet uitkomen dan maar een ontlasting onderzoek misschien. :-\
Het dagboekje zal niet nodig zijn. Ik maak steeds een menu en houd me daar altijd aan. Toevallig alleen deze week niet gedaan, en vanmorgen lag er weer een beetje diarree op me te wachten (op het tapijt bij vriendlief..).
Ontlastingonderzoek zou kunnen. Maar waar zou ik dan moeten laten onderzoeken?
Door Alba
#1518590
Als het heel donker is, zou je bijna denken dat het bloed zou kunnen zijn van ergens 'vroeg' in het maagdarmstelsel.
Je ziet er dus geen patroon in aan de hand van diersoort, hardheid of goed/minder goed kauwen... Is er misschien een relatie te ontdekken met activiteit (bv. in of na het weekend als je misschien meer gelopen hebt/spannende dingen gedaan)? Heeft hij op de momenten dat hij deze diarree heeft ook andere klachten (bv. meer slapen, minder eetlust, meer of minder drinken)?
Door Lizzy
#1518594
Gitzwarte diarree kan dus duiden op een bloeding in het spijsverteringskanaal. Hoger op, zeg maar. Want door de vertering kleurt het bloed dus zwart. Ik zie bij Pinkel ook wel eens heel zwarte diarree (wat is gitzwart? Norit-kool zwart? Nee, zo zwart is het bij Pinkel niet maar het is wel zwart) na een maaltijd met veel pens en weinig andere dingen. Wat heeft je hond die dag ervoor gegeten?
Door Linda & Kay
#1518631
Hij heeft gister kippennekken en paardenvlees op, maar hij heeft heel erg laat gegeten (23.30 uur ongeveer) en de diarree was van vanacht/vanmorgen, ik weet niet precies hoe laat, het lag er al toen ik uit bed kwam en het was niet warm meer. De dag ervoor heeft hij 2 kippenpoten met hertenvlees op. En dat vind ik dus wel vreemd... Hij krijgt heel veel soorten vleesbotten, op kip reageert hij normaal gesproken heel erg goed, eerder (te) harde ontlasting dan dunne.
Qua activiteit klopt het inderdaad ook wel. Hij heeft het vaak tijdens een grote wandeling of erna.
Gisteravond had ik een aanvaring met een pitbull, daar is hij ook wel van geschrokken (of hij is geschrokken van mijn reactie, dat kan ook). Zou het iets met stress te maken kunnen hebben? Hij is daar nl heel erg gevoelig voor. Ik roep maar wat, ik weet helemaal niet of dat mogelijk is.
Het is echt zwart zwart, met iets minder zwarte slijm erdoor. Hij heeft trouwens altijd slijm in z'n diarree als hij aan de dunne is.

Voor de rest zijn er geen andere klachten. Eten kan hij altijd, drinken doet tie sowieso niet heel erg veel en slapen is ook normaal.
Door Linda & Kay
#1518643
De andere keren dat hij aan de diarree is, is het trouwens niet altijd zwart, soms is het normaal van kleur en zit er doorzichtbruine slijm door.
Door Alba
#1518688
Omdat je aangeeft dat hij wel gevoelig is (hij heeft dus zowiezo vrij snel diarree?), komt bij mij de vraag op of hij bij (in)spanning of stress -zoals die aanvaring met de Pitbull- misschien een kleine bloeding heeft in maag/darm kan hebben. Ik heb geen idee of dit kan hoor, maar zoiets hoor je bij mensen toch ook wel eens? Misschien toch als hij zulke donkere diarree heeft eens laten bekijken door de dierenarts?

Geef je wel eens probiotica? Misschien kan Lizzy (of andere ervaren BARFer) vertellen of dat misschien goed kan zijn voor zijn verteringsstelsel. Of misschien een 'opschoningskuurtje' eens in de zoveel tijd? Ik zeg nu ook maar wat hoor, ik heb nog veel te weinig ervaring om echt advies te geven maar er zijn vast mensen die hier iets zinnings mee kunnen!
Door yvette_van_alert
#1519199
Als je een beetje van de gitzwarte diarree in water doet zie je vaak snel of het water rood kleur. Dan is waarschijnlijk het bloed de oorzaak van de kleur.
Door inni
#1519267
Toen Berre alleen paardevlees at was z'n hoopje altijd zwart, misschien ligt 't aan de soort vlees??
Door Sella
#1520434
Ik schrok van de week ook van gitzwarte ontlasting maar dat kwam gelukkig omdat het prooidier nog veel bloed bevatte en was het niet zijn eigen bloed wat het zo steenkoolzwart maakte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door