Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1520360
Hoi!

Wij hebben 2 teefjes, 1 is om medische redenen gesteriliseerd. Dit is laparascopisch gedaan en waren we zeer tevreden over. Nu zitten wij erover na te denken om ons andere teefje ook te laten steriliseren. Dit omdat wij erg ondernemend zijn met onze honden en het toch voor haar en voor ons een belemmering is als ze loops is. (ze heeft ook last van schijnzwangerschap, maar niet ernstig) Ook op het oog met kanker e.d. in de toekomst. Ik weet dat dit een discussie is waar de meningen over zijn verdeeld en zelf heb ik daar geen duidelijke mening over. Maar het speelt wel mee, stel dat... Er zijn dus verschillende factoren die meespelen bij de beslissing. Maar dat is niet mijn discussie punt.
Ze is inmiddels 21 maanden, ruim anderhalf dus.

Ik heb wel eens verhalen gehoord dat meerdere teven in huis die gesteriliseerd zijn vaker agressief en minder tollerant naar elkaar toe zijn. Mijn oudste teefje die dus al gesteriliseerd is is tegenover mijn jongste hond vrij dominant is en af en toe is er een aanvaring. Mijn jongste hond is erg onderdaning, maar gaat wel steeds meer van haar af "bijten".
Mijn oudste hond is na haar sterilisatie niet verandert qua gedrag, bij haar zijn er alleen positieve effecten.
Maar kan het zijn dat de oudste teef de jongste teef meer "respecteert" omdat ze intact is en dat de kans op aanvaringen groter wordt als de jongste ook is gesteriliseert? Of zijn dat ook fabeltjes?
Toch ben ik stiekum ook een beetje bang dat mijn jongste hond toch feller wordt door de ingreep en dat dit nadeling kan zijn met haar relatie met de oudste hond.

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Boefies op ma 15 feb 2010, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1520384
Ik heb 3 gesteriliseerde teven in huis (allemaal om medische redenen) Ik heb niets gemerkt van Agressief en intolerant gedrag, niet bij de gesteriliseerde teven  :knuppel2: Shelties op zich kunnen best goed met elkaar overweg, ik heb er wel een paar die niet goed met elkaar overweg kunnen, maar die zijn niet gesteriliseerd :biggrin2:
#1520391
Ik heb hier 2 gecastreerde teefjes en 1 gecastreerde reu in huis. En nog 1 intakte teef.
Hier is de ervaring dat alleen de teef die niet geholpen is nog wel eens wil knokken, de rest niet.
De oudste is op late leeftijd geholpen (7jaar) en de jongste is geholpen op leeftijd van 9 maanden (voor haar eerste loopsheid)

Het karakter kan veranderen, omdat de hormoonhuishouding anders wordt, maar dit hoeft niet. Dit blijft een gok.
Jouw jongste hond komt nu qua leeftijd op een leeftijd waarop ze gaan uitproberen bij de ouderen in huis. Als ze onderdanig is, zou ik er geen probleem mee hebben, maar als het uit onzekerheid komt, dan zou ik zelf waarschijnlijk wachten tot ze stabieler is.

Het blijft wikken en wegen. De keus is niet makkelijk.
Ik heb hier geen ervaring met extreme gedragsverandering, ook niet bij mijn reu. Alleen bij mijn reu is het zo dat hij zn neus niet meer achterna gaat, dus een voordeel.
#1520392
charmed schreef: Ik heb 3 gesteriliseerde teven in huis (allemaal om medische redenen) Ik heb niets gemerkt van Agressief en intolerant gedrag, niet bij de gesteriliseerde teven  :knuppel2: Shelties op zich kunnen best goed met elkaar overweg, ik heb er wel een paar die niet goed met elkaar overweg kunnen, maar die zijn niet gesteriliseerd :biggrin2:
O.k....dat is heel positief!  :)
#1520399
choopy schreef: Als ze onderdanig is, zou ik er geen probleem mee hebben, maar als het uit onzekerheid komt, dan zou ik zelf waarschijnlijk wachten tot ze stabieler is.
Nee, ze is onderdanig. Ze heeft ook nooit problemen met andere honden. Ik denk zelfs dat ze soms iets te onderdanig is en een makkelijke prooi voor mijn oudere teefje is.

Maar omdat je vaak hoort dat reuen intacte teven meer accepteren dan gesteriliseerde teven dacht ik dat het bij teven onderling misschien dat ook het geval is.....
#1520404
Wat mijn overweging zou zijn: denk je dat je teefje 'af' is, lichamelijk én geestelijk? Lichamelijk zal ze best volwassen zijn met 21 maanden maar geestelijk kan ik me voorstellen dat ze zich nog aan het ontwikkelen is. Je geeft zelf misschien al een beetje aan dat ze zich nog ontwikkeld, in de zin van dat ze in relatie tot de oudste hond nog veranderd. Misschien kan je ook beter inschatten wat er eventueel veranderd in hun relatie na castratie als ze wat dat betreft stabiel zijn. Ik zou zelf bij mijn eigen hond kiezen voor eerst helemaal geestelijk 'af' zijn en dat zijn de meeste honden die ik ken niet met 2 jaar maar jij kent je hond het beste.
#1520437
Ik heb 4 ontstokte dames in huis waarvan er 3 geen negatieve gedragsverandering hebben laten zien. De één na oudste was altijd een zachtgekookt ei, maar is overduidelijk fanatieker geworden in het controleren en corrigeren van lager geplaatsen met babbels. Moet eerlijk zeggen dat ik dat van uitgerekend haar niet verwacht had :-\
#1521070
Alba schreef: Wat mijn overweging zou zijn: denk je dat je teefje 'af' is, lichamelijk én geestelijk? Lichamelijk zal ze best volwassen zijn met 21 maanden maar geestelijk kan ik me voorstellen dat ze zich nog aan het ontwikkelen is. Je geeft zelf misschien al een beetje aan dat ze zich nog ontwikkeld, in de zin van dat ze in relatie tot de oudste hond nog veranderd. Misschien kan je ook beter inschatten wat er eventueel veranderd in hun relatie na castratie als ze wat dat betreft stabiel zijn. Ik zou zelf bij mijn eigen hond kiezen voor eerst helemaal geestelijk 'af' zijn en dat zijn de meeste honden die ik ken niet met 2 jaar maar jij kent je hond het beste.
Nee, daarom ben ik ook geen voorstander om teefjes nog jonger te laten steriliseren. Als ik haar laat steriliseren is ze op 2 maanden na 2 jaar. Dat is voor mij ook wel de minimum grens. We hadden de laatste tijd al gemerkt dat ze "puppy af" is...ze ziet er volwassener uit en is ook rustiger geworden.. ik denk ook niet dat ze hoger op wil komen in de roedel, want dat probeert ze niet en krijgt ze van ons ook de kans niet voor. Onze oudere hond heeft wel meer respect voor haar gekregen en valt niet te pas en te onpas meer naar haar uit. Al moet ik zeggen dat dit ook onder invloed van ons is....
Laatst gewijzigd door Boefies op di 16 feb 2010, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door