Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door OEB-ke
#1517300
Hoi hoi, even nieuw menu gemaakt. Ben benieuwd wat de profs ervan vinden :D
Wow, weer 2 maanden voorbij bijna van mijn vorige menu. Bunker weegt ondertussen 25kg en is nu 8 maanden.
Ik wil 4% gaan voeren en alles staat in gram. Het is een Old Englisch Buldog vd David leavitt bloedlijn. Gmx is groentemix.
Is pens niet te weinig?

maandag        100gmx - 250zalm - ei                                          600konijn

dinsdag          100gmx - 300eendmix                                          600eendnek

woensdag      100gmx - 150lamstrot - 250lamspens                  600lamsbot/vlees

donderdag    100gmx - 150kalkoenhart - 150gemalen kipnek    600kalkoennek

vrijdag          100gmx - 200sardien - ei                                      600kwartel of duif

zaterdag        100gmx - gemalen kippennek - 150kippenlever    600kippennekken

zondag          100gmx - 150rundnier - 150 - rundvlees              600zacht runderborstbeen
Laatst gewijzigd door OEB-ke op za 13 feb 2010, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#1517355
Heb je volgens percentages gedaan? En wat zijn die? Ik ben nl te lui om je percentages uit te rekenen.  :D

Als je bijv 20 % orgaanvlees voert, kun je de helft daarvan aan pens geven.

Wat voor lamsbot geef je? Kijk goed uit naar de hardheid ervan. Ik weet niet of je hond al gewend is aan botten, zo niet, dan zou ik het nog even achterwege laten. Hetzelfde geldt voor de kalkoennekken.

Runderborstbeen geef ik zelf sowieso niet, dat vind ik ongeschikt vleesbot. Misschien dat iemand daar anders over denkt..

Is er een reden dat je de kippennek maalt? Ik zou ze gewoon heel laten. Voor jouw hond maakt het toch niet uit, de kauwt waarschijnlijk niet eens op een hele.  ;)

Misschien hebben andere nog meer advies. Succes!  :)
#1517605
Zou nog wel iets sleutelen aan je menu, heb het even nagerekend.

Ik kom op gemiddelt 1 kg per dag (4%), dus 7 kg per week.
Dan zijn dit je percentages:
4500gr bot = 64,3% (alle 600gram vleesbot + gemalen kippennekken)
1050gr spiervlees = 15% (lamsstrot, eendmix,zalm (mits dit zalmmoot is),sardien, rundvlees)
700gr orgaan = 10% (lamspens, kippenlever, rundnier, kalkoenhart)
50gr overig (ei) = 0,7%
700gr gmx = 10%

Je botpercentages is wat te hoog, zou max 50% vleesbot voeren.
Orgaan zou ik ook iets opkrikken, zo tussen de 15 en 20%
Groente is prima.
Rest zou ik aanvullen met spiervlees, zou je dan tussen de 20-25% van gaan geven.
Qua afwisseling in diersoorten is het helemaal goed, ik tel 7 á 8 diersoorten en 2 vissoorten  :)
#1517959
Heeey, thanks voor de reacties.

@ Linda & Kay: Ik geef Bunker vanaf 8 maanden barf, dus vanaf dag 1 dat hij bij ons woont :D . Hij kan dus al wel wat botten kraken.
                        Toch vraag ik telkens zachte lamsribben en dat is dan ook meestal zo. Kalkoen nekken kraakt hij gewoon in twee. Ik ben soms
                        zelf onder de indruk van zijn bijtpower. :o . Ik dacht dat runderborstbeen redelijk zacht is? Bestaat er dan geen zacht
                        runderbeenbot?

@May Linn:      Misschien kan ik ipv 600gr vleesbot 500gr geven? Misschien is 1kg voedsel per dag wat veel? Ipv gemalen kippennekken
                        ga ik dan gewoon gemalen kippenvlees geven. Dat haalt men botpercentage dan omlaag of ben ik dan mis?

Even nog iets over zogezegt duur barfen, ik betaal nu voor 2 maanden ongeveer 100€ Een zak van merk********** kost me ook al gouw 55 a 60€ voor 15kg terwijl ik nu 40 kg vlees heb voor maar 100€. Als je wat rekend kan je vrij goedkoop barfen, bv: ipv van spierlamsvlees kan je ook lamsstrot geven, is stukken goedkoper. En eigenlijk, moest barfen duurder zijn dan brok dan zou ik nog barfen. Spaar je ook DA kosten mee uit. ;D . En zeg nu zelf, wat is er nu mooier dan een hond zien eten waarvoor het allemaal bedoelt is. Back To Nature hahaaaa! ;)

 
#1518095
Als je 500gr vleesbot ipv 600gr gaat geven en geen gemalen kippennekken, kom ik op een percentage van: 50%, helemaal goed!
Zou dan wel die 100gr die overhoudt per dag geven in orgaan/spiervlees, dan zijn je percentages al een stuk beter.

Barf is idd niet duur, goedkoper dat droge meuk brok  ;D
#1518106
[quote="OEB-ke"]

@ Linda & Kay: Ik geef Bunker vanaf 8 maanden barf, dus vanaf dag 1 dat hij bij ons woont :D . Hij kan dus al wel wat botten kraken.
                         Toch vraag ik telkens zachte lamsribben en dat is dan ook meestal zo. Kalkoen nekken kraakt hij gewoon in twee. Ik ben soms
                         zelf onder de indruk van zijn bijtpower. :o . Ik dacht dat runderborstbeen redelijk zacht is? Bestaat er dan geen zacht
                         runderbeenbot?

[/quote]

Zoals Nadia ook al zegt, ik zou het niet geven. Er is genoeg keus in botten waarbij je zeker weet dat ze niet te hard zijn. En w.b.t. de kalkoennekken.. Kay heeft ook een enorme kaakkracht (sbt reu), maar ik ben gewoon een enorme muts en neem het zekere voor het onzekere.  :) Maar als jij zegt dat het gaat, dan is het ook goed, volgens mij zijn er meerdere die dat geven.  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door