Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lisa
#151408
Sas had gister een teek onder zijn oog, een heel kleintje. Ging mis met eruit halen en nu zie ik nog iets zwarts, lijkt wel een pootje. Het zit op een rotplek en ik krijg het er niet uit. Hoe lang duurt het voordat dit eruit gezweerd is? Moet ik nog ergens speciaal op letten hoe het verloopt en zo verder?
Door Timmy
#151412
Als het goed is is dat er snel uit, hoor. Let er alleen op dat er niet aan gerabt of gelikt wordt, want dan gaat het weer ontsteken...
Door Lisa
#151416
Timmy schreef: Als het goed is is dat er snel uit, hoor. Let er alleen op dat er niet aan gerabt of gelikt wordt, want dan gaat het weer ontsteken...
Ah oke dank je. Gekrabt of gelikt wordt er niet aan. Dus ik kan er vanuit gaan dat binnen een week het weer helemaal normaal is?

Ik vind het ook zulke gore beestjes. En na elke boswandeling is het tekencontrole en ondanks dat ik een lichte hond met korte vacht heb, ze verstoppen zich gewoon 'ergens' in de vacht en uur later zie je dan weer zo'n misbaksel in ene over de vacht lopen >:(
Door Lizzy
#151425
Het klinkt smerig (en dat is het ook) maar de overgebleven resten van een teek 'ontsteken er meestal vanzelf uit'. Je zou elke dag dit plekje wat kunnen ontsmettten om de ontsteking te beperken. Meestal is het met een paar dagen maar soms best ruim een week er uit gezweerd....
Door ine
#151767
Luuk heeft ook een afgebroken teek op z'n borst zitten. Het zit er al 14 dagen, maar er gebeurt niets. Het ontsteekt dus ook niet! Als ik er met m'n nagel langs ga, dan voel ik het. Het is een heel klein dingetje, kleiner dan een kopspeld.
Door casangio
#151784
Ine schreef: Luuk heeft ook een afgebroken teek op z'n borst zitten. Het zit er al 14 dagen, maar er gebeurt niets. Het ontsteekt dus ook niet! Als ik er met m'n nagel langs ga, dan voel ik het. Het is een heel klein dingetje, kleiner dan een kopspeld.
Moet je niet druk over maken, op een gegeven moment gaat het er toch uit. Bij mijn honden ontsteekt het gelukkig ook niet altijd. Als het niet dicht bij het oog is kun je het regelmatig wat ontstmetten, maar als het stukje er alleen maar in zit en verder geen rode plek of zo er om heen zit kun je het zo laten zitten, het komt er geheid nog wel eens uit, alleen het duurt wel wat langer.
Door diana
#151958
ohh dat eb ik ook een keer gehad 2 stuks nog wel ik in paniek de d.a bellen
haha
hij zei , nou geeft niks dat zweert er vanzelf wel uit als een splintertje .
Door joana
#154887
Waarschijnlijk kijk ik er hier wat nuchterder tegenaan: als ik niets tegen teken doe, lopen mijn (13) honden er elke dag elk zo'n vijftig op. En dat alleen al op eigen terrein! Ook in huis komen soms hele nesten uit, dan lig ik op de grond en vang ik soms wel tot 250 baby-teekjes. :P
Zelf was ik mijn honden een keer in de twee weken met ectaz, en dat werkt prima. Geen idee of het in Nederland te krijgen is.
En als ik een teek eruit moet halen (dat gebeurt ondanks de ectaz toch nog een aantal keren per dag) dan draai ik die rechtsom en dan valt ie er zó uit. Daarna doe ik 'm in een bakje water. En ach, blijft er eens een stukje zitten, geen paniek, dat verdwijnt vanzelf...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door