Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Louba-Tar
#150103
Nou, ik heb jullie adviezen toch sneller nodig dan ik had gedacht.

Kleine schets:
Saarloos teefjes van 4 maanden.
Toen ik ze kreeg (begin juli) was er één heel erg aan de diaree. (Schijnt trouwens vrij normaal te zijn bij dit ras, dat ze op jonge leeftijd wat darmproblemen hebben. Ik weet niet waarom maar dat is wat ik uit Saarlooskringen heb gehoord). Ik had wat tabletten meegekregen en 2 immodiumcapsules hiervoor. Echter de diaree bleef nog even. Het knapte wel iets op maar om nou te zeggen "een stevige drol" nou nee. Bij de ene dame ging het gelukkig wel over.
Op een gegeven moment moesten beide pupjes op een nacht vreselijk overgeven en echt poepspuiten. Nu was het op dat moment ook bloedheet weer. Dus speelde dat misschien ook mee. De volgende morgen kwam het er nog steeds met kracht aan alle kanten uit! Het ene teefje leek zelfs wat apatisch te worden (had misschien ook met de warmte te maken), dus als een speer toch maar naar de DA.
Het bleek mee te vallen gelukkig. Voor de dame met de grootste problemen kreeg ik een ab-kuurtje mee die speciaal gericht was op de darmen. ??? En het advies om over te stappen op een hypoallergeen dieet.
Dat zou dan het lam/rijst gebeuren van Hills kunnen zijn zei de DA. Helaas voor Hills zag ik dat niet zo zitten en ben de dames pens gaan voeren.
De tweede dag was de diaree al bijna verdwenen! (Ze stonden trouwens op brokken toen ik ze kreeg). Dus een aantal dagen pens dacht ik zo en dan moet het uiteindelijk weer goedkomen.
Echter alleen pens zou natuurlijk niet genoeg zijn. Dus ben ik CB natuurvoer erbij gaan geven. Wilde eigenlijk kippennekjes maar daar kon ik niet aankomen.
Het leek allemaal redelijk te gaan. Natuurlijk nog niet altijd een stevige ontlasting maar zo af en toe kwam dat toch.
Gisteravond echter begon de dame weer hevig te braken en te spuiten. Nu had ze voor het eerst lam/rijst van cb op. Misschien was dat teveel van het goede, die wisseling.

Mijn vraag is nu eigenlijk of het voor een pup van die leeftijd genoeg is om alleen een soort cb te krijgen gecombineerd met pens of doe ik haar dan tekort. Ze heeft toch ook nog redelijk wat calcium nodig dacht ik?
Ik wilde haar hiervoor wat botten geven, maar ben nu toch huiverig i.v.m. de diaree. (Ze krijgt trouwens hiervoor wel steeds wat groen leem van mij.)
Het kluiven lijkt mij juist nu zo goed voor haar ook i.v.m. het wisselen.
Tevens is mij nu weer even heel duidelijk waar de uitdrukking "vreetwolf" vandaan komt. ;D Ik zie het steeds weer. Ze eten het allemaal binnen 0,2 nano sec. op! Dat kan misschien ook een rol spelen, dat snelle eten?

Dus kan één van jullie mij vertellen wat ik haar minimaal moet geven om gezond te worden/blijven?

Tjonge, is nog een heel verhaal geworden. ;)
Door Erna
#150106
Gisteravond echter begon de dame weer hevig te braken en te spuiten. Nu had ze voor het eerst lam/rijst van cb op. Misschien was dat teveel van het goede, die wisseling
Echt antwoord op je vragen heb ik niet maar wel de ervaring dat lamsvlees bij pups soms niet zo goed valt. Bij ons waren er ook een paar die er niet goed tegen konden in het begin. Misschien iets te vet en te zwaar voor zo'n klein hummeltje? Na het eten van lamsvlees was het iedere keer raak en werd er overgegeven, diarree hebben ze niet gehad.
Door qyan
#150142
alleen CB zou genoeg moeten zijn, want dat is compleet en daar zit alles in.
voor de calcium zou je haar in princiepe dus geen extra botten hoeven geven.

wat betreft de diaree.
qyan heeft als pup zeer veel diaree gehad, is ontstaan na de inentingen en heeft 6 maanden aangehouden, werd chronisch met darmontstekingen erbij.
alle AB-kuren maakte het er nooit beter op.'
Op een gegeven moment wasr totaal geen darmflora meer en hij deed het op geen enkle voer meer goed, of het nu brokken of vlees was.
De dierenarts heeft toen eerst een onderzoek naar de pancreas gedaan en een verteringsonderzoek.
hij wilde ook dat qyan op hypoallergeen ging, maar dat hebben we afgehouden en zijn helemaal van de brokken afgestapt.
ik ben toen 1 soort kvv, compleet, gaan geven en verder niets.
dus niet afgewisseld met soorten, want dat konden zijn darmen absoluut niet aan.
dus enkel en alleen zijn vlees, geen tussendoortjes, geen botten, geen kauwbotten, helemaal niets.
naast zijn vlees kreeg hij wel de fytomix van bibi en later krudenmix van carnibest, wat dacht ik meer probiotica bevat als pens.
op de keren dat qyan pens eet, heeft hij ook altijd wat zachtere ontlasting.
misschien dat je de kruidenmix van carnibest in huis kan halen en dan geef je dat eerst een paar dagen.
na een dag of 2 ga je beetje bij beetje een klein beetje CB natuurmix erbij voeren, langzaam opbouwen en kijken hoe het gaat.
wat je ook zou kunnen doen is een paar dagen licht de kook over CB heen gooien en zo afbouwen naar rauw en kijken hoe dat gaat op de darmen.
naast de fyto/ kruidenmix voerde ik qyan ook probiotica pillen bij.
de eerste maand kreeg qyan dus vlees, iedere dag 250 gram fytomix en iedere dag een probiotica pil.
na die maand ben ik dat af gaan bouwen.
Nu bijna 1,5 jaar verder is er geen sprake meer van chronische diaree, geen darmontstekingen meer en kan hij alles afgewisseld eten zonder dat zijn darmen van slag raken.
ik ben zelf blij dat ik niet over ben gegaan op hypoallergene brokken, want hadden we daar eenmaal aan begonnen hadden we er waarschijnlijk nooit meer vanaf gekomen en de brokken hadden zijn darmflora ook niet verbetert en sterker gemaakt.

gr wendy
Door Lizzy
#150288
Allereerst denk ik dat het een buitengewoon goed idee zou zijn wanneer je jouw honden extra probiotica gaat geven (in de vorm van capsules). Want de antibiotica heeft veel goede bacterieen vernietigt en mijn ervaring is dat pens niet tegen capsules op kan (in capsules zit gewoon vele malen meer).

Verder is het mij niet helemaal duidelijk hoe vaak/veel je nu CB geeft en hoe vaak/veel pens. Ik denk dat je niet vaker dan 1 a 2 maal per week een maaltijd met alleen pens moet geven. Ten eerste zit er in CB al pens en ten tweede komt een hond wel tekort wanneer je hem vaker alleen pens geeft, en verder niets. Je kunt natuurlijk aan de pens ook dingen toevoegen. En dan denk ik inderdaad aan bot (bot werkt overigens vaak stoppend op diarree, maar een voorwaarde is wel dat je hond er aan gewend is) of aan gemalen eierschil poeder (zie http://www.barfplaats.nl/barfclub/Suplementen.htm en dan helemaal onderaan). Je kunt verder ook wat gepureerde groentes toevoegen. Pompoen werkt vaak erg goed tegen diarree (zelf kook in de pompoen even licht en daarna pureer ik het). Verder zou je wat blauwe bosbessen toe kunnen voegen aan je groentemix want bosbessen helpen goed tegen diarree (bosbes is trouwens ook in capsules te koop).

En tja, als jouw hond blijft braken en aan de diarree blijft, dan moet je wel naar de DA want een jonge hond droogt wel snel uit.... Maar dit is waarschijnlijk zeer overbodige informatie ;D.

Op zich wel vreemd dat jouw hond slappe ontlastig houdt. Het snelle eten kan in mijn ogen geen oorzaak zijn (als dat zo zou zijn, dan had Brutus permanent diarree ;D).

Wat aten jouw honden toen de diarree voor het eerst begon?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 aug 2004, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Louba-Tar
#150423
De probiotica die je me aanraadt, onder welke naam/merk en waar kan ik die kopen? En yoghurt dan, is dat in dit geval misschien niet genoeg? Ik dacht nl. dat dit ook heel goed was voor de darmflora.
Ik wist niet dat ab goede bacterieen vernietigd. Herstelt zich dit wel weer? Of heb ik nou definitief iets goeds vernietigd?
De pups stonden op brokken toen ik ze kreeg en toen hadden ze al diaree.
Normaal voer ik de pups (nu 4 mnd oud en ongeveer 10 kg) 2 keer per dag.
Toen het met die pens goed leek te gaan, kregen ze eerst een paar dagen alleen pens. Ik was wat huiverig om er nog wat bij te doen de eerste dagen. Misschien niet erg slim, maar ja. Toen ben ik dus na een paar dagen 1 maaltijd gaan vervangen door cb natuurvoer.
Dit heb ik ongeveer 1,5 week gedaan, de ontlasting ging wat op en af. Vervolgens dacht ik dus wat afwisseling aan te brengen met cb lam/rijst en zit dus nu weer in de shit! ;D
Die blauwe bosbessen, zijn dat die gewone blauwe bessen uit de supermarkt?
Ik heb ook nog wat van die (lekker ruikende :P) kruidenmix in de vriezer liggen. Ik dacht eigenlijk dat die juist reinigend werkt en zou dus niet op de gedachte zijn gekomen om ,zoals Wendy voorstelt, dit in deze situatie te geven. Maar misschien is het juist wel goed om dit bv. 1 keer per week te doen?

En als ik ze nu nog geen bot moet geven wat raden jullie dan als "kluif" aan om de knaagbehoefte te bevredigen?

Goh, wat voel ik me nog knullig hier, maar ik ben vast van plan hier verandering in aan te brengen. Ik vindt dit hele voedselgebeuren erg interessant en wil hier beslist mezelf meer in verdiepen maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Gebruikersavatar
Door Binno
#150554
Louba-Tar schreef: De probiotica die je me aanraadt, onder welke naam/merk en waar kan ik die kopen? Ik wist niet dat ab goede bacterieen vernietigd. Herstelt zich dit wel weer? Of heb ik nou definitief iets goeds vernietigd?
Antibiotica vernietigt idd. ook de goede bacteriën. Dit herstelt zich weer, maar je kan de darmflora een handje helpen door natuurlijke probiotica toe te voegen, zoals bv. yoghourt, of in dit geval omdat de darmen een "boost" kunnen gebruiken, veel beter probiotica in capsules. Wij geven Perenterol capsules en halen ze bij de apotheek.
Vervolgens dacht ik dus wat afwisseling aan te brengen met cb lam/rijst en zit dus nu weer in de shit! ;D
Persoonlijk zou ik liever niet zoveel afwisselen nu, en telkens afwachten of de hond het goed doet. Anders weet je niet meer wat de verbetering of verslechtering zou kunnen veroorzaakt hebben. En de darmen moeten zich ook telkens weer aanpassen en dat kan ook problemen geven.
En als ik ze nu nog geen bot moet geven wat raden jullie dan als "kluif" aan om de knaagbehoefte te bevredigen?
Als hij ook geen recreatiebot mag hebben, of hoe noemen ze dat hier :-\, dan zou ik een Nylabone of iets dergelijks geven.
Kunnen ze wel op kluiven, maar geen stukken afbijten.
Kan je meestal bij een goede dierenspeciaalzaak wel vinden. ;)
Door Lizzy
#150599
Louba-Tar schreef: De probiotica die je me aanraadt, onder welke naam/merk en waar kan ik die kopen? En yoghurt dan, is dat in dit geval misschien niet genoeg? Ik dacht nl. dat dit ook heel goed was voor de darmflora.
Yoghurt en pens bevat ook goede bacterieen maar niet in die hoeveelheden als in goede capsules. Ik vind zelf de acidophilus capsules van Orthica, Arkocaps, Solgar en Vitelle goed. Protexin maakt pellets en poeder en deze vind ik ook erg goed (te bestellen via de DA).
Ik wist niet dat ab goede bacterieen vernietigd. Herstelt zich dit wel weer? Of heb ik nou definitief iets goeds vernietigd?
Ja, helaas doet AB dat wel... De darmflora hersteld zich meestal wel. Maar soms is de darmflora zo ver om zeep geholpen dat deze zich niet meer uit zichzelf hersteld. Vaak krijg je dan klachten als chronische diarree, gisten en schimmels in darmen, huid, etc. Probiotica helpt de darmflora weer te herstellen. Probiotica zorgt ervoor dat kwalijke bacterieen (die de overhand hebben gekregen) worden verdreven. Probiotica versterkt het algehele immuunsysteem. Het werkt bij darminfecties, wormbesmettingen, etc. etc. etc.
De pups stonden op brokken toen ik ze kreeg en toen hadden ze al diaree.
Normaal voer ik de pups (nu 4 mnd oud en ongeveer 10 kg) 2 keer per dag.
Toen het met die pens goed leek te gaan, kregen ze eerst een paar dagen alleen pens.
Het eten van steriele voeding (lees brokken) zorgen voor een hele zwakke darmflora. En antibiotica breekt dan ook de darmflora nog eens verder af. Resultaat: zwakke darmen en diarree en ellende. Pens is inderdaad een goed middel om de darmen te herstellen.
Ik was wat huiverig om er nog wat bij te doen de eerste dagen. Misschien niet erg slim, maar ja. Toen ben ik dus na een paar dagen 1 maaltijd gaan vervangen door cb natuurvoer.
Dit heb ik ongeveer 1,5 week gedaan, de ontlasting ging wat op en af. Vervolgens dacht ik dus wat afwisseling aan te brengen met cb lam/rijst en zit dus nu weer in de shit! ;D
Een weekje niet compleet eten: daar is nog een hond aan dood gegaan hoor! Maar aangezien jouw hond(en) een zwakke darmflora hebben, moet je een beetje voorzichtig zijn met de omschakeling. Als ik jou was zou ik even terug gaan naar CB natuurvoer. En verder niks (behalve probiotica en eventueel wat gepureerde bosbessen).

Het natuurvoer wel aanvullen met een goede probiotica!

Gooi de eerste dagen even wat gekookt water over de CB. Niet langer dan een dag of 2 a 3. En voeg dan (nadat je gekookt water hebt toegevoegd) de probiotica toe. Na 2 a 3 dagen geef je de CB zonder gekookt water. Kijk dan nu eens hoe het gaat.

Als dit goed gaat, dan zou je 1 eetlepel CB xx (xx = ander smaakje) toe kunnen gaan voegen. Laat de lam maar even zitten, want die is inderdaad nu misschien nog te vet. Als 1 eetlepel goed gaat, dan kun je wat meer gaan geven. Blijf probiotica toedienen.

Goed, als het goed is worden de darmen nu vanzelf wat sterker en minder gevoelig om bij ieder wisje wasje aan de diarree te gaan.
Die blauwe bosbessen, zijn dat die gewone blauwe bessen uit de supermarkt?
Ja hoor, deze kun je gebruiken. Pureer ze en geef ze gerust door de CB. Niet teveel. Een lepeltje.
Ik heb ook nog wat van die (lekker ruikende :P) kruidenmix in de vriezer liggen. Ik dacht eigenlijk dat die juist reinigend werkt en zou dus niet op de gedachte zijn gekomen om ,zoals Wendy voorstelt, dit in deze situatie te geven. Maar misschien is het juist wel goed om dit bv. 1 keer per week te doen?
Ja, je kunt dat geven, maar ik zou het zelf even niet doen. Even rust in de tent en even heel rustig overschakelen naar verse voeding en geen toeters en bellen (vind ik). Maak het ook voor jezelf niet te moeilijk. Want als je van alles en nog wat door elkaar gaat geven en ze krijgen weer diarree, dan weet je niet waarvan het gekomen is.
En als ik ze nu nog geen bot moet geven wat raden jullie dan als "kluif" aan om de knaagbehoefte te bevredigen?
Ik zou even wachten tot honden helemaal in orde zijn en gewend zijn aan hun nieuwe voeding. Als ze gewend zijn, dan zou ik ze zelf gewoon lekker een echt bot gaan geven. Maar, niet te snel. Even eerst rust in de tent. Eerst die darmen op orde.

Als het over een tijdje goed gaat, dan zou je eens een maaltje met pens + groente kunnen gaan geven en toe een lekker botje (bijv. een kalfsrib of werveltje ofzo). Je kunt dan lekker gaan varieren en zelfs bijv. rauwe/hele vis gaan geven. Maar nogmaals, eerst even zorgen dat de darmen weer in orde komen en ijzersterk worden!
Goh, wat voel ik me nog knullig hier, maar ik ben vast van plan hier verandering in aan te brengen. Ik vindt dit hele voedselgebeuren erg interessant en wil hier beslist mezelf meer in verdiepen maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Knullig? WELNEE! Helemaal niet hoor. Je stelt hele normale vragen!
Groetjes, Lizzy
Door Louba-Tar
#150761
Goed, die probiotic capsules (acidophilus) heb ik gevonden. Nu staat er als dosering 2 maal daags één capsule. Dat is naar ik aanneem voor volwassenen.
(Staat er helaas niet specifiek op). Omdat mijn Saartjes nog klein zijn dacht ik om te beginnen met 1 capsule per dag. Zit ik hiermee fout?
Die capsule hoef ik toch niet door de cb te mengen? Die kan toch zo wel het keelgat in?

Ook heb ik nu gekookt water over de cb gedaan. Wat is het idee achter het gekookte water eroverheen? En moet dit dan een poosje blijven staan of kan je het direct geven? (Ja, niet te heet natuurlijk!)

Zo, de eerste stappen naar een betere darmflora zijn gezet en nu dus maar even afwachten.
Door qyan
#150763
door gekookt water kan het zijn dat de CB iets makkelijker verdragen wordt dan rauw, althans, dat was bij qyan wel zo.
ik gooide altijd gekookt water eroverheen, liet het afkoelen en gaf het dan gewoon, ook het water wat vrij kwam liet ik er gewoon inzitten.
ik gooide probiotica capsules altijd zo zijn keelgat in, maar dat komt omdat ik capsules had die je niet open mocht maken.

gr wendy
Door betty
#151415
Hoi,
Waar heb je deze capsule gevonden?
Groetjes Betty
Door Louba-Tar
#151696
Hoi Betty,

Ik heb de capsules gevonden bij de Etos op de afdeling homeopatische spullen. Het is eigen merk. Is dat misschien niet goed?
Door Lizzy
#151722
De meeste probiotica capsules mag je wel open maken hoor (welk merk had je dan Wendy?). Je kunt dan de poeder over het eten strooien of de hele capsule door het eten doen en je mag de capsule natuurlijk ook door de keel duwen. Ik zou dat wel voor het eten doen zodat de capsule snel meegevoerd wordt met het eten naar de maag.
Door Lizzy
#151724
Oh, als volwassen mensen 2 capsules per dag moeten, dan lijkt me 1 capsule voor jouw hond inderdaad prima.
Door Louba-Tar
#151729
Oké Lizzy, dat is duidelijk. Maar weet je ook of ik goed zit met het toedienen van één capsule per dag? Dit dus in tegenstelling met wat op het potje staat nl. 2 per dag. (=De dosering voor volwassenen)
Ik dacht i.v.m. haar leeftijd is 2 misschien teveel of kan het helemaal geen kwaad?

Ze poept trouwens nog steeds dun, maar het spuit er niet meer uit en het beperkt zich nu ook tot slechts 2 soms 3 keer per dag. braken heeft ze ook gelukkig niet meer gedaan. Ze is echter wel vel over been nu, maakt geen echt zieke indruk, meer vermoeid en nogal lusteloos. Zo af en toe gaat ze wel even lekker spelen, maar slaapt ook erg veel. Drinken doet ze gelukkig wel.

Zucht, ik vind het zo erg voor haar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door