Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1516602
Naar aanleiding van het stuk dat Yvette heeft geplaatst in de medische bibliotheek vroeg ik mij het volgende af:
Is er al bij een jonge pup door bijvoorbeeld een MRI-scan te zien of ze syringomyelia hebben?
Of is dit iets wat zich in de loop der maanden, jaren? ontwikkeld?
Door Ons Elftal
#1516629
nikèdog2000 schreef: volgens mij kun je het ook al bij een pup zien
toen jip 7 weken was zat hij altijd al te krabbelen
ik dacht eerst dat de chip het probleem was
maar hij blijkt syri te hebben
Hoe oud is Jip nu?
Door Nynke
#1516840
ik heb begrepen dat de gradatie pas vast te stellen is door een mri en deze heeft pas zin als de hond 2 jaar is of ouder. Jeppe heeft syringo en is gemri-d toen hij 2 jaar was. Hij heeft gradatie E.

Als iemand het beter weet, ben ik erg benieuwd :)
Door Ons Elftal
#1516847
Nynke F schreef:

Als iemand het beter weet, ben ik erg benieuwd :)
Ik ben ook heel erg benieuwd. Het hele verhaal raakt me zo. Omdat de symptomen niet altijd even duidelijk en zeker zijn wordt het vaak pas geconstateerd- zoals ik begrijp - als de honden al heel veel pijn hebben.
Door Nynke
#1516934
Ons Elftal schreef: Ik ben ook heel erg benieuwd. Het hele verhaal raakt me zo. Omdat de symptomen niet altijd even duidelijk en zeker zijn wordt het vaak pas geconstateerd- zoals ik begrijp - als de honden al heel veel pijn hebben.
Vaak wel, omdat heel veel dierenartsen de ziekte nog niet kennen en dus de symptomen niet herkennen. Er is wel een inhaalslag gaande trouwens.

Omdat ik via een cavaliersite al gelezen had over de symptomen van deze ziekte, heb ik Jeppe laten MRI-en. Hij had en heeft nog geen pijn gelukkig.
#1517075
Als een hond klachten heeft kun je testen ongeacht de leeftijd! Vanaf 8 mnd kun je al een het e.e.a. zien op een MRI. Alleen als het voor een potentiel fokhondje is dan is 2 1/2 jr leeftijd de beste leeftijd om te testen. Echter sommige honden hebben dan al een nest gehad.  Ik zou daarom liever zien dat er met 8 mnd en met 2 1/2 jr getest zou worden. Of gewacht wordt met fokken tot na de MRI op 2 1/2 jr leeftijd.
Door Ons Elftal
#1517145
*Dorothea* schreef: Dit is een zeer interessant artikel
http://wagenrenk.com.server17.firstfind ... bridge.pdf
Ik vind het artikel wel moeilijk te lezen, want ik ben totaal niet medisch onderlegd. Maar als ik het goed begrijp gebeurt er heel eenvoudig gezegd het volgende:
Door een te kleine schedel hebben de kleine hersenen geen plaats en n.a.v. puilen ze a.h.w. uit. Dat kan weer problemen geven in het hele gebied waar het ruggenmerg doorheen loopt? In de loop der tijd kan het probleem zich dan uitbreiden naar het achterste gedeelte van de rug?
Een MRI kan dan op vroege leeftijd aangeven of een hond eventueel problemen kan gaan krijgen, maar nog niet hoe erg?

Begrijp ik het goed?
Door Nynke
#1517243
Ons Elftal schreef: Ik vind het artikel wel moeilijk te lezen, want ik ben totaal niet medisch onderlegd. Maar als ik het goed begrijp gebeurt er heel eenvoudig gezegd het volgende:
Door een te kleine schedel hebben de kleine hersenen geen plaats en n.a.v. puilen ze a.h.w. uit. Dat kan weer problemen geven in het hele gebied waar het ruggenmerg doorheen loopt? In de loop der tijd kan het probleem zich dan uitbreiden naar het achterste gedeelte van de rug?
Een MRI kan dan op vroege leeftijd aangeven of een hond eventueel problemen kan gaan krijgen, maar nog niet hoe erg?

Begrijp ik het goed?
Ja, dat begrijp je goed. Hier is nog even heel duidelijk artikel :

http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
#1517428
Bij ons wonen 3 cavaliers met syring  maar het is echt een  drama als ze een syring aanval krijgen , dat gillen van de pijn dat gaat door merg en been . Afgelopen kerst dagen heeft Indra heel erge syring aanvallen gehad , ze heeft steeds prikken gehad en langzaam aan is het beter gegaan . Ze had ook een achterpoot die verlamd was maar die doet het weer . Als onze cavaliers zijn gescant , allleen de herplaatsers niet .Maar het is nog altijd zo  scannen op de juiste leeftijd als je wil fokken !Isabella van ons heeft syring en een groot hart probleem  het is in en in triest als je ziet hoe akelig ze soms is .Isabella heeft ook medicatie voor syring en haar hart .
Door Henny V.
#1517433
Rakker van ons kreeg op 9 jarige leeftijd zijn eerste (en laatste) syringoaanval.
Hij heeft een week van pijn onder de kast gelegen.
Ook door onwetendheid van de da.
We hebben hem toen in laten slapen.
Tommy(7) heeft onlangs zijn mri scan gehad en kreeg gradatie D.
Diesel is ook onlangs gescant is nu 2 1/2 en is gelukkig vrij.
Over een paar maanden is Dribbel 2 1/2 en wordt dan ook gescand.
Inmiddels is onze da gelukkig nu op de hoogte van de syringo.

Ook de PSOM heeft syringo kenmerken.
het hoeft dus niet altijd syringo te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door