Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1515656
Na een halfslachtige poging om ons kattendrietal een jaar geleden tegelijkertijd met onze hond, ook om te zetten op vers , wil ik nu echt de strijd aan gaan met mijn br*kken- en blikvoermonsters.....
Heb al een flink aantal topics gelezen en heb wel een idee hoe ik het aan wil pakken, maar heb toch nog wat specifieke vragen.

Is het handig om juist heel veel verschillende merken KVV in de strijd te gooien of is het verstandiger om 1 soort te kiezen en die heeeeeel langzaam aan te introduceren? ( eerst een theelepel, dan 2, etc)

Nog een andere vraag: ik heb 3 totaal verschillende katten, eentje is echt een tenger lichtgewichtje en errug kieskeurig, ze eet altijd maar kleine beetjes tegelijk , de andere twee zijn echte dikke vreetzakken. Voor het lichtgewichtje heb ik altijd eten staan( waar die anderen dus fors van meeprofiteren >:( , maar als ik over wil gaan op vers dan moet ze dus haar portie in 1 keer opeten omdat anders de anderen er mee aan de haal gaan.

Heeft iemand tips?
#1515693
Dapperrr ;)

Om de inname te controleren vind ik t erg handig de dames gescheiden te voeren [en waar nodig terug te sturen] hier hadden ze t razendsnel door.
T spichtje zal even moeten schakelen wat t aantal voerbeurten betreft, je zou kunnen kiezen voor een afgesloten ruimte om haar de tijd te geven te eten zonder afleiding en dieven.

Tja of je kouwe turk of geleidelijk kiest.. hangt denk ik van de poezels af
Je hebt vast alle chantage en verleidingstrucs gelezen
Als ze heel moeilijk doen zou je kunnen kijken of ze een andere soort beter te knagen vinden al ben ik nogal van "geen lieverkoekjes"..
ze mogen best iets niet lusten maar pieremieren... >:( >:(
#1515710
Too schreef: Dapperrr ;)

Om de inname te controleren vind ik t erg handig de dames gescheiden te voeren [en waar nodig terug te sturen] hier hadden ze t razendsnel door.
T spichtje zal even moeten schakelen wat t aantal voerbeurten betreft, je zou kunnen kiezen voor een afgesloten ruimte om haar de tijd te geven te eten zonder afleiding en dieven.

Tja of je kouwe turk of geleidelijk kiest.. hangt denk ik van de poezels af
Je hebt vast alle chantage en verleidingstrucs gelezen
Als ze heel moeilijk doen zou je kunnen kijken of ze een andere soort beter te knagen vinden al ben ik nogal van "geen lieverkoekjes"..
ze mogen best iets niet lusten maar pieremieren... >:( >:(
Ik heb het eerder geprobeerd, een theelepeltje door hun blikvoer.....: als blikken konden doden dan lag ik onder de groene zoden :D Daarna nog een tijdje geprobeerd maar zonder succes. Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan het merk heeft gelegen en ik misschien heel veel merken kan proberen in de hoop dat er iets bij zit wat minder "yakkie"is.... ::)
Aan de andere kant: ze zijn wel redelijke "merkvast" in hun huidige voer dus vandaar dat ik twijfel tussen veel verschillende merken of gewoon "dwingen" met een merk :-\

Apart voeren zou wel kunnen wat ruimte betreft, maar kleine spicht heeft ook het sterkste karakter en ik kan haar toch niet dagen in een kamer opsluiten ( dan kan ze ook niet in de buitenren komen)
#1515721
:D :D Neej maar t spichtje steevast een kwartier opsluiten met haar hap in de wc.. niet gegeten... vanavond weer een kans.

Ik ben geen kvv kenner weet [dus] niet welk merk t makkelijkst geaccepteerd wordt, t lekkerst is
K zou idd maar de langzame manier kiezen en de dodelijke blikken voor lief nemen ,
heb je ze trouwens wel s een hapje barf laten stelen? Soms, heel soms.... is dat lekkerder dan kvv

Lange adem, blikjes van t allerlekkerste voer, blikvisjes, geduld, lange adem en nog meer geduld
#1515741
Too schreef: :D :D Neej maar t spichtje steevast een kwartier opsluiten met haar hap in de wc.. niet gegeten... vanavond weer een kans.

Ik ben geen kvv kenner weet [dus] niet welk merk t makkelijkst geaccepteerd wordt, t lekkerst is
K zou idd maar de langzame manier kiezen en de dodelijke blikken voor lief nemen ,
heb je ze trouwens wel s een hapje barf laten stelen? Soms, heel soms.... is dat lekkerder dan kvv

Lange adem, blikjes van t allerlekkerste voer, blikvisjes, geduld, lange adem en nog meer geduld
Het spichtje is degene met het sterkste karakter :D Die eet gewoon niet en heeft ook echt niets bij te zetten :-\ daarbij is ze 12 jaar en dat maakt het ook moeilijk om beleid te maken....
Zij is ook degene die als enigste het privilege heeft om op de hoek van de tafel te zitten als we eten en door haar pootje op te tillen altijd wel een stukje van ons ( gebakken of gekookte) vlees weet te bemachtigen. Gekookte kip, daar is ze dol op en we hebben al geprobeerd om stukjes kip steeds minder lang te koken. Helaas heeft ze daar haar eigen grenzen in ontwikkeld ( haar bijnaam is trutje... :) )
Ik probeer ze vaak iets te laten "jatten"maar helaas.....
Ik vrees ook met grote vreze dat het wel eens om heeeeeeel lange adem zal gaan worden!
#1515777
Nou, als je je daar maar op instelt, dat het echt tijden gaat duren, dan valt het achteraf altijd mee  ;)
Er zijn katten die gemalen meuk niks vinden en gelijk voor het echte barf-werk gaan dus da's een optie. En ik zou sowieso beginnen met nu al de permanent staande brokken te verwijderen en afgepaste maaltijden te voeren. Is alvast een goede voorbereiding.

Als spicht verder gezond is zou ik me over gemiep geen zorgen maken. Beter aan de slanke kant dan moddervet. Ze weet geheid dat ze je kan chanteren met zielig en dun te wezen dus als je je daar overheen kunt zetten en geloven dat ze niet dood neer gaat vallen als ze een tijdje wat minder eet is er al veel gewonnen. Het belangrijkste ingredient bij overzetten is de vaste overtuiging bij het personeel dat de teigetjes vers gaan eten. Maakt niet uit hoe lang het duurt en wat voor trucen ze verzinnen, personeel heeft de langste adem. Als je dat als mantra minimaal drie maal daags opzegt en bij de meditatie gebruikt, dan komt het wel goed. De precieze techniek is ondergeschikt.
#1515783
Hahaha, klinkt als mijn spichtje: iew, er zit een dood beest door mijn verantwoorddeblik,bah, blief ik niet.....totdak ik haar daadwerklijk laat BARFen, dan staat mevrouw vooraan om te knagen!!!
Probeer dus dus verschillende merken+smaken doormekaar om probeer uit te proberen  om zo voor uit te proberen....


Mijn kattenmutsen houden van carnibest eend,natuur,kip, en en haaksbarf konijn. En verder van huismix  schaapmix/pens bij andere huiswinkel.
Mijn mutsige poes heeft zelfs besloten schaapenpens te lusten, na ja...............
#1517554
Hier 2 poezen, een magere hyperactieve spriet en een luie wat meer gezette dame.
Dat een poes zo slank is, hoeft niet slecht te zijn hoor, sommige katten zijn gewoon heel slank en omdat ze zo actief zijn blijven ze dat.

Ik weet wel een truc voor je om een zeer tengere en kleinere kat meer eten te geven dan de anderen, maar dan moet het verschil in formaat wel flink zijn.
Een oude fokkerstruc voor kittens - die je eigenlijk de hele dag door steeds wat voert - is om bijvoorbeeld een haakje op een kastdeur te zetten. Dan kunnen de kittens door de smalle spleet wel de kast in, maar de grotere dikkere volwassen katten niet.

Je kunt ook een 'eetdoos' maken.
Voor de kittens had ik zo'n grote krat op wieltjes (wieltjes er af gehaald) met deksel er op.
Dan in een korte zijkant een opening maken, zodat de kittens er doorheen konden en de volwassenen niet. Die krat moet dan wel lang genoeg zijn, zodat de volwassen katten met hun poot het etensbakje niet naar zich toe kunnen trekken en dan met de poot uit het bakje eten.
Katten zij toch altijd zo inventief in dit soort dingen  :biggrin2:
#1519468
Mevroi Kruim schreef: Nou, als je je daar maar op instelt, dat het echt tijden gaat duren, dan valt het achteraf altijd mee ;)
Er zijn katten die gemalen meuk niks vinden en gelijk voor het echte barf-werk gaan dus da's een optie. En ik zou sowieso beginnen met nu al de permanent staande brokken te verwijderen en afgepaste maaltijden te voeren. Is alvast een goede voorbereiding.

Als spicht verder gezond is zou ik me over gemiep geen zorgen maken. Beter aan de slanke kant dan moddervet. Ze weet geheid dat ze je kan chanteren met zielig en dun te wezen dus als je je daar overheen kunt zetten en geloven dat ze niet dood neer gaat vallen als ze een tijdje wat minder eet is er al veel gewonnen. Het belangrijkste ingredient bij overzetten is de vaste overtuiging bij het personeel dat de teigetjes vers gaan eten. Maakt niet uit hoe lang het duurt en wat voor trucen ze verzinnen, personeel heeft de langste adem. Als je dat als mantra minimaal drie maal daags opzegt en bij de meditatie gebruikt, dan komt het wel goed. De precieze techniek is ondergeschikt.
Dat ga ik op een papiertje boven de voerbakjes hangen!!! En ja,ik stel me echt in op een heeeel lange periode van gemiep en proberen!
#1519482
Limpy´s aai-assistente schreef: Hahaha, klinkt als mijn spichtje: iew, er zit een dood beest door mijn verantwoorddeblik,bah, blief ik niet.....totdak ik haar daadwerklijk laat BARFen, dan staat mevrouw vooraan om te knagen!!!
Probeer dus dus verschillende merken+smaken doormekaar om probeer uit te proberen om zo voor uit te proberen....


Mijn kattenmutsen houden van carnibest eend,natuur,kip, en en haaksbarf konijn. En verder van huismix schaapmix/pens bij andere huiswinkel.
Mijn mutsige poes heeft zelfs besloten schaapenpens te lusten, na ja...............
Dat heb ik nu ook besloten..... de laatste maaltijden heb ik steeds een theelepeltje van een KVV door het blikvoer gemengd, maar ze aten er rustig omheen >:(

Ik ga nu eerst zoveel mogelijk merken proberen te geven, misschien zit er iets bij waar ze dol op zijn en dat kan ik dan tot andere merken uit gaan breiden!

Lukt dit niet, dan gaan we terug naar af en dan neem ik 1 merk en probeer ze"op de "kouwe-kalkoen manier" over te zetten ;)
#1519508
Borke schreef: Hier 2 poezen, een magere hyperactieve spriet en een luie wat meer gezette dame.
Dat een poes zo slank is, hoeft niet slecht te zijn hoor, sommige katten zijn gewoon heel slank en omdat ze zo actief zijn blijven ze dat.

Ik weet wel een truc voor je om een zeer tengere en kleinere kat meer eten te geven dan de anderen, maar dan moet het verschil in formaat wel flink zijn.Een oude fokkerstruc voor kittens - die je eigenlijk de hele dag door steeds wat voert - is om bijvoorbeeld een haakje op een kastdeur te zetten. Dan kunnen de kittens door de smalle spleet wel de kast in, maar de grotere dikkere volwassen katten niet.

Je kunt ook een 'eetdoos' maken.Voor de kittens had ik zo'n grote krat op wieltjes (wieltjes er af gehaald) met deksel er op.
Dan in een korte zijkant een opening maken, zodat de kittens er doorheen konden en de volwassenen niet. Die krat moet dan wel lang genoeg zijn, zodat de volwassen katten met hun poot het etensbakje niet naar zich toe kunnen trekken en dan met de poot uit het bakje eten.
Katten zij toch altijd zo inventief in dit soort dingen :biggrin2:
Jee, da's wel heel erg inventief!!!!! Dat zou hier wel kunnen want haar zus en diens zoon zijn qua grootte ( en een beetje qua breedte ;) ) het dubbele van spicht! Ik ga dat absoluut uitproberen, alleen wel even kijken of zus, een stresseter, niet te gefrustreerd raakt als ze eten ziet/ruikt en er niet bij kan, maar dat zien we dan wel weer...
#1520206
Voedselverrijking is altijd leuk voor ze...mijn katers zijn altijd blij met een kong gevuld met hun favoriete smaakje carnibest of gesneden kippenhartjes (zijn wel oosterlingen met een engelengeduld en doorzettingsvermogen)
Al je de "vreetzakken" zo gek krijgt dat ze met zoiets kunt afleiden kun je wellicht de spicht dan nog wat toestoppen?

Creatief kliederen met eten.... ;D
#1545023
Haa..gaat het dan toch gebeuren? Ik wens je alvast veel sterkte..sommige katten zijn zoo lastig.

Lusten je katten sardientjes, tonijn etc uit blik?? Dan kun je dat misschien ook gebuiken om kvv te mengen. Daar trapte ze hier goed in  :)

En..mocht je zelf wat willen malen om uit te proberen bij je poezels..dan kun je bij mij wel een handmolen lenen.

Veel succes, met alle tips hier moeten we het drietal toch om kunnen krijgen?
#1546556
Linneke schreef: Haa..gaat het dan toch gebeuren? Ik wens je alvast veel sterkte..sommige katten zijn zoo lastig.

Lusten je katten sardientjes, tonijn etc uit blik?? Dan kun je dat misschien ook gebuiken om kvv te mengen. Daar trapte ze hier goed in :)

En..mocht je zelf wat willen malen om uit te proberen bij je poezels..dan kun je bij mij wel een handmolen lenen.

Veel succes, met alle tips hier moeten we het drietal toch om kunnen krijgen?
Echt geweldig gaat het nog niet :-X Heb verschillende KVV's geprobeerd, maar alles is "jakkie-bah" Ik wil nu nog proberen of ik ergens BIBI kan krijgen, al lezend zag ik dat er toch wel veel katten zijn die dit wel te pruimen vinden. Heb alleen nog geen verkooppunt in de buurt ontdekt.
Wat wel hoopgevend is, dat ze wel gekookte kip lusten EN dat ik spicht betrapte op het jatten van zelfgedroogde kipfilet wat als beloning voor Milik klaarlag op het aanrecht. Ook een gedroogd stukje gehakt ging smakelijk naar binnen, maar dan zul je net weer zien dat de een het lekker vind en die andere 2 er met een boog omheen lopen... ::)

Ik wil graag van je aanbod gebruik maken, wat die molen betreft! Dan maal ik gewoon van alles wat Milik krijgt, een paar kleine stukjes in de hoop dat er wat tussen zit wat ze lekker vinden!
#1546559
Gedroogde kipfilet vinden mijn dames ook lekker  ;D. En het overzetten.. Ik heb het hier ook gedaan met shebabakjes en dan beginnen met een heeeeeel klein piezeltje vers erdoorheen prakken en warm maken zodat het flink stinkt. Dat hele kleine piezeltje was overigens lang geen theelepeltje hoor  :biggrin2:. Dat was het pas na een week of wat..
Maar uiteindelijk eten ze nu toch met heel tevredenheid cb hoor! Maar het moet ook niks anders wezen (behalve rodi lamshart) anders gaan de dames in staking  ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door