Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1515404
Ik wordt de laatste tijd bestookt over `het risico` van rauw voeren. Ik ben het een beetje zat en bovendien kom ik er niet meer uit.
Om mijn oren slingeren voornamelijk de campylobacter en salmonella en DAAAAROM zou je niet rauw moeten voeren (als men het over kip heeft). Weet iemand mij te vertellen hoe dit nu precies zit en waarom onze honden dat niet krijgen, ik weet het even niet meer!?

En het is toch zo dat gekookte botten juist splinteren ipv rauwe botten, maar door welk proces komt dit --> ik heb de laatste tijd een beetje het idee dat ik bijna wordt aangevallen dat ik rauw voer.... (WANT gekookte en gerookte botten zijn veiliger  :-\ nou dat heb ik dan zeker gemist ofzo..... helaas neemt "men" niet zoveel van me aan dus welk proces veroorzaakt dit precies en hoe komt het...)

Alsof ik me de hele tijd moet verantwoorden dat ik op deze manier voer pffff dat vind ik helemaal niet leuk meer! Dat mijn hondjes nooit ziek zijn geen diaree krijgen als ze in een vieze sloot springen of meteen kotsen bij een lichte verandering is natuurlijk puur TOEVAL... :P
#1515537
Tja die mensen heb je altijd, ik denk ook altijd laat maar.
Of kaats de vraag terug, vertel dan maar eens waarom gekookte botten beter zijn of jou hond geen campylobacter zou hebben?

Het artikel hier onder vondt ik met de zoekfunctie, daar stonden nog wel meer artikelen.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,39148.0.html
Salmonella-verhaal:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17647.0.html
W.b.t. de botten, de structuur van de botten verandert als deze verhit worden.
Dit weet ik zeker, want kijk maar eens naar je eigen botten, die zijn ook in zekere zin buigbaar.
Bij kippen en andere dieren is dit ook zo. Maar neem je een gebakken kippenpootje, dan heb je hard, splinterent bot.

Ik meen dat dat komt omdat het eiwit oplost in de botten, waardoor de botten broos worden.
Maar miss dat iemand anders dit zeker kan zeggen.

Zal jezelf hierdoor vooral niet laten raken, zij verdedigen enkel 'hun' brokken, maar hebben geen enkel idee waarom.
#1515540
souris  , niets van aan trekken  :biggrin2: :biggrin2: je doet t allemaal goed !!!
ik hoef in mn omgeving negatieve mensen met de wildste verhalen niet te overtuigen , en de serieus geintereseerde (en die haal je er zo uit) geef ik  eerst info om te lezen waarna  ze dan weer met vragen terug komen ;)
#1515882
[quote="Souris"]
Ik wordt de laatste tijd bestookt over `het risico` van rauw voeren. Ik ben het een beetje zat en bovendien kom ik er niet meer uit.
Om mijn oren slingeren voornamelijk de campylobacter en salmonella en DAAAAROM zou je niet rauw moeten voeren (als men het over kip heeft). Weet iemand mij te vertellen hoe dit nu precies zit en waarom onze honden dat niet krijgen, ik weet het even niet meer!?

En het is toch zo dat gekookte botten juist splinteren ipv rauwe botten, maar door welk proces komt dit --> ik heb de laatste tijd een beetje het idee dat ik bijna wordt aangevallen dat ik rauw voer.... (WANT gekookte en gerookte botten zijn veiliger  :-\ nou dat heb ik dan zeker gemist ofzo..... helaas neemt "men" niet zoveel van me aan dus welk proces veroorzaakt dit precies en hoe komt het...)

Alsof ik me de hele tijd moet verantwoorden dat ik op deze manier voer pffff dat vind ik helemaal niet leuk meer! Dat mijn hondjes nooit ziek zijn geen diaree krijgen als ze in een vieze sloot springen of meteen kotsen bij een lichte verandering is natuurlijk puur TOEVAL... :P
[/quote]

Ik weet natuurlijk niet wie dit tegen je zegt, maar 1 ding staat als een paal boven water: deze persoon heeft geen verstand van voeding EN zit er 180 graden naast. Links naar bacterieen zijn al gegeven door May Linn. En als je hier in de discussie hoek kijkt, zie je talloze artikelen die door de anti-vers-maffia de wereld in zijn geholpen en onze reacties daarop. Tot nu toe heeft nog nooit 1 argument van hen stand weten te houden. Hoe zou dat nou komen :g:. Omdat de hond gewoon een carnivoor is. En er op gemaakt is om rauwe botten en rauw vlees te eten! Waarom moet jij je verantwoorden trouwens? Het zijn toch jouw honden?
#1516922
Wonderlijk toch ... ik stond vandaag in de lange rij bij de visboer op de markt, beetje aan de praat met de buur-wachtende, ik zei dat ik zalmkoppen en staarten ging kopen, vroeg zij natuurlijk waarvoor, na mijn uitleg van honden en katten zei ze 'hee, dat klinkt eigenlijk heel goed, zou ik mijn hond dat ook kunnen geven?' Ik uitgelegd dat kop wel erg hard is, staart is beter, OK, of ze ook een staart mee kon nemen. Dat kon uiteraard ...
De dame daarnaast had mee staan luisteren en vond het eigenlijk een heel logisch iets om honden en katten vers te voeren, ze zou haar kat ook eens vragen  :D

Soms ......
#1517000
...SOMS
soms werken de dingen zo  :)
1 van de visboeren hier heeft besloten z'n kat [af en toe] hele vissen en zalmgraat te geven...
want hij vindt t lekker
ook dat is een beginnetje denk ik dan maar

De andere 'boer' .. trekt alleen de vuilniszakken tevoorschijn als hij mij ziet  ;D  vind ik ook fijn!
#1532721
ik haak even in hier.
ik ben overtuigd versvoerder en meneer koekje heb ik wel enigszins kunnen indoctrineren, iig dan toch mbt mijn katten.
maar hij heeft er zelf ook 1. dan wel bejaard en inmiddels blind en zo goed als doof en al wat dement en ze mist wat gebitselementen. als ik daar zit en eten voor ot en sien uit de vriezer haal, vraag ik wel eens of swarts ook een stukje van het een of ander lust. kuikens moet ze niet, daar zijn we al eerder achter gekomen. maar een stukje spiervlees (rund, paard, hert of kalkoen) of hart ofzo moet volgens mij toch wel kunnen. ze eet ook rosé/saignant gebakken biefstukken (koe, maar ook kangaroe) mee.
hij wil dat niet in swarts vanwege bacterieen enzo. hij denkt dat ze er ziek van wordt, omdat ze al oud is en er niet meer aan kan wennen.

ik vind zelf van niet, maar hij neemt niet zo veel van me aan en is nogal koppig.
sien is als kitten bij hem een keer heel erg ziek geweest. ze bleef overgeven en wankelde zelfs op haar pootjes. de spoedDA begon toen gelijk te kwaken over campylobacter- of salmonellabesmetting, omdat ze de vorige dag ook 2 rauwe kippenvleugels had gegeten. swarts niet, maar die moest ook niets hebben van het blik dat ik aan beiden had geserveerd. sinds ik volledig rauw voer is sien nooit meer zo ziek geweest qua overgeven.
die gebeurtenis blijft meneer koekje in zulke gevallen wel naar boven halen.
ik zie swarts iedere keer echt veel ouder worden en ik denk dat versvoeren zoveel beter voor haar gaat zijn, ook voor haar steeds platter wordende kont. ik wil met alle liefde extra muffins malen, maar dan moet ik hem eerst wel over zien te krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door