Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1515087
Hoi,

Ik heb een menu gemaakt. Het is voor een kat die nog nooit gebarfd heeft en begonnen is met een beetje kvv.
Ik ben uitgegaan van ongeveer 5% van 2500 gram kat, het is nog een kitten.


Menu 1:
250 gram gemalen kippennekken
105 gram eendenhart
35 gram konijnenlever
500 gram gemalen rundvlees

Menu 2
250 gram gemalen kipkarkas
55 gram eendenhart
50 gram konijnnier
35 gram eendenlever
500 gram gemalen paardenvlees

Menu 3
250 gram gemalen kippennekken
55 gram kippenhart
50 gram konijnnier
35 gram kippenlever
500 gram gemalen rundvlees

menu week 4
250 gram gemalen kipkarkas
55 gram eendenhart
50 gram kippenmaagjes
35 gram konijnenlever
500 gram gemalen paardenvlees

klopt dit menu een beetje?

groetjes van Hanna.
Door hannabelgje
#1515181
Ik denk het ook, heb het nogmaals uitgerekend waarbij ik uitgegaan ben van 50% bot, 15% orgaan en 35% spiervlees.
Ze moet per dag 125 gram eten in totaal.

Dan komt ze op

Menu 1

450 gram gemalen kippennekken
315 gram gemalen rundvlees
70 gram eendenhart
35 gram konijnenlever

Menu 2

450 gram gemalen kipkarkas
315 gram gemalen paardenvlees
70 gram konijn konijnnier
35 gram eendenlever

Menu 3

450 gram gemalen kippennekken
315 gram gemalen rundvlees
70 gram konijnnier
35 gram kippenlever

Menu 4

450 gram gemalen kipkarkas
315 gram gemalen paardenvlees
70 gram kippenmaagjes
35 gram konijnlever

Ik vraag me af of het niet te eenzijdig is.

groetjes van Hanna.
Door Too
#1515208
Hmmm, t is een beetje karig voor de lange duur.. zeker qua bot [ik weet best dat veel kvv's ook enkel kippen bot gebruikt maar als je zelf samenstelt kun je proberen naar t optimale te streven, nietwaar]

Lukt t om nog een botsoort te vinden: eend, konijn, parelhoen bv
[wellicht kan je in de toekomst een keer meebestellen ergens]
1x per week een beetje vette vis is ook erg gezond , af en toe een rauw eitje

Nu zit je qua % op 50% vleesbot, 35% spier, 11% orgaan.. er mag nog wel een klein hapje orgaan bij.
Door hannabelgje
#1515902
Het is mijn beginnersmenu. Ik wil daarna gaan proberen of ze stukjes bot wil eten, zo niet dan schaf ik een vleesmolen aan en ga ik zelf malen. Van het al gemalen bot kan ik alleen via lupa aan kippennekken gemalen komen en van smuldier gemalen kipkarkassen.
Ik zal er nog wat orgaan aan toevoegen. Ik dacht dat ik al op 15% zat.

Bedankt!

groetjes van Hanna.
Door Mevroi Kruim
#1516042
Ik dacht nog, ff wachten dan hoef ik niet te rekenen  ::)  :-*

Als beginnersmenu lijkt het me OK, voor de lange duur idd iets van konijn, parelhoen, eend, haas ....
Waar woon je? Dan kun je kijken of je mee kunt bestellen met iemand.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1516095
ik ben ook met een erg kippig menu begonnen, maar al snel kon ik met anderen meebestellen en kreeg ik meer variatie in diersoorten.
zodra je er meer mee bezig bent, kan je ineens makkelijker bronnen voor variatie aanboren, is mijn ervaring.
Door flin
#1516188
hannabelgje schreef: Het is mijn beginnersmenu. Ik wil daarna gaan proberen of ze stukjes bot wil eten, zo niet dan schaf ik een vleesmolen aan en ga ik zelf malen. Van het al gemalen bot kan ik alleen via lupa aan kippennekken gemalen komen en van smuldier gemalen kipkarkassen.
Ik zal er nog wat orgaan aan toevoegen. Ik dacht dat ik al op 15% zat.

Bedankt!

groetjes van Hanna.
zit net op de site van Lupa te kijken;
daar kun je ook haaksbarf bestellen, misschien is dit iets voor even erbij?

ohw en kwarteltjes zonder pluimage; de meeste katten vinden dit heeel smakkelijk!
Door hannabelgje
#1518004
Ik laat haar op het moment met de honden mee eten. Dwz dat ik haar bordje ook vul met dezelfde spullen als de honden krijgen. Alleen dan in iets andere hoeveelheden.  :) Ze heeft gisteravond eendenhart met rundvlees gegeten en een paar kleine stukjes konijnenrug en vanmorgen een geplette in stukjes geknipte kippennek met kippenhart. Daar zat ook kabeljauw bij maar dat is tot nu toe het enigste wat ze niet opgegeten heeft. Als aanvulling heeft ze nog een menuzakje van RC gekregen die nog op moeten.
Morgen krijgt ze ook voor het eerst kippenlever, ben benieuwd wat ze daarvan vindt. Woensdag wil ik bij lupa nog wat andere spullen halen voor haar.Ik haal dan ook nog wat bibi en naturis. Haaksbarf vond ze niet zo lekker. Ik zal haar eigen menu aanvullen met de spullen van de hondjes. Ik wil alleen niet echt grote stuken gaan geven omdat ze ook op bed komt en ik dat daar niet terug wil vinden.

groetjes van Hanna
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door