Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Machie
#1512675
Hallo,

Aangezien ik niet de ruimte heb ik de vriezer om volledig te BARFen wil ik barf en kvv combineren.
Alleen hoe?

Momenteel heb ik in de vriezer kippennekken en eendenvleugels liggen. Deze ben ik vanaf vorige week erbij gaan voeren en dit haat erg goed. Ik sla niks plat ofzo, hij eet ze gewoon goed op. Ook verteert alles volgens mij wel goed (na eendenvleugels heeft hij heel weinig, beetje geel-witte ontlasting, is dat slecht?)

Maar hoe nu verder?

Hij krijgt KVV van smuldier. Zowel de pens/vlees compleet als de vleescompleet.

Kan ik nu het beste gewoon berekenen wat hij ongeveer nodig zou hebben als hij de helft woog van wat hij weegt? Dus dat ik hem s morgens kvv geef en dan s avonds barf? Of is het juist beter om om de dag te voeren? Of moet ik juist alleen bevleesde botten gaan geven omdat hij de rest via zn kvv krijgt?

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken dat het beste is!
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door czerda
#1512687
smorgens kvv en s'avonds barf  gaat volgens mij wel, zou wel dan meer als alleen bot geven , anders zou het kunnen dat de ontlasting te hard word.Ik zou zelf dan 1 dag kvv en dan een dag barf geven. grtjs
Door mrloes
#1513370
Boef krijgt ook Barf en KVV; dit omdat mijn ouders hem ook 'moeten' voeren,
dat heeft weer te maken met mijn werk ivm vroege/late diensten.
Mijn ouders geven bv liever geen botten.

Als ik de hele dag thuis ben krijgt ie 2x BARF.
Als ik een vroege dienst heb krijgt ie 's ochtends KVV en 's avonds BARF.
Als ik een late dienst heb krijgt ie 's ochtends BARF en 's avonds KVV.

KVV is hier:  Naturis, Carnivoer en bv Smuldier.
BARF is hier: bot + spiervlees + orgaan van eend/kip/rund/paard/kangoeroe/struisvogel/vis/parelhoen/haas/kalkoen.
                    2x per week een rauw eitje / groentemix / soms 1 of 2 aardappelen.

Op een gemengde dag krijgt ie bv:
ochtend: BARF: bot  = 175 gram / spiervlees = 100 gram /groentemix = 50 gram  = totaal 325 gram
avond:    KVV:  330 gram

Als ik KVV geef, geef ik die dag geen orgaan.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en dat t 'n beetje oke is, graag opmerkingen v de meer ervaren Barfers/KVV'ers!






                   
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1513412
Hoe je de barf en kvv verdeelt maakt niet zo heel veel uit, wat jezelf het makkelijkste vindt.
Hou wel in de gaten dat kvv het spijsverteringskanaal sneller paseert dan vleesbot/stukken vlees, dan heeft je hond langer een voldaan gevoel.
Zoals mrloes al zegt, kun je het makkelijkste gewoon aanpassen wat jij fijn vindt.

Smuldier bevat vrij veel orgaan naar verhouding, dus ik zou niet zoveel orgaan bij voeren.
BV maar zo'n 10%, waarvan maximaal de helft uit pens bestaat.
De rest van de percentages gewoon via de barfpercentages (5-15% groente, 40-50% vleesbot en rest aanvullen met spiervlees)
Een vet visje eens per week is ook gezond.

Om uit te rekenen wat voor percentages zou ik het benodigde voedsel wat hij nodig heeft per week, delen door 2 en over die helft de barf-percentages berekenen.
Zou ook verschillende diersoorten bij de barf en kvv doen, dus je kvv bevat kip en rund, dan voer in het barf gedeelte dat niet, maar andere diersoorten.
Zo krijgt je hond ook zat variatië, wat weer wat toevoegt.

Hoop dat je vragen zo beantwoord zijn.
Meer vragen mag altijd  ;)
Of bv je menu posten zodat we ernaar kunnen kijken of ie ok is.
Door Machie
#1513834
Super bedankt voor jullie reactie's!

Luca krijgt pas sinds vorige week rauw voer (kippennekken en eendenvleugels)
Dus wat ik hem het beste kan voeren weet ik nog niet.
In 1e instantie wilde ik voor hem bestellen:
eendenvleugels
eendenkarkas
kippennek
kippenkarkas
runderspiervlees
pens

Ik bestel bij herby. Welke dingen zijn nog meer handig om te bestellen?

Ik weet niet wat mijn hond allemaal al kan eten. De vleugels en nekken gaat heel erg goed!

Is het bv een goed idee om eerst de botmix zalm te bestellen zodat hij kan wennen aan zalm? Of gewoon direct zalmkoppen bestellen?
En haasbout, is dat ook goed voor een hond die nog maar zo kort vers eet?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1513951
Rundspiervlees zou ik vervangen door ander spiervlees (paard/haas/hert ofzo).
Spiervlees en orgaan kun je gewoon geven.
w.b.t. vleesbot, zou van de kip niet teveel bestellen omdat in je kvv ook veel kip verwerkt zit, dus dat voegt weinig toe.
In begin is het wel prima om even kippennekken/karkas te geven, maar hoeft niet.
Om te beginnen is eend pirma, konijn is ook zacht, kwartel ook.
Haas is wel wat harder dan bovengenoemde dingen.

Eet je hond al wel langer kvv?
Zoja is z'n spijsvertering ookal beter ingesteld op verteren van rauw voer.
Kijk goed hoe z'n ontlasting is, is het te wit en korrelig heb je wat teveel bot gegeven, dan kun je de volgende keer beter bij het bot wat meer spiervlees voeren.
Is het te zacht, dan kun je wel weer wat meer bot voeren.

Niet iedere hond eet graag zalmkoppen lees ik hier.
Qua hardheid kun je dat wel al vrij snel geven.
Is dan alleen even kijken of hij snapt dat hij het op moet knagen of ie het lekker vindt natuurlijk.
Ben zelf niet zo van de mixen, maar je zou keer kunnen voeren om te kijken of je hond zalm lekker vindt.
Sardientjes zijn ook leuk om mee te beginnen.
Door Machie
#1513970
Dan bestel ik wel de zalmmix, puur om te kijken of hij het lust of niet :)cHij eet vanaf dat hij een maand of 3 is kvv. Ontlasting is prima!

Dan kan ik dus beter kipkarkas bestellen en eend&konijn ipv nekken. Hij heeft nog nooit karkas gehad maar ik denk dat het geen probleem geeft. Hij kraakt alle botten heel erg goed.
Sardientjes zal ik eens halen bij de visboer!

Bedankt iig! Zo leer ik een boel en kan ik langzaam aan mijn bestellijst maken!
Door mrloes
#1514586
Mag ik vragen waarom rund spiervlees niet 'goed' is?

Wat betreft zalm: Boef is dol op de mix maar zalmkoppen ... moet ie niets van hebben.
Sardientjes? De kleintjes wel, de grote weer niet. Het zal per hond verschillen dus in t
begin ben je zeker aan t uit proberen, is mijn ervaring. Maar: das leerzaam!!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1514632
mrloes schreef: Mag ik vragen waarom rund spiervlees niet 'goed' is?

Wat betreft zalm: Boef is dol op de mix maar zalmkoppen ... moet ie niets van hebben.
Sardientjes? De kleintjes wel, de grote weer niet. Het zal per hond verschillen dus in t
begin ben je zeker aan t uit proberen, is mijn ervaring. Maar: das leerzaam!!
Als je overwegend een kvv voert waar rund en kip in zit en je zou rund bijvoeren, dan voegt het niets toe aan je menu.
Je gaat dan enkel de percentages uit balans brengen.

W.b.t. vis is het idd kijken wat ze lekker vinden  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door