Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Else
#1509225
Ik lees dat veel mensen hier zo 10 tot 15 soorten groente in hun groente mix doen.
Is dat echt nodig??
Als ik dat doe dan krijgt mijn hond zowat nog meer variatie in groente dan ik zelf krijg........

Mijn groente mixen tot nu toe bestonden uit:
eerste mix: Wortels, courgette, bietje, komkommer en sla
tweede mix: wortel, sla, nootjes, knoflook, andijvie
Ik heb er ook wat kwark doorheen gedaan of is dat niet handig??
Dan mixt 't nl wat makkelijker in de blender.
#1509262
Variatie is altijd goed denk ik, maar niet altijd nodig. Wij eten hier zelf alleen seizoensgroenten en dan is er niet veel keus. Onze honden krijgen diezelfde groenten. Hooguit 4 of 5 soorten.
Kwark is prima erdoor, je kan ook kefir gebruiken, of wat yoghurt. Ik vind je mixen er prima uitzien hoor.
#1509267
Is ook maar net hoevaak je groentemix maakt.
Als je dat 2 wekelijks doet bv, kun je makkelijk een paar soorten gebruiken en de keer erop weer andere soorten.
Hier doe ik meestal voor 2 maanden groentemix maken en dan gaan er zo'n 10 soorten in.
Doe tussendoor ook weleens een mix maken van maar 2-3 soorten.
Wel doe ik er altijd knoflook door en meestal ook alfalfa.
Doe er ook altijd wel wat kwark/yoghurt of blikje vis door.
Gebruikersavatar
Door Else
#1509371
Okee bedankt voor jullie reacties!
Nu alleen nog op zoek naar een goede keukenmachine.
Heb wel een blender maar dat gaat toch niet helemaal goed.... Dat ding draait zich suf maar maakt alleen van het onderste een papje.
Fruit gaat prima maar groente zou dan toch wel te hard zijn denk ik voor dat ding.
Was net bij de blokker en daar hebben ze niet eens keukenmachines meer.......... Das raar toch ???
Hele schappen vol met blenders maar geen keukenmachine te bekennen, zou wel 'uit de mode' zijn ofzow....
Bestel er dan maar eentje via internet.
Door Iza
#1509390
Ik gebruik ook een blander. Is niet handig. Zoals je al zei wordt het onderin een mooi papje, maar boven wil dat niet echt doorroeren.
Vandaag ga ik weer een mix maken. Ik heb een tip gekregen om een sapmachine te gaan gebruiken. Nooit aan gedacht. Ik heb er een staan. Voor 15 euro gekocht. Dat kan je dus combineren met blander. Ik hoop dat dat beter gaat werken. Vorige x heb ik een dure blander kapotgemixt. Dus goed laten afkoelen en niet op volle toeren laten blanden.  ::)
Omdat ik voor twee honden groenten maak en dat 1 x per maand, doe ik wel zo veel mogelijk verschillende groenten in. Zo nu en dat heb ik zelf voor ons bloemkool of andere groenten gekookt. Als dat overblijft dan krijgt Rocky het zo en geen groentenmix.

Groetjes, Iza
#1509428
Ik gebruik hier een elektrisch hakmolentje en daarna gaat het in de blender.
Ik doe er meestal wel iets van yoghurt of eitje door of komkommer, zodat er vocht bij zit.
En dan in etappes de groente erin. Af en toe even doorroeren en de mix is echt helemaal puree.
#1509571
Else! schreef: eerste mix: Wortels, courgette, bietje, komkommer en sla
tweede mix: wortel, sla, nootjes, knoflook, andijvie
Ik heb er ook wat kwark doorheen gedaan of is dat niet handig??
Dan mixt 't nl wat makkelijker in de blender.
sla en komkommers hebben weinig of geen voedingswaardes.
en wanneer je alle groentes bij elkaar in 1 mix had gedaan dan had je al 'n grotere variatie gehad. ;)
Kwark kan je er door doen wanneer je 't dezelfde dag geeft,
maar kwark veranderd van samenstelling wanneer je 't invriest,dus ik zou liever net als met yoghurt,
alleen vers bij de eten in de bak doen en dan gelijk geven.
Wanneer je vocht nodig hebt om de groentes makkelijker fijn te malen,
dan kan je ook gewoon 'n scheutje water gebruiken.
Door Ons Elftal
#1510496
Else! schreef: Was net bij de blokker en daar hebben ze niet eens keukenmachines meer.......... Das raar toch ???
Hele schappen vol met blenders maar geen keukenmachine te bekennen, zou wel 'uit de mode' zijn ofzow....
Bestel er dan maar eentje via internet.


Is dit niets voor je? http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _11405.htm
Ik heb zelf een power juicer sinds kort. Werkt ook perfect.
#1513436
Ik doe het meeste groenvoer ook in de blender, en om het mixen te vergemakkelijken, doe ik er eieren en vis uit blik door, of ik blend eerst een komkommer of een andere groente die lekker veel vocht afgeeft. Wortels en ander lastig spul gaan eerst in de sapcentrifuge; het vocht dat daar uitkomt gebruik ik ook weer om de groenten in de blender makkelijker te kunnen mixen. En soms smokkel ik en gebruik ik reform-wortelsap uit een fles om de boel te smeren.
Door Nynke
#1514477
ik gebruik ook een sapcentrifuge en dat werkt perfect!!  het sap en de pulp weer menfen en je hebt een heerlijke fijne mix !!  ik doe er altijd worteltjes, courgette, alfafa, broccoli, sperciebonen, zalmolie, bloemkool en venkel doorheen en verder ook wel komkommer en andijvie. Ik vries het in en verbruik het in 2 maanden  :)
#1514577
Ik maak mijn groentemix met: courgette, bietjes, wortels, witlof, sperzieboontjes (geblancheert), broccoli en voor de smeuïgheid yoghurt. Volgens mij had ik er de laatste keer nog 2 soorten groenten bij in maar ik weet niet meer welke.

Aangezien er ook genoeg barfers zijn die geen groentemix geven en die honden ook gezond zijn, maak ik me er niet zo druk om de hoeveelheid soorten e.d.
Wel let ik op de soorten die niet te veel of helemaal niet mogen. Zie daarvoor de bieb.

Ik gebruik de Tomado Staafmixerser type nr. TM-1293

Zie de link:

http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores ... ctId=15790

Bevalt mij heel goed, ik zorg wel voor wat extra vocht. Ik doe als eerste de bieten (voorgekookte) daar komt veel vocht van en een deel van de gepureerde bieten gebruik ik bij de andere groentes. Witlof is ook lekker nat en de sperziebonen ook. En anders dus ook yoghurt er bij.

Ik gebruik alleen het rechtse deel, dus niet de staafmixer zelf. En uiteraard ook niet de garde ;-)
#1514585
ik neem altijd groenten van het seizoen,zoveel mogelijk biologisch.
ongeveer 2-3 keer in de week maak ik groentenmix van 3-5 verschillende groenten,en geef het gelijk.
ik gebruik een staafmixer,de wortel die rasp ik en voeg ik als laatste toe samen met de bladgroenten.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 10 feb 2010, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#1517298
Ik doe alles in een keukenmachine, maar ook dan krijg ik het onderste laagje tot moes en de rest niet. Nu gebruik ik de rasp weer, maar dan krijg je het niet gepureerd. Waarschijnlijk wel als je na het raspen het nog een keer in de keukenmachine doet met het mes onderin. Eigenlijk vind ik dat teveel werk (niet vanwege luiheid, maar vanwege parkinson) dus als het moet ontdooien doe ik het altijd even in een pan en dan is het lichtjes gekookt.
Ik maak ook meestal voor een maand en dan is dat wel 21 kilo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door