Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1513776
een tijdje terug is dit vanzelf overgegaan, maar nu lijkt het meer op lichtgekleurde konijnenkeutels dan een 'mooie' kattendrol.
Ik heb er foto's van gemaakt, maar geen idee hoe ik die toe kan voegen, krijg alleen maar: . Dat moet ik nog ff uitzoeken. 

Ik kan het wel omschrijven: kleine ovale keutels, licht beige/gelig aan de buitenzijde, vrij broos kan ze gemakkelijk breken. Vanbinnen weet ik eigenlijk niet zo goed wat er anders is dan normaal,  maar het ziet er droog uit.

Nu las ik net de percentages van Tomlonsdale ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 930.0.html )

•  5-10% orgaanvlees (waarvan de helft lever)
•  10-15% eetbaar bot
•  80-85% spiervlees

Ik heb de percentages overgenomen vd verschillende discussies op het forum
15-25% orgaan
85-75% vleesbot waarvan min 50% spiervlees
ik ging zelf uit van: 35% spiervlees & 40% vleesbot

Van het orgaanvlees zit er bij mij ongv. 50% hart, rest lever & maag. (Niertjes zaten niet bij de levering :( ) Er zijn discussies over of hart orgaan of spiervlees is, ik zie het maar als een combi tss de 2.

Qua soorten vlees zit hij op 8, daarbij nog afwisselend 3 vette vissoorten en heel soms een verwen hapje van uit blik.

Ik denk dat ik te veel bot heb gegeven, dat zal de droge keutels verklaren. De beige/gelige buitenzijde kan ik niet echt plaatsen. Hij krijgt 2x kippenlevertjes per week (20 à 30 gram totaal) Hij eet ongeveer 200-300 gram per dag (gem. 1800gram/wk).

Komt dit iemand bekend voor? Wat kan ik nog meer aan het menu veranderen om mooie sigaartjes ipv konijnenkeutels in de bak te vinden?
Door Too
#1513808
Geen echt advies maar

Hoeveel bot geef je nu.. 40% bevleesd bot [50/50 bot/vlees] ?
Moet poes veel moeite doen om de keutels te produceren of floepen ze makkelijk

Heb je miss gemerkt of t na bepaalde diersoorten/orgaan is...
ik heb t nooit bijgehouden [zal t s gaan doen] maar zie af en toe beige keutels en vermoed dan dat t met de diersoort te maken heeft [of idd een keer te kaal bot]
Door *Flip*
#1513887
nu 40% bevleesd bot, kleine drumsticks, kippenvleugeltjes & haasbout hebben meer vlees dan bot de nekken (kip & eend) zullen 50-50 zijn, deel van bot van de kalkoenvleugel blijft meestal liggen, te hard denk ik en eendenvleugel zal ook 50-50 zijn. De houtduif karkassen zijn minder bevleesd, maar die krijgt hij maar 1x per week. Hier zitten ook orgaantjes in. Ik heb ook nog ander karkas, langwerpige met uitsteeksels eraan, dat is kip of haaskarkas. Hier zit ook niet veel vlees aan en schijnt niet zo lekker te zijn...

Of het na een bepaalde diersoort is, wordt wat lastig te bepalen. Meneer wilt namelijk keuze op zijn plankje anders eet hij niets, vb. even kluiven aan de kippennek, hapje paard, stukje eendenhart en dan weer naar de kippennek. Variatie in voeding is hier een beetje doorgeslagen ;D Maar alles gaat zo smakelijk op.

Het poepen zelf kan ik niet zien, als iemand in de buurt vd kattenbak komt knijpt hij de boel af (met gevolgen van dien als de drol op dat moment op de helft zit) en gaat dan voor de bak op het matje zitten. Met een blik: 'wel eens van privacy gehoord?' Het graven duurt wel lang, maar als het eenmaal stil is is het ook zo gebeurd.

Normaal doet hij bijna alles buiten, (altijd onder dezelfde struik, zal eens proberen hem dan te bespieden) maar dit weekend waren we weg en deed ik zondag de wat vreemde vondst in de bak. de stakker is tot vandaag binnen gebleven omdat ik zn poep wil controleren ;D Nu ligt hier een pak sneeuw, dan is het bijna mishandeling om hem binnen te houden, althans zo ziet hij dat zelf bij zijn pogingen door het raam heen te krabben...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1513893
beige keutels doe ik hier niet moeilijk over, als ze er natuurlijk goed uitkomen. soms ligt er ook een gemarmerde tussen. zolang ze maar geen stoepkrijtjes zijn en niet korrelig uit elkaar vallen. ik denk dat het een soort werking van de darmen en ingewanden is, dat ze nog niet helemaal optimaal bot kunnen verteren.

40% vleesbot vind ik wel redelijk een ondergrens. bij normale jonge gezonde katten is het denk ik niet raadzaam daar onder te gaan zitten; 30% vleesbot vind ik bv te weinig.
Door Mevroi Kruim
#1513934
Met koek eens. Gele drollen vind ik geen probleem, ik word pas knorrig als ze flotsen/flodders maken. Te weinig bot vind ik ook geen goed idee en zolang alles er gewoon spontaan uitkomt, geen probleem.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1513956
hier ook lichte keutels..
van de 4 van mijn katten heeft er 1 moeite..
maar hij zit niet goed in elkaar.. hij is scheef met een S in zijn rug..
toen hij nog brokjes en blikjes kreeg had hij altijd diarree en kon hij ook zijn drollen niet goed afknijpen..
zelf zit ik nu te twijfelen om hem wat laxerende pasta op zijn poten te gaan smeren of niet..
Door *Flip*
#1514034
als ik het goed begrijp: niets om mij zorgen over te maken :)  Ga morgen proberen te spieken om te zien of het er een beetje vloeiend uit komt.
Door Mevroi Kruim
#1514117
Beetje persen is prima, ik vind het altijd goed als de drolletjes in principe zo op te pakken zijn (hier altijd handig omdat Kruimel de bak niet altijd meer weet te vinden  :P).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door