Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1513581
Vergeleken bij de andere onderwerpen die hier staan gaat dit eigenlijk nergens over...
Maar goed het speelt nu wel voor mij en m'n woef dus dank aan iedereen die even mee wil denken :)

Sinds ik denk maandag heeft Cas slechte ontlasting. Dikke brokken met water, dit werd 'gewone' diarree, en nu zojuist was het echt spuitpoep. Sorry voor de onsmakelijke beschrijving..
Dierenarts toch maar weer even gebeld, zij raden aan langs te komen en dat krijgt hij tabletjes die wat stoppen. Finidair ofzo. Wat ik lastig vind in de communicatie met de dierenarts is dat zij gewoon echt niet snappen dat ik rauw voer, dus vandaar dat ik hier dan ook maar even van gedachten wil wisselen.

Ik weet niet of het een goed idee is om die pillen op te halen?
Daarbij raden ze gekookte rijst met gekookte kip aan  :-X Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat honden van gekookte rijst juist aan de race gaan, dus ik zei zoiets, maar in hun ervaring stopt dat juist.
Ik heb hem wat rundvlees met gekookt water er over gevoerd gisteren en vanochtend, zo krijgt hij ook weer wat vocht binnen.
Zijn eetlust was gewoon goed, da's voor mij toch altijd een belangrijke indicatie.

Verder heb ik hem vanochtend heeel vroeg een klein stukje kiprug gegeven. Naar mijn idee ging het toen namelijk alweer wat beter, ik was er uit gegaan om hem een nachtelijk uitje te gunnen. En ik dacht dat hij wel toe was aan een beetje bot, dat stopt immers ook.
Maar hij heeft er weer van overgegeven. Ik vermoed dat het gewoon te zwaar was op de lege maag? Maar ja met dit soort vragen kan ik dus niet bij m'n DA terecht, echt matig.

Ik wil zometeen wat carnibest gaan kopen en dat evt met gekookt water voeren. Probiotica is gisteren besteld, pro bio forte of zoiets van de Groene Os. Maar dus nog niet in huis.

Zie ik iets over het hoofd, of is er nog iets anders dat ik kan doen behalve goed in de gaten houden en als het slechter gaat alsnog naar de DA?
Ik ben sceptisch over die tabletjes, maar is dat terecht?

Groetjes, Michèle
Door Esther Q
#1513591
Ik zou het zelf nog even aankijken. Qua voeren idd tijdelijk met heet water overgieten en niet te vet vlees voeren. Dat hij een kippenruggetje nog niet verdraagt zou mij wel aangeven dat zijn maag echt van slag is, want dat is lichte voeding, hoewel het wel bot is natuurlijk. Maar zulke klachten kunnen gerust een weekje aanhouden. Zolang de eetlust goed is en de drinklust en hij energiek blijft zou ik me nog geen zorgen maken.
Door geer
#1513603
Ik geef zelf altijd een paar dagen Darmclear, ook van de Groene Os. In Darmclear zit, naast probio forte, ook Psyllium husk wat de ontlasting letterlijk harder maakt en Bentoniet, een kleisoort die afvalstoffen afvoert. Als de ontlasting weer goed is geef ik er een kuurtje Probio Forte achteraan. Mijn ervaring is dat de DC wat sneller stoppend werkt dan Probio. Maar het is ook niet erg om gewoon af te wachten op de probio tot de ontlasting weer beter wordt; diarree heeft een functie en mits je hond genoeg drinkt, niet heel ziek oogt en je het zelf weet te ondervangen met de spuitpoep is het helemaal niet erg om even een paar dagen aan de race te zijn.

Ik kook hier altijd even het vlees (Carnibest) kort, of geef even wat minder vet vlees. Bot geef ik even een tijdje niet, tot het weer echt helemaal 100 % goed gaat.
Door Boez
#1513607
Dank beiden voor de geruststelling :)
t Is fijn van gedachten te kunnen wisselen met mensen die wel snappen wat je voert.

Maar wat ik dan raar vind is dat de DA ass direct aanraadt om die tabletjes te geven. Kennelijk moet er iets het lichaam uit, dan is het toch niet slim om de natuurlijke afweer van het lijf tegen te gaan werken? Althans, niet zo snel al.
Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie niet die Darmclear heb besteld. Want inderdaad, diarree heeft een functie en mits het niet te lang aanhoudt is het ook niet erg. Wel vervelend, en ik denk voor Cassie ook pijnlijk :( maar geen ramp.
Door geer
#1513614
Boez schreef: Dank beiden voor de geruststelling :)
t Is fijn van gedachten te kunnen wisselen met mensen die wel snappen wat je voert.

Maar wat ik dan raar vind is dat de DA ass direct aanraadt om die tabletjes te geven. Kennelijk moet er iets het lichaam uit, dan is het toch niet slim om de natuurlijke afweer van het lijf tegen te gaan werken? Althans, niet zo snel al.
Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie niet die Darmclear heb besteld. Want inderdaad, diarree heeft een functie en mits het niet te lang aanhoudt is het ook niet erg. Wel vervelend, en ik denk voor Cassie ook pijnlijk :( maar geen ramp.

Aan de andere kant komt 'wat eruit moet' er ook wel uit als de diarree wat harder is; volgens mij hoeft het niet persé te spuiten en te druppelen om naar buiten te komen. Wat ik wel zie bij mijn honden (met name Ted is hier af en toe van de flatsen), is dat ze het zelf heel vervelend vinden, diarree. Ted wordt echt heel ongemakkelijk van dunne poep en loopt de hele tijd zenuwachtig heen en weer te tripsen. Middelen als Finidiar (ik weet niet precies wat dat doet) en Darmclear binden de ontlasting waardoor deze 'steviger' wordt (bij Darmclear wordt de ontlasting letterlijk 'ingepakt' in een soort blubbertje wat net lijkt alsof het in een dun ballonnetje wordt uitgekakt). Ikzelf vind diarree niet eens zo erg, gewoon vaak naar buiten, maar voor Ted vind ik het prettiger om er toch zo snel mogelijk vanaf te zijn. Maar inderdaad...het direct naar de dierenarts rennen bij dunne poep, zoals echt heel veel mensen doen, en dan met dieetvoer, medicijnen en weet-ik-wat meer naarbuiten komen, da's vaak helemaal niet nodig.
Door Esther Q
#1513624
Een beetje ondersteuning van het een of ander kan geen kwaad als je hond er erg veel last van heeft denk ik, maar zelf ben ik er ook niet rap mee. Misschien dat DA´s ook snel dingen voorschrijven omdat wij klanten daar (soms onbewust) om vragen. We komen daar tenslotte voor een oplossing en een DA die mensen zonder iets naar huis stuurt, wordt ook niet altijd in dank afgenomen, ondanks dat dat soms de beste oplossing is. Sterkte met je hond!
Door Kiba
#1513628
Je zou ook wat Okugest kunnen geven, dit kan je bij de meeste drogisten wel kopen. Dat is homeopatisch en helpt tegen misselijkheid en diarree. De gekookte rijst met gekookte kip heb ik voor mijn hond ook ooit als tip gekregen en dat was echt zielig zo veel diarree (met veeeeeeel vocht) kreeg hij.
Door Boez
#1513648
Bedankt weer voor de reacties :)

Ja de DA's zitten inderdaad natuurlijk met dat dilemma, niets zo frustrerend als dat je niets kunt doen dan afwachten en aankijken, dus dat wil je ook niet horen als baasje. Aan de andere kant belde ik niet zozeer met de vraag 'wat kan ik doen', maar 'dit is de situatie, moet ik me zorgen maken?'

En inderdaad, het hoeft geen water te zijn om er uit te komen. Maar dan vraag ik me toch af wat die finidiar precies doet. Ik ga zo es effe zoeken op het forum want heb er volgens mij wel eens wat over gelezen.

Gezien de goede ervaringen van anderen hier ga ik straks ook Okugest en Roosvicee Stop halen. Darmclear daar zou ik een aantal dagen op moeten wachten tot het geleverd is, geen idee waar ik dat hier zou kunnen kopen.
Er ligt hier al een rol Carnibest te ontdooien - die kon ik gelukkig net snel even kopen - dus die arme hongerlap kan straks in ieder geval volwaardiger eten dan alleen wat spiervlees. Ik ben het nu ontdooid aan het 'kijken' ;) en Cassie helpt mee.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1513801
Finidiar is een stopmiddel. Dat ervoor moet zorgen dat de ontlasting weer enigzins normaal is.
Voordat ik vers voerde en nog niks wist van Okugest had ik het standaard in huis. Als er dan 1 aan de spuit was, dan was heteen dagje finifiar erin en meestal was het dan klaar. Mocht de finidiar niks doen, dan toch naar de DA en was het waarschijnlijk toch wat heftiger.

Nu ik vers voer en Okugest ken, heb ik dat in huis. Mochten ze nu aan de spuit gaan of misselijk zijn, dan gaat er Okugest in. Mocht dit niet afdoende helpen binnen 1 a 2 dagen, probeer ik meestal nog 1 dag finidiar (mits ze levendig zijn en wel blijven drinken) en ga daarna pas naar de DA.
Gelukkig zijn de situaties tot nu toe geweest dat Okugest afdoende was.

Maar ik ben er ook van dat het een reden moet hebben om eruit te komen, dus maak me niet heel druk, mits de hond levenig blijft en drinkt.
Door Lizzy
#1513954
Als mijn honden diarree hebben, ligt het er aan wat voor diarree. En aan de hand daarvan bekijk ik wat ik doe.

Als mijn hond niet lekker is en ook trut met eten of al beroerd begint te kijken bij het idee van eten: dan laat ik de hond vasten. Tenminste 24 uur. Ik geef ook Okugest tabletten (de pillen plet ik tussen twee eetlepels tot poeder en het poeder gooi ik in de bek). Als dit niet gauw over gaat en er komt koorts bij kijken en de hond gaat ook spugen of is echt ziek ziek: dan ga ik naar de DA.

Als mijn hond diarree heeft maar verder niet ziek is en geen koorts heeft: dan blijf ik gewoon het zelfde voeren als altijd. Sterker nog: ander voer geven maakt het probleem soms juist erger. Ik kook ook niks. Gekookt vlees is slecht verteerbaar en het is in mijn ogen dus geen goed idee om gekookt voer te geven. Evenals witte rijst. Witte rijst is hartstikke moeilijk en slecht verteerbaar. Dus ik geef, zolang ze willen eten, stukjes pens met bijv. geplette kippenvleugels of nekjes. Niet teveel en niet te vet.

Ik heb ooit een artikeltje geschreven voor het dalmatisch nieuws. Over diarree. Ik zal het even in de bieb gooien.
Door Boez
#1514012
Thanx voor de reacties :)
Ik ga zo het artikeltje lezen, dank je Lizzy!

Er is op het forum al veeeeel geschreven over diarree, punt is dat het allemaal verspreid staat.
Als het gaat over diarree na omschakelen van brok naar vers wordt juist wel aangeraden even gekookt water over het kvv te doen.
Dat heb ik nu dus ook 2 keer gedaan. Ik barf normaal maar heb nu 2 rollen CB gekocht in de veronderstelling dat dat wat beter verteerbaar is, plus er kan gemakkelijk gekookt water overheen, wat ook weer als voordeel heeft dat hij veel vocht binnenkrijgt.
Maar mijn hond heeft geen diarree n.a.v. omschakeling, dus wellicht is dat een heel andere situatie en kan ik beter weer gewoon zijn normale voer gaan geven.

Hij slobbert zijn carnibest-'soep' overigens met veel genot naar binnen, aan de eetlust mankeert niks en hij is ook nog steeds speels. (Hoewel ik vermoed dat hij zelfs met 4 gebroken poten nog achter z'n frisbee aan zou gaan bijvoorbeeld  ;))

Ik heb niet de indruk dat hij echt misselijk is, misschien een klein beetje maar niet hondsberoerd.

Dat gekookte rijst niet handig is voor diarree honden klopt dus. Ik zal daar nog eens mee schermen bij de DA. Hoewel toen ik dat vanochtend zei, was de reactie dat in hun ervaring het juist erg goed werkte bij hondjes met diarree. Tsja, daar zal ze toch ook niet over liegen.

Finidair is dus gewoon een stoppend middel, niets meer niets minder? Vergelijkbaar met norrit voor mensen?
Door Boez
#1514790
Ik heb in de rubriek 'vragen en problemen barf' iets over Roosvicee STOP gelezen dus dat heb ik net gehaald. (Dat verbaasde snoetje toen ik 'm net wat van m'n vingers liet likken!  :smitten: )
Verder zit het eerste pilletje okugest er ook in. 1 tabletje per uur heb ik begrepen uit het diarree-artikel van Lizzy.

Ook heb ik gelezen dat gestoomde pompoen goed helpt bij de stoelgang, zowel bij diarree als bij verstopping trouwens. Dus ik heb een pompoen gehaald (niet voor een heerlijk soepje voor mezelf helaas...:( ).
Klopt het dat gekookte worteltjes en gekookte witlof goed zijn tegen diarree?

M'n kereltje is wel wat vermoeid maar nog steeds levens- en eetlustig, dus ik voel nog niet de noodzaak naar de DA te gaan. Afgelopen nacht was het echter om de 2 uur er uit, dus als dat wat minder kan zou wel fijn zijn  :biggrin2:
Door Boez
#1516024
Ik begin me toch een beetje zorgen te maken... :( Misschien ben ik gewoon een overbezorgde hondenmoeder... Ben nog niet naar de DA gegaan omdat ik daar een beetje een 'kuurtje-factuurtje' verwacht, en het is maar de vraag of een kuurtje een goed idee is.

Sinds dinsdag diarree, sinds woensdag spuit. De frequentie en de hoeveelheid zijn sinds gister avond wel een stuk minder geworden. Er zit nu wat bloed en slijm tussen. In huis slaapt hij erg veel, maar buiten is het een en al speelsheid en werklust. Eetlust is uitstekend. Net getemperatuurd, 38 graden (rectaal) dus geen koorts (toch?).

Als ik zo lees wat ik zelf opschrijf denk ik, mens maak je niet druk. Het lijfje is goed bezig zichzelf te herstellen.
Maar toch...

Geruststelling of goede raad zou welkom zijn :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door