Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1510474
Omdat Alba's darmen van slag waren (door mijn schuld :-[: ze is veel te nat en koud geworden tijdens de training) ben ik woensdag probiotica en goene leem gaan halen. Dat krijgt ze sinds donderdag. De probiotica wilde ik standaard gaan geven, volgens mij zijn er meerdere die dat hier doen. De groene leem is een kuurtje, ik was van plan om 2 weken te doen met een eventuele uitloop naar 3 weken.

De poep was afgelopen week niet slecht maar ook nog niet geweldig: ze poepte relatief veel in totaal maar moest wel erg vaak op een dag, net of de darmen het niet op konden houden. Het was niet heel stevig maar ook zeker niet dun en al helemaal geen diarree. Tot gisterochtend: het was echt waterig met stukjes (sorry voor de details maar ja). Gistermiddag weer gepoept, weer enigszins normale vorm. Gisteravond voor het slapengaan ook weer, een klein beetje, niet waterdun maar ook niet heel stevig.

Vannacht rond half 4 piepte ze, mijn vriend heeft haar eruit gelaten: eerst dun maar gevormd en daarna water. Hij heeft haar 2 okugest gegeven. Ik heb uiteindelijk de rest van de nacht op de bank doorgebracht zodat ze me makkelijk wakker kon maken: ik ben er nog 3 keer uitgeweest, elke keer een plasje bruin water. Ze zit erna heel erg te persen, maar er komt niets meer dus ik denk gewoon darmkrampen. Ze heeft rond 7 uur nog een okugest tabletje gekregen, zometeen krijgt ze er weer 1.
'écht' eten wil ze niet, ondanks dat ze zich verder niet ziek lijkt te voelen. Ze heeft net wel een klein beetje yoghurt op gelukkig (vocht!).

Ik wil de groene leem-kuur niet stoppen, dat lijkt me niet goed en eigenlijk denk ik ook niet dat het daarvan is, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Misschien hebben we gewoon pech, heeft ze een virusje opgepikt nu haar darmen toch al net niet helemaal lekker waren, ik kan me niet bedenken wat het anders kan zijn. Ze heeft de afgelopen week juist goed gegeten vergeleken met een paar weken geleden: alle organen worden zelfs met smaak opgeknaagd! Groentemix gaat goed in kleine beetjes met wat KVV of pens erdoor, het vleesbot en spiervlees vind ze lekker en ze eet zelfs weer zalm! Ze heeft een goede eetlust momenteel, ze krijgt 550 tot 600 gram op een dag in totaal.
Ik baal er van dat net nu we over gaan op helemaal BARF (dit is de eerste week) ze zich niet lekker voelt, met wat pech gaat ze hierdoor weer dingen weigeren. Aan de andere kant voel ik me heel schuldig, als ik haar direct een jas aan had gedaan was ze nu niet van slag :-[.
Laatst gewijzigd door Alba op wo 10 feb 2010, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#1510523
hmm het zou toch wel door de groene leem kunnen komen, het zou ook kunnen dat ze een virusje heeft. Ik zou wel doorgaan met de leem, maar eerst een heel stuk minder geven. Hoeveel geef je op een dag? Dat minimaal halveren en langzaam opbouwen.

Ik heb zelf onlangs de tip gekregen om 2,5 eetlepel leem in een kan met een liter bronwater op te lossen (liever geen ijzeren lepel gebruiken voor het afmeten en roeren) dit op kamertemperatuur te laten staan (eventueel afdekken met een schoteltje) en dan twee keer daags een glas hiervan te drinken.
Doordat de leem in het water opgelost zit neemt dit heel sterk de mineralen aan die uit de leem komen en kan het lichaam ze makkelijker opnemen.

Wat eet Alba? Heb je iets op de menu waar je zo'n glas water doorheen zou kunnen mengen?
Door Lizzy
#1510538
Zou ze wormen kunnen hebben? Is misschien een mestonderzoek een aanrader? Als je bang bent dat ze dingen gaat weigeren, moet je misschien even terug op KVV totdat haar darmen weer in orde zijn. En dan weer over op zelfsamengesteld.
Door Alba
#1510545
Femke schreef: hmm het zou toch wel door de groene leem kunnen komen, het zou ook kunnen dat ze een virusje heeft. Ik zou wel doorgaan met de leem, maar eerst een heel stuk minder geven. Hoeveel geef je op een dag? Dat minimaal halveren en langzaam opbouwen.

Ik heb zelf onlangs de tip gekregen om 2,5 eetlepel leem in een kan met een liter bronwater op te lossen (liever geen ijzeren lepel gebruiken voor het afmeten en roeren) dit op kamertemperatuur te laten staan (eventueel afdekken met een schoteltje) en dan twee keer daags een glas hiervan te drinken.
Doordat de leem in het water opgelost zit neemt dit heel sterk de mineralen aan die uit de leem komen en kan het lichaam ze makkelijker opnemen.

Wat eet Alba? Heb je iets op de menu waar je zo'n glas water doorheen zou kunnen mengen?

Ze krijgt iets minder dan een half theelepeltje leem per dag, sinds donderdag (de helft van het plastic lepeltje wat erbij zit: in de gebruiksaanwijzing staat dat je een volle theelepel neemt als mens dus ik ga ervan uit dat het lepeltje een volle theelepel als inhoud heeft). Voor mensen zeggen ze 2 keer per dag, maar Alba krijgt het 1 keer per dag. Dus uiteindelijk minder dan 1/4e van de mensen dosering, juist omdat ik wilde opbouwen. Het is dus al heel weinig wat ze krijgt.

Mijn vriend en ik doen mee met de leemkuur, wij drinken 2 maal per dag alleen het water wat boven het bezinksel staat om ook te wennen. Volgende week gaan we ook het bezinksel drinken. Ik hoorde net van een vriendin dat een gezamelijke vriendin pas ook een leemkuur heeft gedaan en dat zij flink aan de dunne was geweest, dus het zou ook het afvoeren van slechte stoffen kunnen zijn bij Alba, dat zou toch relatief positief zijn!

Ik ga proberen om Alba's leem dosering, eerst alleen het water boven het bezinksel, in haar waterbak te doen: volgens mij vind ze het niet vies dus dat zal ze hopelijk wel opdrinken. Dan zal ik wel maar een laagje water geven, anders is het moeilijk te zien of ze het wel binnenkrijgt.
Lizzy schreef: Zou ze wormen kunnen hebben? Is misschien een mestonderzoek een aanrader? Als je bang bent dat ze dingen gaat weigeren, moet je misschien even terug op KVV totdat haar darmen weer in orde zijn. En dan weer over op zelfsamengesteld.
Ze is met 6 maanden nog ontwormd, ze is nu net 11 maanden. Zou ze in zo'n korte tijd een worminfectie opgelopen hebben?
Hiervoor had ze eigenlijk nooit last van dunne(re) ontlasting, haar vacht ziet er ook goed uit en groeit heel goed. Ze komt natuurlijk wel met veel verschillende honden in aanraking, op verschillende plaatsen. Ontlasting van paarden ofzo eet ze nooit.


Net heeft ze wat kip-spiervlees uit de hand gegeten, en wat konijnspiervlees wat ik van haar vleesbot heb geknipt (konijnen voorpoot maar Alba wil niet knagen nu). Ook heeft ze de rest van de yoghurt op en ze staat nu water te drinken, dus ze krijgt gelukkig genoeg vocht binnen.
Door Femke
#1510713
Alba schreef: Ze krijgt iets minder dan een half theelepeltje leem per dag, sinds donderdag (de helft van het plastic lepeltje wat erbij zit: in de gebruiksaanwijzing staat dat je een volle theelepel neemt als mens dus ik ga ervan uit dat het lepeltje een volle theelepel als inhoud heeft). Voor mensen zeggen ze 2 keer per dag, maar Alba krijgt het 1 keer per dag. Dus uiteindelijk minder dan 1/4e van de mensen dosering, juist omdat ik wilde opbouwen. Het is dus al heel weinig wat ze krijgt.

Mijn vriend en ik doen mee met de leemkuur, wij drinken 2 maal per dag alleen het water wat boven het bezinksel staat om ook te wennen. Volgende week gaan we ook het bezinksel drinken. Ik hoorde net van een vriendin dat een gezamelijke vriendin pas ook een leemkuur heeft gedaan en dat zij flink aan de dunne was geweest, dus het zou ook het afvoeren van slechte stoffen kunnen zijn bij Alba, dat zou toch relatief positief zijn!

Ik ga proberen om Alba's leem dosering, eerst alleen het water boven het bezinksel, in haar waterbak te doen: volgens mij vind ze het niet vies dus dat zal ze hopelijk wel opdrinken. Dan zal ik wel maar een laagje water geven, anders is het moeilijk te zien of ze het wel binnenkrijgt.

Ze is met 6 maanden nog ontwormd, ze is nu net 11 maanden. Zou ze in zo'n korte tijd een worminfectie opgelopen hebben?
Hiervoor had ze eigenlijk nooit last van dunne(re) ontlasting, haar vacht ziet er ook goed uit en groeit heel goed. Ze komt natuurlijk wel met veel verschillende honden in aanraking, op verschillende plaatsen. Ontlasting van paarden ofzo eet ze nooit.


Net heeft ze wat kip-spiervlees uit de hand gegeten, en wat konijnspiervlees wat ik van haar vleesbot heb geknipt (konijnen voorpoot maar Alba wil niet knagen nu). Ook heeft ze de rest van de yoghurt op en ze staat nu water te drinken, dus ze krijgt gelukkig genoeg vocht binnen.

Wat je doet met de leem klinkt goed, dus dat zou ik dan zo laten. Wat betreft de wormen: als je je hond morgen ontwormt en hij komt overmorgen met wormen in aanraking dan heb je al een nieuwe besmetting. Het is dus niet zo dat zo'n wormkuur een bepaalde tijd werkt.

Als het goed is heeft Lizzy laatst iets in de bieb gezet, een linkje van een lab waar je een ontlastingsonderzoek voor je hond kan doen. Mijn DA doet namelijk ontzettend moeilijk over een mestonderzoek.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 273.0.html

Maar het kan ook van de leem of een virusje zijn, dan moet wel met een paar dagen flink opknappen.
Door Boez
#1510828
Alba schreef: Ze krijgt iets minder dan een half theelepeltje leem per dag, sinds donderdag (de helft van het plastic lepeltje wat erbij zit: in de gebruiksaanwijzing staat dat je een volle theelepel neemt als mens dus ik ga ervan uit dat het lepeltje een volle theelepel als inhoud heeft). Voor mensen zeggen ze 2 keer per dag, maar Alba krijgt het 1 keer per dag. Dus uiteindelijk minder dan 1/4e van de mensen dosering, juist omdat ik wilde opbouwen. Het is dus al heel weinig wat ze krijgt.
Als je bedenkt dat Alba denk ik ook zo'n 1/4 van een volwassen mens weegt, vind ik de dosering nog best fors eigenlijk.
Door Alba
#1510854
Boez schreef: Als je bedenkt dat Alba denk ik ook zo'n 1/4 van een volwassen mens weegt, vind ik de dosering nog best fors eigenlijk.
Omdat de dosering op de verpakking alleen voor mensen is, en ik ook bv niets kon vinden voor kinderen, heb ik hier gezocht op groene leem en vond onder andere oderstaan stukje tekst in een oud topic (ik heb ook Vertagil groene leem, maar diegene had wél een hondendosering). Alba is een middenslag hond denk ik, tegen de 20 kilo, minder dan een halve theelepel vond ik toch al een stuk minder dan 1/2 eetlepel. Ook in andere topics waar het over dosering ging werd gesproken over halve eetlepels, dessertlepels etc.

Ik heb zelf hier de groene leem van Vertargil, met druppeltjes (Silsterk en Jeneverbesolie) van Silverlinde erbij. Ik ga er vanuit dat groene leem groene leem is en dat die dosering hetzelfde is (maar 100% zeker weten doe ik dat niet). De dosering die bij mij op de verpakking staat en die ik toe pas is als volgt:

- Grote hond: 1 maal daags 1 eetlepel over het voer strooien
- Middenslag hond: 1 maal daags 1/2 eetlepel over het voer strooien (dit geef ik aan m'n hond)
- Kleine hond: 1 maal daags 1/4 eetlepel over het voer strooien


Misschien heb je gelijk hoor, dat het teveel is voor Alba en dat haar darmen daarop reageren. Of misschien is het juist wel een 'normale' reactie op de groene leem, dat de slechte stoffen afgevoerd worden. Ik heb de groene leem nu opgelost in haar waterbak, ze heeft net al een slokje genomen.
Femke schreef:
Wat je doet met de leem klinkt goed, dus dat zou ik dan zo laten. Wat betreft de wormen: als je je hond morgen ontwormt en hij komt overmorgen met wormen in aanraking dan heb je al een nieuwe besmetting. Het is dus niet zo dat zo'n wormkuur een bepaalde tijd werkt.

Als het goed is heeft Lizzy laatst iets in de bieb gezet, een linkje van een lab waar je een ontlastingsonderzoek voor je hond kan doen. Mijn DA doet namelijk ontzettend moeilijk over een mestonderzoek.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 273.0.html

Maar het kan ook van de leem of een virusje zijn, dan moet wel met een paar dagen flink opknappen.
De link in het bericht van Lizzy geeft bij mij een error :-[!
Dat van die (her)besmetting snap ik wel, maar als ze in zo'n relatief korte tijd dus zo'n besmetting/infectie zou hebben dat ze ervan aan de diarree gaat lijkt me dat wel vreemd. Er zijn hier zat honden die al tijden niet ontwormd zijn en die hebben nergens last van terwijl die waarschijnlijk net zoveel of weinig in aanraking komen met wormen (ik heb niet het idee dat Alba nou onwijs veel aan wormen blootgesteld wordt, in vergelijking met andere honden). Dan zou je toch ook verwachten dat haar algemene weerstand slecht zou zijn bv? Maar goed, het staat op het lijstje en als ze niet snel opknapt ga ik er zeker naar laten kijken!

Net heeft ze weer een heel klein beetje gepoept, nog wel dun maar niet meer waterdun en ook niet meer doorzichtig zeg maar (meer vla qua consistentie). Ze is verder ook actief en alert, heeft eetlust en drinkt goed. Ze krijgt zo weer een okugestje (5e van vandaag, ze mag er volgens de verpakking 6 per dag als ik de kinderdosering aanhou). Ik denk dat ik vannacht ook maar weer beneden slaap bij haar, vind het zo zielig als ze ons wakker moet piepen van beneden :-\ (ik lig dan toch de hele tijd te luisteren).
Door Alba
#1511234
Joepie, we zijn van vla naar pudding ;D. Er komt weer enige vorm in! Vannacht wel beneden om de dame in de gaten te kunnen houden, als ze moet is ophouden denk ik ook niet echt goed voor haar darmen.

Alba heeft ook bedacht dat ze best gewoon kan eten, in delen (leek me zowiezo wel slimmer) is haar hele maaltijd van vandaag gewoon naar binnen verdwenen. Nou was er met de eetlust na vanmorgen vroeg (toen wilde ze geen koekje aannemen na het pilletje okugest) ook niet zo heel veel mis (niet in de zin van 'niet lekker en dus niet eten'), maar die is nu weer gewoon goed. Ook fijn!

Ze drinkt wel wat meer dan anders, maar dat lijkt me gezien de ontlasting ook niet echt raar. Ze heeft in elk geval wel de groene leem binnen, er ligt nog wat op de bodem aan bezinksel maar het water is helemaal opgegaan.
Door Alba
#1513531
We gaan zo naar de dierenarts, maandag overdag leek het veel beter te gaan en zelfs dinsdagochtend zag het er nog positief uit maar sinds gistermiddag moet ze elke 2 uur naar buiten en vannacht zelfs elk uur. Er is duidelijk iets mis :'(!

Omdat ik hier zoveel lees over giardia nemen we diverse keren ontlasting mee, ik wil dat hij hier direct op test (aangezien het voor een jonge nog groeiende hond toch echt wel schade kan opleveren ga ik geen risico's nemen). Misschien overdreven maar ik kan er wel nu een anitbiotica kuur doorheen douwen om er over een paar weken weer te staan stel dat ze het wel heeft, dan kunnen we beter nu uitsluiten en eventueel behandelen...
#1513652
Nou, Alba huppelde zoals altijd heel blij de praktijk binnen (echt waar, alsof we naar training gaan of iets anders heel leuks ;D). Hele verhaal gedaan, dat ze nat&koud is geworden en dat sindsdien het niet zo lekker gaat met de darmen en sinds gisteren serieuze spuiteritis elk uur. Toen hij stond te voelen en luisteren zei ik dat ik wilde dat hij op giardia zou testen, hij zei alleen maar ja inderdaad. Pfjoe, hoefde ik m'n hele speach niet te houden ;). We hadden van 3 keer ontlasting meegenomen, maar hij heeft de meest recente gebruikt (klaar terwijl u wacht, zeg maar). De test  (snap-test) was negatief dus voorlopig gaan we er van uit dat het dat niet is. Op zich herkende hij het hele heftige niet dus waarschijnlijk zijn de darmen gewoon echt helemaal van streek.

Ze heeft een spuitje Buscopan gehad, kriebelt ontzettend zegt ze ;), en een kuurtje Sulfatrim. Prima, dat mag van mij.
Hij kwam ook met een zakje brokjes aan (Hills i/d geloof ik) maar ik heb direct gemeld dat ik echt geen brokken ga geven. Dan moest ik wel heel licht verteerbaar geven, gekookte kip, rijst en geweekt witbrood. Het klonk allemaal een beetje beschuldigend op zo'n 'dan moet je het maar zelf weten' toon maar daar heb ik even sch**t aan. Ik heb maar braaf geknikt ::).
Hoe moet ik het nu opbouwen qua voer? We gaan zo kipfilet halen, is het verstandig om die met wat kokend water te overgieten de eerste paar dagen, of juist niet? En na een paar dagen, kunnen we dan ook weer wat Carnibest geven, al dan niet met kokend water overgoten? En dan zachtjes aan platgeslagen kippennekken en weer opbouwen?

Als ze na de sulfatrim nog geen goede ontlasting heeft, moesten we komen voor probiotica tabletjes, maar ik kan toch direct zelf beginnen met de probiotica? Is het verstandig dat direct vandaag te gaan doen, of eerst even wachten tot de ontlasting beter is? Ik heb Vitotaal staan voor haar.

Sinds half 10 heeft ze niet meer gepoept, hopelijk wordt het ook snel beter. Alba is heel moe (elk uur/elke 2 uur eruit geeft ook weinig slaap), wij zijn ook enigszins wazig van slaapgebrek inmiddels. Mijn vriend heeft me gisteravond naar bed gestuurd, ik leer langzaam om de zorg ook wat los te laten geloof ik  :-[, maar ik heb alles wel gehoord dus we zijn alle 3 een beetje zombies.
#1513692
ik zou haar eerst even 24 uur laten vasten, zodat alles tot rust komt. En dan zou ik starten met kipfilet, evt gekookt. En mijn gedachte is ook om een mespuntje Heilaarde door het eten te doen. Ik lees daar hier nooit iets over, maar de ervaringen bij zowel onze beren als bij onze mensen is dat dat een heel heilzaam middel is.
Voer jij trouwens barf of kvv?
En heeft Alba wellicht ook veel sneeuw gegeten? Heb zelf in het verleden na een lawinetraining van dik een week onze newfy aan een giga darminfectie gehad, alhoewel ze niet echt veel sneeuw at (in mijn ogen), kreeg ze dat natuurlijk wel binnen met poten schoonlikken van de ijsklompen en ook het water dat ze daar in bivak kreeg was niet echt op temp (lees bijna bevroren). Dat is eigenlijk de enige keer geweest dat ik echt dagenlange spuit heb gehad bij een hond.

Dikke knuffel voor Alba, dat wordt geen jachttraining vrijdag voor haar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door