Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Maaike_L
#150746
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier op BARFplaats, heb al wel eens wat meegelezen, maar nooit wat geschreven. Ik heb eigenlijk ook alleen een vraag en hoop dat iemand een tip voor mij heeft. Ik heb deze vraag ook al op een ander forum geplaatst, dus kan zijn dat je hem al bent tegengekomen. ;)

Het zit namelijk zo, ik geef Juta, onze Berner van 11 maanden sinds een tijdje vers vlees. Als pup had ze al gauw een darminfectie en nog steeds is ze als zoveel Berners erg vatbaar voor kwaaltjes aan haar darmen. Met kvv gaat dit gelukkig prima.
Nu gaan wij alleen regelmatig een weekend weg. Niet iedereen waar we logeren is blij met zo'n bak vers vlees in zijn/haar koelkast. Buiten de koelkast bewaar ik het wel in een afgesloten bak en dat weer in een vrieszak, maar na 2 dagen vind ik dat toch echt niet prettig meer.
Mijn vriend is er niet zo'n voorstander van om het in onze eigen koelbox o.i.d. te bewaren en dus geven we Juta tegenwoordig half vlees/ half brokken. Maar de klachten met haar darmen komen alweer terug. (Bij Farmfood kreeg ze zelfs bloed in haar ontlasting.)
Het liefst zou ik dus gewoon weer volledig op kvv overstappen, maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken in dit soort weekenden.
Vlees meenemen is voor ons eigenlijk geen optie meer. Maar kunnen we in een weekend zomaar overstappen op brokken, of moeten we dan toch bij blijven voeren met brokken. Of kunnen we standaard de weekenden brokken geven, zodat haar lichaam er toch aan gewend blijft?
Wat doen jullie in dit soort gevallen of wat raden jullie mij aan?
Gebruikersavatar
Door chooky
#150751
[quote="Maaike_L"]
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier op BARFplaats, heb al wel eens wat meegelezen, maar nooit wat geschreven. Ik heb eigenlijk ook alleen een vraag en hoop dat iemand een tip voor mij heeft. Ik heb deze vraag ook al op een ander forum geplaatst, dus kan zijn dat je hem al bent tegengekomen. ;)

Het zit namelijk zo, ik geef Juta, onze Berner van 11 maanden sinds een tijdje vers vlees. Als pup had ze al gauw een darminfectie en nog steeds is ze als zoveel Berners erg vatbaar voor kwaaltjes aan haar darmen. Met kvv gaat dit gelukkig prima.
Nu gaan wij alleen regelmatig een weekend weg. Niet iedereen waar we logeren is blij met zo'n bak vers vlees in zijn/haar koelkast. Buiten de koelkast bewaar ik het wel in een afgesloten bak en dat weer in een vrieszak, maar na 2 dagen vind ik dat toch echt niet prettig meer.
Mijn vriend is er niet zo'n voorstander van om het in onze eigen koelbox o.i.d. te bewaren en dus geven we Juta tegenwoordig half vlees/ half brokken. Maar de klachten met haar darmen komen alweer terug. (Bij Farmfood kreeg ze zelfs bloed in haar ontlasting.)
Het liefst zou ik dus gewoon weer volledig op kvv overstappen, maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken in dit soort weekenden.
Vlees meenemen is voor ons eigenlijk geen optie meer. Maar kunnen we in een weekend zomaar overstappen op brokken, of moeten we dan toch bij blijven voeren met brokken. Of kunnen we standaard de weekenden brokken geven, zodat haar lichaam er toch aan gewend blijft?
Wat doen jullie in dit soort gevallen of wat raden jullie mij aan?
[/quote]

Door standaard alleen maar vers te geven, met af en toe pens/fytomix/ andere probiotica erdoorheen maak je de darmen sterker. Dan moet het geen probleem zijn om af en toe een weekendje brok te geven. Volgens veel mensen die dat ook doen (dus normaalgesproken fulltime vers, vakanties en zo wanneer het echt niet anders kan brok) geeft nutro volgens mij de minste klachten (correct me if I'm wrong please).
Hebben die vrienden ook bezwaar tegen een extra portie kippevleugels, lamsribbetjes, kippehartjes, runderhart, kippelevertjes, etc. in hun koelkast? ;) Da's ook nog een oplossing, enn dan hoeft het voor een dag of 2-4 echt niet helemaal compleet te zijn hoor.
Door Maaike_L
#150764
Bedankt voor je snelle reactie!
Meteen even gezocht naar Nutro en het is te verkrijgen vlakbij waar ik ook het vers vlees haal, dus dat scheelt alweer.
Heb je ook een idee wat een zak van 15 kg. ongeveer kost? Al zouden we daar dan wel heel lang mee doen en is dat dus in feite niet echt een probleem. (Puur info dus.)
Iemand gaf mij ook al de tip om Rodi mee te nemen. Dat oogt i.i.g. ook wat beter zullen veel mensen vinden. ;) Dus dat is ook nog wel een optie, is ook in bijna iedere supermarkt wel te verkrijgen, dus zou ik zelfs op de zaterdag ter plaatse nog kunnen kopen.
Fijn om zo wat tips te krijgen. Hopelijk is Juta het er ook mee eens. ;D
Door Maaike_L
#150772
[quote="Maaike_L"]
Heb je ook een idee wat een zak van 15 kg. ongeveer kost? [/quote]

Al gevonden. :) +/- 51 euro. Niet goedkoop, maar is ook niet voor iedere dag en als ze het er maar goed op doet. :D
Door Lizzy
#150921
Rodi en Energique zien er misschien minder 'eng' uit, dus dat zou een oplossing kunnen zijn voor wanneer er gelogeerd moet worden.

Wat ook misschien een oplossing is is dat je zelf iets maakt/samen stelt, zoals Chooky al schrijft. Ik kan me niet voorstellen dat mensen moeite zouden hebben (waar jouw hond gaat logeren) wanneer je bijv. hele of gemalen kippenvleugeltjes mee geeft (overal te koop ook, dus ook makkelijk voor jezelf) en bijv mooie stukjes rundvlees + groentepuree. Je zou dan wat porties kunnen maken voordat je weg gaat en deze mee kunnen geven. Zou dat wat zijn? Want we kunnen vast nog wel meer behoorlijk smakelijk uitziende weekendmenuutjes uit onze mouw schudden :D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 aug 2004, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#150937
Ik zou overigens niet standaard brokken geven om hem "te blijven wennen aan brokjes" voor die weekendjes dat je weg gaat. Want nu heeft hij alsmaar last.... Ik zou dus terug gaan naar 100% kvv.

Je kunt misschien beter proberen een brok te zoeken waar je wel probleemloos op over kunt schakelen voor de weekendjes dat je weggaat en Rodi/Energique/zelfgemaakte dingetjes geen oplossing is (dus brokken voor wanneer het echt niet anders kan). Dit zou je dan wel een paar keer uit moeten proberen op dagen dat je niet weggaat. Als hij dan probleemloos overschakelt, dan kun je voor die paar dagen brokjes mee geven.

Overigens heb je dikke kans dat als je hem maar vooral op versvlees houdt, veel probiotica geeft, lekker vuile pens geeft, dat zijn darmen steeds sterker worden en het steeds makkelijker wordt om hem eens een dagje brokken te geven. Maar het mooiste uitgangspunt is natuurlijk geen brokken ;)
Door Maaike_L
#151276
[quote="Lizzy"]
Wat ook misschien een oplossing is is dat je zelf iets maakt/samen stelt, zoals Chooky al schrijft. Ik kan me niet voorstellen dat mensen moeite zouden hebben wanneer je bijv. hele of gemalen kippenvleugeltjes mee geeft.[/quote]

Maar eh... Ik wel... ;D Ik ben zelf vegetariër, al sinds mijn 7de en het is al heel wat dat ik mijn hond vers vlees geef. Ik vind het al heel wat dat ik dat vlees uit dat zakje haal. ;D Zelf iets maken zit er bij mij dus echt niet in. De tip is prima hoor, maar ik ben gewoon wat moeilijk. ;)

Ik heb besloten haar maar weer volledig over te zetten op kvv. We houden dezelfde brokken gewoon, die kan ze opzich prima hebben en overschakelen gaat daarmee voor zover ik weet ook best prima. Dat gebruiken we dan maar gewoon voor de weekendjes weg.

Juta is nu trouwens 11 maanden, zouden jullie haar nog voeren als pup of als volwassene? Als pup zou ze zo'n 1400 gr. vlees moeten hebben, als volwassene 560. Qua hoogte is ze zo goed als uitgegroeid, alleen de breedte moet nog komen. Ik geef haar nu maar zo'n 750, maar omdat ik die halve zakjes zolang bewaren niet zo prettig vind wil ik haar nu gewoon de ene dag 500, de andere dag 1000 gr. gaan geven. Is dit een goede oplossing of kan ik de komende tijd toch maar beter iedere dag 1000 geven omdat ze toch nog in de groei is?
Door Lizzy
#151279
Ja, ik ben ook vegetarier dus ik begrijp dat het lastig is om zelf iets te brouwen. Het went wel hoor, daar niet van.

Maar goed, ik denk dat je een goed besluit hebt genomen door weer terug te gaan op KVV. Geef je gewoon brokjes als het niet anders kan. Misschien (als deze zak op is) kun je een ander merk proberen en misschien valt de omschakeling dan nog makkelijker. Geef je hond anders ook wat extra probiotica. Worden z'n darmen lekker sterk en gezond van! Dat is misschien goed om standaard een paar dagen voordat hij weer op brokken moet te geven.

Qua hoeveel je moet geven... ohhhh, ben ik altijd zo slecht in.... Je hebt een Benner he? 11 maanden... Bij hoeveel maanden is een Benner volwassen?
Door Maaike_L
#151326
[quote="Lizzy"]Bij hoeveel maanden is een Benner volwassen?
[/quote]

Tsja als ik naar het gedrag kijk bij Juta denk ik: nog lang niet. ;D Ze is ook nog altijd niet loops geweest. Ik denk dat ik maar gewoon eerst eens dit ga/blijf voeren en als ze dan te dun of te dik wordt verander ik dat.
Eerst werd ze wel een stuk dunner, maar ik las dat dat ook kan door de omschakeling op vlees. Daarnaast is ze voor een berner toch al een onderdeurtje en kunnen we haar qua gewicht niet vergelijken met andere berners.
Door Jacqueline74
#151658
idd we hebben het over het zelfde sorry ik was een beetje te snel met een nieuw item aanmaken. Wij willen binnenkort overgaan op vers alleen zijn wij net aan een nieuwe zak van 15 kg brokken begonnen en die gaan we dan toch maar even op maken. Waarschijnlijk gaan we het wel combineren met vers. Ik vraag me alleen af of hij dan die brokken nog wel wil want we hebben van Monique een keertje vers gekregen om te proberen en dat was toch wel heeel eerrgggggggg lekker dus ik weet nog niet wat hij doet als hij dit een aantal dagen heeft gehad. Maar ja we zien het wel. Zoals ik hier lees dan is er echt niets beter dan vers. Dus wij zijn wel overtuigd. Succes en ik hoop dat het allemaal goed gaat met je hond.
Door Peet
#152082
[quote="Maaike_L"]
[quote="Maaike_L"]
Heb je ook een idee wat een zak van 15 kg. ongeveer kost? [/quote]

Al gevonden. :) +/- 51 euro. Niet goedkoop, maar is ook niet voor iedere dag en als ze het er maar goed op doet. :D
[/quote]

Nutro is ook verkrijgbaar in zakken van 7,5 kilo. Je betaalt dan ca 29 euro...scheelt toch weer en als je het alleen voor de weekends moet hebben, hoef je ook niet met zo'n enorm zak te zeulen... ;)
Door Maaike_L
#152087
[quote="Peet"]
hoef je ook niet met zo'n enorm zak te zeulen... ;)
[/quote]

Ja maar daar heb ik nu juist een Berner voor, sterk zat om het op haar rug te binden. ;) ;D
Maar bedankt voor de tip, is opzich wel een idee, als is het qua prijs in verhouding wel weer duurder, misschien moeten we maar gewoon de weekenden thuis blijven, allemaal veel makkelijker en goedkoper. ;)
Door freddy
#165822
Hi Maaike :)

Herkenbaar, herkenbaar dat 'probleempje'. Wij zijn net terug van een weekje weg en ik was dolblij dat 'we' net helemaal overgeschakeld waren op kvv dus ik zag er enigszins tegenop.... het is fantastisch gegaan. Na heel wat wikken en wegen besloot ik gewoon geen brokken mee te nemen 'voor de zekerheid'. Ik had het idee dat dit dan schijnzekerheid zou zijn voor mijn gemoedsrust...

Hierbij onze ervaringen 'ter leering ende vermaack':
Ik had genoeg voer mee voor 2 dagen en dit heb ik diepgevroren in een koelboxje meegenomen en in de koelkast van het eerste hotel waar we verbleven kunnen bewaren. De eerste dag daarop heb ik mijn sardientjes gedeeld, dit was echt een smuldag. De andere dagen kreeg hij rauwe vleesbotten die ik gewoon bij de supermarkt kocht en wat van de groente die ik zelf ook kreeg in het restaurant... Het ging nu bij ons natuurlijk maar om een weekje en ik heb een iets handzamer maatje hond (middenslag) maar ik zou me voor een weekendje niet te druk maken hoor en vooral afgaan op het locale aanbod bij de supermarkt/slager, een (paar ;) ) blikjes sardientjes meenemen/stokvis (van bandit) en je komt een heel eind.

Succes en groeten van een andere 'freshman' op versgebied...
Freddy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door