Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door essie74
#1510888
Hallo allemaal,


zoals in een ander topic al vermeld hebben ouders van mijn kant twee katjes van MP ( :-\) opgehaald bij iemand..

Aangezien in de honden rauw voer en ze langzaam aan overtuigd raken dat het beter is voor de beesten wilde moeders de katten ook wel wat lekkers gunnen..

Nu krijgen ze wel in de ochtend brokken, ( dat hebben de katten nodig volgens mijn pa) en in de avond dan KVV Haaks Barf en Naturis hebben ze al gekregen van me.

Ik heb ze omdat ze toch echt de brokken wilde orijen brokken aanbevolen maar die waren in onze dierenzaak niet meer aanwezig dus hebben we gekozen voor alcatar? de b brok van orijen geloof ik

in ieder geval 65% vlees , 35 % graan en dan nog wat rest... :-\

Maar hoeveel kvv mag ik dan geven als het gecombineerd wordt met brok?

gr,

Esther ;D
#1511176
ik weet niet wat die katten eten op een dag, maar de helft zou ik zeggen.

stel ze mogen per dag 80 gram brok of 150 gram kvv. dan geef je bv in de ochtend 40 gram brok en als diner 75 gram kvv.
de brokken kunnen er wel voor zorgen dat ze de kvv op een gegeven moment niet meer hoeven, vanwege de smaakstoffen enzo. en alleen brok geven resulteert vaak tot blaastoestanden (gruis bv) en chronische uitdroging en kapotte nieren. en natuurlijk stink etc.

katten hebben echt geen brokken nodig, niet als je ze goed voert met vers. dus volledig kvv (bij HB is dat minimaal 5 smaken dacht ik) of goed zelf samenstellen.
zo moeilijk is het allemaal niet, ik stel hier ook zelf samen en er zijn meer mensen op bp die dat voor de katten doen. hier leven ze nog steeds en ze zijn in geweldige gezondheid.
#1511359
koekje schreef: ik weet niet wat die katten eten op een dag, maar de helft zou ik zeggen.

stel ze mogen per dag 80 gram brok of 150 gram kvv. dan geef je bv in de ochtend 40 gram brok en als diner 75 gram kvv.
de brokken kunnen er wel voor zorgen dat ze de kvv op een gegeven moment niet meer hoeven, vanwege de smaakstoffen enzo. en alleen brok geven resulteert vaak tot blaastoestanden (gruis bv) en chronische uitdroging en kapotte nieren. en natuurlijk stink etc.

katten hebben echt geen brokken nodig, niet als je ze goed voert met vers. dus volledig kvv (bij HB is dat minimaal 5 smaken dacht ik) of goed zelf samenstellen.
zo moeilijk is het allemaal niet, ik stel hier ook zelf samen en er zijn meer mensen op bp die dat voor de katten doen. hier leven ze nog steeds en ze zijn in geweldige gezondheid.
Ik had idd de helft aangeraden aan onze moeder, dus maar 35 gram brok per kat per dag ( volgens de bijsluiter) en dan ongeveer 50 gram kvv per dag erbij..
Vraag me niet waarom, maar ze wil er wel brok bij blijven geven voor de tanden! :-\ want dat hebben ze echt wel nodig..

Ik het hele verhaal nog maar een keer uitgelegd maar ze moeten er nog ff door heen denk ik....het is echt een hele nieuwe wereld voor ze en tja dan moet je ff wennen...
Ik hoop zo dat ze de katten helemaal vers gaat geven...... :D
We houden nog ff vol, heb al nieuwe kipnekken, zonder hoofd, uit de vriezer gehaald net, en dan gaan we die morgen maar eens even bezorgen... kijken wat ze er mee doen.....

De aanhouder wint toch? zeggen ze? en als ik de katten nou het nekje eerst geef gelijk nadat ik binnen ben....... :-[
#1511365
katten hebben een schaargebit en kauwen niet op brokjes. ze kunnen deze hoogstens verpulveren. maar dan nog hoop zich tandplak en tandsteen uiteindelijk op zo net boven het tandvlees.
ik zou de nekjes eerst even hameren, want katten die geen bot gewend zijn, kunnen daar nog wel eens moeite mee hebben.
bot en brok niet combineren, laat daar een paar uur tussenzitten.

je ouders mogen hier tanden komen inspecteren. sien wil vast ook wel even de kaakkracht en tandscherpte dan demonstreren  :D
#1511493
:biggrin2: :biggrin2: wij geven de honden al tijden rauw ... en dan zegt mijn pa telkens weer, goh wat heeft M toch een mooie schone tanden he? ze blinken bijna!

ZEgt mijn moeder steeds weer, komt van de denta stix die ik altijd meeneem,...... ::)
#1511776
Eeeeeh .... die dentastix zou ik niet aan m'n honden (laten) geven  :-X akeilige gevaarlijke zooi is het.
Ik had een tijd geleden college van een internist die ons op het hart drukte om vooral nooit dentastix te geven, hij kreeg met akelige regelmaat honden ter operatie waarbij het misgegaan was met die krengen. En dat is iemand die met een stalen gezicht durft te beweren dat br*k van de Lidl prima is en versvoeren modieuze onzin.
#1511824
Mevroi Kruim schreef: Eeeeeh .... die dentastix zou ik niet aan m'n honden (laten) geven :-X akeilige gevaarlijke zooi is het.
Ik had een tijd geleden college van een internist die ons op het hart drukte om vooral nooit dentastix te geven, hij kreeg met akelige regelmaat honden ter operatie waarbij het misgegaan was met die krengen. En dat is iemand die met een stalen gezicht durft te beweren dat br*k van de Lidl prima is en versvoeren modieuze onzin.
gelukkig heb ik hele grote honden en krijgen ze van mijn moeder de nep dentastix van de markt voor kleine honden.

Deze worden dan ook nog in ons bijzijn in stukjes gebroken das makkelijker weg krijgen...
Dat laat ik dan maar toe... tis maar eens in de 3 weken en die van ons schrokken niet, zitten echt dan overduidelijk te kauwen.... dus...

Het wordt nog wel een lange weg voor ons om ze aan het verse voer te krijgen voor de katten, maar we zijn op de goede weg! ze heeft al bij me besteld! hahahah

Eerste winst is binnen!
;D
gr,

Esther
#1512278
Heej wat leuk dat ze weer een stel katjes hebben, gezellug !!

Ze mag wel even een keer hier komen kijken hoor, hoe katten kunnen genieten van al dat rauwe lekkers ;)

(las ik nu dat je hamsters had? die wil ik wel een keer proberen, dus als je in de buurt bent voor dat overheerlijke bakkie, wil je er dan voor mij een stelletje meenemen  :D)
#1512428
Askim-Birinci schreef: Heej wat leuk dat ze weer een stel katjes hebben, gezellug !!

Ze mag wel even een keer hier komen kijken hoor, hoe katten kunnen genieten van al dat rauwe lekkers ;)

(las ik nu dat je hamsters had? die wil ik wel een keer proberen, dus als je in de buurt bent voor dat overheerlijke bakkie, wil je er dan voor mij een stelletje meenemen :D)
yep heb een kilo besteld wilde ff kijken wat het was, maar tis ff wennen hoor! hahahhah dat koppie van mijn ma! om t egillen!!!
#1525194
hoi, ik ben met mijn oude poes van 17 ook overgestapt op vers, zie mn verhaaltjes hier op barfplaats. Begrijp niet zo goed waarom er gekombineerd met brok wordt. Is denk ik ook niet zo goed voor t maagzuur van poes omdat vers zuurder maagzuur nodig heeft dan brok (regelt moeder natuur zelf, zie info hier op BP) Als ze toch niet van de combinatie af willen zou ik 's morgens vers geven ivm snellere vertering en dan 's avonds nog wat ?brok? Ik ontdooi elke dag gewoon een portie vers in een bakje en daar krijgt ze 4x per dag wat van.
Met een hond van 40 kg kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je wat combineert, maar een poes eet toch niet zoveel? ben je ook meteen klaar met tellen en meten. Ik voer trouwens 'op het oog' dus de ene dag wat meer als de andere. Succes ermee  ;)
#1525658
Envie schreef: hoi, ik ben met mijn oude poes van 17 ook overgestapt op vers, zie mn verhaaltjes hier op barfplaats. Begrijp niet zo goed waarom er gekombineerd met brok wordt. Is denk ik ook niet zo goed voor t maagzuur van poes omdat vers zuurder maagzuur nodig heeft dan brok (regelt moeder natuur zelf, zie info hier op BP) Als ze toch niet van de combinatie af willen zou ik 's morgens vers geven ivm snellere vertering en dan 's avonds nog wat ?brok? Ik ontdooi elke dag gewoon een portie vers in een bakje en daar krijgt ze 4x per dag wat van.
Met een hond van 40 kg kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je wat combineert, maar een poes eet toch niet zoveel? ben je ook meteen klaar met tellen en meten. Ik voer trouwens 'op het oog' dus de ene dag wat meer als de andere. Succes ermee ;)
Hoi envie,

ben het met je eens, beter zou compleet vers zijn... maar goed ik heb al een kleine winst bereikt nu... van totaal brokjes naar deze oplossing..

volgens mijn moeder kunnen ze niet zonder brok dus vandaar... ook na goede uitleg is het nog steeds zo dat brokken echt beter zijn ::)

Mijn vader begint nu te merken dat het plassen in ieder geval veel minder is in de bak dus die begint de voordelen al wel te merken... Dinsdag ff naar de DA en dan zullen we eens zien...

gr.

Esther
#1532004
Ik had een collega, die nog net niet boos werd omdat ik mijn kat gevaarlijke botjes gaf. Want botten kunnen splinteren. Dus ik meerdere keren uitgelegd dat alleen gekookte (ed) botten splinteren, maar ze bleef er van overtuigd dat ik brokken moest geven. Ook nadat ik uitgelegd had dat Tijger* daarvan aan de race ging :-\ Ze was en bleef gewoon verontwaardigd over het gevaarlijke barfen. :-X

Maar hoop dat je ouders snel inzien, dat barf/kvv beter is dan brok en uiteindelijk helemaal overgaan.

Ik hoop mijn moeder ook nog een keer te overtuigen, maar barf vind ze niets om zelf te geven. Ze kan niet goed tegen dode dieren en alles wat daar op lijkt en ze vind het stinken en smuldier en dergelijke vind ze ook stinken. Persoonlijk vind ik een kat die net blik heeft gegeten uit z'n bek stinken, maar goed :-X
#1533199
hoi liessie,

GElukkig krijgen ze geen blik idd, dat meurt me toch een partij zeg niet normaal!

Ze raken al meer overtuigd... het plassen in de bak ik vele malen minder en ze beginnen minder te stinken als ze wat op de bak doen.

Wat mijn vader eergisteren toevallig zei, zeg de haaks barf met konijn, hoort dat zo hard te zijn? ::)  Ik verteld dat er bot in zat... :rant: en hoe kun je dat nou doen en wat als me katten dit en dat....

En toen maar wacht eens even ze hebben gewoon gepoept op de bak enzo... en vanmorgen hebben ze het 2e stukje gehad en eigenlijk waren ze er best fel op... Zou het dan toch goed zijn?? :biggrin2: :biggrin2:

Begin is er dus!  hahaha heb zelfs dingen uitgeprint vanaf hier... nu maar leven en hopen dat ze het licht gaan zien....

gr,

Esther
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door