Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1509547
Terug van heel lang weg geweest, maar ik heb jullie echt even nodig hoor  ;).
We hebben Bas eindelijk sinds zijn geboorte, na 1,5 jaar op de rit mbv een super, super, super homeopaat.
Klachten zijn onder haar strikte begeleiding zo goed als verdwenen en onze stoere kerel heeft het leven mogen behouden! Ik had dit nooit durven dromen. Patient zal hij blijven, maar dat geeft niets.
Wij hebben zo ons eigen vers-menu waar het vanaf oktober goed op gaat. Te weten: struisvogelvlees (semi gekookt), koolvis (semi gekookt, wordt 2x per week vervangen door zalmfilet), pure zalmolie (enkele ml.), en wat rijst. Tussendoor zalmkoekjes van Hennepet en zelf gedroogt struisvogelvlees. Langzaamaan mag het vlees/vis vers worden, we gaan nu stapje voor stapje over van doorgekookt naar rauw. Maar dit moet bij Bas zeer langzaam. Sinds een paar weken heeft Bas af en aan last van diarree. Je kan zeggen 5 dagen om 5 dagen. Hij heeft verder echt nergens last van. De diarree varieert van papperig tot water(zelden) met slijm en het is wat korrelig. Ontlasting is onderzocht en helemaal 'schoon' bevonden van wormen etc..
We proberen wat te schakelen in de hom.medicatie maar dat lijkt wat weinig resultaat te hebben nu. Omdat ik ook graag van de rijst af wil ben ik de rijst langzaam aan het vervangen door groenten. Als ik nu eens eerlijk terug kijk, hebben we zelf de laatste weken wat rommelig gegeten door div omstandigheden en is de groente voor Bas beperkt tot diepvriesboontjes. (hij eet gezonder dan wij...) Hiervoor at hij wel eens wat broccoli, worteltjes, witlof en aardappel. Zou de diarree door die boontjes kunnen komen bedenk ik mij net????? Werken die laxerend? En zou ik er verstandig aan doen vanavond aardappel te geven? Is dat wat stoppend?
#1509575
Als je in de bieb alhier gedoken bent dan kom je vanzelf tegen dat als je alleen spiervlees en groenten voert de ontlasting erg dun wordt. ook de zalmolie zal daar aan meewerken denk ik.
die rijst kun je gewoon schrappen: daar heeft je hond niets aan;


wellicht  dat je gewoon een keer echt overgaat op rauw met een goed barfmenu, want je mist nu echt een hoop op dit menu: zowiezo krijgt je hond nu dus geen calcium binnen bijvoorbeeld.....en als het al sinds oktober dit menu is dan vrees ik toch dat er wat tekorten gaan ontstaan

geen aardappel, maar bot: wat werkt stoppend, nu ja eigenlijk hoef je niets te geven dat stopt, gewoon een beter menu met verhoudingen waardoor de ontlasting normaal wordt lijkt mij
#1509595
Net wat Happy Tail zegt; alleen groenten en spiervlees zorgt op den duur voor slappe/dunne ontlasting.
Ik zou, zeker als jouw hond (nog) geen vleesbot krijgt, het menu aanvullen met een calcium/magnesium preparaat b.v. van De Groene Os.
Zeker omdat hij al lang geen botten heeft gehad. Mijn ervaring hiermee is dat dit ook de ontlasting wat steviger maakt.
Ook mis ik orgaan in het menu; maar dat laxeert ook weer extra. Maar ik denk dat als je preparaat erbij geeft het al een stuk verbetert.
#1509599
Als ik het bericht van TS zo lees, vermoed ik dat er een heel goede reden is dat het menu zo is als het is...

Kan je iets meer informatie geven Jantina, over wat je woef wel en niet verdraagt bijvoorbeeld? Wellicht dat er dan meer gerichte tips gegeven kunnen worden om de ontlasting stabiel te houden.
#1509600
Bedankt voor je antwoord, maar dat is de rede dat ik hier zo lang niet ben geweest eigenlijk... Dit is namelijk een antwoord waar ik niks mee kan, omdat ik een een hond heb met een immuunsysteem wat niet goed werkt en hij eigenlijk al een spuitje of 10 ontlopen is... Hij kan voedsel niet vertalen naar lichaamseigen maar keert direct heel het lichaam 'tegen'. Buiten deze vleessoort van slechts 1 boerderij waar ik weet wat ze voeren en zijn visje kan hij nergens, maar dan ook nergens tegen. Helaas is dit geen simpel gevalletje voedselallergie mijn-hond-kan-niet-tegen-kip, maar dit gaat veel dieper.

Verwijder dit topic maar helemaal, ik heb er al weer spijt van dat ik het hier neer heb gezet.
(wat dat betreft zijn jullie niet anders dan dierenartsen die bij brokken zweren hoor, er is hier namelijk ook maar 1 weg en dat is BARF, en iemand die om hulp vraagt maar NIET ANDERS KAN dan semi-vers voeren (geloof me, de hele Islam slager is hier al uitgeprobeert hoor!!!) krijgt alleen maar het heilige advies. Jammer hoor, er zit hier veel kennis waarvan ik hoopte op een beetje hulp in mijn specifieke situatie. Helaas!)
#1509619
niet meteen opgeven na 1 antwoord.

Groeten kan behoorlijk laxerend werken. En misschien wat minder olie geven?

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo voor rijst. Maar zoals je al schreef dat wil je zelf ook afbouwen.
Ik mis idd bot in je menu. Hoe vang je dit op?
Aardappel zou ik niet doen. Zeker niet als je hond zo gevoelig is voor andere dingen.
#1509620
????  ik geloof dat de mensen je heel serieus nemen hoor !!!!
en ja je bent nou een maal op een rauw forum waar mensen heel goeden ervaringen mee hebben , en hun eigen ervaringen uitspreken ....
als mensen bepaalde suggesties doen zul je toch zelf moeten beslissen wat ermee te doet ...
vind het wel jammer van je reactie want er zullen zat mensen een poging willen doen om je te helpen / meedenken
#1509628
weet je zeker dat hij geen eierschalenpoeder of calciumpoeder verdraagt?
(Die van ons verdraagt geen kip maar wel eierschalenpoeder)
Diarree van sperziebonen kan best.  Als hij zoveel niet verdraagt, euhhh wat zit er in sperziebonen, zetmeel? Of misschien eens bio-bonen proberen.
Je schrijft dat er ook een darmprobleem is, vaak diarree? Vroeger was bij diarree vaak het advies dan sperziebonen geven want dat stopt, maar bij honden met vaak diarree en aangeslagen darmen wordt dat op vandaag niet meer geadviseerd. Het kan zijn dat dat dan net teveel is voor de darm en die even rust nodig hebben
#1510060
Jantina schreef: Bedankt voor je antwoord, maar dat is de rede dat ik hier zo lang niet ben geweest eigenlijk... Dit is namelijk een antwoord waar ik niks mee kan, omdat ik een een hond heb met een immuunsysteem wat niet goed werkt en hij eigenlijk al een spuitje of 10 ontlopen is... Hij kan voedsel niet vertalen naar lichaamseigen maar keert direct heel het lichaam 'tegen'. Buiten deze vleessoort van slechts 1 boerderij waar ik weet wat ze voeren en zijn visje kan hij nergens, maar dan ook nergens tegen. Helaas is dit geen simpel gevalletje voedselallergie mijn-hond-kan-niet-tegen-kip, maar dit gaat veel dieper.

Verwijder dit topic maar helemaal, ik heb er al weer spijt van dat ik het hier neer heb gezet.
(wat dat betreft zijn jullie niet anders dan dierenartsen die bij brokken zweren hoor, er is hier namelijk ook maar 1 weg en dat is BARF, en iemand die om hulp vraagt maar NIET ANDERS KAN dan semi-vers voeren (geloof me, de hele Islam slager is hier al uitgeprobeert hoor!!!) krijgt alleen maar het heilige advies. Jammer hoor, er zit hier veel kennis waarvan ik hoopte op een beetje hulp in mijn specifieke situatie. Helaas!)
Allemachtig, wat een reactie zeg. Je krijgt 2 reacties die je niet aan staan en dan vind je het nodig om zo te reageren? Jammer.

Het is wel raar zeg, dat de ontlasting 5 dagen goed is en daarna 5 dagen. En wat je hem voert is altijd hetzelfde? Heb je nooit eerder idee gehad dat het van de zalm zou kunnen zijn? Ik heb hier namelijk een hond die heel slecht reageert op zalm/vette vis. Dat houdt zelfs wel een dag of 2 aan. En verder zou je de boontjes gewoon even kunnen schrappen. En je zou alle groenten even kunnen schrappen. Kijken wat het doet. Pompoen werkt inderdaad stoppend. Maar volgens mij verkopen wij geen pompoen in blik hier in NL.
#1510281
1e reactie van me zou ook zijn, schap even de groente in z'n menu en kijk wat dat doet.
Zorgt dit voor verbetering, dan zou ik daarna de groente soort voor soort weer langzaamaan toevoegen.

Ook dacht ik aan een bron van calcium omdat dat de ontlasting ook steviger maakt, maar daar moet je hond dan wel tegen kunnen natuurlijk.
Miss gemalen eierschaal of een calciumpreparaat dat ie daar wel tegen kan?
#1511049
Ik zie dat je hond wel struisvogel verdraagt. Is het een optie om struisvogeleieren te scoren en de schaal daarvan fijn te malen zodat die wellicht als calciumbron kan dienen?

Je schrijft dat Bas sinds een paar weken af en aan dunne ontlasting heeft. Kun je voor jezelf nagaan of er in die afgelopen weken iets veranderd is? Heb je in de afgelopen weken voor het eerst diepvriesbontjes gegeven? Als dat zo is dan zou ik daar even mee stoppen. Ook al zijn spercieboontjes doorgaans niet laxerend, als je hond ze niet verdraagt dan kan dat best de boosdoener zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door