Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#1510610
Ik ben er nog maar weer eens voor gaan zitten. En heb een nieuw menu uitgedacht voor Raiko. In mijn ogen iets gevarieerder.
Het is de bedoeling dat ik er met ingang van volgend weekend mee ga beginnen. Jullie op- en aanmerkingen zijn dan ook meer als welkom.
;)
Kan ik nog wat aanpassingen maken!

Ik heb besloten om in eerste instantie vier dagen te gaan barfen en drie dagen kvv te geven.

Raiko weegt nu 25 kilo en ik wil 'm 2,5% gaan geven. (Hij is een reu van 8 maanden oud).

Dit komt neer op zo'n 625 gram gemiddeld per dag. En in totaal 4375 gram per week.
Waarvan 1875 gram per week kvv, en 2500 gram Barf.
Van de barf wil ik:
50% vleesbot geven
20% spiervlees
15% orgaanvlees (waarvan de helft pens).
10% groentemix (is nu wortel, paksoi, andijvie, broccoli, selderij)
5% vis

Iedere (barf)dag vleesbot, iedere (barf)dag groentemix, 3x spiervlees, 2x orgaanvlees en 1x vis.
Dit komt neer op zo'n 315 gram vleesbot per keer, 65 gram groentemix, 170 gram spiervlees, 190 gram orgaanvlees en 125 gram vis.

Vrijdag
O: 315 gram eendennekken
A: 170 gram hertvlees + 95 gram lamspens + 50 gram konijnenlever + 65 gram groentemix.
Zaterdag
O: 315 gram kipkarkas
A: 170 gram hazenvlees + 65 gram groentemix en een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram paardenvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogarde met honing.
Maandag
O: 315 gram kippennekken
A: 95 gram runderpens gemalen + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix.
Dinsdag
O: 315 gram All animal kwartel
A: 315 gram Carnibest lam en rijst
Woensdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram Carnibest eend en rijst met een rauw ei en een lepel biogarde met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest lam en rijst
A: 315 gram Carnibest natuurmix (kip/rund)
Vrijdag
O: 315 gram bio kippenvleugels
A: 170 gram geitensnippers + 100 gram penslap (rund) + 50 gram bio runderlever + 65 gram groentemix
Zaterdag
O: 315 gram eendenrug
A: 170 gram eendenspiervlees + 65 gram groentemix + een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram kalkoendijvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogard met honing.
Maandag
O: 315 gram eendenneken
A: 90 gram lamspens + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix
Dinsdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram All animal kwartel
Woensdag
O: 315 gram Carnibest lam/rijst
A: 315 gram All animal haring + een rauw ei met een lepel biogard met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest eend/rijst
A: 315 gram Carnibest kip/rund

Waar ik o.a. over  twijfel is de hoeveelheid orgaan op bijv. maandag. Is dit niet een beetje te veel van het goede, (laxerend wellicht)?
Zou ik misschien beter de 50 gram nier van de maandag bij de zaterag kunnen zetten? (Op die dag voer ik namelijk in verhouding toch al minder t.o.v. de andere dagen).
Kortom: jullie visie is meer dan welkom! :)
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 21 mar 2010, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1510830
[quote="Senna99"]
Ik ben er nog maar weer eens voor gaan zitten. En heb een nieuw menu uitgedacht voor Raiko. In mijn ogen iets gevarieerder.
Het is de bedoeling dat ik er met ingang van volgend weekend mee ga beginnen. Jullie op- en aanmerkingen zijn dan ook meer als welkom.
;)
Kan ik nog wat aanpassingen maken!

Ik heb besloten om in eerste instantie vier dagen te gaan barfen en drie dagen kvv te geven.

Raiko weegt nu 25 kilo en ik wil 'm 2,5% gaan geven. (Hij is een reu van 8 maanden oud).

Dit komt neer op zo'n 625 gram gemiddeld per dag. En in totaal 4375 gram per week.
Waarvan 1875 gram per week kvv, en 2500 gram Barf.
Van de barf wil ik:
50% vleesbot geven
20% spiervlees
15% orgaanvlees (waarvan de helft pens).
10% groentemix (is nu wortel, paksoi, andijvie, broccoli, selderij)
5% vis

Iedere (barf)dag vleesbot, iedere (barf)dag groentemix, 3x spiervlees, 2x orgaanvlees en 1x vis.
Dit komt neer op zo'n 315 gram vleesbot per keer, 65 gram groentemix, 170 gram spiervlees, 190 gram orgaanvlees en 125 gram vis.

Vrijdag
O: 315 gram eendennekken
A: 170 gram hertvlees + 95 gram lamspens + 50 gram konijnenlever + 65 gram groentemix.
Zaterdag
O: 315 gram kipkarkas
A: 170 gram hazenvlees + 65 gram groentemix en een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram paardenvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogarde met honing.
Maandag
O: 315 gram kippennekken
A: 95 gram runderpens gemalen + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix.
Dinsdag
O: 315 gram All animal kwartel
A: 315 gram Carnibest lam en rijst
Woensdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram Carnibest eend en rijst met een rauw ei en een lepel biogarde met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest lam en rijst
A: 315 gram Carnibest natuurmix (kip/rund)
Vrijdag
O: 315 gram bio kippenvleugels
A: 170 gram geitensnippers + 100 gram penslap (rund) + 50 gram bio runderlever + 65 gram groentemix
Zaterdag
O: 315 gram eendenrug
A: 170 gram eendenspiervlees + 65 gram groentemix + een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram kalkoendijvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogard met honing.
Maandag
O: 315 gram eendenneken
A: 90 gram lamspens + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix
Dinsdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram All animal kwartel
Woensdag
O: 315 gram Carnibest lam/rijst
A: 315 gram All animal haring + een rauw ei met een lepel biogard met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest eend/rijst
A: 315 gram Carnibest kip/rund

Waar ik o.a. over  twijfel is de hoeveelheid orgaan op bijv. maandag. Is dit niet een beetje te veel van het goede, (laxerend wellicht)?
Zou ik misschien beter de 50 gram nier van de maandag bij de zaterag kunnen zetten? (Op die dag voer ik namelijk in verhouding toch al minder t.o.v. de andere dagen).
Kortom: jullie visie is meer dan welkom! :)

[/quote]

Ik vind het er hartstikke goed uit zien hoor. Ik denk ook dat het orgaan op maandag prima gaat. Maar, gewoon vaststellen. Dus gewoon zo lekker gaan voeren en vind je de ontlasting op dinsdag te dun (beetje dun is niks mis mee hoor! Aan de ontlasting van de hond kun je zien wat hij gegeten heeft en daar is niks mis mee), dan kun je altijd nog aanpassingen doen.
#1510896
[quote="Lizzy"]
Ik vind het er hartstikke goed uit zien hoor. Ik denk ook dat het orgaan op maandag prima gaat. Maar, gewoon vaststellen. Dus gewoon zo lekker gaan voeren en vind je de ontlasting op dinsdag te dun (beetje dun is niks mis mee hoor! Aan de ontlasting van de hond kun je zien wat hij gegeten heeft en daar is niks mis mee), dan kun je altijd nog aanpassingen doen.
[/quote]
Hoi Lizzy,
Hartstikke bedankt voor je reactie!  :)
Ja, is ook zo natuurlijk. Soms wil hij nog wel eens reageren met diarree, (bijv. met de eerste keer sardientjes), maar dat blijft meestal bij één ontlasting. Bij de volgende keer is het vaak al weer normaal. Dus ik ga het gewoon proberen!
#1525448
Hallo,

Ik heb nog even een vraagje over mijn menu.

Hoelang achter elkaar geven jullie eigenlijk een bepaald menu?
En welke bepaalde dingen uit dit menu zouden jullie dan gaan vervangen?

Alvast bedankt!!

Raiko heeft vandaag zijn eerste echte totale barfdag gehad.
Ik ben zo trots op 'm :smitten: (en op mezelf dat ik dit heb doorgezet.. :angel: hahaha).
Tot nu toe eet hij alles met smaak op!
Eerst liet hij van de sardientjes de koppen nog liggen, maar die worden nu ook met smaak opgegeten.
#1526504
Ah kijk super dat het jullie zo bevalt  :)

W.b.t. menu, hier geen menu, dus wekelijks krijgen ze andere dingen.
Ik let alleen op de procenten spiervlees, orgaan en vleesbot.
Jou menu ziet erg goed, dus in principe kun je dit altijd aanhouden.
Maar je kunt natuurlijk ook veranderen wanneer je wil. Voor de compleetheid hoeft dat niet.

Miss langzaamaan minder kvv gaan? als je dat wil tenminste  ;)
#1526553
Dank je wel voor je reactie May Linn!!

Dan hou ik dit eerst ff een tijdje aan denk ik. Denk wel dat het kvv in de toekomst minder gaat worden. Maar ik moet er eerst nog een beetje m'n draai in vinden.
Raiko kauwt tot nu toe gelukkig de vleesbotten die hij krijgt erg zorgvuldig. Vanmorgen had hij voor het eerst karkas (van een kip).  En dat ging heel voorzichtig naar binnen.
Kreeg alleen vanavond met moeite het hazenvlees naar binnen. Daar zat ie zo mee te miepen. Uiteindelijk heeft ie het wel opgegeten, misschien dat ie ff aan de smaak moest wennen.. :-\

Maar zoals gezegd, ik ben blij dat ik de stap heb gewaagd.  :)
#1526677
[quote="Senna99"]
Hallo,

Ik heb nog even een vraagje over mijn menu.

Hoelang achter elkaar geven jullie eigenlijk een bepaald menu?
En welke bepaalde dingen uit dit menu zouden jullie dan gaan vervangen?

Alvast bedankt!!

Raiko heeft vandaag zijn eerste echte totale barfdag gehad.
Ik ben zo trots op 'm :smitten: (en op mezelf dat ik dit heb doorgezet.. :angel: hahaha).
Tot nu toe eet hij alles met smaak op!
Eerst liet hij van de sardientjes de koppen nog liggen, maar die worden nu ook met smaak opgegeten.


[/quote]

Hier krijgen ze hun week menu zo lang het bevalt. Aangezien er een pup op komst is, en ik het handig vind om drie keer per week een mengsel organen (pens, hart, nier, lever, tong) aan pup Biscuit te voeren, heb ik voor de volwassen honden ook snel een nieuw menu in elkaar geflanst. Want het is handiger. Maar dit menu kregen ze volgens mij al een jaar of 3 ofzo. Ze doen het er namelijk erg goed op. Ja, en dan is het wel zo dat ik bijv. haaskarkas wel afwissel met eendkarkas. Of rundvlees afwissel met geitenvlees. Dus vlees voor vlees, vleesbot voor vleesbot. Maar verder blijft het redelijk constant.
#1527066
[quote="Lizzy"]
Hier krijgen ze hun week menu zo lang het bevalt. Aangezien er een pup op komst is, en ik het handig vind om drie keer per week een mengsel organen (pens, hart, nier, lever, tong) aan pup Biscuit te voeren, heb ik voor de volwassen honden ook snel een nieuw menu in elkaar geflanst. Want het is handiger. Maar dit menu kregen ze volgens mij al een jaar of 3 ofzo. Ze doen het er namelijk erg goed op. Ja, en dan is het wel zo dat ik bijv. haaskarkas wel afwissel met eendkarkas. Of rundvlees afwissel met geitenvlees. Dus vlees voor vlees, vleesbot voor vleesbot. Maar verder blijft het redelijk constant.
[/quote]
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht dat je om de zoveel tijd helemaal een nieuw menu moest geven. Maar af en toe een beetje variatie aanbrengen en wat afwisselen in de karkassen en het vlees mag dus ook. Scheelt gelukkig weer wat puzzel- en rekenwerk dan!
Dan eerst maar ff afwachten hoe hij het hier op doet en of hij alles wel wil eten... ;) Maar daar ben ik op zich niet zo bang voor. Hij is over het algemeen een dankbare eter!! :biggrin2:
Gefeliciteerd trouwens met de geboorte van jullie pupje Biscuit. Jullie gaan dus een mooie tijd tegemoet. Veel plezier met het maken van jullie keuze!
#1528960
[quote="Senna99"]
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht dat je om de zoveel tijd helemaal een nieuw menu moest geven. Maar af en toe een beetje variatie aanbrengen en wat afwisselen in de karkassen en het vlees mag dus ook. Scheelt gelukkig weer wat puzzel- en rekenwerk dan!
Dan eerst maar ff afwachten hoe hij het hier op doet en of hij alles wel wil eten... ;) Maar daar ben ik op zich niet zo bang voor. Hij is over het algemeen een dankbare eter!! :biggrin2:
Gefeliciteerd trouwens met de geboorte van jullie pupje Biscuit. Jullie gaan dus een mooie tijd tegemoet. Veel plezier met het maken van jullie keuze!


[/quote]

Dank je :-*! We verheugen ons echt enorm!
Je mag variatie aan brengen hoor. Wat ik dus bijv. wel doe, als ik hertenribben kan krijgen, dan zet ik die op het menu in plaats van bijv. geitenribben. Maar verder moet er in een week of twee-weken-menu gewoon al genoeg variatie zitten. En dan ga je het menu geven en dan kijk je goed hoe je hond het doet. En doe je eventueel kleine aanpassingen (fine-tunen). Dat is het grote voordeel van zelf samenstellen. Je kunt het helemaal op jouw hond afstemmen!
#1558340
Ik heb de onderstaande producten nu ook in de vriezer:
Konijn karkas
Kippenruggen
Eendkarkas
Lamslong
Kwartel, heel zonder veren
Kwartelkarkas
Lamshart blokjes
Eendenhartjes  

Ik wil de kippennekken afwisselen met de kippenruggen, konijnenkarkas.
De eedennekken met eendkarkas.
De parelhoen met kwartelkarkas of de hele kwartel.
De runderhart met de eendenhartjes en de lamshartjes.
Maar hoe kan ik de lamslong nou het beste inzetten? Of beter gewoon drogen en gebruiken als snack?
Wie heeft hier een idee over?
Verder zit ik nu even moeilijk met de all animal in mijn menu (of anders gezegd het is op: en ik heb nog ff geen mogelijkheid om nieuwe te bestellen..ik heb verder voor de rest nog niks nodig). Hij krijgt nu dus iets meer carnibest lam, kip/rund en eend afgewisseld. Met verder energique en Duck (rund,lever,kip), en smuldier lam/kip ..en paard had ik, maar is helaas ook al weer op. Is dit wel afwisselend genoeg qua diersoorten enzo?


[quote="Senna99"]
Ik ben er nog maar weer eens voor gaan zitten. En heb een nieuw menu uitgedacht voor Raiko. In mijn ogen iets gevarieerder.
Het is de bedoeling dat ik er met ingang van volgend weekend mee ga beginnen. Jullie op- en aanmerkingen zijn dan ook meer als welkom.
;)
Kan ik nog wat aanpassingen maken!

Ik heb besloten om in eerste instantie vier dagen te gaan barfen en drie dagen kvv te geven.

Raiko weegt nu 25 kilo en ik wil 'm 2,5% gaan geven. (Hij is een reu van 8 maanden oud).

Dit komt neer op zo'n 625 gram gemiddeld per dag. En in totaal 4375 gram per week.
Waarvan 1875 gram per week kvv, en 2500 gram Barf.
Van de barf wil ik:
50% vleesbot geven
20% spiervlees
15% orgaanvlees (waarvan de helft pens).
10% groentemix (is nu wortel, paksoi, andijvie, broccoli, selderij)
5% vis

Iedere (barf)dag vleesbot, iedere (barf)dag groentemix, 3x spiervlees, 2x orgaanvlees en 1x vis.
Dit komt neer op zo'n 315 gram vleesbot per keer, 65 gram groentemix, 170 gram spiervlees, 190 gram orgaanvlees en 125 gram vis.

Vrijdag
O: 315 gram eendennekken
A: 170 gram hertvlees + 95 gram lamspens + 50 gram konijnenlever + 65 gram groentemix.
Zaterdag
O: 315 gram kipkarkas
A: 170 gram hazenvlees + 65 gram groentemix en een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram paardenvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogarde met honing.
Maandag
O: 315 gram kippennekken
A: 95 gram runderpens gemalen + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix.
Dinsdag
O: 315 gram All animal kwartel
A: 315 gram Carnibest lam en rijst
Woensdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram Carnibest eend en rijst met een rauw ei en een lepel biogarde met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest lam en rijst
A: 315 gram Carnibest natuurmix (kip/rund)
Vrijdag
O: 315 gram bio kippenvleugels
A: 170 gram geitensnippers + 100 gram penslap (rund) + 50 gram bio runderlever + 65 gram groentemix
Zaterdag
O: 315 gram eendenrug
A: 170 gram eendenspiervlees + 65 gram groentemix + een rauw ei.
Zondag
O: 315 gram parelhoenkarkas
A: 170 gram kalkoendijvlees + 125 gram sardientjes + 65 gram groentemix + lepel biogard met honing.
Maandag
O: 315 gram eendenneken
A: 90 gram lamspens + 50 gram bio rundernier + 90 gram bio runderhart + 65 gram groentemix
Dinsdag
O: 315 gram All animal konijn
A: 315 gram All animal kwartel
Woensdag
O: 315 gram Carnibest lam/rijst
A: 315 gram All animal haring + een rauw ei met een lepel biogard met honing.
Donderdag
O: 315 gram Carnibest eend/rijst
A: 315 gram Carnibest kip/rund

[/quote]
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 21 mar 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1558718
[quote="Senna99"]
Ik heb de onderstaande producten nu ook in de vriezer:
Konijn karkas
Kippenruggen
Eendkarkas
Lamslong
Kwartel, heel zonder veren
Kwartelkarkas
Lamshart blokjes
Eendenhartjes

Ik wil de kippennekken afwisselen met de kippenruggen, konijnenkarkas.
De eedennekken met eendkarkas.
De parelhoen met kwartelkarkas of de hele kwartel.
De runderhart met de eendenhartjes en de lamshartjes.
Maar hoe kan ik de lamslong nou het beste inzetten? Of beter gewoon drogen en gebruiken als snack?
Wie heeft hier een idee over?
Verder zit ik nu even moeilijk met de all animal in mijn menu (of anders gezegd het is op: en ik heb nog ff geen mogelijkheid om nieuwe te bestellen..ik heb verder voor de rest nog niks nodig). Hij krijgt nu dus iets meer carnibest lam, kip/rund en eend afgewisseld. Met verder energique en Duck (rund,lever,kip), en smuldier lam/kip ..en paard had ik, maar is helaas ook al weer op. Is dit wel afwisselend genoeg qua diersoorten enzo?
[/quote]

Ik kom op 11 diersoorten, lijkt me helemaal prima! geef je ook af en toe vis?
(oh zie net je sardientjes ook voert, mag evt wat meer als je wil en dat goed gaat w.b.t. onlasting)
Omdat je in je kvv's veel rund/kip hebt zitten, zou ik dit niet of weinig in je barf-gedeelte voeren, zo voorkom dat 1 diersoort erg gaat overheersen in je menu en houdt je altijd voldoende variatië.

In lamslong zit niet echt veel voedingswaarde, vindt het dus niet echt een verrijking van je menu.
Zou het zelf drogen voor hondje, hij doet er vast een moord voor dan  :biggrin2:
#1560910
Dank je May Linn voor je reactie.
[quote="May Linn"]
Ik kom op 11 diersoorten, lijkt me helemaal prima! geef je ook af en toe vis?
(oh zie net je sardientjes ook voert, mag evt wat meer als je wil en dat goed gaat w.b.t. onlasting)
[/quote]
Ja, ik voer idd ook een visje. (Is ie hartstikke dol op). Heb nu ook zalm in de vriezer, dus dat krijgt ie ook binnenkort. En bij 'm kvv gedeelte krijgt ie ook All animal haring.
[quote="May Linn"]
Omdat je in je kvv's veel rund/kip hebt zitten, zou ik dit niet of weinig in je barf-gedeelte voeren, zo voorkom dat 1 diersoort erg gaat overheersen in je menu en houdt je altijd voldoende variatië.
In lamslong zit niet echt veel voedingswaarde, vindt het dus niet echt een verrijking van je menu.
Zou het zelf drogen voor hondje, hij doet er vast een moord voor dan  :biggrin2:
[/quote]
Ja, dat vind ik zelf ook wel. Maar van zowel het kvv gedeelte als het barf gedeelte kan ik het makkelijkste aan kip en rund producten komen. Om dit nu een beetje op te vangen heb ik haaksbarf in de bestelling staan: zalm, konijn, geit en paard. (Naast de carnibest lam/rijst en eend/rijst)
Zodat ik in de kvv dagen ook wat meer kan afwisselen in diersoorten.
De lamslong ga ik dan idd maar drogen.......ben toch druk in training met hem, dus een hondje die een 'moord' doet voor z'n beloning kan ik dan wel gebruiken haha  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door