Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1510656
Vrijdag naar de dierenarts geweest voor zijn jaarlijkse enting. Dus ook een algehele controle. Op zijn oren na was alles goed. Bij het nakijken van zijn tanden was het de dierenarts die met grote verbazing zei: WAUW!! :D
De assistente kwam er ook nog eens bij: So, wat een mooie tanden, zo wit en schoon! :D

Het eerste wat ik zei, was dat dat allemaal te danken was aan het vlees en bot dat hij krijgt. Ze geloofde dus ook dat inderdaad de brokken voor alle aanslag zorgden bij de honden. En dat het eten van vers vlees en bot de tanden zo goed schoonmaakt. Nou, ik weet wel zeker dat dat zo is. Ik kon vorig jaar na een week Barf al zien dat zijn tanden mooier schoon werden.

Alleen dat is al een reden om Barf te voeren, buitenom de andere voordelen ;)
Door 202Spots
#1510704
WillyP schreef: Vrijdag naar de dierenarts geweest voor zijn jaarlijkse enting.
Fijn dat de DA zo tevreden was!
Maar is er 'n reden waarom je de jaarlijkse enten doet? ???
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1510832
Nynke F schreef: dat klinkt goed Willy !!!!  Welke DA is dat ?? 
Dierenarts in Oostkapelle (Zeeland)
202Spots schreef: Fijn dat de DA zo tevreden was!
Maar is er 'n reden waarom je de jaarlijkse enten doet? ???
De reden is nu nog dat ik niet zoveel snap van het niet enten en het titeren. Ik heb er wel al wat over gelezen, maar ik neem nu nog even het zekere voor het onzekere en laat hem nog enten. Misschien dat ik volgend jaar beter weet wat ik wil wat betreft het enten. Wie kan mij over het enten tips geven. Ik heb er wel al over nagedacht, maar omdat hier toch wel veel honden lopen wil ik natuurlijk niet dat hij ziek wordt doordat ik hem niet heb laten enten.
*Marga* schreef: Goed zeg.
Hier nog steeds aanslag hoor ondanks paar jaar barfen >:(
Da´s vervelend. Nu is onze hond begonnen met barf toen hij 2 jaar was, misschien dat hij dus nog niet zoveel aanslag had.
Door Mevroi Kruim
#1510836
Fijn joh! Dan weet je dat je goed bezig bent (als je dat al niet wist).

Wb enten, het is niet zo ingewikkeld: in principe is de cocktail muv kennelhoest en Weill gewoon 3 jaar geldig, daar hoef je niet voor te titeren. In de tussenliggende jaren hoef je dus sowieso alleen, als je dat nodig vindt, kennelhoest en Weill te laten enten. Jaarlijks de cocktail erin is absoluut geen goed idee, dat is ongezond voor de hond en slecht voor de immuniteit.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1510990
Dan heeft mijn dierenarts het goed gedaan, zie ik nu. Er is geënt voor Weil en kennelhoest. Meer niet. Vorig jaar Parvo (levend).
Dat jaar ervoor Parvo, hondenziekte en leverziekte.

Wat moet er volgend jaar gebeuren?
Door Mevroi Kruim
#1511027
Alleen Weil en kennelhoest, als je dat wilt enten. En het jaar erop zou je kunnen laten titeren. Uit eigen ervaring kan ik melden dat na een jaar of 5 de titers bij mijn hondjes nog OK waren.
Door 202Spots
#1511255
WillyP schreef: Dan heeft mijn dierenarts het goed gedaan, zie ik nu. Er is geënt voor Weil en kennelhoest. Meer niet. Vorig jaar Parvo (levend).
Dat jaar ervoor Parvo, hondenziekte en leverziekte.
Wat moet er volgend jaar gebeuren?
Er zijn heel wat topics over wel of niet enten en waarom wel en waarom niet,
over titers en alles wat je over vaccinaties wil weten, bij Medisch - Hond
onder Vaccinatie/Parasieten/Wormen
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,10.0.html
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1511318
Bedankt voor de topics, ik heb die ook al vaker doorgelezen. Maar ik vind het nog moeilijk om te bepalen wat ik zou moeten doen. Maar elke keer word ik weer wijzer.
Door Red_Hunter
#1511545
*Marga* schreef: Goed zeg.
Hier nog steeds aanslag hoor ondanks paar jaar barfen >:(
Hier honden die altijd op barf en KVV gestaan hebben, en ook aanslag >:(
Elke dag krijgen ze vleesbot, ik snap er niets van :-\

Wel leuk voor jou om zo'n compliment te krijgen :thumbup:

Groetjes Trudie
Door tiny
#1515909
Ik had ook honden die ondanks barf toch aanslag hadden. Op aanraden van iemand op het forum ben ik begonnen met Plaque-off. Na een potje waren de tanden bijna helemaal schoon en ze blijven het nu ook op wat aanslag bovenop de hoektanden na.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1516213
Wat is dat voor 'n spul dat plaque-off? Ben wel even nieuwsgierig, hier ook één van 2 jaar die al aanslag heeft op de kiezen. \ >:( Is de laatste tijd gekomen terwijl hij nu juist sinds een tijd kvv en barf krijgt. ???
Door Iza
#1548620
Ik heb net zitten lezen over plaqueoff. Wat ik niet kan vinden is hoe het eigenlijk werkt. Ze zeggen dat het op de speeksel werkt.
Ik ben zelf een mondhygiëniste en als het echt zo goed was (en veilig) dan had mijn beroep niet meer bestaan.

Tandsteen is oud plaque (plaque zijn voornamelijk bacteriën) wat hard wordt door de mineralen uit je speeksel. Als tandsteen oud is, is het niet te verwijderen. Tandsteen bevat geen bacteriën meer, maar doordat het ruw is, kunnen de bacteriën zich op hechten.

Dus mijn gezond verstand zegt dat plaqueoff de mineralen van de speeksel veranderd/tenietdoet. Misschien op korte termijn niets aan de hand, maar ik zou het zeker niet dagelijks gaan geven. Mineralen in je speeksel zijn zeer belangrijk. Speeksel is super uitgebalanceerd. Daar moet je niets aan veranderen. Speeksel en de mineralen zorgen ervoor dat je mond na het eten/drinken weer hersteld. Als je iets drinkt of eet dan lost je glazuur op (demineraliseren).  De opgeloste mineralen hebben tijd nodig (ong 1 uur) om neer te slaan en je glazuur weer te herstellen (remineraliseren). Als je mond flora niet  in orde is (doordat je speeksel niet goed is) dan heb je kans op tandvleesontstekingen en cariës.

Dus, als je hond last heeft van tandsteen, laat het even schoonmaken door een DA. Dit gebeurd onder narcose. Ik zou dat ook niet zo 123 doen als het niet nodig is. Je kan dus plaqueoff tijdelijk gebruiken. Als het gebit daardoor schoon wordt, is dat mooi. Maar ik zou het niet preventief dagelijks gebruiken om nieuw tandsteen te voorkomen. Lekker aan botjes knagen, lijkt me gezonder.

Ik ga me maar eens meer verdiepen in plaqueoff. Lijkt wondermiddel, maar helaas bestaan die niet ;)

Met vriendelijke groet, Iza
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door