Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kees
#1510590
Hallo allemaal,
Na een paar jaar kvv gecombineerd met barf gevoerd te hebben overweeg ik om helemaal te gaan barfen. Ik heb het volgende uitgeknobbeld. Vago weegt 9kg en Yentl 11 kg: 2% van het lichaamsgewicht: resp. 180 gr en 220 gr. Dat is voor Yentl te weinig. Ik ga voorlopig uit van wat ik aan CB voer: 1 kg in 2 dagen. Vago krijgt 400 gr en Yentl 600 gr.
Dus dat wordt 500 gr per dag:200 gr voor Vago en 300 gr voor Yentl. Procentuele verdeling: 50% vleesbot, orgaan 20%, spiervlees 20%, vis 5% (sardines), groente 5% (incl. rauw ei, knoflook, yoghurt). Verder heb ik gekozen voor een menu voor 14 dagen.
dag 1: lamsrib                                                  500 gr                                            dag 8: konijnenkop/paardenvl./groenten                          200 + 150 + 150
dag 2: runderpens                                            500                                                dag 9: fazantkarkas/kalkoenhart                                      200 + 300
dag 3: geitenrib                                                500                                                dag 10: kippenvleugel/rundvlees                                      200 + 300
dag 4: vis/lamsvlees                                        200 + 300                                      dag 11: konijnenkop/geitenvlees                                      200 + 300
dag 5: runderknars                                          500                                                dag 12: vis/kippenlever/paardenvlees                              200 + 150 + 150
dag 6: kippenvleugel/lamslever/paardenvl.      150 + 150 + 200                            dag 13: lamsnek                                                                500
dag 7: parelhoen/rundernier                            200 + 300                                      dag 14: parelhoen/groenten                                              350 + 150

Over 14 dagen kom ik dan keurig uit op: 3,5 kg vleesbot; 400 gr vis; 1400 gr orgaan; 1400 gr. spiervlees en 300 gr groenten. Met de vis en de groenten heb ik dan iets gesmokkeld (iets meer vis en wat minder groenten). Ik wil voor 4 maanden inkopen (56 kg). Ik wil nog wel even checken of ik die inkoop zo voordelig mogelijk kan aanpakken. Ik heb nu 9 diersoorten, misschien is het handiger om uit te gaan van bijv. 7 en van een aantal dan 10 kg te kopen in plaats van minder.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Kees
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1510599
Ziet er heel goed uit!
Zou alleen even kijken hoe je honden het doen op de combinatie van dag 4, dan voer je vis met lam, beide best vet.
en op dag 12 voer je vis met lever, lever is laxerend en vis werkt soms ook zo.
Maar ik vindt dat wel heel hond afhankelijk.

7 diersoorten is ook prima, maar dan is het de vraag of het voordeliger is als je per 10kg inkoopt.
Als dat zo kun je dat natuurlijk ook overwegen.
De goedkopere dingen zou je ook nog bv 2x laten terug komen en de duurder 1x in die 14 dagen.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1510612
Bedankt May Linn. Ja, met die combinaties heb ik nog weinig ervaring. Daar moet ik dus nog even naar kijken.

Kees.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1510685
Ik geef ook helemaal geen runderbot meer aan mijn hond en die is veel groter, ruim 30kg. Er zit heel weinig vlees aan de runderknar, eigenlijk helemaal te verwaarlozen. En hij laat het bot helemaal links liggen na een tijdje te hebben geknaagd. Ik vind het veel te hard, dus niet te eten. En zo denkt mijn hond er ook over.

Ik vind de volgende vleesbotten veel beter geschikt: Kalkoennek (onze kat weet daar ook weg mee), eendennek, fazant, kipkarkas of vleugels, haas en konijnenkoppen, enz.

Eigenlijk de kleindere dieren. Ik geef geen botten van grotere dieren, wel het spiervlees of orgaanvlees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1510751
Runderknars: puntje van aandacht dus! Op de site van de leverancier stond "zacht botwerk" + foto: en dat waren toch bepaald geen kale botten. Bedankt voor de reactie.

Kees.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1510889
[quote="Kees"]
Runderknars: puntje van aandacht dus! Op de site van de leverancier stond "zacht botwerk" + foto: en dat waren toch bepaald geen kale botten. Bedankt voor de reactie.

Kees.
[/quote]

Ik voer het wel, maar zacht bot is het nooit, soms zelfs flink hard.
M'n borders krijgen het niet altijd weg en eten dan alleen het vlees eraf.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door