Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#1509914
een tijdje terug ben ik teunisbloemolie gaan geven aan Binno, sinds een paar weken heb ik die vervangen door borage olie
omdat dat nog meer GLA bevat (ze krijgt 3 caps. van 500mg per dag)

de laatste weken begon ze echter wat te manken, vooral als ze een tijdje stilgelegen had
OK, misschien wat artrose, misschien beetje geforceerd, ze wordt binnen een paar weken 8 dus tja, zou best kunnen
sindsdien houden we ze wat rustiger, wel nog dagelijkse wandelingen maar niet bruusk remmen of draaien, niet meer achter een balletje dus, geen mollen proberen op te graven, niet springen enz...
maar ze bleef manken, ging ook stijver lopen, jankte aleens als ze wat te enthousiast tegen ons opsprong, en vandaag ook als ze gewoon neerlag en van houding wou veranderen, duidelijk pijn dus, maar waarvan :-\

heb zitten denken wat dan wel de oorzaak kon zijn, wat er eventueel in die periode veranderd was waar ze op zou kunnen reageren en kwam uiteindelijk op de teunisbloem en borage olie uit, omega 6 dus
een slechte omega3/omega 6 verhouding zou ook niet goed zijn dus ben er voor alle zekerheid onmiddellijk mee gestopt

als de klachten niet terug minder worden ga ik voor alle zekerheid met haar een keertje langs de dierenkliniek
maar zou het inderdaad kunnen dat dit ontstekingen en pijn in haar gewrichten veroorzaakt heeft? :-[
Door Lizzy
#1510072
Poeh, moeilijke vraag. Ik denk dat de kans niet groot is dat het van de olie komt. Hoewel je het nooit zeker weet. Ik reageer zelf ook niet goed op verschillende soorten olieen en krijg er bijv. pijn van in de gewrichten van pols en vingers. Ik vind het niet onverstandig om er in ieder geval even mee te stoppen. Waarom krijgt ze ook alweer borage olie?
Gebruikersavatar
Door Binno
#1510326
Lizzy schreef: Waarom krijgt ze ook alweer borage olie?
voor haar vacht... heb al zowat alles geprobeerd maar ik denk dat niets helpt... even wat meer uitleg:
ze heeft al een paar jaar last van een wat kalige plek op haar linkerflank
(waar ze verder overigens geen last van heeft, geen jeuk, voor de rest een mooie blinkende volle vacht en geen andere klachten)
in de zomer wordt het beter en in de winter terug kaler
eerst dacht de DA aan 'hormonaal' maar ze is eind 2008 gesteriliseerd (baarmoederontsteking),
DA dacht dat het daarna wel zou beteren maar dat gebeurde dus niet
ik heb een sterk vermoeden dat het "seasonal flank alopecia" zou kunnen zijn

ik had me gisteren al suf gegoogled en had daar ook gelezen dat indien de verhouding omega 3 en omega 6 uit balans was, de omzetting in het lichaam niet juist meer gebeurde en dit ontstekingsbevorderend kon werken ipv ontstekingsremmend,
dus zag ik daar een link met haar gewrichtsklachten
Door Lizzy
#1510374
Overigens:

Omega 6 en ontstekingen

Het metabolisme van de omega-6-vetzuren hangt sterk samen met de productie van pro-inflammatoire boodschappers, stimuli voor de vernauwing van de bloedvaten of de vorming van bloedklonters. Die factoren zijn schadelijk voor de goede gezondheid van de aders. Op dit moment zijn er nochtans nog niet genoeg gegevens beschikbaar om te bewijzen dat linoleenzuur ontstekingsbevorderend zou zijn of de neerslag van cholesterol in de bloedvaten zou bevorderen. Men heeft met andere woorden blijkbaar te vroeg conclusies getrokken.

Bron: http://www.e-gezondheid.be/gezondheid-h ... tstekingen

Ik geloof dat niet, dat er te weinig gegevens beschikbaar zijn en ik geloof dat omega 6 (teveel) wel degelijk ontstekingen kan bevorderen. Zeker als je te weinig omega 3 geeft. Maar vandaar dus mijn vraag hierboven.
Gebruikersavatar
Door Binno
#1510435
Lizzy schreef: Maar, voer je dan verder ook nog erg veel omega 6 houdende dingen? En weinig omega 3 houdende dingen?
goh nooit zo bij stilgestaan eigenlijk

ze krijgen hier zowat half om half Carnibest en half zelf samengesteld en daarbij probeer ik voldoende af te wisselen
te weinig omega 3 dan denk ik er vooral aan dat ze heel weinig vis eet
af en toe een scheutje zalmolie als ik eraan denk
omega 6 hmm, regelmatig een eitje ja
maar ik zou het zo verder niet direct weten :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#1511340
nog een moeilijke vraag dan... :P
iemand enig idee (als dat dus de oorzaak zou zijn) hoelang het duurt voor de klachten dan weer minder zijn,
dat het effect van het teveel weg is
eventueel iets om dat te versnellen?
of kan ik nu enkel iets doen om de gewrichtsontsteking aan te pakken?
heb ze nu op Rimadyl staan en het gaat al beter, maar zo'n gezond spul is dat nu ook weer niet,
dus daar zou ik liefst zo snel mogelijk weer mee willen stoppen
ze krijgt ook wel nog Aplazyl ( klik hier voor meer info ) maar dat krijgt ze al langer.
Door Lizzy
#1511347
Binno schreef: nog een moeilijke vraag dan... :P
iemand enig idee (als dat dus de oorzaak zou zijn) hoelang het duurt voor de klachten dan weer minder zijn,
dat het effect van het teveel weg is
eventueel iets om dat te versnellen?
of kan ik nu enkel iets doen om de gewrichtsontsteking aan te pakken?
heb ze nu op Rimadyl staan en het gaat al beter, maar zo'n gezond spul is dat nu ook weer niet,
dus daar zou ik liefst zo snel mogelijk weer mee willen stoppen
ze krijgt ook wel nog Aplazyl ( klik hier voor meer info ) maar dat krijgt ze al langer.
Ik heb geen idee hoe lang dat duurt. Volgens mij kun je het proces versnellen door omega 3 vetzuren te geven in de vorm van visolie.
Door Lizzy
#1511348
Binno schreef: goh nooit zo bij stilgestaan eigenlijk

ze krijgen hier zowat half om half Carnibest en half zelf samengesteld en daarbij probeer ik voldoende af te wisselen
te weinig omega 3 dan denk ik er vooral aan dat ze heel weinig vis eet
af en toe een scheutje zalmolie als ik eraan denk
omega 6 hmm, regelmatig een eitje ja
maar ik zou het zo verder niet direct weten :-\
In Carnibest zit lijnzaadolie. Dat bevat niet-actief omega 3. Hoe nuttig dat is...? De balans omega 3 en 6 en vitamines/mineralen moet perfect zijn wil de hond er wat aan hebben. Er zit ook zonnebloem olie in. En als je dan geen of weinig vette vis voert, geen groenten, geen algen, geen rauwe noten, geen of weinig wild vlees: dan kun je er vanuit gaan dat je krap in je omega 3 vetzuren zit en rijk in je omega 6 vetzuren (alle vlees is rijk aan omega 6).
Gebruikersavatar
Door Binno
#1512791
Lizzy schreef:alle vlees is rijk aan omega 6
misschien maar beter weer brok gaan geven dan :P ;D

lola woef schreef: ter ondersteuning kan je ttouches aan je hond geven
bij mijn hond helpt het als ze gewrichtpijn heeft
ze krijgt al regelmatig massages, al is het dan niet echt ttouch, ze kan er toch ook wel van genieten ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door