Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1507912
Hallo allemaal,

Ik ben nu druk bezig met puzzelen om zometeen op volledig barf te kunnen overstappen. Toch zijn een paar dingen mij niet helemaal duidelijk.

Pens hoort volgens mij onder orgaanvlees. Van orgaanvlees mag Hudson, 30 kilo, uitgaande van 10%, 420 gr per week hebben. Toch lees ik steeds dat het grote voordeel van pens is dat hij er lekker aan kan scheuren. Met een stukje van 420 gr, valt er dan wel echt iets te scheuren?? En dan mag die 10%, lijkt mij, ook niet alleen maar uit pens bestaan, toch? ??? Hoe doen jullie dit dan? Of hebben jullie allemaal veel grotere/zwaardere honden  ;D

Ook bevreemdt mij het volgende een beetje: Hudson mag per week 4200 gram binnen krijgen. Hij krijgt dat nu ongeveer middels kvv. Maar het lijkt mij niet dat in kvv (carnibest / naturis) 15% groente (ik heb nog nooit iets groens kunnen ontdekken in de kvv), 5% fruit en 10 % supplementen zitten. Ik vraag me af of Hudson, als ik de percentages van Billinghurst aanhoud, niet veel minder aan koolhydraten binnen gaat krijgen (en dus gaat afvallen?)... Weet iemand hier antwoord op? 

grtz

Hanneke
#1508138
Mmm is me niet helemaal duidelijk welke percentages je wil gaan aanhouden?
Over het algemeen worden hier de volgende percentages gevoerd:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan, waarvan de helft mag bestaan uit pens, rest is minimaal hart/lever/nier
5-15% groente
15-40% spiervlees

Hier geef ik pens eens per 2 weken een hele maaltijd, dan krijgen ze ook een flinke lap dus.
Pens geef ik ook 1 1/2 keer de hoeveelheid van normaal voer die dag, omdat er nogal wat vocht inzit en de voedingswaardes niet echt hoog zijn.
Hier een hond van 26kg krijgt ong. een kilo pens die dag.

Fruit kun je als tussendoortje geven, maar zou ik niet het menu toevoegen.
Supplementen zijn voor een gezonde hond niet nodig. Uit welke supplementen zou die 10% moeten bestaan vraag ik me af?
1x per week vette vis voeren is ook erg gezond, vanwege de omega 3 erin.
#1508172
hannekevdwoud schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nu druk bezig met puzzelen om zometeen op volledig barf te kunnen overstappen. Toch zijn een paar dingen mij niet helemaal duidelijk.

Pens hoort volgens mij onder orgaanvlees. Van orgaanvlees mag Hudson, 30 kilo, uitgaande van 10%, 420 gr per week hebben. Toch lees ik steeds dat het grote voordeel van pens is dat hij er lekker aan kan scheuren. Met een stukje van 420 gr, valt er dan wel echt iets te scheuren?? En dan mag die 10%, lijkt mij, ook niet alleen maar uit pens bestaan, toch? ??? Hoe doen jullie dit dan? Of hebben jullie allemaal veel grotere/zwaardere honden  ;D
Pens is inderdaad orgaanvlees. Ik voer in totaal 20% orgaanvlees en 10% daarvan is pens en de rest is hart, nier, lever, tong, long, etc.
Ook bevreemdt mij het volgende een beetje: Hudson mag per week 4200 gram binnen krijgen. Hij krijgt dat nu ongeveer middels kvv. Maar het lijkt mij niet dat in kvv (carnibest / naturis) 15% groente (ik heb nog nooit iets groens kunnen ontdekken in de kvv), 5% fruit en 10 % supplementen zitten. Ik vraag me af of Hudson, als ik de percentages van Billinghurst aanhoud, niet veel minder aan koolhydraten binnen gaat krijgen (en dus gaat afvallen?)... Weet iemand hier antwoord op? 

grtz

Hanneke
Dat kan, dat hij iets af gaat vallen. Als dat het geval is, kun je van alles wat meer gaan geven. Maar, aangezien KVV gemalen is en door het spijsverteringsstelsel sjeest, vallen de meeste honden op BARF helemaal niet af en verteren ze veel optimaler. Ik voer zelf overigens niet echt de percentages van Ian B. Ik voer 40% a 50% vleesbot, 10% a 15% groenten, 20% orgaanvlees en de rest spiervlees. Vis en ei ei zuivel krijgen ze hier extra, dat tel ik niet mee.
#1509219
Ik was uitgegaan van  de percentages die Billinghurst aangeeft (60 % RMB, 15% groente, 10% orgaanvlees, 5 % rijp fruit en 10 % supplementen). Maar ik denk dat de percentages die jullie opgeven gevoelsmatig meer in de richting komen.

Onder supplementen zou hij verstaan: probiotica, alfa alfa en kelp, knoflook, levertraan, eieren en cottage cheese.

Rekenen jullie de eieren (ik denk erover om er 2-3 per week te voeren, krijgt hij nu ook) ook niet mee? En knoflook niet meer dan 3 teentjes per week?
#1509257
Eieren tel ik niet mee in het menu, die zijn niet zo groot.
Aantal 2-3 klinkt ook goed.

Knoflook doe ik altijd door de groentemix alvast, vindt ik makkelijker, maar je kan het ook zo geven.
Ik meen dat het 1 teentje knoflook per 10kg hond per week max. is, dus dan zit je met niet meer dan 3 wel goed.

Probiotica heeft een gezonde hond niet dagelijks nodig, alleen bij overstappen of na ziekte bv lijkt het mij nuttig te geven.
alfalfa is wel goed te geven, maar kan ook door je groentemix.
Kelp mag, hier doe ik zeewier (weet niet of dat het hetzelfde is) ook door de groentemix.
Levertraan zou ik niet geven, zit veel vit. A en D in, een overschot hiervan is niet echt bevorderlijk.
Lever zit ookal in het menu.
Cottage cheese vinden ze erg lekker hier  :biggrin2:
#1509266
Ja, Hudson is ook een voorstander van cottage cheese, maar vooralsnog heeft hij zo'n beetje alles nog wel gegeten. Alleen rauwe wortels eet hij niet, die gooit hij de kamer door  :biggrin2:
En ik weet niet wat hij doet met losse teentjes knoflook doet, maar geperst door vlees gaat hij het (uiteraard) goed.

En het grappige is dat de katten, als ze zien wat Hudson te eten krijgt, ook ineens geïnteresseerd zijn in eten. In de keuken is het dan ook een drukte van belang als ik daar bezig ben  ;D

Wat mij overigens verbaast is dat hij op botten echt kauwt en er kleine stukjes van maakt. Alleen de eerste twee keer heb ik de ribben etc de hele tijd vastgehouden. Nu heeft hij alleen 'hulp' nodig bij de eerste happen, maar misschien vindt 'ie het ook wel gezellig om samen te kluiven  :biggrin2: Heb ik me steeds om niets zorgen gemaakt (het kvv slurpt hij namelijk naar binnen).
#1509269
hannekevdwoud schreef: Ja, Hudson is ook een voorstander van cottage cheese, maar vooralsnog heeft hij zo'n beetje alles nog wel gegeten. Alleen rauwe wortels eet hij niet, die gooit hij de kamer door  :biggrin2:
En ik weet niet wat hij doet met losse teentjes knoflook doet, maar geperst door vlees gaat hij het (uiteraard) goed.

En het grappige is dat de katten, als ze zien wat Hudson te eten krijgt, ook ineens geïnteresseerd zijn in eten. In de keuken is het dan ook een drukte van belang als ik daar bezig ben  ;D

Wat mij overigens verbaast is dat hij op botten echt kauwt en er kleine stukjes van maakt. Alleen de eerste twee keer heb ik de ribben etc de hele tijd vastgehouden. Nu heeft hij alleen 'hulp' nodig bij de eerste happen, maar misschien vindt 'ie het ook wel gezellig om samen te kluiven  :biggrin2: Heb ik me steeds om niets zorgen gemaakt (het kvv slurpt hij namelijk naar binnen).
Kijk dat klinkt goed!
je ziet vaak dat ze dat snel door hebben met botten kauwen, ook goed voor je gevoel  ;)
Volgende stap katten ook rauw  ::) :biggrin2:
#1509376
ja, daar werken we al hard aan! ben nu al blij dat ze nu geheel op kvv staan (eindelijk!). Het kvv van Naturis wordt door allebei goed gegeten. De Carnibest liet onze poes steeds staan... :-[

En meneer en mevrouw eten al makreel, kipfilet, gehakt en tonijn. Onze kater eet daarbij ook al eendagskuikens, maar de poes weigert die.
Vandaag ga ik bekijken of ze ei lusten  :) Dus langzaam maar zeker  komen die ook richting barf  8)

En Hudson gaat nu liggen uitbuiken na het eten, dat is ook een hele gewaarwording: Geen heen en weer geloop meer naar zijn bak, in de hoop dat er nog iets ligt  :D
#1509411
Ik geef ong 50% vleesbot, 20% spier, 15% orgaan en 15% groenten.

Ik heb wel eens vuile pens gekocht. Hij is dan in zijn geheel. Ongeveer 1kg. Dan sneed ik die in stukken. Dat doe ik niet meer. Ik koop nu pens van smuldier of dunck enz. Die doe ik dan als orgaan zo 1 x per week. Verder krijgt mijn hond harl, maagjes, leven, niertjes.....

ei en vis doe ik zo nu en dan als extra. Dit tel ik niet mee in de percentages. Fruit geef ik ook zo nu en dan (als ik een appel eet dan deel ik die met Rocky :biggrin2:).
Ik heb nu grote zalmkoppen in de vriezer liggen. Die tel je wel op bij je vleesbot percentage.

Mijn hond was van brok overgestapt naar kvv en nu barf ik. Ze is wel 2 kg afgevallen, maar nu geef ik meer (bijna 3% van haar lichaamsgewicht). Nu is ze mooi om gewicht (ook 30 kg).

Veel succes, lekker experimenteren wat je hond lekker vindt en kijk zelf was hij/zij nodig heeft.
Gr, Iza
#1509423
Hudson is nu mooi op gewicht, maar als je ziet wat we er met KVV nog allemaal meer in stopten (runderhuidrollen, minimaal 1 grote per dag, koekjes etc etc). En nu hij voor de helft op barf staat blijf ik met de runderhuidrollen zitten en krijgt hij geen koekjes meer (alleen af en toe een pensstaafje, maar die kreeg hij voorheen ook al) :D

Dus ik denk dat hij bij 100% barf vrijwel alleen barf krijgt en weinig extra's. Ik zal gewoon opletten of hij niet ineens af gaat vallen. Bij mijn volgende bestelling bij versvoer.nl zal ik meer organen bestellen zodat we dat ook kunnen gaan proberen, maar ik denk dat hij dat ook wel lekker vindt  ;D . Ik weet ook niet zeker of de pens via versvoer.nl vuile pens is, maar dat zal ik haar vragen. Zij levert namelijk in 1kg verpakkingen en da's wel zo handig  ;)

Over een maand hoop ik op 1 voeding per dag te zitten (en eventueel 1 dag vasten) en alleen nog in noodgevallen kvv te voeren  :biggrin2:
#1509425
hannekevdwoud schreef: ja, daar werken we al hard aan! ben nu al blij dat ze nu geheel op kvv staan (eindelijk!). Het kvv van Naturis wordt door allebei goed gegeten. De Carnibest liet onze poes steeds staan... :-[

En meneer en mevrouw eten al makreel, kipfilet, gehakt en tonijn. Onze kater eet daarbij ook al eendagskuikens, maar de poes weigert die.
Vandaag ga ik bekijken of ze ei lusten :) Dus langzaam maar zeker komen die ook richting barf 8)

En Hudson gaat nu liggen uitbuiken na het eten, dat is ook een hele gewaarwording: Geen heen en weer geloop meer naar zijn bak, in de hoop dat er nog iets ligt :D
Toch knap dat ze al over zijn op kvv! ik vindt katten altijd van die eigenwijze 'dingen'.
Doe mij maar honden, eten wat de pot schaft en dat doen ze  :biggrin2:
Hier zitten de katten trouwens ook op kvv, maar wel op zelf samengestel kvv met af en toe barfdingetjes ipv.
#1509453
geef mij ook maar honden  :biggrin2: Hudson vindt het barfen helemaal geweldig, loopt al nieuwsgierig mee naar de vriezer en zit steeds bij de koelkast te snuffelen, want hij weet dat er weer iets voor hem in ligt  :)

En Hudson is nu zoveel rustiger! Hij loopt minder zenuwachtig heen en weer en is gewoon eindelijk 'satisfied'! Ben benieuwd of die trend zich voortzet bij 100% barf...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door