Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kiba
#1489740
Hallo,

Ik heb al even geprobeerd te zoeken maar vond niet echt een antwoord.
Afgelopen zondag ben ik met Kiba en nog wat honden naar het bos geweest, het was een grote dolle boel. Kiba heeft toen heel veel gerend, ook over stukken waar het soms nog glad was van de sneeuw. Hij is overigens niet gewend om zo fanatiek met andere honden te rennen.
Nu loopt hij sinds zondagmiddag een beetje mank. Ik kan niet goed zien waardoor het is, het lijkt wel meer in de voorkant dan in de achterkant te zitten. Er is geen voetzooltje gescheurd, ik mag overal aankomen hij trekt niets weg en lijkt ook geen pijn te hebben.

Ik heb hem sinds zondag dus rustig uitgelaten, niet raar rennen of rare bochten laten maken maar het blijft nog steeds. Hij heeft wel sinds vorige week dinsdag een implantaat achter z'n rechtervoorpoot gekregen zou dat er mee te maken kunnen hebben? Het is daar niet dik of warm. Het lijkt wel alsof hij flinke spierpijn van zondag heeft, maar kan dat zo lang aanhouden? 

Wat kan ik het beste doen? Bedankt!
Door Kiba
#1489784
vanaalst schreef: rustig houden en arnica geven...waarschijnlijk overbelast..
een implantaat in  achter zijn re voorpoot?
Waar haal ik die Arnica, ik ken 'm alleen in zalf vorm.
Ja een GNRH-implantaat, een beetje tussen z'n schouder en achter z'n voorpoot in..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1489801
oh tussen de schouderbladen ik dacht al, wat een rare plek achter zijn poot :D
arnica pilletjes haal je bij een reformzaak en heel soms heeft een kruitvat of een etos dat ook..
Door Kiba
#1489809
Ah dankjewel, ga ik daar zo even heen.

Nee, niet tussen z'n schouderbladen. Echt meer naar beneden richting z'n voorpoot en dan aan de achterkant. Ik stond ook even raar te kijken... De DA heeft 'm bij alle honden die 'm gehad hebben daar gezet.
Hmm....  :-X
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1489921
Ik denk dat het implantaat er wel mee te maken kan hebben.....
Misschien Tannetje even vragen  :-\

Verder zou ik hem Traumeel geven en als het langer dan een week aanhoudt, verdere stappen ondernemen!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1489937
wat een rare plek voor het implantaat..
maar goed, traumeel kan natuurlijk ook, maar als ie normaal gesproken nooit zo actief is, zou me er niet al te veel zorgen over maken en het zeker nog effies aankijken met traumeel enof arnica
spierpijn kan best een paar dagen duren..
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 20 jan 2010, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fynn
#1489984
Volgens mij is dat niet de juiste plaats voor het GNRH implantaat hoor.
Kan me niet voorstellen dat een hond daar mank van gaat lopen.
Dat hij  spierpijn heeft dat rennen met andere honden en de gladde stukken lijkt mij waarschijnlijker.

Groetjes Rian
Door Kiba
#1490745
Ik heb de DA nog even gebeld waarom het implantaat daar is gezet, nu was die DA er niet maar een ander gaf aan dat het in principe niet uitmaakt waar het gezet wordt. Dat het ook een beetje van de hond afhangt...
Het lijkt nu in ieder geval wel wat minder te worden. Waarschijnlijk gewoon flinke spierpijn. Tsja, dat krijg je als je pas in je 5e levensjaar bedenkt dat andere honden leuk zijn om mee te rennen en spelen :). Dan is alles een beetje stroef.
Door Kiba
#1507067
Tsja, toch even weer een vraag. De spierpijn is vrij vlot nadat ik postte over gegaan. Nu was dat over maar op 27 januari (vorige week woensdag) heeft hij denk ik z'n poot gestoten of iets want hij loopt weer mank. Ik heb hem nu vooral lijnrust gegeven, dus niet rennen springen vliegen etc. En het leek echt beter te gaan. Maar sinds gister gilt hij soms omdat hij bij een bepaalde stap echt pijn heeft. Maar ik kan er niet achter komen waar het zit. Als ik (of iemand anders) voel trekt hij nergens z'n poot terug, er is niets verdikt, niet warm.
Sinds maandag ben ik met Arnica begonnen omdat het volgens mij in z'n spieren zit. Hij gilt bij bepaalde bewegingen waarbij z'n poten gestrekt worden. In de bijsluiter staat ook dat het eerst erger kan worden, maar wanneer kan ik resultaat zien? Want het ik vind het zo sneu...

Even ter verduidelijking Kiba is een zeer vocale hond (witte herder) en piept sowieso de hele dag door wat. Maar aan de manier waarop hij echt een kort gilletje geeft merk ik dat hij echt pijn heeft.
Door Alba
#1507167
Ik zou denk ik toch even laten nakijken door de dierenarts of er iets niet helemaal goed zit, gillen van pijn is toch wel meer dan spierpijn.

Je schrijft dat hij pas sinds kort zo enthousiast met andere honden rent en speelt, hoe is zijn bespiering over het algemeen? Heb je zelf het idee dat hij vrij snel overbelast is en dat hij nog een betere conditie zou moeten opbouwen? Misschien zou je dan daar ook iets aan kunnen doen, bv hydrotherapie (=zwemmen in een speciaal bad, is een heel veilige manier van relatief snel spieren opbouwen geloof ik) of als hij niet meer mankt en je weet dat hij niets mankeert voorzichtig gaan fietsen?

Edit: ik kwam hierop omdat ik bedacht dat je met een pup ook opbouwt in hoe lang je wandelt, waardoor de spieren en de conditie langzaamaan beter worden. Als jouw hond hiervoor niet veel met andere honden speelde, gebruikt hij nu misschien andere spieren dan hiervoor die misschien nog niet zo ontwikkeld zijn. Als ik zie hoe Alba beweegt als ze alleen losloopt, of als ze met andere honden speelt is dat best een verschil. Ook de opbouw van de bespiering bij Alba heb ik oplettend gevolgd, bv omdat ze redelijk vaak speelt met grotere honden: dat hebben we redelijk rustig opgebouwd. Ze heeft nu, met 11 maanden, mooie bespiering: goede dikke billen en een mooi opgevulde 'second thigh' (dat stuk onder de bilspieren zeg maar), je voelt op de schouders de spieren lopen en ook in de bewegingen zie ik dat ze goed geoordineerd is en in balans. Ze kan d'r grote Ridgeback vriendin ook steeds beter aan hierdoor.
Niet dat je nu denkt dat ik denk dat jou hond een onder-ontwikkeld scharminkel is hoor, dus nog even een stukje uitleg :).
Laatst gewijzigd door Alba op do 04 feb 2010, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diergedrag
#1507175
Naar de dierenarts! Ook een vocale hond die gilt geeft daarmee duidelijk aan dat hij pijn heeft!
Het kan ook van hoger komen dan zijn poten en dit is echt niet iets om zelf uit te gaan zoeken.
Door Kiba
#1507190
Ja, gillen is nooit goed maar hij is echt heel vocaal en gilt soms ook van plezier (echt waar hele rare hond). Dus ik weet niet of hij daarin een mieperd is of echt echt pijn heeft. Overigens heeft een DA-assistent ook gekeken maar kon niets vinden.
Gister gilde hij toen hij na het piesen even na wou vegen met zn poten, maar zonet stond hij zich hier flink uit te rekken en had hij nergens last van. Het lijkt wel alsof het komt als hij ineens beweegt. En zijn bespiering is inderdaad niet zoals het moet zijn. Ik heb ook een tijd af en toe met hem gefietst, maar daar ben ik een tijdje mee gestopt en wil ik binnenkort weer oppakken.
Door Alba
#1507198
Ik heb zelf nog weinig ervaring met fietsen, maar ik -als leek- zou het heel voorzichtig opbouwen en echt een soort van schema opzetten. Er zijn tal van manieren om je hond in goede conditie te krijgen, kijk goed naar hoe blessure gevoelig jouw hond is en op welke punten. Hij is misschien wat te groot om mee te gaan hardlopen (dat jij niet op zijn ideale tempo kan rennen zeg maar)?
Ik zou met fietsen pas weer beginnen als hij niet meer mankt, gilt of wat dan ook. Even helemaal laten doorlichten door de DA en 'groen licht' krijgen zou ik zelf erg prettig vinden. Daarna op een goed gecontroleerde manier de bespiering rustig opbouwen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door