Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1507049
Alba vind mijn groentemix maar goor... Zó mijn best op gedaan en zij benaderd die bak alsof het een tijdbom is :'(.
Dit zit erin:
courgette, witlof, brocoli, bloemkool, avocado, selderie, andijvie, sperzieboontjes, worteltjes, tuinkers, rucola, peterselie, beetje knoflook en een paar scheppen gedroogde brandnetel.

Nou is Alba nooit echt van de groente geweest, we geven regelmatig wat groente als we het klaarmaken en meestal wordt ermee gespeeld maar ze ziet 't geloof ik niet als eten. Toen ik de mix net klaar had heb ik haar al een paar schepjes laten proeven: 1 hap en ze liep weg. Ok, wat cottage cheese erdoor: 1, 2 hapjes en blegh. Wat sardien uit blik erdoor hielp wel wat maar lange tanden en proberen alleen de vis eruit te halen (helaas voor haar kan ik heus wel met een vork omgaan ;)).
Eergisteren en gisteren stond er ook groentemix op het menu, dat krijgt ze tegelijk met orgaan dus geprobeerd als de orgaan erdoorheen gemixt zit (met de blender) maar dat heeft tot gevolgd dat ze dan beide niet meer eet en dat lijkt me ook niet handig. Gisteren ene poging gedaan met wat yoghurt maar het blijft smerig vind ze.

Heeft er nog iemand een Gouden Tip?
Vleesnat hebben we niet zo heel veel omdat al het vlees in porties is verpakt, er komt niet veel uit met ontdooien. Zalmolie vind ze niet zo heel lekker dus dat zal haar niet overhalen. Daarnaast ben ik een beetje bang dat ze, als ik er zalmolie doorheen doe, niets waar zalmolie overheen zit nog vertrouwd want ze legt erg snel dat soort linken.

Omdat ik toch wel wil dat ze de groentes gaat eten, ik geef niet zomaar op, hoop ik dat we een manier vinden!
Door Boez
#1507056
Vervelend, en ook zonde van die prachtige groentemix die je hebt gemaakt!
Hier werkt het om niet teveel groentemix in een keer te voeren  (2-3 eetlepels denk ik), gemengd met wat gehakt of kvv en een rauw eitje erdoor klutsen.
Zo eet ie het in ieder geval, dan maar wat minder groente...
Door Lizzy
#1507064
Alba schreef: Alba vind mijn groentemix maar goor... Zó mijn best op gedaan en zij benaderd die bak alsof het een tijdbom is :'(.
Dit zit erin:
courgette, witlof, brocoli, bloemkool, avocado, selderie, andijvie, sperzieboontjes, worteltjes, tuinkers, rucola, peterselie, beetje knoflook en een paar scheppen gedroogde brandnetel.

Nou is Alba nooit echt van de groente geweest, we geven regelmatig wat groente als we het klaarmaken en meestal wordt ermee gespeeld maar ze ziet 't geloof ik niet als eten. Toen ik de mix net klaar had heb ik haar al een paar schepjes laten proeven: 1 hap en ze liep weg. Ok, wat cottage cheese erdoor: 1, 2 hapjes en blegh. Wat sardien uit blik erdoor hielp wel wat maar lange tanden en proberen alleen de vis eruit te halen (helaas voor haar kan ik heus wel met een vork omgaan ;)).
Eergisteren en gisteren stond er ook groentemix op het menu, dat krijgt ze tegelijk met orgaan dus geprobeerd als de orgaan erdoorheen gemixt zit (met de blender) maar dat heeft tot gevolgd dat ze dan beide niet meer eet en dat lijkt me ook niet handig. Gisteren ene poging gedaan met wat yoghurt maar het blijft smerig vind ze.

Heeft er nog iemand een Gouden Tip?
Vleesnat hebben we niet zo heel veel omdat al het vlees in porties is verpakt, er komt niet veel uit met ontdooien. Zalmolie vind ze niet zo heel lekker dus dat zal haar niet overhalen. Daarnaast ben ik een beetje bang dat ze, als ik er zalmolie doorheen doe, niets waar zalmolie overheen zit nog vertrouwd want ze legt erg snel dat soort linken.

Omdat ik toch wel wil dat ze de groentes gaat eten, ik geef niet zomaar op, hoop ik dat we een manier vinden!
Ik zou zelf eerst proberen veel minder groentenmix te geven en dat te mengen met en wat vlees en bijv. een blikje zalm. Dus stel je geeft nu 15% groenten, zou ik 5% gaan geven. En dat uitsmeren over 7 dagen. Dus echt een heel klein beetje geven. Als dat niet werkt, kun je nog gekookte groenten proberen. En dat mengen met vlees. Nou ja, als dat ook niet werkt, heb je pech vrees ik.
#1507065
Bono eet z'n groentemix met lange tanden als er geen gemberwortel in zit, anders gaat ie met smaak op  ???
Sem vond groentemix niet te vr*ten als er koolsoorten inzaten.....
Misschien experimenteren met wat je er in stopt? (Heb je nu niks aan met de gemaakte mix, maar die kan je misschien idd mengen met iets wat ze vreselijk lekker vind in kleinere hoeveelheden?)
Door Alba
#1507069
Oh, vergeten te vertellen hoeveel ze krijgt: ze krijgt 5 keer per week 75 gram ongeveer. Dus niet heel veel, heb ik expres gedaan omdat ik dacht dat ze 2 of 3 keer per week een grote hoeveelheid ook niet zo gaaf zou vinden.

Eitje staat inderdaad op de uitprobeer-lijst, normaal vind ze dat erg lekker dus ik hoop....! Een beetje KVV erdoor zal vast ook wel helpen, maar dat zou ik op termijn wel willen afbouwen.
May Linn schreef: Wat vindt ze van pens?
Zou je erdoor heen kunnen mengen, even laten 'marineren' en dan voorschotelen.
Of gemalen boekmaag, daar doen veel honden ook een moord voor.
Ze krijgt 2 dagen per week pens (de andere 5 dagen andere organen). Is het erg als ik dan extra pens door de groentemix meng, of moet ik dat van haar normale porties pens afhalen? Pens is wel favoriet en een bakje smuldier zo gekocht natuurlijk!
Lizzy schreef: Ik zou zelf eerst proberen veel minder groentenmix te geven en dat te mengen met en wat vlees en bijv. een blikje zalm. Dus stel je geeft nu 15% groenten, zou ik 5% gaan geven. En dat uitsmeren over 7 dagen. Dus echt een heel klein beetje geven. Als dat niet werkt, kun je nog gekookte groenten proberen. En dat mengen met vlees. Nou ja, als dat ook niet werkt, heb je pech vrees ik.
Daar had ik nog niet aan gedacht, proberen klein te beginnen!  :)

Fijn, alle tips! Sorry als sommige dingen best wel voor de hand liggen, maar soms lijkt het wel alsof je er 'overheen kijkt' als je naast die bak staat :-[.
Door Alba
#1507074
Inge en Bono schreef: Bono eet z'n groentemix met lange tanden als er geen gemberwortel in zit, anders gaat ie met smaak op  ???
Sem vond groentemix niet te vr*ten als er koolsoorten inzaten.....
Misschien experimenteren met wat je er in stopt? (Heb je nu niks aan met de gemaakte mix, maar die kan je misschien idd mengen met iets wat ze vreselijk lekker vind in kleinere hoeveelheden?)
Daar heb ik over nagedacht, maar er is dus eigenlijk niets wat ze lekker vind qua groente (ik heb ook van alles een klein stukje gegeven tijdens het in stukjes hakken als test: je kan overal mee spelen was de conclusie :)). Eigenlijk had ik alle soorten eerst apart moeten fijnmalen en laten proeven, misschien slimmer geweest!
Gemberwortel heeft een heel specifieke smaak dus dat is natuurlijk wel iets wat ze duidelijk proeven in de mix. Ik ga een stuk halen en kijken of ze dat misschien lekker vind!
#1507077
Haha...wat klinkt dat bekend! Niet dat het echt grappig is... :'( na al die moeite...
Ik had precies hetzelfde, heel ijverig een flinke lading groentemix gemaakt en ingevroren. En of hij er niet van gediend was en dat terwijl hij een makkelijke eter is ook qua groente  :yucky: (mijn vriend en ik vonden het ook behoorlijk ruiken, dus we snapten hem wel  ;)).
Heb dezelfde dingen als jij geprobeerd, maar ik heb zelf het idee dat hij de smurrige substantie gewoon niet lekker vindt. Dan plakt het natuurlijk en dan is het likken ipv happen.
Sinds 2 weken heb ik iets anders bedacht wat wel werkt, misschien iets voor jouw hondje?
Ik koop kant en klare diepvries groentenmixen (zonder uien, prei of sauzen natuurlijk  ;)) of vries zelf verse groenten in. Die laat ik vervolgens tegelijkertijd ontdooien met het vlees, wel apart, anders wordt de groente nat van de vleessappen. Wanneer de groenten ontdooit zijn, zijn ze zo zacht dat ze wel gekookt lijken. Vervolgens maal ik de groente fijn (dit wordt gewoon smeuig en niet zo nat als bij 'verse' groente) en doe daar vervolgens telkens een paar stukken spiervlees bij die ik heel kort mee mix. Door telkens een beetje vlees erbij te doen, blijft de groente aan het vlees plakken. Dit eruit halen en net zolang vlees toevoegen totdat alle groenten er aan blijven plakken. Ik laat het vlees wel heel grof, het malen is alleen zodat de groente er aan blijft plakken.
Overigens heb ik zelf een ouderwetse Moulinex maalmachine, helaas niet meer in de handel. Die bedien je door de deksel in te drukken, die zijn heel handig, de deksel is doorzichtig dus je kunt goed in de gaten houden dat je niet lang maalt.
Misschien dat het ook wel in een blender werkt, dat zou je kunnen proberen...
Succes!!!
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op do 04 feb 2010, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#1507092
Daphne&Jayden schreef: Haha...wat klinkt dat bekend! Niet dat het echt grappig is... :'( na al die moeite...
Ik had precies hetzelfde, heel ijverig een flinke lading groentemix gemaakt en ingevroren. En of hij er niet van gediend was en dat terwijl hij een makkelijke eter is ook qua groente  :yucky: (mijn vriend en ik vonden het ook behoorlijk ruiken, dus we snapten hem wel  ;)).
Heb dezelfde dingen als jij geprobeerd, maar ik heb zelf het idee dat hij de smurrige substantie gewoon niet lekker vindt. Dan plakt het natuurlijk en dan is het likken ipv happen.
Sinds 2 weken heb ik iets anders bedacht wat wel werkt, misschien iets voor jouw hondje?
Ik koop kant en klare diepvries groentenmixen (zonder uien, prei of sauzen natuurlijk  ;)) of vries zelf verse groenten in. Die laat ik vervolgens tegelijkertijd ontdooien met het vlees, wel apart, anders wordt de groente nat van de vleessappen. Wanneer de groenten ontdooit zijn, zijn ze zo zacht dat ze wel gekookt lijken. Vervolgens maal ik de groente fijn (dit wordt gewoon smeuig en niet zo nat als bij 'verse' groente) en doe daar vervolgens telkens een paar stukken spiervlees bij die ik heel kort mee mix. Door telkens een beetje vlees erbij te doen, blijft de groente aan het vlees plakken. Dit eruit halen en net zolang vlees toevoegen totdat alle groenten er aan blijven plakken. Ik laat het vlees wel heel grof, het malen is alleen zodat de groente er aan blijft plakken.
Overigens heb ik zelf een ouderwetse Moulinex maalmachine, helaas niet meer in de handel. Die bedien je door de deksel in te drukken, die zijn heel handig, de deksel is doorzichtig dus je kunt goed in de gaten houden dat je niet lang maalt.
Misschien dat het ook wel in een blender werkt, dat zou je kunnen proberen...
Succes!!!
Ik zei gisteren ook nog tegen mijn vriend dat ik die groentemix eigenlijk het smerigste vind van het hele BARF-gebeuren, ben echt niet vies van een stukje vlees en het in stukken hakken/knippen vind ik zelfs wel leuk maar die groentemix... zou het zelf niet graag eten eigenlijk :-[. Het smaakt niet vies vind ik (ja, ik probeer het natuurlijk ook) maar het blijft een prutje natuurlijk.
Wij hebben een heel hippe foodprocessor van mijn moeder ge-erfd, woonde al een paar jaar in de kelder daar, die ook heel makkelijk te ' doseren' is in het malen dus jouw manier zou hier zeker ook lukken, en het idee dat ze die smurrie vies vinden zou zomaar kunnen! Dit gaat dus zeker op de lijst van uitproberen, dank je!
trimsalon schreef: hier voer ik 2 a 3 keer per week een paar eetlepels groente, maar moet wel spiervlees o.i.d door anders word het door de poedels niet gegeten
Tsss, het ligt gewoon aan haar Poedel-invloeden dus ::) ;)!
Door Nynke
#1507133
ik zou de tuinkers en rucola er voortaan uitlaten, die zijn beide bitter  :-X :-\  en verder inderdaad een klein beetje groentemix geven, gemengd met verse pens en dan een nachtje laten marineren voor je het geeft  :)
Door *Natasja*
#1507144
Alba schreef: Alba vind mijn groentemix maar goor... Zó mijn best op gedaan en zij benaderd die bak alsof het een tijdbom is :'(.
Dit zit erin:
courgette, witlof, brocoli, bloemkool, avocado, selderie, andijvie, sperzieboontjes, worteltjes, tuinkers, rucola, peterselie, beetje knoflook en een paar scheppen gedroogde brandnetel.
Ik zie best veel groentes er tussen staan met een vrij scherpe, duidelijk aanwezige smaak. Ik zou eens proberen om een mix te maken met maar 1 of 2 van deze groentes er in, je hebt best kans dat ze het dan wel eten. Ik weet eigenlijk vrij zeker dat mijn honden (in ieder geval Benthe) jouw groentemix ook niet zouden eten (sorry  :-[)

Ik gebruik zelf altijd een basis van: worteltjes, komkommer, courgette, taugé, een handje spercieboontjes en andijvie of sla. Daarbij doe ik dan 1 of 2 groentes, afhankelijk van wat er makkelijk verkrijgbaar is, zoals witlof, alfalfa, koolraap, etc. Afgelopen keer had ik er wat rettich doorheen gedaan, maar daar moesten ze echt aan wennen. Ik vond het zelf ook erg scherp ruiken, maar inmiddels eten ze het allebei.
Door Alba
#1507152
*Natasja* schreef: Ik zie best veel groentes er tussen staan met een vrij scherpe, duidelijk aanwezige smaak. Ik zou eens proberen om een mix te maken met maar 1 of 2 van deze groentes er in, je hebt best kans dat ze het dan wel eten. Ik weet eigenlijk vrij zeker dat mijn honden (in ieder geval Benthe) jouw groentemix ook niet zouden eten (sorry  :-[)

Ik gebruik zelf altijd een basis van: worteltjes, komkommer, courgette, taugé, een handje spercieboontjes en andijvie of sla. Daarbij doe ik dan 1 of 2 groentes, afhankelijk van wat er makkelijk verkrijgbaar is, zoals witlof, alfalfa, koolraap, etc. Afgelopen keer had ik er wat rettich doorheen gedaan, maar daar moesten ze echt aan wennen. Ik vond het zelf ook erg scherp ruiken, maar inmiddels eten ze het allebei.
Selderie en witlof waren nou juist de groentes waar ze niet alleen mee speelde maar ook wel iets van binnen heeft gekregen (ze sloopt alles, van de meeste groentes vond ik bijna alles terug, maar die twee het minste. ze heeft tijdens het wisselen ook stengels selderie gehad om op te kluiven en dat vond ze wel lekker). Maar gemalen komt die smaak misschien wel duidelijker naar voren :-\.
#1507382
Alba schreef:
Tsss, het ligt gewoon aan haar Poedel-invloeden dus ::) ;)!
Ben ook heel benieuwd wat Charlie met de groente gaat doen als ik helemaal op Barf overga.  :-X
Vlees, botten en vis (behalve zalm) eet hij allemaal graag, zelfs liever dan zijn kvv merk ik.
#1507490
Ik doe er zelf altijd een bietje doorheen, dat maakt het een beetje zoeter.  :)

Hier gaat het groentemixje er tegenwoordig met smaak in. Kay heeft een tijdje gehad dat tie ook liep te miepen. Tegenwoordig krijgt hij maar één keer per dag te eten en weet hij ook dat als hij iets niet eet wat ik hem voorschotel dat hij ook niks anders krijgt. Hij eet tegenwoordig dus gewoon alles..  ;D Ik ben een harde barfmama... ::) :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door