Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door liessie
#1493970
Ik zit hier nog steeds in de fase van uitproberen wat meneer en mevrouw wel en niet lusten.
Vandaag had ik ze rodi lamshart gegeven gemengd met (in stukken gesneden) lever. (volgens mij was het kalflever. Dit omdat ik het idee had, dat ze de rodi lekkerder zouden vinden dan de lever en ik dus op deze manier probeerde ze ook de lever te laten eten.
Amos is zo'n kat die als het ff kan het eten naar binnen schrokt, alsof zijn leven er van af hangt en alsof ik hem al dagen geen eten meer heb gegeven :-X
Dat deed hij dus ook vandaag met als gevolg dat hij alles er weer uit kotste en zijn eten verder liet staan.
Later was wel 1 van de 2 bakjes leeggegeten, maar ik heb niet gezien wie van de 2 het opgegeten heeft. Ik probeer dat wel zo veel mogelijk in de gaten te houden maar ik kan moeilijk de hele dag in de keuken blijven zitten. :D
Amos heeft later nog wel wat in stukken gesneden rundvlees op en dat ging gelukkig goed.

Maar ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen, want moet er niet aan denken, dat hij door zijn gulzigheid een botje inslikt :-[
(ook al is dat wel wat lastiger eten, dan rodi hart en lever...)

Behalve de kuikens, snij ik karkasje en en andere dunne botjes met vlees eraan in kleine(re) stukjes. (of beter gezegd hakken). Als ik dat niet doe, dan kijken ze me echt zo aan van: wat moet ik hiermee. Vooral Sanya. Amos wil nog wel een poginkje wagen, maar daar blijft het dan bij. Met als resultaat, dat het vlees niet opgegeten wordt...
Door flin
#1494371
'k denk dat je voor nu even 't evenwicht in de 'grootte' van brokken vlees/en net niet schrokken/wèl lekker eten, moet vinden

lamshart schijnt (ook hier) errug lekker te zijn, en behoorlijk fijn gemalen, zodat 't lekker snel naar binnen gaat, miss idd tè snel
soms krijgen ze hier lamshart (ongemalen) van de slager, iets duurder, maar ook errug lekkur!

botjes zoals in kwartel of duif knagen ze hier op 't gemakje weg, bij een konijnen-achterpoot zie je ze ook 't zweet van hun voorhoofd afvegen , en 't verder laten voor wat 't is...

kippennekken al geprobeerd?
Door liessie
#1497048
Het is hier nog steeds een beetje zoeken.
Sanya heeft een beetje zo iets van: wat de boer niet kent, eet ie niet.
Amos is wat makkelijk maar eet dus vaak juist weer te snel.
Vanaaf heb ik rundvlees, lever wat klein gesneden vlees en bot en wat rodi vlees en rauw ei, door elkaar gehusseld, gehakt, gesneden, geprakt en ze begonnen allebei te eten. Niet het hele bordje leeg, maar liever een beetje dan helemaal niet eten.
Vooral voor Sanya geef ik tussendoor ook alleen kant en klaar vlees (Bv smuldier  en rodi), omdat ze dat wel eet.
Het leek zo goed te gaan, in het begin, maar nu stuit ik dus toch op wat problemen en kost het behoorlijk wat creativiteit, maar goed dat houdt mij weer van de straat. ;)
Het meest vervelend vind ik het eigenlijk als Amos overgeeft, omdat hij te snel gegeten heeft. Gister zag ik zelfs een klein botje die er weer uit was gekomen en dat vind ik toch wel een beetje eng:-X :-\
Door liessie
#1497060
Kippennekken heb ik in de vriezer liggen en bij het maken van kleinere porties braken er wat kleinere stukjes af (het was nog niet helemaal ontdooit toen ik de porties verdeelde) en die heb ik toen ze ontdooid waren aan de katten gegeven. In ieder geval Amos heeft daar welvan gegeten, maar ik weet niet meer precies hoeveel moeite dat kostte. Maar dat kan ik dus nog wel een keer uitproberen...
Door flin
#1497970
misschien dat Amos wat heftig reageert op rundvlees, bedenk ik me net  ...

onze Cornish vreet ook heel graag de smuldier/vlees=kopvlees,
  maar ook dat komt er soms weer uit, misschien ist te vet, of vreettie dan te makkelijk tè veel...

probeer n's kalkoen(vlees), kwartel, parelhoen, te verkrijgen bij 'n poelier

en kippennekjes zijn ook prima!
Door Robian
#1498089
Één van mijn kattenbeesten heeft dat ook.
Als hij iets krijgt wat hij enorm lekker vind dan gaat de laaddeur open en schuift hij het met een noodvaart naar binnen.
Binnen een uur kotst hij het dan weer uit.
Volgens mij vind de maag zo'n overmate aan voer gewoon niet prettig en zegt dan "retour afzender".

Wat ik nu doe is hem gewoon bij het eten weg halen als hij weer eens aan het schransen is en dan gaat het wel goed.
Door Limpy
#1498377
Mijn poes heeft het ook: voorgemalen barf blieft ze niet (tenzij iets met schapenpens) maar voor vers vlees staat ze vooraan om het naar binnen te werken (stel je voor dat de jongens wat meer krijgen) en bij haar komt rundvlees er ook met een ½ uur ook weer uit.
Oplossing: poes géén rundvlees meer maar andere knaag als de jongens dit krijgen, en andere lappen vlees geef ik haar ook heel gedosseerd maar tot nu toe houdt ze iig paard + kipfilet wel goed binnen (dus wijt ik het bij haar idd aan de koe)
Door Mevroi Kruim
#1498714
Sjors deed dat ook, die kreeg iig z'n eten op kamertemperatuur en in meer porties. Dat werkte wel goed. Sjors was ook een ouwe kat en op het laatst was er wel eea mis met hem, dus het was wsch mede door nierproblemen.
Door liessie
#1498760
Bedankt voor jullie tips, daar ga ik zeker wat mee doen.

@Robian: ik moest wel lachen om jouw omschrijving met de laadklep en retour afzender.  ;D De afzender zegt in dit geval echter: enkeltje prullenbak... :biggrin2:
Door Robian
#1499548
liessie schreef: Bedankt voor jullie tips, daar ga ik zeker wat mee doen.

@Robian: ik moest wel lachen om jouw omschrijving met de laadklep en retour afzender. ;D De afzender zegt in dit geval echter: enkeltje prullenbak... :biggrin2:
Deze afzender ook hoor, ook al moet ik dan wel opschieten met opruimen anders zijn mijn kwispelende prullenbakken me voor. :D
Door liessie
#1499691
Robian schreef: Deze afzender ook hoor, ook al moet ik dan wel opschieten met opruimen anders zijn mijn kwispelende prullenbakken me voor. :D
Daar heb ik hier geen last van. Hooguit dat de katten er even snel aan ruiken en dan hun neus ophalen en weglopen. Opruimen, daar heb je toch je personeel voor ;) :biggrin2:
Door liessie
#1506428
Zoals ik het nu kan beoordelen, is het idd het rundvlees.
Gisteren gaf ik een heel klein beetje runderhart en ja hoor, weer overgeven.
Daarna lamshart gegeven en dat ging goed.
Het complete vlees van smuldier ben ik ook niet helemaal zeker van of dat goed gaat, maar volgens mij zit daar ook rund in.
Dus ik moet even andere alternatieve bedenken om te mixen met "echte" barfproducten, want als ik ze alleen bot geef, dan weten ze zich niet altijd raad mee. Soms als ze heel erg honger hebben, dan eten ze wel kleine stukjes bot. Als de honger minder erg is, dan kijken ze me echt zo aan van: waar blijft ons "echte" eten. :-X
Door Limpy
#1506637
Had je al eems kippenhartjes gepoogt? Daar rent zelfs mijn miepige poezedame heel hard voor terwijl ze ondertussen beweert dat ze niet wil barfen....
Idem met paardenvlees maar daar rennen ze alle 4 voor!
Door liessie
#1506918
kippehartjes nog niet, wel kippelever.
Paardenvlees heb ik ook nog niet geprobeerd.
Kippehartjes had ik niet aan gedacht, toen ik bij de poelier op de markt was. Volgens mij, verkoopt hij ze wel.
Helaas mag hij geen "afvalvlees" mee nemen om aan mij te geven/verkopen. Nederlandse/europese  wetgeving verbied dat.
Eigenlijk wil ik ook zosnel mogelijk aan een vleesmolen zien te komen, zodat ik eerst kleine botjes kan vermalen en ze zo iig aan de smaak kunnen wennen. In Wageningen ben ik echter alle mogelijke winkels al afgegaan) ook de kringloop en de zendingswinkel, maar als een winkel ze al verkocht, dan waren het allemaal electrische. Dus dat wordt nog een keer het internet afstruinen en hier op barfplaats de verschillende topics (nog) eens lezen wat betreft de groottes en de merken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door