Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1506347
Toevallig laatst gelezen dat honden tussen ik meen de 4 en 6 maanden ongeveer op de top zitten qua hoeveelheid voer; dan eten ze evenveel als een volwassen exemplaar van hun ras, hoewel ze dan dus nog kleiner en lichter zijn. Dus op een gegeven moment eet je hond net zoveel als hij zou eten als hij een volwassen teckel was en die hoeveelheid blijft hij in principe eten, ook als hij nog groter en zwaarder groeit. De groei gaat dan geleidelijk aan langzamer dus hij zou minder nodig hebben, maar hij wordt wel weer steeds groter en zwaarder dus hij heeft meer nodig, en dat heft elkaar dan precies op.

Ik voer gewoon op het oog, oud of jong, maakt niet uit. Als ze dikker worden minder ik, worden ze dunner dan krijgen ze meer.
#1506766
Voeren doe je inderdaad op het oog. Het is wel zo zoals Mevroi Kruim zegt; op een gegeven moment eten ze als pup net zoveel als dat ze ook eten op volwassen leeftijd. Mijn pup at al groeiende steeds meer, met 6 maanden zelfs 10% van zijn gewicht. Hij woog toen 7,7 kilo en kreeg dus 770 gram. Maar hoger is hij nooit gegaan. Hij bleef die 770 gram krijgen terwijl hij zwaarder werd. Dus percentueel werd het steeds minder. Pas op de leeftijd van 1,5 jaar ben ik in hoeveelheid omlaag gegaan omdat hij toen te vol begon te worden. Hij eet nu nog steeds 700 gram, maar nu is dat nog "maar" 4%.

Het kan wel zijn dat als je van kvv op barf over gaat je teckeltje daar qua gewicht anders op reageert. Mogelijk moet hij in het begin wat meer hebben dan van de kvv.  ;)
#1507383
Ik ben inderdaad met mijn Corgi ook begonnen met ongeveer 5 % en dat kwam uit op 500 gram ongeveer. Nu weegt ze 15 kg en is ze 10 maanden. Ik ga nu uit van 3% en dan kom ik uit op 450 gram, dat is ook ongeveer wat ze effectief krijgt. Aangezien ze er prima uit ziet ga ik ervan uit dat het zo goed is.
Voorlopig ga ik haar dus gewoon op die 3% laten. Als ze wat rustiger wordt in haar gedrag dan ga ik wel terug naar 2%.

groetjes van Hanna.
#1540368
ik haal ff dit topic omhoog,

mijn boxertje vind ik zelf ook wat aan de magere kant, zit nu nog op carnibest, en woog vorige week vrijdag 8 kilo (met 14 weken)
hij krijgy nu ongeveer een pond per dag, maar mag ik gewoon zoveel voeren als nodig (om wat aan te komen dan?) 
de moeder was ook niet super stevig trouwens, zou dit ook gewoon de bouw kunnen zijn?

wilco
#1540391
@mettrop
is ze echt mager of slank.
Als je zo haar ribben, ruggenwervels kunt voelen, of heupbotten of als ze een hele ingevallen taille heeft, kan het zijn dat ze te mager is.
Als je met lichte druk de ribben kunt voelen, dan is ze prima.

Maar je kunt rustig de CB wel wat verhogen en dan goed op blijven letten hoe ze het blijft doen.
Als je 7% aanhoudt van haar lichaamsgewicht dan mag ze zelfs 560 gram per dag hebben. Ze is pas 14 weken, dus dan is 7% een aardige richtlijn, minder zou ik zeker niet geven. Hou je 8% aan, dan zit je op 640 gram per dag.
#1541621
eerlijk gezegd weet ik  niet eens hoeveel % ik ieder voer, want ik heb geen idee hoeveel ze precies wegen ;)

ik kijk  en voel hun ribben en daar pas ik de hoeveelheid dan op aan. Want Madam heeft in de winter echt 100-150 gram per dag meer nodig. Dan moet de kachel natuurlijk wat harder werken
Samir is de ergste groei voorbij ( is nu bijna 16 maanden) en die gaat nu langzaam aan minder krijgen. Die zat op ruim 1500 gram en gaat nu richting de 1200
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door