Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1448235
Beste Barfers,

Om te beginnen wil ik nog even zeggen dat ik dit forum supergoed vind. Mijn complimenten!

Misschien kan iemand mij een beetje helpen met wat specifieke vragen. Ik heb een maand geleden een windhondje uit het asiel gehaald, kenmerken van een greyhound maar zo'n 10 cm te klein. De leeftijd is onbekend maar lijkt mij tussen 1 en 2 jaar. Toen ze kwam had ze enorm veel tandsteen, dat is inmiddels verwijderd. Sindsdien ben ik aan het kijken wat ik kan doen om de tandplak te voorkomen, maar ze is geen knager. Van die huid-knaagbotten, flostouwen, ze kijkt er niet eens naar en zogenaamde dental sticks slikt ze bijna in een keer door (maar daar had ik zowiezo al mijn bedenkingen bij). Tijdens het zoeken kwam ik op deze site en het rauw voeren sprak me meteen aan, niet alleen voor de tanden maar voor alle gezondheidsvoordelen. Ze heeft vrij snel diarree en krijgt alleen een normale spijsvertering van Hills voer, wat ik wel erg duur vindt.

Ik wil dus beginnen met haar op barf te zetten, maar wil heel voorzichtig beginnen en ook eerst even kijken of het wat voor mij is. Ik heb bijna alles op de site gelezen en aan de hand van de excel-sheet een beginnersmenu gemaakt. Het is niet zo heel gevarieerd omdat ik niet teveel wil beginnen met kopen, en ik heb ook nog geen grote vriezer. Ik wil naar Lupa gaan in Budel, dat is hier niet zo ver vandaan. Bovendien moet mevrouw eerst nog leren kauwen, vandaar alleen nekken en vleugels als bot, die ik ook nog ga platslaan.

Totalen voor de eerste 14 dagen, is 2 % van lichaamsgewicht
Rauwe vleesbotten 50%
Spiervlees 18%
Orgaanvlees 18%
Groentemix 9%
Vis 5%

Rauwe vleesbotten
kippennek 1000 gram
Eendennekken 1000 gram
kippevleugel 800 gram

Spiervlees
runderkopvlees 1000 gram

Orgaanvlees
geitenpens 1000 gram

Groentemix 600 gram

Vis
sardientjes vers 300 gram

Mijn vraag is of dit okee is om de eerste twee weken te voeren, en of iemand misschien tips heeft, of ervaring met windhonden.
Alvast bedankt!
#1448291
hannazoon schreef: Beste Barfers,

Om te beginnen wil ik nog even zeggen dat ik dit forum supergoed vind. Mijn complimenten!

Misschien kan iemand mij een beetje helpen met wat specifieke vragen. Ik heb een maand geleden een windhondje uit het asiel gehaald, kenmerken van een greyhound maar zo'n 10 cm te klein. De leeftijd is onbekend maar lijkt mij tussen 1 en 2 jaar. Toen ze kwam had ze enorm veel tandsteen, dat is inmiddels verwijderd. Sindsdien ben ik aan het kijken wat ik kan doen om de tandplak te voorkomen, maar ze is geen knager. Van die huid-knaagbotten, flostouwen, ze kijkt er niet eens naar en zogenaamde dental sticks slikt ze bijna in een keer door (maar daar had ik zowiezo al mijn bedenkingen bij). Tijdens het zoeken kwam ik op deze site en het rauw voeren sprak me meteen aan, niet alleen voor de tanden maar voor alle gezondheidsvoordelen. Ze heeft vrij snel diarree en krijgt alleen een normale spijsvertering van Hills voer, wat ik wel erg duur vindt.

Ik wil dus beginnen met haar op barf te zetten, maar wil heel voorzichtig beginnen en ook eerst even kijken of het wat voor mij is. Ik heb bijna alles op de site gelezen en aan de hand van de excel-sheet een beginnersmenu gemaakt. Het is niet zo heel gevarieerd omdat ik niet teveel wil beginnen met kopen, en ik heb ook nog geen grote vriezer. Ik wil naar Lupa gaan in Budel, dat is hier niet zo ver vandaan. Bovendien moet mevrouw eerst nog leren kauwen, vandaar alleen nekken en vleugels als bot, die ik ook nog ga platslaan.
Dank je voor je compliment! Leuk om te lezen!

Goed idee, om haar over te zetten. Hill's is troep.
Totalen voor de eerste 14 dagen, is 2 % van lichaamsgewicht
Rauwe vleesbotten 50%
Spiervlees 18%
Orgaanvlees 18%
Groentemix 9%
Vis 5%
De percentages zijn prima.
Rauwe vleesbotten
kippennek 1000 gram
Eendennekken 1000 gram
kippevleugel 800 gram

Spiervlees
runderkopvlees 1000 gram

Orgaanvlees
geitenpens 1000 gram

Groentemix 600 gram

Vis
sardientjes vers 300 gram

Mijn vraag is of dit okee is om de eerste twee weken te voeren, en of iemand misschien tips heeft, of ervaring met windhonden.
Alvast bedankt!
Op zich is de afwisseling al best aardig maar wat je mist in het menu zijn: hart, lever, nier en eventueel nog andere organen (maar dit zijn de belangrijkste).
#1448432
Dankje Lizzy en Laura!

Lizzy, denk je dat het kwaad kan om de eerste twee weken alleen pens te geven als orgaanvlees? Omdat het bij Lupa voor zover ik kan zien per kilo gaat leek het me makkelijk om 1 soort te kiezen. Ik zie nu dat ik ook 500g gemalen lamspens kan nemen en 500g runderhart, zou dit beter zijn?
#1448439
halo hannazoon,
is het niet wat om runderhart ( in dunne reepjes ) wat te drogen (in oven of droogoventje)  en dit als (gezonde) snack te geven zodat ze ook hier wat op kan , leren , kauwen ;)
kun je natuurlijk ook met ander vlees doen.....(hier zijn ze gek op gedroogde maagjes :biggrin2: )
#1448605
[quote="hannazoon"]
Dankje Lizzy en Laura!

Lizzy, denk je dat het kwaad kan om de eerste twee weken alleen pens te geven als orgaanvlees? Omdat het bij Lupa voor zover ik kan zien per kilo gaat leek het me makkelijk om 1 soort te kiezen. Ik zie nu dat ik ook 500g gemalen lamspens kan nemen en 500g runderhart, zou dit beter zijn?
[/quote]

Het kan geen kwaad hoor, om 2 weken alleen pens te geven. Maar daarna moet je wel lever en hart/nier, etc gaan voeren. Lever, nier en hart bevatten zeer belangrijke voedingsstoffen (lever is zeer rijk aan vitamine A en D en niertjes: daar zit weer wat vitamine E in).
#1454030
Bedankt Laura voor de tip om hart te drogen! Ik geef toe dat ik je heb verwenst toen het in de oven zat (niet te harden die stank!) maar Laika vindt het heeeerlijk en doet er alles voor op de hondenschool.

Vanochtend heb ik voor het eerst barf gegeven, eendennekken (er waren geen kippennekken meer). Ze was ze erg goed aan het kauwen, wat me meeviel, maar helaas heeft ze binnen 10 minuten alles weer uitgekotst. Is dit normaal in het begin? Moet ik minder geven, of ander vlees?

Sorry voor de volgende vraag, maar ik ben echt een beginner: het uitgekotste vlees, moet ik dat weggooien of kan ik het vandaag nog proberen te geven? Het ziet er heel schoon uit, maar misschien is dit wel een heel slecht idee.

Bedankt! Groetjes Hanna
#1467080
Heeft ze misschien te enthousiast gegeten? Vaak valt het dan niet helemaal goed en leggen ze het er ff uit  :P
Als ze het zelf weer op wil eten zou ik dat gewoon toelaten, dan is het idd een kwestie van deze keer goed leggen  :biggrin2:
Eend kan nogal vet zijn, dat kan ook een reden zijn om de maag om te keren.
Ik zou met 1/2 eendennek beginnen en eens kijken hoe dat valt. Je hebt honden met een maag van gietijzer (ik heb er zo twee, als er daar een van kotst is er echt iets mis) en je hebt honden met een gevoeliger maag. Die hebben soms wat meer moeite om te wennen aan rauw en vers en grotere stukken.
#1476791
[quote="hannazoon"]
Bedankt Laura voor de tip om hart te drogen! Ik geef toe dat ik je heb verwenst toen het in de oven zat (niet te harden die stank!) maar Laika vindt het heeeerlijk en doet er alles voor op de hondenschool.

Vanochtend heb ik voor het eerst barf gegeven, eendennekken (er waren geen kippennekken meer). Ze was ze erg goed aan het kauwen, wat me meeviel, maar helaas heeft ze binnen 10 minuten alles weer uitgekotst. Is dit normaal in het begin? Moet ik minder geven, of ander vlees?

Sorry voor de volgende vraag, maar ik ben echt een beginner: het uitgekotste vlees, moet ik dat weggooien of kan ik het vandaag nog proberen te geven? Het ziet er heel schoon uit, maar misschien is dit wel een heel slecht idee.

Bedankt! Groetjes Hanna
[/quote]

Dag Hanna,

Ik kom hier niet zo vaak, maar vond het leuk om op je te reageren omdat je een kleine windhond (lijkt me nog steeds raszuiver, gezien het feit dat ze uit asiel komt en het wellicht mogelijk is dat ze altijd al ze slecht gevoerd is geweest) hebt en vroeg of iemand daar ervaring mee had.
Nou ik dus wel. Ik heb een Podenco Andaluz kruising en een Podenco Ibicenco en die krijgen nu al ruim 4 jaar rauw. Eerste jaar gaf ik nog kvv maar dat is snel over gegaan naar barf en heel snel naar NRV (in dit menu zit geen groentemix en geen fruitmix verwerkt).

Over je menu.. Dat ziet er voor het begin best goed uit en reactie op een wat weinig gehalte aan orgaan heb je al van Lizzy en anderen gekregen.

Wel kan ik stellen dat 50% bot 50% vlees verhouding bij mijn Podenco's niet goed werkt. De keutels worden dan veel te kalkachtig wat het poepen erg pijlijk maakte voor ze. Het helpt dan niet om er een deel orgaan bij te geven. De verhouding van max 30% bot en de rest spiervlees en orgaan werkt bij mijn honden perfect.

Het kotsen kan zijn omdat ze te gulzig is geweest of omdat ze nog niet gewend is aan het rauw voeren (het maagzuur is nog niet zuur genoeg). Mijn Estrella wil dat nog steeds wel eens doen. Is niets mis mee. Laat het even liggen en kijk of ze het daarna opnieuw op gaat eten. Zo niet dan haal je het weg. Of je het de volgende dag weer kunt aanbieden is aan je zelf. Als ze het wel opnieuw gaat eten, zul je zien dat dan wel de tijd word genomen om alles nogmaals kleiner te bijten alvorens het door te slikken. Wat ik wel liever zou doen is naast nekken nog wat extra spiervlees of wat orgaan te geven zodat het voor haar maag wat makkelijker te verteren wordt in het begin.

Wat je in het menu van een windhond niet moet doen= te veel vet vlees aanbieden (dat is geit, lam, en eend) Je kunt het wel geven, maar dan liever alleen in de winter en niet meer dan 1x in de week.
De meeste windhonden zijn moeilijke eters.. dat is mijn ervaring met de logeetjes die ik hier in huis heb gehad. Dan spreek ik over de Galgo Espagnol, de Greyhound en de Whippet. Die kunnen echt miezemuizen.
Doorgaans eten ze wel graag kip, kalkoen, rund, konijn, haas, hert (gelukkig zijn deze producten makkelijk te krijgen)
Watervogels zoals eend, gans worden niet graag gegeten of zelfs geweigerd. Ook gevogelte als duif, fazant, kwartel wordt vaak niet geweigerd.

Mooi dat ze wel wil kauwen. Om het haar goed te leren kun je de eerste keren het vleugeltje, nekje, karkasje, poot oid vasthouden. Ze moet dan wel stukjes afbijten en kan ze niet schrokken. Dit werkt bij mijn logeetjes altijd perfect. Zelfs als ze bij hun eigen bazen alleen maar brok en blik krijgen.

Verder kun je tzt de pens liever in lappen of heel geven dan gemalen. Pens is namelijk ruw en stug en dit werkt dan als een natuurlijk tandenborstel en dan kan ze het ook niet naar binnen schrokken.

Omdat je in het begin staat van het rauw voeren kan ik je aanraden om te kijken of je in de buurt een supermarkt of poelier hebt die kippenmagen, kippenhartjes en kippenlevers en kippenruggetjes verkoopt.  Ook verkopen de meeste supermarkten en slagers blokjes runderhart en runderlever. Dan heb je direct al een scala aan orgaan zonder dat je direct hele kilo's hoeft te kopen. Ik heb dat in het begin ook gedaan om er achter te komen wat mijn honden wel aten en wat niet. En op die manier beperk je de kosten voor het geval er iets geweigerd wordt.

Mijn ervaring met vis is dat dat niet vaker dan om de week gegeven moet worden aan mijn honden. Geef ik het elke week dan wordt het direct weer uitgespuugd en niet meer op gegeten. Sardientjes afgewisseld met zalmkop of zalmkarkassen. Ook kleine makreeltjes (haal ik op de markt) worden goed en graag gegeten.

Verder blijft het een kwestie van uitproberen en kijken wat er wel en wat er niet gaat.

Heel veel succes.
Laatst gewijzigd door Aquillo op za 09 jan 2010, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1504716
Hoi Aquillo,

Bedankt voor je reactie! Ik had geen emailnotificatie aanstaan voor deze thread dus ik lees het nu pas. Leuk dat je podenco's hebt. Als ik daar iets over lees past het meestal ook helemaal bij Laika, waarschijnlijk liggen de rassen wel vrij dicht bij elkaar.

Inmiddels heb ik al van alles uitgeprobeerd met barfen, en hier wordt eigenlijk alleen de kip, rund, pens, en hert met smaak gegeten. Nieren en lever, eend, konijn, geit, runderkopvlees, sardientjes en zalmkoppen wordt de neus voor opgehaald. Ik koop telkens een andere soort om het uit te proberen, maar tot nu toe weinig resultaat behalve een hele vieze keukenvloer :-\
Met de sardientjes is het misschien zoals jij zegt, dat je ze niet te vaak moet geven. Ik had een kilo, en de eerste keer at ze het prima, maar daarna helemaal niet meer, en heb ik het weg moeten gooien.
Het kotsen heb ik volgens mij ook wel aardig geanalyseerd; volgens mij komt het door veel bot op de nuchtere maag. Het was met die eend natuurlijk de eerste keer dat ze bot at en later is het nog wel eens voorgekomen met bot wat niet zo goed bevleesd was. Nu geeft ik dan eerst wat spiervlees of pens en dat gaat prima.

Ze heeft wel regelmatig (ongeveer een keer per week) zo'n slijmlaag om haar poep en dan poept ze ook heel veel. Ik heb nog niet echt een connectie kunnen ontdekken maar ik vermoed dat het het orgaanvlees is. Ze heeft het wel meestal na een dag dat ze iets heeft opgegeten wat ze eerst niet lustte. Is ze er dan allergisch voor en lust ze het daarom niet?
Wat ook wel raar is, is als ze iets niet lust dan gaat ze met haar kop dicht bij de grond van links naar rechts zwaaien voor de voerbak. De oortjes staan wel omhoog en de staart is niet tussen de benen, maar er komt soms wel een klein jankje uit. Ziet er heel dwangmatig en eng uit.

Nu ga ik eens een tijdje Smuldier Compleet proberen. Om haar toch alle vitamines enzo van de organen binnen te laten krijgen lijkt me dat wel handig. Dat zijn verpakkingen van 400 gram en ze zou 600 per dag moeten krijgen, dus dan geef ik er voor de tanden en de variatie nog kipkarkassen bij van 200 gram. Of zit er in smuldier meer calorieen per 100g dan vers vlees?
Die compleet maaltijden zijn allebei van rund, en als ik dan alleen kip erbij geef krijgt ze maar 2 diersoorten, is dat erg?
#1523712
Hoi, ik heb zelf  Saluki's vijf stuks en ik voer altijd al rauw voer maar sinds een paar weken mijn eigen voer. Ik geef geen hele prooidieren zoals kip e.d is nogal duur voor vijf honden plus dat er twee zijn die zeer gulzig eten.  :P Rauwe vis lusten  ze niet.

Mijn menu bestaat uit pens, hart, lever, nier, slokdarm, strotten, kop vlees dit of van schaap of koe. Ook krijgen ze gemalen kip karkas, rijst of olijfolie, geitenmelk, honing, eieren,  gedroogde abrikozen, biogarde en zalm uit blik dit vinden ze wel erg lekker.

Ik maak ook een groente-fruit mix van appel, banaan, cranberry's, pompoen, wortel en twee groene groentes. Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk de verhoudingen te hanteren maar ik zou graag nog wat vlees botten van geit of ree geven maar weet geen adres hier in de buurt ik woon in Almelo.
Mijn ervaring met windhonden is dat ze heel zuinig met het voer omgaan dat wil zeggen dat ze het heel goed kunnen verteren, ze werden in de woestijn gevoed met kamelenmelk, dadels en wat van de prooi die hadden gevangen. Trouwens dadels en vijgen vinden ze ook heel lekker. :D

Heeft iemand nog suggesties of aanmerkingen cq verbeteringen dan hoor ik het graag. Groet Tineke.
#1524845
Hallo Hanna,

Wat leuk nog een windhond op dit forum en dan nog wel uit het asiel, super van je  ;)!

Zelf hebben we twee podenco-kruisingen. Ons teefje heeft de eerste tijd ook alleen de twee complete varianten van smuldier gegeten. Dat verteerde ze gewoon het beste nadat we haar met diarree kregen. Daarna zijn we gaan barfen. Met onze reu hebben we dat hetzelfde gedaan, ik vond het toch wel fijn om ze eerst aan rauw vlees te wennen voordat we aan botten begonnen. Wellicht is het inderdaad een idee om eerst met een halve eendennek te beginnen of wellicht met smuldier aangevuld met kippennekken? Dan kan ze even langzaam wennen aan het verteren van wat grotere stukken.

Ons teefje verdraagt ook maar een vleesbotpercentage van 35% ongeveer, anders gilt de arme meid onder het poepen  :'(. Onze reu kan echter wel 50% verdragen, het is denk ik gewoon proberen wat bij je teefje het beste valt.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat en vanzelfsprekend naar foto's van je hond  ;) ;).
#1524860
Sorry ik zie nu pas je avatar, leuke meid is het  :biggrin2:! Al ben ik nog wel erg benieuwd naar foto's van haar helemaal.

Ik lees nu pas dat jouw hond ook een echte mierenneuker is zoals Aquillo ook al schrijft. Volgens mij staan vooral podenco's daar om bekend. Onze reu voldoet ook totaal aan dat beeld, hij lust bevoorbeeld geen hert, patrijs, kalkoen, konijn, parelhoen... Wellicht vergeet ik nu nog van alles  ::). Het enige vleesbot wat meneer tot nu toe wenst te eten is vooral kip (lievelingseten), eend en haas. Verder lijkt hij echt zo'n beetje alles te weigeren. Omdat hij maar zo weinig lust hou ik er ook eigenlijk geen rekening mee dat eend vrij vet is, anders wordt de afwisseling wel erg karig en daarbij was hij tot voor kort eerder te dun dan te dik. Nu hij gecastreerd is, moet ik wel beter op gaan letten.

Ons teefje is echt een alles eter, die eet alles wat organisch afbreekbaar is en heeft permanent honger. Helaas heeft ze ook een ontzettend efficiente vertering en wordt erg snel te dik.

Ik wist eigenlijk niet dat veel windhonden zo moeilijk zijn met eten, wat ik vaak lees staan ze bekend om het jatten van eten en de voergerichtheid. Weer wat geleerd  :).
#1525231
Hi Ulrike,
Jouw hondjes zijn cuuuute! Vooral die foto met de roze trui...
Ze zeggen hier op barfplaats dat pens minder calorieen heeft dan vlees, en het is ook heel gezond ivm allerlei vitamines enz die erin zitten. Of heb je dat al geprobeerd? De hond van mijn ouders heeft haar laatste jaren volledig op pens met brood geleefd toen ze last kreeg van haar spijsvertering (toen kende ik barfplaats nog niet, anders had ik wel iets gezegd van dat brood!) en toch nog 17 geworden.

Hmmm eten jatten is wel een van Laika's specialiteiten.... Een oude dief is het. Maar wat steelt ze dan? Suikerklontjes, hele broden, vies keukenpapier, koekjes, drop, fruit, vetbollen voor de vogels! Ze is ook heel sluw ermee (vertel ik met lichte trots, hoewel stelen natuurlijk niet mag, maar toch), dan pikt ze het, rent ermee naar een hoek, stopt het weg zodat ik het niet zie. Inmiddels kom ik de kamer binnen omdat ik gerommel heb gehoord, en zit mevrouw supernetjes rechtop in haar mand! Zo gauw ik mij weer omdraai hoor ik dan kataklop kataklop kataklop en dan haalt ze de buit weer tevoorschijn. Grappig. Stout.  ::) ??? ;D

Een paar dagen geleden had ik hele mooie lamsribbetjes, ik wou ze voor mezelf braden zo lekker zagen ze eruit. Lustte ze niet! Niet eens aan gelikt. Rare hond.

Ik lees hier zo vaak dat windehonden ook geen vis en watervogels lusten, zou het ermee te maken hebben dat het van oorsprong een woestijnras is? In tegenstelling tot bijv. labradors, die gefokt zijn op jagen bij rivieren etc? Of is het toeval?

Ik ga weer eens stoeien met wat foto's.
Groetjes Hanna
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door