Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1503313
Hoi allemaal,

Hoe doen jullie dat met ontdooien. Normaal doe ik dingen voor mezelf in de koelkast ontdooien, maar dat zijn meestal dingen die daarna nog worden verhit. Ik vind het geen fijn idee om het voer nog helemaal koud te geven dus 1-2 uur vantevoren uit de koelkast halen? Of halen jullie het direct uit de vriezer en dan 12 uurtjes op het aanrecht?

Groetjes Léonie
#1503391
op dit moment  de avond ervoor haal ik het uit de vriezer en laat het buiten de koelkast ontdooien
in de zomer ook de avond ervoor maar dan laat ik het in de koelkast ontdooien en haal het een uurtje voordat ze het krijgen eruit
#1503404
Hier haal ik de maaltijd voor woensdag maandag uit de vriezer. Als de hond voor de grootte ronde uit gaat zet ik de maaltijd op de aanrecht zodat deze op kamer temperatuur is als we terug komen. Of als ik ga koken dan krijgt hij zijn eten als wij klaar zijn. Haal dan meteen de maaltijd voor overmorgen uit de vriezer. Enz
Als ik eens een dag vergeet gaat de "prak" meteen op de aanrecht en ontdooit dan dus sneller.
#1503416
Op het aanrecht ontdooien - dat is hier ondenkbaar in verband met onze Haley (poes).
Ik ontdooi echter wel buiten de koelkast het vlees voor de honden, maar de kvv  voor de katten ontdooi ik wel in de koelkast.
#1503467
Hi!
Als ik eraan denk zet ik het bevroren zakje de avond van tevoren op het aanrecht. Soms ontdooi ik het de dag zelf in de magnetron, voor een halve kilo vlees zet ik hem 30 minuten op 90 watt en dat gaat prima, dan wordt het wel door en door zacht maar niet warm of gaar.
Tom Lonsdale zegt in zijn boek dat je het vlees niet hoeft te ontdooien maar daar is mijn hond niet zo van gediend, misschien gevoelige tanden?!
#1503472
hannazoon schreef: Hi!
Als ik eraan denk zet ik het bevroren zakje de avond van tevoren op het aanrecht. Soms ontdooi ik het de dag zelf in de magnetron, voor een halve kilo vlees zet ik hem 30 minuten op 90 watt en dat gaat prima, dan wordt het wel door en door zacht maar niet warm of gaar.
Tom Lonsdale zegt in zijn boek dat je het vlees niet hoeft te ontdooien maar daar is mijn hond niet zo van gediend, misschien gevoelige tanden?!
Bij opwarmen in de magnetron worden de enzymen in het vlees aangetast. Beter dus om dat niet te doen.

Ik ontdooi altijd buiten de koelkast. Ik heb met 6 honden en 3 katten altijd dusdanig veel te ontdooien dat a) dan direct mijn hele koelkast vol zou zitten en b) het er in die hoeveelheden erg lang over zou doen om te ontdooien. Ik laat het vlees dus altijd ontdooien in een grote teil in het gootsteenkastje, waar het vlees veilig is voor rondlopende honden en katten. Bij het uit de vriezer halen houd ik rekening met de temperatuur. In de winter haal ik het er iets eerder uit dan als het in de zomer 30 graden is.
#1503495
Hier ook gewoon buiten de koelkast, anders is het de volgende dag niet eens ontdooit....
Van de katten gaat wel in de koelkast en wordt ervoor er uitgehaald zodat het op kamertempratuur kan komen.
Als ik vergeten ben spul eruit te halen, eten ze kip van supermarkt die dag of ontdooi ik wat in een bak water, dat gaat ook nog redelijk snel.
#1503755
Ik haal het een dag van tevoren uit de vriezer en doe het in een emmer met deksel en dan zet ik het in de schuur om te ontdooien.
Ik heb vroeger toen ik smuldier gebruikte zonder deksel op de emmer allemaal mader in het voer gehad van een blauwe mug toen ik het ontdooide ::).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door