Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1501669
Alba heeft vanmorgen gewoon gepoept, tot 2 keer toe zelfs (komt denk ik doordat ze slecht heeft gegeten en gisteren weer normaal), waarbij ze de 2e keer wel heel erg zoekerig was met een plekje zoeken.
Nu bleef ze maar hijgen en rondlopen in huis, wat ze normaal nooit doet, dus toch maar even in de tuin gezet. Ze heeft op hoog tempo rondgedraafd en ging uiteindelijk zitten. Onder luid gekreun en met veel gepers kwam er een vrij normale hoeveelheid poep uit, wel zachter dan anders en met een beetje vocht maar geen echte diaree.
Haar temperatuur is 37,9, dus niet verhoogd, ze hijgt niet meer maar haar buikje is wel hard en als ik voel zie ik dat het niet fijn is. Ze eet nog wel, voelt zich ook niet heel ziek maar ze is wel onrustig. Ik heb haar 2 okugestjes gegeven net in de hoop dat haar darmen snel weer rustig worden.

Ze eet de laatste tijd niet zo goed, ze heeft donderdag bv niet gegeten. Omdat we er van uit gaan dat dit pubertijd -kleine rebelie- is, hebben we doorgezet en het aangeboden en weer weggehaald als ze niet at. Gelukkig besloot ze gisteren weer normaal te gaan eten. Ze heeft patrsijboutjes, kipkarkas, wat spiervlees (geit en rund) en carnibest op. De vleesbotjes waren goed bevleesd en alles is goed verteerbaar dus het lijkt me niet dat dat de boosdoener is of dat ze verstopt zou zitten.
Kan het zijn dat de darmen een beetje van slag zijn omdat ze woensdag weinig tot niet gegeten heeft? De afgelopen weken gaat het op en af met eten, maar nog niet eerder problemen met poepen/darmen.

Woensdagavond hebben we een half uur op het veld gestaan (1e les dus eerste half uur bezig geweest met kennismaken en boekjes controle etc). Alba was na een kwartier al doorweekt, je keek echt recht op de huid. Na de les hebben we haar direct haar badjas aangedaan, ze voelde ook koud aan. Gisterochtend met de jachttraining regende het ook, dus na een kwartier ook weer doornat, de les is wel redelijk actief maar goed na 1,5 uur was ze toch echt wel nat-nat en voelde ze ook wel koud aan. Ook weer badjas aan en thuis rustig opdrogen.  

Mijn andere idee is dat nat zijn met deze kou op haar darmen is geslagen (daar zijn mijn darmen gevoelig voor, dus kan me zomaar voorstellen). Ik denk dus dat ik voortaan bij regen en kou Alba toch een regenjas aan ga trekken met de les. Dan maar voor aap en ongetwijfeld opmerkingen :-\.
Laatst gewijzigd door Alba op do 04 feb 2010, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1501819
Ik heb geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn maar ik zou haar zeker lekker een regenjas aan trekken hoor! Kan jou het bommen, wat andere mensen er van vinden! Ik zou ook een probiotica kuurtje doen. Al dan niet in combinatie met een kleine groene leem kuur.
Door Alba
#1501864
Truus schreef: Niet veel sneeuw gehapt zodat de darmen en maag geirriteerd zijn?
Nee, dat vroeg ik me ook al af maar gisteren lag er niets en vanmorgen heeft ze geen sneeuw gegeten. Zowiezo doet ze dat niet veel, alleen als ze heel wild heeft gerend en dorst heeft.
Net weer even gelopen, ze is vrolijk genoeg, toen kwam er geel-bruine derrie uit. Ze eet en drinkt wel prima.
Lizzy schreef: Ik heb geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn maar ik zou haar zeker lekker een regenjas aan trekken hoor! Kan jou het bommen, wat andere mensen er van vinden! Ik zou ook een probiotica kuurtje doen. Al dan niet in combinatie met een kleine groene leem kuur.
Je hebt ook gelijk hoor, ik ga de regenjas ook zeker aandoen volgende keer. Iedereen denkt dat Alba omdat ze zoveel haar heeft dat niet nodig heeft ::).
Ik heb gelezen over de probiotica en groene leem, maar ga me nu even serieus inlezen. Dank je wel voor de tip!
Door pallas
#1502455
Ach arme, buikpijn is niet fijn.

Kou op de buik helpt niet mee, dus gewoon lekker warm houden.
5 jaar terug werd ik nog voor gek versleten als ik Nox een jas aan deed tussen de rondjes met behendigen; nu zie je het gelukkig steeds vaker.

Hier hebben ze net een virusje achter de rug, dat kan het ook wel zijn .
en vlak alle hormonen niet uit. Ik weet niet of ze al zover is , maar sommige teefjes kunnen de eerste keren met loops worden ook behoorlijk last hebben.

Gelukkig eet ze nu weer en dus kans dat het allemaal weer snel over is :)
Door Juul
#1502481
Beterschap voor Alba!

Als jij een jasje nodig vindt, moet je je niks van anderen aantrekken. Jij kent je hond het beste, toch?
Door pallas
#1502495
Kan je haar geen okugest geven? schijnt erg goed te helpen met darm-dingetjes.
Door Alba
#1502501
pallas schreef: Ach arme, buikpijn is niet fijn.

Kou op de buik helpt niet mee, dus gewoon lekker warm houden.
5 jaar terug werd ik nog voor gek versleten als ik Nox een jas aan deed tussen de rondjes met behendigen; nu zie je het gelukkig steeds vaker.

Hier hebben ze net een virusje achter de rug, dat kan het ook wel zijn .
en vlak alle hormonen niet uit. Ik weet niet of ze al zover is , maar sommige teefjes kunnen de eerste keren met loops worden ook behoorlijk last hebben.

Gelukkig eet ze nu weer en dus kans dat het allemaal weer snel over is :)
pallas schreef: Kan je haar geen okugest geven? schijnt erg goed te helpen met darm-dingetjes.
Het virusje kwam bij mij ook op, omdat gistermiddag er wat geel-bruine diaree kwam maar dat was zo weinig. Ik denk dat als ze het virusje te pakken had ze wel écht aan de dunne zou zijn en dat is ze niet. Vanmorgen was het veel, wat zacht maar geen diarree en licht van kleur. Denk dus echt de darmpjes van slag door nat-in-de-kou.
Ze is loops geweest en heeft ook net (begin jan.) een lichte schijndracht achter de rug. Op zich moet de hormonale handel zich vast wel even weer settelen, dat ze ook ineens weer is gaan eten laat me ook denken dat dat nu over is. Zal er vast ook mee te maken hebben, die vrouwen ook altijd ;).
Okugest heb ik gisteren direct gegeven en blijf ik nog even een paar dagen geven/afbouwen. Morgen ga ik probiotica halen voor haar, even de handel weer op de rit!
Ze is in elk geval reuze actief en eet weer als een wolf, dus zorgen maak ik me niet (meer). Haar buik voelt ook weer zacht aan gelukkig.

Ik doe Alba ook na een actieve wandeling als we bij de (koude) auto aankomen ook wel eens even een jas aan, gewoon omdat ze anders zoveel afkoelt. Bij een sporthond die net een inspanning heeft geleverd lijkt me dat ook heel normaal! Eigenlijk suf dat jasjes direct geassocieerd worden met Barbies en Chihuahua's ::). Denk je eens in dat die schaatsers niet direct een jasje aan zouden mogen na een wedstrijd, dan had je elke coach op de achterste benen.
Door Hanny
#1502654
Blijft voor mij altijd de vraag, of ze echt afkoelen, of dat we denken, dat ze afkoelen. Als er voldoende haar op zit, dan zou dat toch een isolatie  aanbieden. Ik weet het, ik weet het (ben geen jasjes voor honden mens), maar hoe is de vacht van jouw hond dan bij eerdere generaties geweest? ze moesten toch werken?
Het blijft voor mij toch wel een raadsel, wat er dan met de vachten is gebeurd, dat ze niet meer bestand zijn tegen wat vervelend weer, of zou dat komen door het verwarmd wonen enz. enz.?
Moet wel eerlijk zeggen dat Karmijn een aantal dagen een dekentje op heeft gehad. Na haar nest was ze wat dunnetjes en ze liep bijna in haar blootje. Nu is dat weer acceptabel, dus geen dekentje op.
Misschien vind je me wel raar, maar hoe kan dat toch allemaal, vachten van werkhonden, die geen bescherming meer geven?

Hanny
Door Alba
#1502717
Tja, tuurlijk moeten deze honden werken en ook nu 'werken' ze. En als ik kijk naar bv haar zus, halfzus, moeder, oma en oud-tante (die ik allemaal van heel dichtbij ken) hebben die écht geen jasjes nodig. Tijdens de jachttraining waren haar zus en oud-tante er vrijdag ook en als je bij hen de bovenste natte laag haar optilde zag je droog haar. Je zag bij hen ook geen huid. Dus er is niets mis binnen het ras, niet qua vacht en niet qua werk-capaciteit.

Maar vind je het erg als ik gewoon naar mijn hond kijk als individu en niet als werkhond of ras? Alba is nog geen 11 maanden en haar vacht is wel heel snel nat tot op de huid en als het daarbij heel koud is, zijn haar darmen blijkbaar snel van slag. Dan heb ik geen boodschap aan een rasstandaard.
En of ze afkoelt? Ja, dat weet ik wel zeker. Als ik jouw kleding nat maak tot op je huid en je daarna nog meer dan een uur maar af en toe een stukje laat rennen krijg je het ook koud lijkt me. Bij haar keek ik na een kwartier tot op haar huid, dan kan je niet anders dan afkoelen lijkt me. Ze voelde ook koud aan, wilde direct de auto in en heeft zich helemaal opgekruld. Ook thuis heeft ze de rest van de dag helemaal opgekruld liggen slapen, terwijl ze het normaal snel warm heeft en languit ligt.

Misschien wordt haar vacht nog beter als ze volwassener wordt en gaat hij dan wel voldoende isoleren, het is meer dan dik genoeg (dikker dan dat van haar zus bijvoorbeeld). En misschien ook niet, en krijgt ze bij koud&nat weer een dekentje op tijdens trainingen. Tijdens actieve wandelingen stookt ze zichzelf wel warm, maar tijdens een training kan dat niet. Vrij simpel...
Laatst gewijzigd door Alba op zo 31 jan 2010, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#1503165
@ Alba, komt het niet omdat ze nog niet helemaal in volwassenvacht zit? Hier heeft Grote beer duidelijk een soort overgangsvacht gehad tussen pup en volwassen, daarin werd ze ook doornat. En ik zou der gewoon een jasje aandoen als ze het te koud heeft, heb er al meer bij de jachthondenschool gezien met jas en menig kort haar duitser krijgt na afloop ook een jas aan.
Door Alba
#1503415
kira schreef: @ Alba, komt het niet omdat ze nog niet helemaal in volwassenvacht zit? Hier heeft Grote beer duidelijk een soort overgangsvacht gehad tussen pup en volwassen, daarin werd ze ook doornat. En ik zou der gewoon een jasje aandoen als ze het te koud heeft, heb er al meer bij de jachthondenschool gezien met jas en menig kort haar duitser krijgt na afloop ook een jas aan.
Ik hoop 't. Haar vacht is wel wat aan het veranderen, maar zal pas helemaal volwassen zijn als ze een jaar of 2 is dus er kan nog een hoop gebeuren.
Zoals gezegd hebben zus, halfzus, moeder, oma en oud-tante nergens last van. Haar vader is een werkende hond (als in, zijn baas verdiend voor een groot deel zijn geld met de jacht en de hond helpt hem) dus die vacht zit ook wel snor.
Alba heeft een mooie dikke vacht, dikker dan bv die van haar zus, maar trekt enorm water aan. Als we een stuk lopen door nat gras met zowel Alba als haar zus, heeft Alba natte benen&buik en haar zus alleen natte voetjes. Een andere definitie van waterhond ;).

Volgende training (zowel bij de jacht als de basis) als het weer regent en koud is, gaat ze in haar regenjas en geef ik bij de trainster aan waarom. Ik verwacht bij de jacht niet dat ze moeilijk doen, bij de basis misschien wel maar ze hebben pech en inmiddels weten ze hopelijk wel dat ik dat niet zomaar doe.

Vanavond na het eten liep Alba weer te piepen dat ze naar buiten wilde, dus een klein stukje gelopen (al doe ik dat normaal natuurlijk liever niet aan de riem). Uiteindelijk poepte ze wel, vrij donker en korrelig, koste wel moeite. Haar darmen zijn nog niet helemaal zoals het hoort dus, maar ze is gelukkig niet ziekig meer.
Door Hanny
#1503679
@ Alba.
Mijn vraag was dus heel gewoon, of deze honden niet een regenbestendige vacht zouden moeten hebben. Ik begrijp, dat het ja is, maar dat jouw hond dat nog niet heeft.
Jammer, want ook een vacht hoort bij het ras. Hoop, dat het nog zal komen.
Hoe kom je erbij, dat ik het erg zou vinden, als je naar je hond als individu kijkt. Is dat naar mij toe, niet wat kort door de bocht gedacht?

Hanny
Door Alba
#1503813
Omdat dit een topic is over mijn hond die pijn in haar buik heeft, niet een topic over rassen en hoe de vacht moet zijn. Dan heb ik weinig aan een reactie over dat jij geen jasjes-mens bent en dat een werkhond maar een goede vacht moet hebben. Aan kira's reactie heb ik een stuk meer, namelijk een ervaring dat haar hond ook een periode heeft gehad waarin de vacht niet was zoals je die verwacht bij een ras. De tips om de darmen te ondersteunen vind ik ook prettig.

Ik snap de bedoeling van je eerste reactie, maar het komt op mij over alsof mijn hond in jouw ogen maar pech heeft dat ze last van haar darmen heeft want het is een werkhond dus de vacht moet goed genoeg zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door