Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door berenboot
#1502517
ik ben aan het stoeien met de samenstelling voor een biologische kvv waar ik straks ook de pups op af wil gaan spenen.

Voor nu zit ik aan het volgende te denken en hoor graag jullie mening hierover:

50 % vleesbot welke bestaat uit kipkarkassen en lamsribben

25 % spiervlees welke bestaat uit rundvlees, lamsvlees en geitenvlees

15 % orgaan welke bestaat uit lamspens, rundernier en  lamslever

10 % diverse groenten

Ik twijfel over het botgedeelte. Het is wel de bedoeling dat dit gedeeelte bestaat uit goed bevleesd bot (dus 50% vlees en 50%bot) maar ik heb geen ervaring met de lamsribben en weet niet of die 50/50% hiermee haalbaar is.  Dat zal ik dan even moeten overleggen met de leverancier. Alleen kipbot leek me niet zo afwisselend...
En bij het orgaan mis ik eigenlijk ook iets als hart. Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1502542
[quote="nienkev"]
ik ben aan het stoeien met de samenstelling voor een biologische kvv waar ik straks ook de pups op af wil gaan spenen.

Voor nu zit ik aan het volgende te denken en hoor graag jullie mening hierover:

50 % vleesbot welke bestaat uit kipkarkassen en lamsribben

25 % spiervlees welke bestaat uit rundvlees, lamsvlees en geitenvlees

15 % orgaan welke bestaat uit lamspens, rundernier en  lamslever

10 % diverse groenten

Ik twijfel over het botgedeelte. Het is wel de bedoeling dat dit gedeeelte bestaat uit goed bevleesd bot (dus 50% vlees en 50%bot) maar ik heb geen ervaring met de lamsribben en weet niet of die 50/50% hiermee haalbaar is.  Dat zal ik dan even moeten overleggen met de leverancier. Alleen kipbot leek me niet zo afwisselend...
En bij het orgaan mis ik eigenlijk ook iets als hart. Wat vinden jullie?


[/quote]

Voor pups is kipbot en ander bot van gevogelte prima. Dat kunnen ze later in het traject ook nog zelf klein maken, Met lamsribben wordt dat al wat lastiger. (Hoe ga je die malen?) Ik gebruik in het begin alleen gemalen kipbot, later komt daar wat kwartel bij en wat eend, maar dat is het dan ook wel.

Ik vind wel dat er hart bij moet zitten en tijdens het afspenen gebruik ik nog geen groente, die introduceer ik in de loop van de 4 tot 8 weken per soort met kleine beetjes. Heb ook wel eens in het begin een prak gemaakt met gekookte groente erbij in en toen reageerden ze alsof ik een clusterbom in die bak zette :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1502582
ik laat het allemaal malen dus vandaar dat ik de lamsbotten erbij heb gedaan. Maar in principe kan ik dus voor de nestperiode thuis een kvv laten maken welke alleen bestaat uit kippenbotjes als botgedeelte?
Ik wil wel wat losse barfmaaltijden erbij gaan introduceren in een later stadium dus daar kan ik natuurlijk de andere soorten in meenemen als hart en andere botsoorten. 

ik zou nl anders niet weten hoe ik het hartgedeelte erbij zou moeten krijgen.  :-\ Ik denk dat het voor de samenstelling ook niet goed is als ik de lever , nier of pens zou laten vallen? En zou het niet zo zijn, dat als ik er hart aan toe zou voegen, er wel erg weinig van de andere 3 soorten orgaan overblijft?

hihi, bedankt voor de tip met de groenten, die kan ik dus beter uit de mix laten en stukje-bij-beetje bij het barfgedeelte toevoegen. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1502599
[quote="nienkev"]
ik laat het allemaal malen dus vandaar dat ik de lamsbotten erbij heb gedaan. Maar in principe kan ik dus voor de nestperiode thuis een kvv laten maken welke alleen bestaat uit kippenbotjes als botgedeelte?
Ik wil wel wat losse barfmaaltijden erbij gaan introduceren in een later stadium dus daar kan ik natuurlijk de andere soorten in meenemen als hart en andere botsoorten. 

ik zou nl anders niet weten hoe ik het hartgedeelte erbij zou moeten krijgen.  :-\ Ik denk dat het voor de samenstelling ook niet goed is als ik de lever , nier of pens zou laten vallen? En zou het niet zo zijn, dat als ik er hart aan toe zou voegen, er wel erg weinig van de andere 3 soorten orgaan overblijft?

hihi, bedankt voor de tip met de groenten, die kan ik dus beter uit de mix laten en stukje-bij-beetje bij het barfgedeelte toevoegen. ;)


[/quote]

Waarom zou je de huidige orgaansoorten moeten laten vallen om er hart bij in te doen. Als het om de deling gaat, doe je 16% orgaanvlees, ook goed, komt niet op een procent meer of minder.

Ik maakt alle mixen los. Dus per dag pak ik een pak gemalen bot met een pak gemalen spiervlees als basis en naar gelang deed ik daar dan b.v. smorgens pens en/of hart en s'avonds lever en nier, beetje groente , eitje of een visje bij.
Door Hanny
#1502639
Ik geef altijd wel gewoon een beetje groentenmix aan de pupjes.
Nou niet de eerste dag, dat ze voer krijgen, maar wel kort daarna. Vreten toch alles, dus ook wel een mummeltje groenten.
Eigenlijk ken ik alleen maar pupjes, die veel honger hebben, zodat er graag wordt gegeten.

Hanny
Door Sietie
#1502687
ik gebruik als vleesbot voor de puppen gemalen kip, gemalen. parelhoen, gemalen duif enz al het gevogelte kun je gemakkelijk malen. ik doe geen losse delen maar mix alles doorelkaar doe er nog wat rauwe eieren bij ....op de verpakking zet ik bijvoorbeeld Parelhoen met rund, kipkarkas met hert enz overal zit al rauwe eieren door en lamslever en groente... wat ik er aan losse dingen bij doe is hart, nier, pens enz dat snijdt ik in hele kleine stukjes (pens maal ik trouwens ook in het begin en later snijd ik dat in kleine stukjes...hou ouder dat de pups zijn hoe grover ik de stukjes spier enz snijdt...behalve het vleesbot dat maal ik sowieso de eerste maanden altijd. Ik heb zo drie nesten afgespeend, ik geef de pupkopers ook altijd een kilo of 5 mee van deze mixen, zodat ze daarna zelf aan de slag kunnen met barf of kvv of (jammergenoeg) brok.
Door Deesje
#1502745
is het niet net zo handig wat losse mixen te maken, wat variatie in spiervlees en orgaan en dan bij elkaar gooien?

dus bijv een losse mix met pens, hart en nier.. en dan een losse mix waar lever in zit..

wat mij nog opviel, zeker als je standaard lever in je mix gaat doen in combi met geit en lamsvlees dat het misschien wat laxerend werkt en de spijsvertering was 'zwaarder' belast wordt?

als je bijv een losse niet vette spiervleesmix maakt met bijv de orgaanmix met lever zou je daartegenover een vettere spiervleesmix kunnen zetten zonder lever...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1502834
[quote="Nadia"]
Is het wel verstandig om rundiernier te geven?? Zitten hier voor een pupje niet te veel afvalstoffen in?
[/quote]

1) Ja, bevat vele nuttige nutriënten

2) Nee. De nier is meer een zeef dan een opslagplaats en bevat helemaal niet zoveel afvalstoffen.
Door Sietie
#1503053
[quote="Deesje"]
is het niet net zo handig wat losse mixen te maken, wat variatie in spiervlees en orgaan en dan bij elkaar gooien?

dus bijv een losse mix met pens, hart en nier.. en dan een losse mix waar lever in zit..

wat mij nog opviel, zeker als je standaard lever in je mix gaat doen in combi met geit en lamsvlees dat het misschien wat laxerend werkt en de spijsvertering was 'zwaarder' belast wordt?
als je bijv een losse niet vette spiervleesmix maakt met bijv de orgaanmix met lever zou je daartegenover een vettere spiervleesmix kunnen zetten zonder lever...

[/quote]geitenvlees gebruik ik nooit (ik kan dat hier niet krijgen), maar lamsvlees gebruik ik welen eendenborstfilet met dat dikke vette vel eraan ook bijvoorbeeld. Maar maakt niet uit wat voor diersoort ze eten, ze hebben altijd mooie barfdrolletjes :biggrin2: Zoveel lever zit er natuurlijk niet in... (het is het menu van Ian Billinghurst wat hier ergens op het forum staat, zonder trouwens de vele supplementen die hij gebruikt, ook de groente heb ik maar op 10% op advies van Tannetje) juist omdat de lever over elke maaltijd verdeeld is, is het minder laxerend (lijkt mij) dan dat ze 1 keer per week een grotere portie krijgen. aan supplement voeg ik alleen de visolie toe bij opdiening van de maaltijd, anders begint het te oxideren als het al aan de mix van te voren is toegevoegd. Dit heb ik van iemand die veel kunde heeft van voedingstoffen, vitamines e.d. :)
Door Exect
#1576657
:) hallo
ik maak voor 1 week voor 2 shishu,s  2 en 3 jaar en een pup shishu . een menu klaar waar dan alles in zit wat ze moeten krijgen
Kip gemalen en eend gemalen  daar bij nog rund /lam spiervlees en dan allerlij orgaan van rund tot eend  en wat groente fruit alleen omdat ze verse vis niet eten ??? geef ik verse zalm olie met wat kelp 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door