Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bien
#1502068
Wij zijn met onze 2-jarige Schapendoes net (3 weken) begonnen met kvv. Het bevalt super. Ze eet graag, staat al te wachten tot d'r maaltijd geserveerd wordt. We zijn begonnen met Prins. Nu krijgt ze er ook verschillende smaken Natudog Compleet. Het is een genot dat hondje zien te eten.

Bij de br*k moesten we bijna op onze knieen gaan of ze ajb wilde eten... maar koekjes gingen er altijd in. We zijn overgestapt omdat we willen dat onze hond met plezier eet en uitkijkt naar d'r maaltijden. En dat is gelukt! Ze is veel energieker, enthousiaster, blijer en het lijkt wel of d'r uithoudingsvermogen beter is geworden.

Nu zit ik met een aantal vragen en ik ben me al meer dan 3 weken aan het inlezen maar blijf toch met een aantal dingen rondlopen.

1. yoghurt en een ei (heel!) bij de kvv is goed, toch?
2. is het beter als ze 1 x per week kvv met vis (welk merk heeft vis??) krijgt? Of is een blikje haring, makreel of zalm (op waterbasis) voldoende? En vervangt dit blikje vis dan een maaltijd KVV of het is meer een tussendoortje?
3. is het een probleem om jonge (boeren) kaas te geven als beloning naast de kvv?
4. kun je cervelaat worst als beloning geven tijdens de training (Stegeman)? (ze ging overgeven van kippelevertjes... gekookt en gedroogd)
5. Iemand ervaring met Fish4dogs Training Treaths?
6. Hoeveel verschillende soorten KVV "moet" je voeren om te zorgen dat je hond niets te kort komt?
7. Binnenkort komt onze 2e Schapendoes, en deze willen we eigenlijk ook zsm naar KVV omzetten? Enige twijfel, ze zijn nog zo klein en teer, kan dat lijfje dat al aan? Hoe zet je die pup om? Waar moet je rekening mee houden?

Nou laten we met deze vragen maar eens starten, er volgen er vast meer.

Verder wil ik laten weten dat ik dit forum super vind, je kunt er zoveel informatie vinden, heel goed initiatief.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1502099
[quote="Bien"]
Wij zijn met onze 2-jarige Schapendoes net (3 weken) begonnen met kvv. Het bevalt super. Ze eet graag, staat al te wachten tot d'r maaltijd geserveerd wordt. We zijn begonnen met Prins. Nu krijgt ze er ook verschillende smaken Natudog Compleet. Het is een genot dat hondje zien te eten.


Goed begin! Welkom op Barfplaats :)


Bij de br*k moesten we bijna op onze knieen gaan of ze ajb wilde eten... maar koekjes gingen er altijd in. We zijn overgestapt omdat we willen dat onze hond met plezier eet en uitkijkt naar d'r maaltijden. En dat is gelukt! Ze is veel energieker, enthousiaster, blijer en het lijkt wel of d'r uithoudingsvermogen beter is geworden.

Dat lijkt niet zo, dat is zo. Fijn dat pup het zo goed oppakt.


Nu zit ik met een aantal vragen en ik ben me al meer dan 3 weken aan het inlezen maar blijf toch met een aantal dingen rondlopen.

1. yoghurt en een ei (heel!) bij de kvv is goed, toch?

Ja prima. ei heel, goed, yoghurt/zuivel met mate. Dus een keer een lik of een paar lepels om b.v. wat groente mee op te leuken maar geen halve/hele maaltijden vervangen door yoghurt. Wel volle yoghurt graag :)


2. is het beter als ze 1 x per week kvv met vis (welk merk heeft vis??) krijgt? Of is een blikje haring, makreel of zalm (op waterbasis) voldoende? En vervangt dit blikje vis dan een maaltijd KVV of het is meer een tussendoortje?

De voorkeur gaat altijd uit naar verse vette vis van de merkjes, zalm, sardien, makreel en/of haring (ongezouten, dan heet het panharing) e.d. Vis in blik is altijd bewerkt en is beter dan niks maar beter is gewoon rauw en vers. Je mag een hele maaltijd vervangen door vis. Introduceer dit niet meteen als hele maaltijd, want teveel vis in ene kan nog wel eens verkeerd vallen. Beetje langzaam laten wennen en de kans dat er iets fout valt wordt een stuk kleiner.

3. is het een probleem om jonge (boeren) kaas te geven als beloning naast de kvv?

Een paar stukjes is geen probleem, maar het moeten geen onsjes per dag worden.

4. kun je cervelaat worst als beloning geven tijdens de training (Stegeman)? (ze ging overgeven van kippelevertjes... gekookt en gedroogd)

Ik vind het geen aanrader, maar ook in deze, als het bij kleine beetjes blijft en niet dagelijkse kost, dan mwah, worden er er foutere worstjes opgesneden.

5. Iemand ervaring met Fish4dogs Training Treaths?

Nee, wat zijn het? vissnoepjes o.i.d. Zelf gebruik ik Henne zalmsnacks, is gedroogde vis, gaan ze ook voor door het stof :biggrin2:

6. Hoeveel verschillende soorten KVV "moet" je voeren om te zorgen dat je hond niets te kort komt?

Wat mij betreft het aantal soorten dat je tot ongeveer 5 verschillende diersoorten komt. Oftewel, het heeft voor mij geen zin om b.v. Smuldier rund af te wisselen met Kivo Rund.

7. Binnenkort komt onze 2e Schapendoes, en deze willen we eigenlijk ook zsm naar KVV omzetten? Enige twijfel, ze zijn nog zo klein en teer, kan dat lijfje dat al aan? Hoe zet je die pup om? Waar moet je rekening mee houden?

Pupjes zijn vreselijk flexibel en gelukkig nog niet helemaal verroest van de droge meuk dat je die meestal na het eerste dagje bijkomen gewoon cold turkey overzet op vers. Dat lijfje kan dat prima aan, want dat lijfje is gemaakt voor het verwerken van rauwe verse voeding. Mijn pups eten zonder problemen vanaf 4 weken rauwe verse voeding.

Nou laten we met deze vragen maar eens starten, er volgen er vast meer.

Verder wil ik laten weten dat ik dit forum super vind, je kunt er zoveel informatie vinden, heel goed initiatief.

Ik zal het Frau Plat zeggen :biggrin2:
[/quote]
Door Bien
#1502120
Angelique, bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!! Super! Hoop vragen al opgelost ;-)

Even ter controle:
stukje verse zalm filet kan ik dus gewoon geven
ze krijgt nu magere yoghurt (omdat wij die eten) maar vanaf nu volle yoghurt

Ter info:
Fish4dogs Training Treaths zijn zalm snoepjes zonder granen, omdat we vermoeden dat ze reageert op granen (poten bijten!)
Henne Zalmsnacks hebben toch wel granen of heb ik dat verkeerd onthouden?

Nog iets:
We gaan zeker aan de slag met de pup, zit alleen even met een probleempje tijdens ze vakantie, we plannen 3 weken naar Frankrijk. Onze vriezer in de camper is groot maar niet zo groot om voor een volwassen hond en een pup kvv mee te kunnen nemen. Nou schijnt Renske e.d. (gestoomd) geen alternatief te zijn. Liever willen we ook geen br*kken geven. We zijn nog maar net begonnen dus botten daar zijn we nog niet zo'n fan van wellicht in een later stadium. Voor de vakantie zoeken we dus nog een oplossing.
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1502171
Hoi Bien  :rotflmao:
welkom op dit forum  en neem van mij aan dat je hier echt veel wijzer zult worden!!
Wie weet zijn jullie al beginnende barfers eer jullie op  vakantie gaan en dan kun je gewoon je hondenvleesjes in de supermarkt aldaar kopen.
Om vis te kopen raad ik je aan om eens op de markt te gaan kijken. Heb daar vanmiddag 500gr. ansjovisjes(voor de poes) 2 kg panharing, 1kg makreel en 1 kg sardientjes gehaald.....helemaal vers met koppie en ingewanden....voor 13 euries gehaald. Volgende week bewaard hij 10 zalmkoppen voor mij voor maar 2,50!!!
'
Door Bien
#1502192
[quote="Doezengek"]
Hoi Bien  :rotflmao:
welkom op dit forum  en neem van mij aan dat je hier echt veel wijzer zult worden!!
Wie weet zijn jullie al beginnende barfers eer jullie op  vakantie gaan en dan kun je gewoon je hondenvleesjes in de supermarkt aldaar kopen.
Om vis te kopen raad ik je aan om eens op de markt te gaan kijken. Heb daar vanmiddag 500gr. ansjovisjes(voor de poes) 2 kg panharing, 1kg makreel en 1 kg sardientjes gehaald.....helemaal vers met koppie en ingewanden....voor 13 euries gehaald. Volgende week bewaard hij 10 zalmkoppen voor mij voor maar 2,50!!!
'

[/quote]

goede tip, doezengek! Ik zal eens sardientjes halen en wellicht panharing. Ik neem aan dat je beide kunt invriezen in porties?
normaal krijgt onze Does nl. een lekker iets.. als wij om 20.00 uur koffie drinken, en dat mist ze al 3 weken!!

Voor de centjes hoeven we het niet te laten, en de vriezer is groot genoeg!
Door Bien
#1502263
[quote="Nynke F"]
Fishfordogs is een goed beloningssnoepje !!!  :) :)


oja, welkom op BP  ;)
[/quote]

Bedankt voor je reactie, we gaan ze maar eens kopen, kijken of die "rat" van ons ze ook zo lekker vindt!
Door Bien
#1502364
[quote="HannekeKjell"]
Volgens mij heeft haaksbarf een zalm- en all animal een haringvariant.
[/quote]

Net even gekeken, klopt helemaal. Super bedankt.
Als een hond nog nooit rauwe vis heeft gehad, moet ik dan eerst met een klein beetje proberen?
Zijn deze beide complete versies? (dit staat er nl. niet bij...)
Maakt het uit als je 1 dag geen complete versie kvv voert en de rest van de week wel?
Door Bien
#1502386
[quote="Angelique"]

[/quote]

Wellicht vreemde vraag/opmerking, maar zijn pups sneller zindelijk als ze met kvv opgroeien?
Dit omdat ze minder drinken en meer vleesvocht binnenkrijgen?
Komen ze niets te kort als ze met kvv opgroeien? (neem aan dat ze gelijk de yoghurt en/of ei kunnen krijgen)

ben benieuwd naar de reactie.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1502544
[quote="Bien"]
Net even gekeken, klopt helemaal. Super bedankt.
Als een hond nog nooit rauwe vis heeft gehad, moet ik dan eerst met een klein beetje proberen?

Ja. zie ook antwoord wat betreft vis in mijn 1ste posting

Zijn deze beide complete versies? (dit staat er nl. niet bij...)

Nee, gemalen zalm is meestal alleen vlees en graat.  Je zou denken dat all-animaal een hele vis zal zijn, maar dat zou je dus de leverancier moeten vragen.

Maakt het uit als je 1 dag geen complete versie kvv voert en de rest van de week wel?

Nee, maakt niet uit, wij vallen ook niet om als we een keer een dag niet kompleet eten. Juist door de kvv aan te vullen met dingetjes zoals vis, eitje en vleessoorten die niet in de kvv zitten kom je op een kompleter geheel uit dan wanneer je enkel kvv voert.

[/quote]
#1503071
[quote="Bien"]
Wellicht vreemde vraag/opmerking, maar zijn pups sneller zindelijk als ze met kvv opgroeien?
Dit omdat ze minder drinken en meer vleesvocht binnenkrijgen?lijkt me niet minder plassen ok, maar je moet het je pup toch leren, als ze minder hoeven is het wel makkelijker voor jou om ongelukjes te voorkomen
Komen ze niets te kort als ze met kvv opgroeien? (neem aan dat ze gelijk de yoghurt en/of ei kunnen krijgen)[b[/b]

ben benieuwd naar de reactie.
[/quote]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door