Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1501359
Nadia was zo lief om haar droogmachine aan mij uit te lenen. Ik heb vanmiddag 2kg lamslever klein gesneden en op de roosters gelegd. Ik had ook wat zalmhuiden en wilde die ook drogen en die braaf op het onderste rekje gelegt.

Tussendoor heb ik de rekjes gewisseld zodat de levertjes allemaal ongeveer gelijk klaar zouden zijn.
Dat wisselen deed ik ongeveer om het uur/2uur, maar de zalmhuiden hield ik onderop omdat die lang nodig zouden hebben om te drogen.

Maar nu ruim 12uur later (als het niet ruim 13uur zijn) zijn mijn blokjes lamslever nog steeds niet droog. Medebarfer zei me dat ik met de zalmhuiden wel op 12uur moest rekenen, maar die levertjes...lamslongen die ik eerder in de over gedroogd had waren sneller klaar.

In het midden zijn de 'gedroogde' stukjes lever dus nog zacht en vleesachtig en de buitenkant glanst helemaal (ziet er uit alsof ze nat zijn, maar zijn dat niet). Ik vind het lang duren met die stukjes lever, is dat normaal?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1501362
zijn het dikke stukken? Ik laat lever altijd een uur of zes drogen, dan knip ik de repen (ik snij het eerst in repen) in stukjes en laat het nog eens zes uur drogen. Vaak is het dan mij ook nog niet droog hoor. Ik hussel het nog even goed door elkaar en laat het nog een paar uur drogen. Hoe lang weet ik niet, want gaat een beetje op gevoel :biggrin2:
Lever drogen kost altijd meer tijd als long. Tenminste dat is hier de ervaring.
Door **Jolanda**
#1501531
Tja hoe groot zijn de stukjes. Zo groot als een pink, zo groot als een kleine aansteker en sommige iets kleiner.

Ik ga vandaag maar verder met drogen :)
Door Ons Elftal
#1501535
Het scheelt heel veel waar je de droger hebt staan. Ik heb ze in de schuur staan en in de winter duurt het aanzienlijk langer dan in de zomer voordat de boel droog is.
Lever duurt inderdaad langer dan long. Maar als de buitenkant goed droog is en ik kan ze zonder geklieder in mijn jaszak hebben, vind ik het prima. De honden vinden dit nog lekkerder dan dat ik ze helemaal gortdroog laat worden.
Door **Jolanda**
#1501548
Ik heb hem in de keuken staan.
Ik was ook al aan het twijfelen of ik het niet zo de vriezer in kan mikken. Als de honden het half/half lekkerder vinden dan helemaal droog dan ga ik ze straks maar verdelen in porties en invriezen.
Door Deesje
#1501569
ik denk dat je in verhouding wel redelijk 'forse' stukken hebt als ze zo groot als ene pink/kleine aansteker zijn.. ik weet niet hoe dik ze zijn? ik maak zelf vaak dunne plakjes die dan qua oppervlakte wel iets groter zijn maar heel dun...

de lever blijft bij mij altijd glanzend, ook als het helemaal droog is... ik weet trouwens niet hoe 'dicht' je je onderste rooster met zalmhuiden gelegd hebt maar het kan ook zijn dat er nog maar weinig lucht omhoog kan en daardoor de lever minder goed droogt..
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1501575
Ons Elftal schreef: Het scheelt heel veel waar je de droger hebt staan. Ik heb ze in de schuur staan en in de winter duurt het aanzienlijk langer dan in de zomer voordat de boel droog is.
Lever duurt inderdaad langer dan long. Maar als de buitenkant goed droog is en ik kan ze zonder geklieder in mijn jaszak hebben, vind ik het prima. De honden vinden dit nog lekkerder dan dat ik ze helemaal gortdroog laat worden.
ik maak altijd hele grote porties tegelijk, maar heb in het verleden ook wel eens lever half/half laten drogen (zoals hierboven beschreven) en als het mij te lang duurde, werd het al gauw half/half opgeborgen. Maar mooi dat het begon te schimmelen :-[
Door Deesje
#1501587
Ons Elftal schreef: Het scheelt heel veel waar je de droger hebt staan. Ik heb ze in de schuur staan en in de winter duurt het aanzienlijk langer dan in de zomer voordat de boel droog is.
Lever duurt inderdaad langer dan long. Maar als de buitenkant goed droog is en ik kan ze zonder geklieder in mijn jaszak hebben, vind ik het prima. De honden vinden dit nog lekkerder dan dat ik ze helemaal gortdroog laat worden.
hier vinden ze het ook lekkerderderder als het niet helemaal droog is, maar das hetzelfde en meestal pluk ik dan wat van de droogmachine die nog aans taat af om te trainen als de voorraad verder op is... maar dat bewaar ik inderdaad nooit lang zo..
Door Ons Elftal
#1501657
trimsalon schreef: werd het al gauw half/half opgeborgen. Maar mooi dat het begon te schimmelen :-[
Daarom bewaar ik het ook in de vriezer in zakjes van een ons. Niet zo heel milieuvriendelijk  :-[, maar die kleine zakjes kan ik makkelijk overal tussen stoppen in de vriezer en kost het minder plek. Je kunt natuurlijk als je ruimte genoeg heb, ook alles in een plastic bak invriezen. Het vriest toch niet aan elkaar.
Ik heb een blikje in de keuken staan zonder deksel. Het is wel belangrijk dat het blikje open is omdat dan het vocht dat er nog in zit weg kan. Dat blikje gooi ik altijd vol. Als ik de honden uit ga laten pak ik hier altijd een handje uit en stop dat in mijn zak. Met 8 honden is de omloopsnelheid best hoog dus het blikje is met een dag of twee dan ook weer leeg.
Ga ik trainen met de honden dan heb ik aan een handje niet genoeg, dan haal ik er een zakje van een ons uit. Vanuit de vriezer is het praktisch direct te gebruiken.
Door Nadia
#1501672
Misschien kunnen we eens wat foto's plaatsen van onze in gestukjes gehakte spullen..
Wat voor de ander niet zo heel groot is, kan voor de ander groot zijn.

Ik vond het ook langt duren, het drogen..
Door **Jolanda**
#1502357
Ik ben er mee gestopt. Ik heb ze vanmorgen nog even laten drogen. Ben weg gegaan en later thuis gekomen dan verwacht.
Ik doe de half gedroogde levertjes in bakjes in de vriezer en als ik daar iets van wil hebben haal ik een deel uit de bakjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door