Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1495026
Weet iemand waarop je je hond kan titeren? Ik dacht zelf op hondenziekte, leverziekte en parvo (DHP). Klopt dat? De dierenarts van mijn honden is ook voorstander van op maat titeren maar geeft aan dat er op twee virussen getiteerd kan worden en dat de uitslag daarvan niet 100% zeker is (van Animal Health).  Wie weet meer???
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1495063
Dat klopt inderdaad, je kunt titeren op DHP.
Rabiës kun je ook nog laten titeren door bloed op te laten sturen naar een lab.
Door yazzie
#1495289
Om welke test kan je nu dan het best vragen? Want ik begrijp van haar dat Puur Natuur nu niet meer bestaat, dat dat Animal Health is geworden en dat er nog steeds geen 100% zekerheid is op de testuitslagen. Ga in april zelf alleen Weil enten, beide honden hebben vorig jaar volledige cocktail (DHPPi + Lepto + KC) gekregen, dus dit jaar alleen maar Weil. Maar ik wil gewoon beslagen ten ijs komen en sowieso anderen juist kunnen adviseren. Maar om welke test vragen jullie dan voor te titeren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1495297
yazzie schreef: Om welke test kan je nu dan het best vragen? Want ik begrijp van haar dat Puur Natuur nu niet meer bestaat, dat dat Animal Health is geworden en dat er nog steeds geen 100% zekerheid is op de testuitslagen. Ga in april zelf alleen Weil enten, beide honden hebben vorig jaar volledige cocktail (DHPPi + Lepto + KC) gekregen, dus dit jaar alleen maar Weil. Maar ik wil gewoon beslagen ten ijs komen en sowieso anderen juist kunnen adviseren. Maar om welke test vragen jullie dan voor te titeren?
Dat is dus zowieso dubbelop ::) en als je vorig jaar DHP gevaccineerd hebt dan is dat minstens voor 3 jaar goed. "Grappige" van jouw Da is dat ze de DHPPi heeft gezet en door de Pi is die dan maar 1 jaar geldig en kan er in het boekje geen 3-jarige geldigheid aangegeven worden. De Pi zit ook in de Kc, dus.........

Ik zou dus geen titerbepaling laten maken. Vind het in de regel al onzinnig, maar nu dus helemaal omdat je vorig jaar nog de DHP hebt gehad.

Er is maar 1 snelle titertest en dat is die van NML. Voor de rest zul je dan bloedsampels naar een Lab op moeten laten sturen en dat is logischerwijs vele duurder. Ik heb zelf ooit voor een Rabiestitertest iets van €80,- moeten betalen en ik heb wel eens gehoord dat je zo'n soort bedrag voor iedere ziekte apart moet bijtikken.

Over de wel/niet werking van de titertest van NML, zal een medewerker van NML hier nog wel reageren.
Door yazzie
#1495406
??? Sorry, nu begrijp ik het niet meer... Ik dacht dat DHP 3 jaar geldig was en Pi en Lepto 1 jaar (ondertussen weet ik dat Lepto ook geen heel jaar daadwerkelijk bescherming biedt). Pi en KC (neusdruppels) is toch niet hetzelfde?

Hebben ze vorig jaar nu wel of niet voor 3 jaar entstoffen gehad tegen hondenziekte, leverziekte en parvo (DHP)? Of is dat in combinatie met Pi maar voor één jaar? Moet ik dit jaar dan nogmaals mijn DHP enting laten geven (dus zonder Pi) zodat ze vanaf nu voor drie jaar genoeg antistoffen hebben? Ook dat zie ik niet zitten want mijn oudste reu (uit 2006) wordt donderdag 4 jaar, maar heeft in 2006, 2007 en 2009 een cocktailenting gehad (2008 alleen Pi en Weil) en nu dus weer een oproep gekregen voor de hele hups. Mijn jongste reu (uit 2007) heeft eind 2007 en eind 2008 de cocktail gehad en zou dit jaar dus alleen Weil moeten krijgen (als het aan de dierenarts ligt in combinatie met Pi, maar die wil ik niet meer geven). Ik denk dat mijn oudste reu niet correct is gevaccineerd, althans, als je dat algemene ent-schema moet geloven.

Ik wil niet overvaccineren maar zeker voor DHP wel genoeg bescherming/antistoffen hebben voor mijn honden. Pi wil ik niet meer laten enten in de toekomst en KC wil ik ook niet meer omdat dat slechts tegen twee van de vele virussen enige dekking biedt. Bovendien zijn het geen ziekten met dodelijke afloop.

Het allerbelangrijkste voor mij is echter: hebben ze nu genoeg antistoffen om een uitbraak van hondenziekte, parvo of leverziekte te overleven tot 2012? Of er wel of geen geldigheid aan wordt gegeven, is theoretisch. Waar het mij om gaat: zijn ze in de praktijk voldoende beschermd?

En waarom worden zulke dingen niet gewoon duidelijk uitgelegd bij een dierenarts? Mijn vorige hond heb ik 13 jaar lang in december notabene (!) geënt tegen weil, te belachelijk voor woorden en ook nog eens compleet met de cocktail al die dertien jaar lang en ook nog eens tegelijkertijd ontwormd. Hoe stom kan je zijn? Ik zelf maar zeer zeker ook de dierenarts die dat maar gewoon heeft gedaan. Ik ga liever twee keer naar een dierenarts om weil los te laten enten van een andere vaccinatie dan dat ik een consult uitspaar. Als ik nu lees dat dat allemaal tezamen totaal geen zoden aan de dijk heeft gezet, sterker nog, dat dat ziektes kan oproepen waar je liever nooit mee te maken krijgen, vraag ik mij af waar je nu nog betrouwbare informatie vandaan kan krijgen. Ik denk nu ook zeer sterk dat de ziektes die mijn vorige hond heeft gekregen, hiermee te maken hebben gehad (degeneratieve myelopathie en maligne lymfoom) maar misschien ben ik nu ietwat paranoïde. Maar goed, je wilt het beste voor je hond (elk jaar vaccineren + dure merkbrokken) en wat blijkt: je had het praktisch niet slechter kunnen doen... (naast paranoïde, ook nog cynisch... sorry...)

Maar hoe zit het nu concreet met de bescherming van mijn honden voor DHP?

Trouwens, bedankt voor jullie reacties!
Door Mevroi Kruim
#1495593
De vaccinatie voor DHP werkt gewoon minimaal 3 jaar. Die voor Pi niet, en die zat erbij in, en dus heeft je da het geheel maar voor 1 jaar afgetekend. Als je dus alles volgens het boekje wilt doen zou je de Pi dit jaar apart moeten laten zetten; de DHP is beslist niet nodig.

Dus titeren voor DHP is niet nodig, op z'n vroegst over 2 jaar dus.
En waarom worden zulke dingen niet gewoon duidelijk uitgelegd bij een dierenarts? Mijn vorige hond heb ik 13 jaar lang in december notabene (!) geënt tegen weil, te belachelijk voor woorden en ook nog eens compleet met de cocktail al die dertien jaar lang en ook nog eens tegelijkertijd ontwormd. Hoe stom kan je zijn? Ik zelf maar zeer zeker ook de dierenarts die dat maar gewoon heeft gedaan.
Tja, dat moet je je da vragen. En die zal dan vast vertellen dat tot voor kort de cocktail echt maar 1 jaar bescherming bood en nu inene 3 jaar. En wb ontwormen ben ik wel benieuwd waarmee ze komen. De meeste da'en vinden dat de combi enten en ontwormen prima kan, niks aan de hand, en ontwormen moet 4x per jaar want er zal maar een wormpje zitten ...

Ik vind het overigens niet stom van jou. Je zou gewoon op de informatie van je da moeten kunnen afgaan en dat dat niet het geval is kun je bij je da leggen en niet bij jezelf. Helaas is de werkelijkheid dus anders en moet je als consument je zelf op de hoogte stellen van hoe en wat.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1497773
yazzie schreef: ??? Sorry, nu begrijp ik het niet meer... Ik dacht dat DHP 3 jaar geldig was en Pi en Lepto 1 jaar (ondertussen weet ik dat Lepto ook geen heel jaar daadwerkelijk bescherming biedt). Pi en KC (neusdruppels) is toch niet hetzelfde?

Hebben ze vorig jaar nu wel of niet voor 3 jaar entstoffen gehad tegen hondenziekte, leverziekte en parvo (DHP)? Of is dat in combinatie met Pi maar voor één jaar? Moet ik dit jaar dan nogmaals mijn DHP enting laten geven (dus zonder Pi) zodat ze vanaf nu voor drie jaar genoeg antistoffen hebben? Ook dat zie ik niet zitten want mijn oudste reu (uit 2006) wordt donderdag 4 jaar, maar heeft in 2006, 2007 en 2009 een cocktailenting gehad (2008 alleen Pi en Weil) en nu dus weer een oproep gekregen voor de hele hups. Mijn jongste reu (uit 2007) heeft eind 2007 en eind 2008 de cocktail gehad en zou dit jaar dus alleen Weil moeten krijgen (als het aan de dierenarts ligt in combinatie met Pi, maar die wil ik niet meer geven). Ik denk dat mijn oudste reu niet correct is gevaccineerd, althans, als je dat algemene ent-schema moet geloven.

Ik wil niet overvaccineren maar zeker voor DHP wel genoeg bescherming/antistoffen hebben voor mijn honden. Pi wil ik niet meer laten enten in de toekomst en KC wil ik ook niet meer omdat dat slechts tegen twee van de vele virussen enige dekking biedt. Bovendien zijn het geen ziekten met dodelijke afloop.

Het allerbelangrijkste voor mij is echter: hebben ze nu genoeg antistoffen om een uitbraak van hondenziekte, parvo of leverziekte te overleven tot 2012? Of er wel of geen geldigheid aan wordt gegeven, is theoretisch. Waar het mij om gaat: zijn ze in de praktijk voldoende beschermd?

En waarom worden zulke dingen niet gewoon duidelijk uitgelegd bij een dierenarts? Mijn vorige hond heb ik 13 jaar lang in december notabene (!) geënt tegen weil, te belachelijk voor woorden en ook nog eens compleet met de cocktail al die dertien jaar lang en ook nog eens tegelijkertijd ontwormd. Hoe stom kan je zijn? Ik zelf maar zeer zeker ook de dierenarts die dat maar gewoon heeft gedaan. Ik ga liever twee keer naar een dierenarts om weil los te laten enten van een andere vaccinatie dan dat ik een consult uitspaar. Als ik nu lees dat dat allemaal tezamen totaal geen zoden aan de dijk heeft gezet, sterker nog, dat dat ziektes kan oproepen waar je liever nooit mee te maken krijgen, vraag ik mij af waar je nu nog betrouwbare informatie vandaan kan krijgen. Ik denk nu ook zeer sterk dat de ziektes die mijn vorige hond heeft gekregen, hiermee te maken hebben gehad (degeneratieve myelopathie en maligne lymfoom) maar misschien ben ik nu ietwat paranoïde. Maar goed, je wilt het beste voor je hond (elk jaar vaccineren + dure merkbrokken) en wat blijkt: je had het praktisch niet slechter kunnen doen... (naast paranoïde, ook nog cynisch... sorry...)

Maar hoe zit het nu concreet met de bescherming van mijn honden voor DHP?

Trouwens, bedankt voor jullie reacties!

Jouw hond is momenteel prima beschermd tegen DHP, daar hoef je dus niks mee te doen. De KC is een combi van Bordetella + Pi en is toepasbaar voor als men om de 3 jaar de DHP geeft, maar wel jaarlijks wil "beschermen" tegen kennelhoest.

Ik denk dat een da dit niet standaard uitlegt omdat het gros van de hondenbezitters helemaal niet op uitleg zit te wachten en een kritisch vaccinerende da me ooit vertelde dat mensen het maar een gedoe vonden dat ze meerdere keren moesten komen ook al koste dat expres al  niks extra. Mijn laatste da die zichzelf ook vooruitstrevend noemde deed ook niks anders dan het Nobivacboekje opratelen en maar stug vol blijven houden dat ze nog nooit nadelige gevolgen had gezien van vaccineren. Weil apart zetten is maar lastig lastig lastig vanwege de extra oplosmiddelen die ze dan moeten hebben. En daarbij is het gewoon wel handig als huisdierbezitters minstens één keer per jaar komen voor een check up. Daar zie ik ook wel voordelen in, maar dat kan natuurlijk ook via een andere weg en niet iedere da is zo checkupperig met een vaccinatie.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1498843
Ik ben niet van NML Health maar wel van de titertest ;)
Geen enkele test is 100% betrouwbaar. De titertest van NML Health is wel 98% betrouwbaar en dat is voldoende om goed te werken. Ik gebruik hem nu al een jaartje of 6 en ik kan ook zelf zien dat de resultaten logisch zijn.
En je kunt er drie ziektes mee testen: hondenziekte, parvo en HCC (besmettelijke leverziekte).

Maar zoals al uitgelegd, wacht eerst maar eens een jaartje of drie.
En grappig dat jouw dierenarts dezelfde fout maakt als veel dierenartsen met het nieuwe schema van Nobivac. De Pi zit inderdaad zowel in de cocktail als in de KC en is nu dus dubbel geënt. Waarschijnlijk heeft de dierenarts geen DHP maar alleen de DHPPi. Of ze heeft het gewoon niet door, hetgeen een beetje slordig is.
Door yazzie
#1500311
Wederom weer bedankt voor jullie inzichten. Dat wachten ga ik inderdaad doen. En 98% zekerheid voor een test is in mijn ogen meer dan goed genoeg om daarop te vertrouwen.  Dus ga ik met beide honden in 2012 titeren voor DHP, geen Pi en KC meer laten zetten maar wat met weil? Titeren wil ik wel doen, dat geeft voor mezelf hopelijk de zekerheid dat ze inderdaad allebei nog voldoende antistoffen hebben. En als ze geen antistoffen meer hebben, moet ik me eerst maar eens gaan verdiepen in geheugencellen (maar daar heb ik nog twee jaar voor...)

Maar nu de volgende vraag: hoe zit het nu met Weil? Ik train met mijn honden in een poldergebied waar ook ratten aanwezig zijn en ben daar gemiddeld twee keer per week. Eén van mijn honden wil nog wel eens ongehoorzaam zijn (ik zit niet voor niets op training  ;) en door het water banjeren. Verder zijn het allebei reuen die als ze los lopen en de kans krijgen nog wel eens willen likken over het gras. Probeer het wel te voorkomen maar kan het niet 100% voor zijn. Deze twee zaken zijn voor mij toch reden om toch maar tegen Weil te gaan enten begin april. Maar weegt de bescherming tegen Weil op tegen de mogelijke nadelen in de toekomst? Want mijn beide honden hadden geen reactie op de entingen tot nog toe. Alhoewel, die jongste hond van mij heeft wel huidproblemen opgelopen vorig voorjaar en inderdaad na de entingen wat in de zomer echt geëscaleerd is (prednisonkuur), wie weet wat de relatie is geweest (dierenarts dacht aan pollen en later aan een allergie tegen een eiwit toen ik vertelde dat de honden alleen nog vers kregen). Maar goed, hoe zit het met Weil als je die weer jaar in jaar uit gaat enten? Schadelijk of niet, doen of niet? Want daarop kan je dus niet titeren.

Bedankt ook voor de uitleg van Pi en KC; ik dacht echt dat dat twee verschillende zaken waren, ook omdat de één via injectie gaat en de ander via neusdruppels. Weer wat geleerd, bedankt!
Door yazzie
#1500319
Oja, nog één vraagje. Weil kunnen ze toch gewoon enten zonder toevoegingen, ik bedoel dat is al vloeibaar? Bij DHP hebben ze toch solvens nodig om het oplosbaar te maken? En dat levert Nobivac toch gratis bij de DHP-vaccinaties? Toch?
Door Robian
#1500944
yazzie schreef: Oja, nog één vraagje. Weil kunnen ze toch gewoon enten zonder toevoegingen, ik bedoel dat is al vloeibaar? Bij DHP hebben ze toch solvens nodig om het oplosbaar te maken? En dat levert Nobivac toch gratis bij de DHP-vaccinaties? Toch?
ja, klopt helemaal  ;)
Normaal lossen ze de DHP op in de weil enting. Als je alleen DHP wilt zetten moeten ze solvens gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1500962
Tja weil enten..., da's echt iets waar je zelf uit moet komen. De meningen daarover verschillen ook enorm, lees maar eens her en der hier. Ik heb ook 2 reuen, die eeuwig en altijd in het water liggen en lebberen aan elk grassprietje en ja ik ent wel tegen weil. Geluk in ons geval is dat beide jongens geen reactie vertonen op de weilenting, dus dat maakt het "makkelijker".

Ik titer in maart en laat ze vervolgens beiden enten tegen weil.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1501133
yazzie schreef: Bedankt ook voor de uitleg van Pi en KC; ik dacht echt dat dat twee verschillende zaken waren, ook omdat de één via injectie gaat en de ander via neusdruppels. Weer wat geleerd, bedankt!
Hert is ook niet helemaal hetzelfde. In de KC zit Pi en bordetella. Bestaat dus uit twee dingen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door