Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Cathelijn
#1489047
Dit jaar mogen de honden mee naar Frankrijk. Lekker op de camping, een beetje wandelen, zwemmen en Frans vlees eten.
Wij gaan de tweede helft van juni en hun rabies verloopt in mei. Tussen we zouden in overtreding zijn als we dit jaar niet opnieuw laten vaccineren.
In het campingboekje staat dit jaar bij veel campings (nooit eerder gezien): vaccinatieboekje verplicht.
Heeft iemand nog recente ervaring hoe hier in Frankrijk in de praktijk mee wordt omgegaan?
Gebruikersavatar
Door Riek
#1490763
Ik denk dat wanneer je daar aankomt in het boekje wordt gekeken.
Heb geen idee wat ze doen als ze zien dat de inenting verlopen is.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Door Cathelijn
#1490835
Riek schreef: Ik denk dat wanneer je daar aankomt in het boekje wordt gekeken.
Heb geen idee wat ze doen als ze zien dat de inenting verlopen is.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Dat vrees ik ook. Titeren zal waarschijnlijk niet geaccepteerd worden en mijn Frans is ook zo slecht dat ik dat niet uit kan leggen.
Door Tica
#1500951
Ik was van de zomer op 4 verschillende cmping in Frankrijk, uiteraard het boekje meegenomen, maar nergens werd er naar gevraagd.

Geen idee of dit nu wel gevraagd gaat worden dit jaar.
Door Jacqueline1968
#1501069
bij ons is er in Frankrijk 2x naar gevraagd, dus het gebeurd wel. Ook een keer in Duitland trouwens, in het voormalig oost duitsland, ivm met een hondenziekte die in de buurt heerste......... dus wij nemen nooit het risico, de hond(en) gaan altijd mee naar het buitenland in de zomer, alleen toen onze 2 vorige honden echt oud werden zijn we in Nederland gebleven: om  het zware enten te kunnen nalaten, het lange reizen en ivm de taal en de dierenarts.

ik zou zo graag willen dat titeren voldoende was en al die rot entingen niet verplicht, maar het risico van inbeslagname ofzo iets en quarantaine (hoe schrijf je dat?) lijkt met vreselijk.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1504508
Jacqueline1968 schreef: bij ons is er in Frankrijk 2x naar gevraagd, dus het gebeurd wel. Ook een keer in Duitland trouwens, in het voormalig oost duitsland, ivm met een hondenziekte die in de buurt heerste......... dus wij nemen nooit het risico, de hond(en) gaan altijd mee naar het buitenland in de zomer, alleen toen onze 2 vorige honden echt oud werden zijn we in Nederland gebleven: om het zware enten te kunnen nalaten, het lange reizen en ivm de taal en de dierenarts.

ik zou zo graag willen dat titeren voldoende was en al die rot entingen niet verplicht, maar het risico van inbeslagname ofzo iets en quarantaine (hoe schrijf je dat?) lijkt met vreselijk.
ik vraag me wel af wie dit bepaalt? En of een camping zomaar je honden in beslag mag nemen???
ik ben al 4 jaar met de honden in Frankrijk geweest (Morvan) en nog nooit is er mij naar een boekje gevraagd.
En ik laat ze al 5 jaar niet meer standaard enten. Ik heb wel gezorgd dat de rabies enting niet verlopen was. Maar dat was meer voor mijn eigen gevoel, en niet voor de camping eigenaar
Door Jacqueline1968
#1504659
Ik schrijf helemaal niet dat (de campinghoudster in dit geval ook) iets met beslag te maken had, ik schrijf alleen dat wij nu in totaal 3x om de boekjes zijn gevraagd en dat in ruim 20jaar honden valt dat nogal mee, maar het gebeurd dus wel.

De 1e keer was in de Bourgonje, en op deze camping/bungalow park mochten volop honden, helemaal geen probleem.
Maar de eigenaresse, die zelf honden had, had het jaar ervoor te maken gehad met Parvo bij haar (jonge) honden, zij vroeg beleefd doch dringend of zij de papieren van onze hond mocht zien, tuurlijk kan je dat weigeren, maar dat is in Frankrijk niet altijd een goed idee, de burgermeerster staat zo voor je neus in zo'n klein dorpje, en aangezien wij niets te verbergen hadden............... geen idee wat er gebeurd was als we geweigerd hadden. We hebben er een zeer prettige vakantie gehad, en voelde ons zeer welkom trouwens, toch niet meer dan terecht dat je daar dan over spreekt als iemand zo'n nare ervaring heeft gehad.

De 2e keer was door de politie zelf, onze hond was aangevallen door een Franse hond, maar die man maakte zo'n stampij, dat hou je niet voor mogelijk, terwijl zijn hond niets had, en onze Boy een forse wond boven 1 van zijn ogen. Bovendien was die van hem zeker 30-40kg, een grote reu, en ons hondje een kruising poedelxkerrybleu van 12kg en die was niet begonnen, maar liep wel los (en de zijne schoot los)
Een hoop ellende, want zijn hond zat onder het bloed en hij belde gelijk de politie, bleek het van onze hond te zijn die dus die behoorlijke wond op zijn kop had. De politie vroeg om onze papieren en die van onze hond, ik moet zeggen dat wij met de politie in frankrijk niet zulke fijne ervaringen hebben, toeristje pesten was duidelijk hier het motto :-X


In Duitsland moesten we een da bezoeken omdat onze hond had behoorlijk zware diarree, de dierenarts vroeg om zijn paspoort met inentingen (en ik vond dat heel terecht) en was blij dat hij volledig geent was omdat er dus een ziekte heerste, welke zou ik niet meer weten.
De dierenarts was blij en heeft ons en onze hond op een zaterdagmiddag fantastisch geholpen.

Geen idee wat er gebeurd als iemand ziet dat je hond niet naar de eisen van de wet is ge-ent, maar ik denk persoonlijk dat je een hoop ellende zou kunnen krijgen. En dus.......... nemen wij geen risico. Ik zal dit jaar met onze da overleggen wat voor onze hond nu nodig is, omdat hij in 2009 geheel geent is. Weil zal hij zeker krijgen, misschien is de rest niet nodig voor Duitsland omdat Rabies 3 jaar geldt.

Maar dus nogmaals, het gebeurd wel, en ik neem geen risico, das het me niet waard
Laatst gewijzigd door Jacqueline1968 op di 02 feb 2010, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smurfie
#1505119
Hallo,
Wij zijn in Normandië geweest op een fijne camping, en daar vroeg men ook naar ht gezondheidsboekje, 't was de eerste keer dat we daar naartoe zijn geweest, en ik had( mia culpa) :-[ het vergeten, daar stonden we dan, maar goddank mochten we onze week er toch verblijven, nu ga ik (hoop) ik het niet meer vergeten.
grtn
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1505799
Ik heb tot nu toe begrepen dat de rabiesenting wel verplicht is in het buitenland maar de andere entingen niet, klopt dat niet meer dan ?
Door smurfie
#1505825
Ik dacht dat alle prikken verplicht waren als je naar het buitenland gaat, alleen niet die voor wormen en vlooien, alleen deze landen vragen dit nog erbij,  Malta, Groot Britannië, Ierland, Zweden en Cyprus ook een behandeling tegen parasieten en lintwormen. Finland vraagt een behandeling tegen lintwormen.
ale ik dacht toch toch dat de prikken verplicht waren , zeker ben ik ook niet,
bij ons in België is de rabies prik verplicht als je naar de ardennen gaat, de andere prikken zijn niet verplicht dacht ik, alleen preventief.
ik kijk ook ff naar de antwoorden,
grtn
misschien kan je eens lezen op deze site?
http://www.brusselsairlines.com/nl_be/m ... item=19964
Laatst gewijzigd door smurfie op wo 03 feb 2010, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#1506076
Voor zover ik weet is alleen de Rabiës verplicht binnen de EU (deze verloopt bij mijn honden in mei).
Een camping zal dan ook niet vragen om de andere vaccinaties denk ik, maar zullen het vaccinatieboekje evt willen zien voor de Rabiës.
Door Mevroi Kruim
#1506209
Het lijkt mij dat een campinghouder net als een pensionhouder of een hondenschool bv extra regels mag stellen aan de vaccinaties van honden op zijn terrein als hij dat wil. Het is tenslotte zijn terrein dus hij kan bepalen wie en wat er op mag en onder welke voorwaarden.

Rabies-vaccinatie is meestal officieel verplicht door de overheid, andere vaccinaties niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1506271
de Meiden schreef: Ik heb tot nu toe begrepen dat de rabiesenting wel verplicht is in het buitenland maar de andere entingen niet, klopt dat niet meer dan ?
Dat klopt wat betreft grenspassage. Campings/shows of wie dan ook kunnen daarnaast hun eigen aanvullende eisen hebben.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1506392
Angelique schreef: Dat klopt wat betreft grenspassage. Campings/shows of wie dan ook kunnen daarnaast hun eigen aanvullende eisen hebben.
O, gelukkig, dat is het bij ons, alleen de grenspassage. :)
Door Cathelijn
#1506966
Mevroi Kruim schreef: Het lijkt mij dat een campinghouder net als een pensionhouder of een hondenschool bv extra regels mag stellen aan de vaccinaties van honden op zijn terrein als hij dat wil. Het is tenslotte zijn terrein dus hij kan bepalen wie en wat er op mag en onder welke voorwaarden.

Rabies-vaccinatie is meestal officieel verplicht door de overheid, andere vaccinaties niet.
Okee (nog nooit meegemaakt, maar ik begrijp wat je zegt). In de campingboeken staat alleen: vaccinatieboekje verplicht. Daar kun je dan niet veel mee. Ik kan dat dus uitleggen als: rabiës verplicht.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door