Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door diliana
#1497516
hallo allemaal,

ik heb even een vraagje over mijn bestelde haaskarkassen.
ik heb onlangs bij Richard versvoeding haaskarkassen besteld.
die had ik wel vaker gehad en mijn mannen vonden dat heerlijk.
nu heb ik ze net uit de vriezer gehaalt en het valt me op dat ze dit keer niet zo goed bevleesd zijn.
het zijn net sparerips, ik denk dat de bot / vlees verhouding 50/50 is.
wat zouden jullie er mee doe?
gewoon geven, geven met wat extra spiervlees, of ze weggooien en wat anders geven voor vandaag?

alvast bedankt,
Door Alba
#1497529
50/50 is in principe toch prima voor vleesbot? Als je denkt dat het iets minder is, kan je er wat extra spiervlees bij doen voor de zekerheid.
Door diliana
#1497531
Alba schreef: 50/50 is in principe toch prima voor vleesbot? Als je denkt dat het iets minder is, kan je er wat extra spiervlees bij doen voor de zekerheid.

ik dacht dat het meestal 30% bot en 70% spiervlees moest zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#1497545
De haaskarkassen die ik heb zijn ook vrij kaal, ook zo'n 50/50. (Mijn meeste botten zijn trouwens 50/50/) .Ze krijgen ze hier altijd samen met vlees en orgaan. Geeft geen problemen.  ;)
Door Lizzy
#1497546
Als je uit gaat van 40% a 50% vleesbot, mag het bot zo rond de 50% bot en 50% vlees zijn. En als je 40% a 50% vleesbot neemt: dan komt het allemaal niet zo krap joh! Dan geef je de ene keer een goed bevleesd bot en de andere keer een minder goed bevleesd bot en komt je totaal aan kaal bot zo ongeveer op 20% en dat is prima.

Ik vind haaskarkassen echter vaak nog veel kaler dan 50% vlees en 50% bot. Ik denk dat ze eerder 80% bot en 20% vlees bevatten. Ik gooi daar dus echt wat spiervlees of pens bij.
Door Benjy en Misty
#1497664
De haaskarkas die ik eerder eens heb gekocht bij Herby was ook erg weinig bevleesd. Denk niet dat ik ze nog eens koop daar. Ze vonden ze ook niet echt lekker.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1497786
Lizzy schreef: Ik vind haaskarkassen echter vaak nog veel kaler dan 50% vlees en 50% bot. Ik denk dat ze eerder 80% bot en 20% vlees bevatten. Ik gooi daar dus echt wat spiervlees of pens bij.
Dat is dus ook mijn ervaring.... De haaskarkassen die ik heb zijn echt behoorlijk kaal.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1497806
Ik heb er een tijdje terug ook weer wat kunne scoren maar omdat je er toch iets bij moet geven (ik combineer altijd met orgaanvlees) vind ik ze - zeker prijstechnisch - niet aantekkeljk :(
Door diliana
#1499210
nou ik heb gisteren met succes de haaskarkassen aan mijn mannen gegeven.
ze vonden het heerlijk.
na het eten hebben ze ook nog wat geitenvlees gehad (is altijd lekker vet) en hun ontlasting was vandaag prima.
wel iets harder dan normaal maar ze hadden er geen probleemen mee.
vandaag hebben ze pensdag, dus kan hun maag weer even tot rust komen
Door sandrra
#1500204
Lizzy schreef: Als je uit gaat van 40% a 50% vleesbot, mag het bot zo rond de 50% bot en 50% vlees zijn. En als je 40% a 50% vleesbot neemt: dan komt het allemaal niet zo krap joh! Dan geef je de ene keer een goed bevleesd bot en de andere keer een minder goed bevleesd bot en komt je totaal aan kaal bot zo ongeveer op 20% en dat is prima.

Ik vind haaskarkassen echter vaak nog veel kaler dan 50% vlees en 50% bot. Ik denk dat ze eerder 80% bot en 20% vlees bevatten. Ik gooi daar dus echt wat spiervlees of pens bij.
Ja dat is ook mijn ervaring en gooi er extra vlees bij.
Door Lizzy
#1500208
Ze vinden ze hier overigens echt geweldig. Drie paar oogjes worden helemaal groot, als ze het alleen al ruiken. Maar als ze ze liggen te knagen denk ik wel eens "kannonnetjes, knetterhard die dingen". Maar goed, tot nu toe knagen ze ze prima weg en verteren ze ze ook uitstekend.
Door sandrra
#1500239
Hier zijn ze er idd ook wild van.
Als ik ze hoor knagen lijkt t hard maar de hebben ze zo weg eigenlijk en vind je er niets meer van terug
Door Lizzy
#1500320
Weet je wat ik zo raar vind? Hier vinden ze geen enkel wild lekker. Fazant, eend, gans: het is allemaal :puke:. Maar haas vinden ze dan wel ineens weer lekker. Zal het gekweekte haas zijn? Ik vind de karkassen zo donker......
Door sandrra
#1500361
ja hier net zo, hier eten ze wel tamme eend. Maar de rest van de wild soorten mag ik zelf opeten van ze.
Hoewel hert eten ze weer wel.
Gebruikersavatar
Door pike
#1501047
Lizzy schreef: Weet je wat ik zo raar vind? Hier vinden ze geen enkel wild lekker. Fazant, eend, gans: het is allemaal :puke:. Maar haas vinden ze dan wel ineens weer lekker.
Hier eten ze behalve de haas ook fazant en patrijs (zolang de darmen er maar uit zijn  ::)). Wilde eend/gans heb ik nog nooit gehad dus dat zou ik niet weten.
De haas is echter wel het hardst wat de botten van die drie soorten betreft. En het kaalst. Maar ze leveren ook bij het kleinste bekkie hier geen problemen op. Ze worden door alle drie goed weggeknaagd en probleemloos weer uitgepoept. Ik geef er wel altijd vlees bij overigens, maar ik reken ze gewoon als 50/50 bot.
Zal het gekweekte haas zijn? Ik vind de karkassen zo donker......
Ik heb nog nooit van gekweekte haas gehoord. Bestaat die echt???  Dat zou toch wel een teleurstelling voor mij zijn.  :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door