Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1496560
Hoi,
Ik heb in maart 2009 een Brits korthaarpoesje gekocht bij een fokker, bij het ophalen kreeg ik te horen dat ze een hartafwijking had en dat ik maar een echo moest laten maken.
Nu blijkt ze leucose te hebben en zal ze binnen dagen of weken ingeslapen moeten worden. (dat is de derde kat binnen het jaar)
Is zoiets te verhalen op de fokker?
Als ik in dit tempo door mijn britten ga dan ben ik dadelijk failliet. Ik zou dolgraag een nieuw katje hebben in de toekomst, maar het is een dure aangelegenheid op deze manier. Ik heb net voor kerst al een nieuw britje aangeschaft na het inslapen van mijn andere kat.
Ik kan zo niet aan de gang blijven.
Ik begin inmiddels te denken dat er een vloek rust op mijn katten:
1 kater gestorven op twee jarige leeftijd vanwege cardio myopathie
1 kater gestorven op 1 jarige leeftijd aan de natte vorm van FIP
1 poes gestorven op 6 jarige leeftijd aan nierfalen
1 poes gestorven op 11 jarige leeftijd aan nierfalen
1 poes nu met leucose op 1 jarige leeftijd.
Dit alles binnen een tijdsbestek van 10 jaar.

groetjes van hanna
Door Too
#1496585
Och Hanna, t zit je niet mee!  :bigarmhug:

Ik weet te weinig van leucose om je een advies te kunnen geven.
Weet je of de cattery Felv-vrij is, als ze regelmatig testen is er ,denk ik, weinig tegen in te brengen

Sterkte
Gebruikersavatar
Door koekje
#1496701
zowee, jij hebt je portie voor een heel mensenleven wel gehad.

leucose, is dat felv?
ergens zou het wel op de fokker te halen moeten zijn, want zij hebben bewust een ziek kitten meegegeven. volgens mij mag dt niet volgens de statuten van de kattenverenigingen. de fokker zou je uit moraal plichtsbesef iig wel al tegemoet mogen komen, maar zulke dingen kan je niet afdwingen.
ik ben niet genoeg thuis in de raskatten en fokkerswereld om er verder iets zinnigs over te zeggen.

mocht je nog eens een kitten bij een fokker willen halen, wil ik je aanraden om een goede en betrouwbare fokker uit te zoeken. dat is deze zo te zien niet geweest. het is moeilijk om een goede fokker uit te zoeken, maar er zijn vast wel genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen.
Door Kefraya
#1496770
Dat zit je niet mee zeg, wat een verschrikkelijke pech.
Waarom moet je katje ingeslapen worden? Als je geen andere katten hebt en je houdt haar binnen, is er geen enkel probleem. Ook met leukose kunnen katten nog een aantal jaren probleemloos leven, maar dan moet je uiteraard wel erg alert zijn op besmettingsgevaar.
Door hannabelgje
#1496783
ze is heel erg ziek, ze heeft zwaar bloedarmoede, tumoren in haar buik en een permanent verhoogde temperatuur, verder is ze lusteloos, broodmager en eet ze bijzonder slecht.
Ik geef haar nu lekkere hapjes om haar te stimuleren om tre eten en ze krijgt een paar keer per dag astronautenvoeding uit een tube.
Ik wilde haar toch nog wel mee naar huis nemen. Gisteravond en vanmorgen voelde ze zich iets beter en kwam ze ook naar me toe en ging ze zelf wat eten.
Dit kan natuurlijk niet heel lang zo doorgaan. Daar heeft niemand iets aan en het katje zeker niet.
De DA heeft wel aangeboden te behandelen met prednison, maar gezien het feit dat ze zo ziek is, vind ik dat niet echt een optie.

groetjes van Hanna.
Door Kefraya
#1496819
och, arm beestje. Nee, dan is inslapen inderdaad de allerbeste optie voor de arme meid. Ik dacht dat ze verder nog gezond was en dat alleen de diagnose nog maar gesteld was.
Heel veel sterkte  :bigarmhug: :bigarmhug:
Door Anne in Zweden
#1496848
Wat een afschuwelijk verhaal, zoveel katten verliezen in zo'n korte tijd. Misschien moet je tussendoor een keer een bastaardje uit het asiel halen, die worden meestal wel gezond oud...
Ik hoop dat je kattebol de komende tijd nog wat aansterkt en het toch nog onverwacht lang volhoudt. Heel veel sterkte met alle sores!
Door verwonderd
#1497738
Verschrikkelijk. Arm kitten ook.

En de cattery geeft je doodleuk een kitten mee met een hartafwijking. Ongelooflijk, dat is geen cattery dat is een broodfokker. Ik zou melding maken bij de kattenvereniging, dit is te dol voor woorden.
Door ibbi
#1497857
de fokker zou wel degelijk het kitten moeten vergoeden, als het binnen een jaar na aankoop sterft.  
verwacht verder maar niks van fokkers kant of van de kant vd vereniging, dat levert alleen maar teleurstellingen op  :-X   zolang er gefokt wordt en getest wordt, zoals hier in nederland gebruikelijk is, is het zoeken naar een betrouwbare cattery een zaak van jaren informeren, dingen checken, met mensen praten enz.

zo ie zo zijn de doorsnee raskatten zwakker en daarnaast komen zulke ziektes als felv vooral bij raskatten voor.  ( wist ik ook allemaal niet hoor, totdat ik 't van verschillende DA's hoorde tijdens de behandelingen van ons kitten* - wij hebben zelfs interferon geprobeert maar helaas .... )
als je meer info wilt over felv, testen, behandelingen e.d. kun je me altijd een berichtje sturen.
ik heb na de traumatische ervaringen met ons birmaantje* (is maar 11 maanden oud geworden, overleden aan felv )  geen raskat meer genomen, ik durfde het niet....
een jaar later kregen we Borre, via via, gewoon een htk'tje, prachtig halflangharig en supergezond.
dus ik sluit me aan bij Anne, kijk in 't asiel, of in 't plaatselijk krantje, of op mp, neem een gewoon htk kitten, en je hebt een veel grotere kans op een gezond dier waar je jarenlang plezier van hebt )

ik wens je heel erg veel sterkte... ik las je bericht gister al maar dit roept zulke nare herinneringen op dat ik niet eerder kon reageren, sorry.  ik denk aan je  :'(

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Laatst gewijzigd door ibbi op wo 27 jan 2010, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#1497925
ibbi schreef: daarnaast komen zulke ziektes als felv vooral bij raskatten voor.  ( wist ik ook allemaal niet hoor, totdat ik 't van verschillende DA's hoorde tijdens de behandelingen van ons kitten* - wij hebben zelfs interferon geprobeert maar helaas .... )
Laat ik eerst zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat dit kitten zo ziek is, maar bovenstaande is echt onzin. Katten waarvoor je een stamboom wilt zullen ten alle tijde getest moeten zijn op felv en fiv. Dus dat felv vooral bij raskatten voorkomt is gewoon niet waar.

Hieronder het regelement zoals dit geldt bij Felikat:

- Een dekkater moet over een negatieve Leukemie/Aidstest beschikken die ten tijde van de dekking niet ouder mag zijn dan één jaar. Tevens dient er eenmalig een dierenartsverklaring te worden overlegd,waarop de officiële naam, stamboeknummer en geboortedatum staan vermeld, waaruit blijkt dat beide testikels in het scrotum zijn ingedaald. Wij raden u dringend aan om alleen poezen ter dekking aan te nemen die eveneens over een (recente) Leukemie/Aidstest beschikken!

- Bij poezen die uit een andere vereniging geïmporteerd zijn, dient alleen bij de eerste dekking binnen Felikat samen met dekbewijs deel I een negatieve Leukemie/Aidstest van niet ouder dan 1 jaar meegezonden te worden.

- Bij niet-Felikat dekkaters: altijd met dekbewijs deel I een kopie van zijn stamboom en van een (geldige) Leukemie/Aidstest meezenden.
Attentie! Leukemie-entingen worden niet geaccepteerd.
Door ibbi
#1497944
Loeka schreef: Laat ik eerst zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat dit kitten zo ziek is, maar bovenstaande is echt onzin. Katten waarvoor je een stamboom wilt zullen ten alle tijde getest moeten zijn op felv en fiv. Dus dat felv vooral bij raskatten voorkomt is gewoon niet waar.

Hieronder het regelement zoals dit geldt bij Felikat:

- Een dekkater moet over een negatieve Leukemie/Aidstest beschikken die ten tijde van de dekking niet ouder mag zijn dan één jaar. Tevens dient er eenmalig een dierenartsverklaring te worden overlegd,waarop de officiële naam, stamboeknummer en geboortedatum staan vermeld, waaruit blijkt dat beide testikels in het scrotum zijn ingedaald. Wij raden u dringend aan om alleen poezen ter dekking aan te nemen die eveneens over een (recente) Leukemie/Aidstest beschikken!

- Bij poezen die uit een andere vereniging geïmporteerd zijn, dient alleen bij de eerste dekking binnen Felikat samen met dekbewijs deel I een negatieve Leukemie/Aidstest van niet ouder dan 1 jaar meegezonden te worden.

- Bij niet-Felikat dekkaters: altijd met dekbewijs deel I een kopie van zijn stamboom en van een (geldige) Leukemie/Aidstest meezenden.
Attentie! Leukemie-entingen worden niet geaccepteerd.
sorry maar ik heb helaas geleerd dat wat jij zegt dus onzin is.  er zijn manieren om de testen verkeerd te gebruiken.
snaptesten laten alleen zien dat de poes op dat moment geen felv heeft... mocht zij ( of de kater )  ervoor of erna met een felv-kat in aanraking komen en besmet raken met felv, zie je dat niet op een snaptest.  
daar is een uitgebreide lab. test voor nodig.  is een stuk duurder dus wordt niet gedaan.

op die manier wordt er dus verkeerd gehandeld( bv op 't verkeerde moment ---- ze zouden ook na de dekking of na de bevalling opnieuw moeten testen ! )  
en dan een test doen die laat zien of zij/hij de drager is van antistoffen, dus besmet is geraakt, zelf niet ziek is, maar het kan doorgeven aan de kittens.  
1 snaptest per jaar is maar verplicht ja .... als kittenkoper weet je dus nooit of je bedonderd wordt.... al dan niet bewust.... zo zijn wij ook het schip ingegaan.... geteste ouders, maar wel een felv besmetting.

p.s. ons kitten had dus een stamboom en  geteste ouders
Laatst gewijzigd door ibbi op wo 27 jan 2010, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1497949
p.s. ik heb dit allemaal gehoort van verschillende DA's
ook in die maanden kregen we van 3 (!)  verschillende DA's  te horen dat deze ziektes zoveel nog bij raskatten voorkomen. omdat iedereen in 't sprookje van die testen wil blijven geloven......... omdat niemand het wil veranderen, omdat er zoveel belangen mee gemoeid zijn
( lees ;  financieel ) ..... etc 

:'(



:-X

het hele verhaal en alle zaken die er toen boven water kwamen over testen, het tijdstip van testen, vaccineren, verenigingen, DA's die eraan meewerken, foute fokkers e.d.  is te veel voor me om nu op te schrijven , maar geloof alsjeblieft niet in die inzin die algemeen voor waar wordt aangenomen....
het is net zo waar als een goeie brokkenreklame    :D
  :'(
Door flin
#1498007
hannabelgje schreef: ze is heel erg ziek, ze heeft zwaar bloedarmoede, tumoren in haar buik en een permanent verhoogde temperatuur, verder is ze lusteloos, broodmager en eet ze bijzonder slecht.
Ik geef haar nu lekkere hapjes om haar te stimuleren om tre eten en ze krijgt een paar keer per dag astronautenvoeding uit een tube.
Ik wilde haar toch nog wel mee naar huis nemen. Gisteravond en vanmorgen voelde ze zich iets beter en kwam ze ook naar me toe en ging ze zelf wat eten.
Dit kan natuurlijk niet heel lang zo doorgaan. Daar heeft niemand iets aan en het katje zeker niet.
De DA heeft wel aangeboden te behandelen met prednison, maar gezien het feit dat ze zo ziek is, vind ik dat niet echt een optie.

groetjes van Hanna.
och, arm dier, en arme jij!

  heel veel sterkte
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door