Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mini.loesy
#1497066
hallo,

ik ben marloes en woonachtig in middelburg (zeeland)... lange tijd was ik al aan het twijfelen of ik vers vlees zou gaan serveren aan onze katten :D we hebben 3 katten: karel en flodder 8 jaar en kees 4 jaar. flodder heeft nog maar 4 tanden omdat hij een tandontsteking had :( maar het gaat nu gelukkig wel weer goed.
ze zitten nu op het strenge dieet van de DA omdat ze nogal gevoelig zijn voor blaasproblemen, maar ik heb al gemerkt dat dit behoorlijk wat kost ???
nou heb ik 2 merken gekocht. carnibest en smuldier (deze was helemaal niet zo duur 400 gr bij agrimarkt voor 0,49 eurocent!! eerst heb ik de carnibest geprobeerd net en nu heb ik er smuldier in gedaan met een laag brokken. ze vonden het heel erg gek dat er nu iets anders in het bakje ligt. af en toe ruiken ze eraan maar niet echt eten ofzo :-\ heeft iemand tips over hoe ik het zou kunnen introduceren??????

groetjes marloes
Door Too
#1497116
Hi Marloes welkom hier!

Ja hoor tips genoeg :D

te beginnen met afscheid nemen van de brokjes ;) [maar ik ben een 'naar' mens]

-veel geduld en slimmigheid, bijna alles is geoorloofd
- warm water over de kvv
- is er een blikvoer waar ze van houden, dan zou je dat kunnen mengen met t vers [eerst veel blik en dan geleidelijk afbouwen], blikvis wil ook wel s werken
-als ze tartaar oid lekker vinden... mengen

Welke smuldier heb je gekocht, er zijn verschillende versies en in sommige soorten zit pens... veel katten vinden dat oneetbaar


Succes
Door mini.loesy
#1497256
van smuldier heb ik de gewone vleesvariant gekocht ( geen idee of er pens in zit) van de carnibest de natuurvoer..
ik heb nog een blikje zalm en zal het nog eens gaan proberen...

xxx miniloesy
Gebruikersavatar
Door koekje
#1497363
vlees van smuldier is niets meer dan gemalen kopvlees. dit is niet compleet, hou hier rekening mee.
als je kvv wil voeren, of daar alleen mee beginnen, neem dan dingen waar op staat dat ze compleet zijn.
Door mini.loesy
#1497405
ok ;) ja ik stond in de agrimarkt en ik vond zomaar eeneens de smuldierafdeling haha ::) ik ben eigenlijk ook maar sinds vandaag gaan denken over vers vlees geven... maar ik zou dus ook gewoon rauw vlees kunnen geven zoals kipfilet,hart enz??? zonder andere dingen erbij??
en van die smuldier kip, moet ik daar nog wat bijdoen ofzo om het completer te maken??

ik ben benieuwd of ze het dan wel gaan eten want ik moet zeggen.. onze 3 katten zijn altijd binnenkatten geweest en al helemaal niet gewend aan vogels,muisjes enz vangen... ik heb ook carnibest dat in een worst zit maar dat vind ik er ranzig uitzien... ik geef ze deze avond nog maar ff klein beetje brokjes want katten mogen niet vasten toch? dat las ik net ergens...
ik ben echt naarstig op zoek naar tips voordat ik straks nog meer dingen ga kopen die eigenlijk niet hoeven

xxx loesy
Gebruikersavatar
Door koekje
#1497440
ik denk dat het handig is om eerst verschillende artikelen te lezen in de barfplaats bieb. het merendeel is op honden gericht, maar ook veel toepasbaar voor katten.
Door mini.loesy
#1497659
ik zit net in de barfbieb te kijken maar dit is eigenlijk voornamelijk gericht op honden ??? en die hebben we dus niet.. gisteravond druk bezig geweest met het experimenteren van de smuldier en de carnibest natuurvoer.. de carnibest is gemalen vlees nou dat vonden ze totaal niet lekker.
miss dat mijn katten wel meer van de gewone stukjes rauwe vlees zijn, en ik zei stukjes want een van mijn katten heeft nog maar 4 hoektanden dus hij kan niet echt het vlees kapotscheuren :P hahahahhahahaha
ik heb gister kipfilet uitgelegd dus ik zal vanavond die eens in stukjes snijden..
Door Mevroi Kruim
#1497810
Hoi, welkom hier!
Goed idee om in de bieb te lezen, het meeste dat op honden van toepassing is geldt ook voor katten dus je kunt er genoeg leren.

Je hebt komplete vers voeders (kvv) en je hebt gemalen stukken dood dier, zoals van Smuldier en Rodi bv. Dat laatste is niet compleet en dus niet geschikt om standaard te voeren, het eerste wel. Carnibest is wel compleet en van Smuldier zijn er ook complete varianten. En ook bij versvoer geldt alle waar naar z'n geld, als je 49 cent betaalt kun je op je vingers natellen dat dat echt geen topkwaliteit is maar gemalen afval. Hoeft geen probleem te zijn als je het maar niet als enige voer geeft.

Katten moeten meestal erg wennen aan ander voer. Als je hier ff rondneust in de kattenhoek vind je legio berichten van kattenpersoneel met handen in het haar want 'ze lusten het niet!'. Kwestie van doorzetten en er tijd voor uittrekken en vastbesloten zijn.
Er zijn idd katten die barf, dus stukken vlees en botjes, veel lekkerder vinden dan gemalen spul. Uitproberen dus.
Voor de tandeloze kat zal barfen geen optie zijn maar vaak krijgen ze kleingesneden kipfilet nog wel aardig weg, of kippenlevertjes.

Voorzichtig mengen met het oude voer, als ze het lusten mengen met blik (en de brokjes weg, en ook niet meer geven! een kat gaat NIET dood van een keer een maaltijd overslaan), overgieten met heet water, mengen met zalm of sardien uit blik ... mogelijkheden genoeg. Met kleine stapjes beginnen en niet opgeven.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1497851
Hoi Marloes, we zijn bijna buren ;), ik kom uit Grijpskerke.

Ook mijn kat is sinds nog geen half jaartje over gestapt naar eerst kvv en nu barf. Bibi vond ze heel erg lekker, direct al. (ik heb nog wat over eventueel om te proberen...) Kip wist ik al dat ze het lekker vond, dus af en toe een stukje kip erbij gegeven, dat werden later kipnekjes. Toen we gans hadden heb ik dit ook geprobeerd, ook een succes. De organen gingen moeilijker, maar een lepeltje blikvis deed wonderen. Ik snijd nu nog de organen in kleine blokjes, meng daar de blikvis doorheen en dan eet ze met veel smaak alles op.

Nu eet ze aan vlees; kip, haas, gans, rund, hert, geit. Aan vleesbot: kipnek, kalkoennek, eendennek (alleen tam), haaskarkas (de ribbetjes). Organen eet ze van allerlei soorten als er maar blikvis doorheen zit.

Ik heb steeds een nieuw stukje vlees geïntroduceerd, soms niet de eerste keer, maar na twee of drie keer vond ze het lekker. Nu heb ik een schemaatje gemaakt met behulp van de barf-rekenhulp. De percentages wat aangepast voor katten. En het werkt keurig. Ze is zelfs wat aangekomen, mooie drolletjes, levendiger dan voorheen.

Ik denk zelfs dat ik mijn vorige kat er toen mee had kunnen redden. Die heb ik na een jaar dokteren in laten slapen.  :'( Hij had vooral blaasproblemen.

Ik zou als ik jou was vooral volhouden om je katten er van te overtuigen wat echt goed voor ze is.

Succes
Door mini.loesy
#1498487
vandaag met de katten voor inentingen geweest. 2 wogen er ruim 5,5 en 1 net 4 kilo.. nu weet ik ook hoeveel ze wegen  ;D karel word volgende week geopereerd om een aantal tanden eruit te laten halen... hij is trouwens al bijna 10 hoorde ik bij de dierenarts ??? ik ken de katten van  me vriend nog maar iets van 4 jaar dus niet precies..
ik heb kippenlever gekocht (kosten niet zo heel veel) en ik heb kipfilet gekocht....
het probleem is wel bij onze katten, als ik te lang bezig ben met het maken van het eten dan moeten ze het gelijk niet meer, en dat is dan vooral bij flodder.. die heeft beetje trauma van dat 'ik''  iets slechts( zoals pilletjes ofzo) door het eten doe...
@t willy: waar haal jij je vlees vandaan eigenlijk :D jij weet vast wel een aantal goeie adresjes :biggrin2:

:-*
marloes
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door