Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1496386
Ik heb me flink ingelezen over barfen, maar 1 ding is me nog niet helemaal duidelijk.
Behoren rug, nek, ribben, heupen en schouders van oudere dieren (rund, schaap of geit) tot dragende botten?
Mag je van jonge dieren (lam, kalf en jong geitje) deze botten dus wel geven?

Tot hoors.
Iza
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1496406
Lamsnek en geitenribben eten de meiden hier wel. Rug, heupen en schouders heb ik geen ervaring mee, maar het klinkt me nogal heftig in de oren. Voor mijn dames zijn lamsnekken wel ongeveer het hardste bot dat ze te knagen krijgen. En dan met voldoende spiervlees ter compensatie.
Door Happy Tail
#1496409
Dragende botten zijn in die zin alleen poten.

De schouder, nek en ribben kunnen vrij hard zijn als het van oudere dieren is. Het ligt er dus maar net aan hoe oud het dier dan is en hoe goed je hond ermee overweg kan.
Verder is een lam al gauw schaap, omgekeerd komt ook voor. Sommigen hanteren schaap vanaf  8 maanden en bij anderen zijn ze pas schaap na een jaar...

De schapenribben die ik geef zijn soms zelfs zachter dan de geitenribben die ik heb.

als recreatiebot zou je schouder van een jong lam of geitje kunnen geven. Ik geef hier nog wel eens een compleet bevleesde poot of schouder dan halen ze netjes het vlees eraf en de rest gaat de kliko in.
Je moet zelf even inschatten of je hond netjes ermee omgaat of dat je het gewoon voorkomt door het niet te geven.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1496451
als je safe wil zijn moet je helemaal geen botten van schapen en rund geven....
daarbij is het moeilijk in te schatten wat je leverancier onder jong verstaat, ik heb wel eens lamsribben gehad volgens de leverancier boterzacht, mooi niet dus....
het is dus ook een beetje afhankelijk, en dan doe je de snoeischaartest, kom je er dan niet doorheen dat is het rijp voor de kliko!
Door Iza
#1496604
Super bedankt voor jullie tips en ervaringen.

Ik geef voornamelijk botvlees van gevogelte (6 soorten) en spiervlees doe ik dan zo veel mogelijk van vee enz. Zo krijgt mijn hond veel variatie.
Was benieuwd of je dus ook botten van lam, schaap, geit, koe enz kan geven. Maar zo te zien worden deze meestal gebruikt als recreatie bot.

Gr. Iza
Door 202Spots
#1496616
Dragende botten zijn zoals Happy Tail al schreef, zijn alleen de poten die het gewicht van 't dier "dragen"
Poten van 'n koe of schaap, zijn veel groter en hebben meer gewicht te dragen dan kippen of eenden poten,
en de poten van gevogelte /konijn of andere kleinere dieren geven we gewoon als vleesbot.
Bot van kalkoen poten is weer zwaarder en harder, die worden hier alleen gemaken gegeven.
Ribben van lam en geit zijn meestal zacht genoeg, runder ribben zijn weer veels te hard om te geven,
Lam nek en lams koppen worden ook gegeven en wanneer ik 'n lam of geit ribbenkast heb waar de ruggewervel
er ook aan vast zit dan krijgen ze dat ook, maar geen lams of geiten poot..helemaal geen botten van grote dieren
Het enige wat ik als recreatie bot geef is de kalf schouderblad.
Success.
Door Red_Hunter
#1496756
Oh even een vraagje wat hier ook mee te maken heeft.

Ik had haaskarkas besteld maar volgens mij zitten er in de doos allemaal poten ipv de karkassen die ik normaal heb (rib en rugstuk), zijn die poten ook eetbaar of is dat te hard voor de honden?

Groetjes Trudie
Door 202Spots
#1496847
Red_Hunter schreef: Oh even een vraagje wat hier ook mee te maken heeft.

Ik had haaskarkas besteld maar volgens mij zitten er in de doos allemaal poten ipv de karkassen die ik normaal heb (rib en rugstuk), zijn die poten ook eetbaar of is dat te hard voor de honden?

Groetjes Trudie
Zie berichtje net boven je vraag.... :-\
en de poten van gevogelte /konijn of andere kleinere dieren geven we gewoon als vleesbot.
Door Nynke
#1496928
ik geef voor de zekerheid sowieso geen botten van oudere dieren.  :) Better safe then sorry !!!!!!!!

Heel soms geef ik lamsribben en geitenribben alleen maar als het echt piepjong is  :-\ :-\  voor de rest alleen maar gevogelte; kip, kwartel, eend en parelhoen  :)
Door tieneke
#1497104
Ik voer ook geen botten van oudere dieren en geef deze ook niet als recreatiebot omdat het echte tandenslopers zijn, dus schaap/geit/rund vallen sowiezo af.
De lamsribben die ik koop zijn van jonge dieren en vrij zacht.
De kalfsribben/nekken/heupen en schouderbladen die ik wel eens kocht waren afkomstig van hooguit 3 a 4 maanden oude beesten en echt boterzacht,jammergenoeg zit er niet heel veel voedingswaarde in kalfsvlees dus geef ik liever een ander bot/vlees soort.
Gebruikersavatar
Door kira
#1497145
Hier geef ik eigenlijk ook alleen rib van lam, idem voor schouder en nek. En ik check de hardheid. Verder kijk ik dan ook nog naar de beer. Kleine Beer mag wel een heel erg bevleesd pootje van een lam hebben. Die kluift het vlees eraf en dan ruilen we het, die is zuinig op haar gebit. Theemuts mag alleen maar dingen die ik echt zacht vind, die zal haar tanden er op breken want iets laten liggen, dat doe je niet.
Door Red_Hunter
#1497222
202Spots schreef: Zie berichtje net boven je vraag.... :-\
Ja sorry maar van de kleine dieren vind ik haas toch wel het hardst, vandaar.

Groetjes Trudie
Door tieneke
#1497284
Red_Hunter schreef: Ja sorry maar van de kleine dieren vind ik haas toch wel het hardst, vandaar.

Groetjes Trudie
Die kunnen inderdaad aardig hard zijn....maar met jouw formaat honden moet dat toch geen probleen zijn  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door