Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kwibus
#1496348
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Louise, ben 23 jaar en heb een dwergpincher Kwibus die morgen 13 jaar wordt.
We hebben nooit problemen met Kwibus gehad, tot voor kort. Een aantal maanden terug moest hij 's nachts plassen. Hij ligt op mijn bed en dus moest ik er 's nachts uit om hem vervolgens in de tuin te laten plassen. Twee weken geleden zijn we naar de dierenarts geweest voor de jaarlijkse controle en heb hem het probleem voorgelegd. Ik zat zelf te denken aan incontinentie. De dierenarst wilde dit eerst uitzoeken met een urine-onderzoek. We konden een plasje inleveren op iedere avond dat er spreekuur was. Na het bezoekje aan de dierenarts is het erg hard achteruit gegaan met Kwibus. Hij werd blind, of in ieder geval ziet hij niet veel meer. Hij botst overal tegenaan. Gisteravond ben ik opnieuw naar de dierenarts geweest met een plasje en de hond. Het viel de dierenarts meteen op dat hij erg onrustig rondloopt. Hij loopt steeds hetzelfde rondje en onderweg moet hij oppassen dat hij niet ergens tegenaan knalt.

De urine-onderzoek kon niet meteen gedaan worden, omdat er geen stickjes aanwezig waren om de test te doen. De praktijk is net nieuw en nog niet alles is op z'n plaats. (Een beetje slecht, want wat doe je als je een spoedgeval hebt?) Maar goed, hij zou later de urine testen bij een ander praktijk (hoofdpraktijk) en ons bellen over de uitslag. Hij zat te denken aan suikerziekte, vanwege de blindheid en het plassen.

Later werden we gebeld. De urine test was gedaan en er was geen suiker in aangetroffen, dus geen suikerziekte. Er waren wel veel eiwitten in gevonden en het gewicht van de urine was te laag. Hij drinkt het water op en het gaat er ook weer uit. Zijn lichaam doet er niks mee. Ook was de urine niet zuur genoeg. Conclusie: nierproblemen. Vandaag kunnen we voer ophalen wat speciaal voor de nieren is. (Science volgens mij).

Nu krijgt Kwibus Biofood. Was hier erg tevreden over. Maar nu hij nierproblemen heeft, kunnen we hem dit voer niet meer geven. Ik ben ook niet weg van het dierenartsenvoer, dus ben ik op internet opzoek gegaan. Toen kwam ik uit op dit forum. Het stukje over BARFen en nierproblemen heb ik al gelezen en daar kan ik wel wat mee.

Even de symptomen op een rij:

- veel drinken
- in huis plassen
- blind
- loopt rondjes (wat volgens de dierenarts komt doordat hij centraal een tic heeft gehad)
- vermagerd
- eet zeer slecht (alleen koekjes en appel)
- loopt raar met z'n achterpoten

Ik wil hem graag KVV gaan geven. Maar de brokken van de dierenarts...hoe goed/slecht zijn die voor de hond? Ik las namelijk dat eiwitten van vlees het beste zijn voor de hond. Vind ik zeer logisch!!! Kan ik hem gelijk overzetten op KVV of mengen met brokken? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Toevoeging: 's Nachts ligt hij onder de dekens bij mij in bed. Opeens wordt hij wakker en hijgt en ademt ontzettend snel. Vannacht piepte hij er ook bij. Pijn???
Laatst gewijzigd door Kwibus op di 26 jan 2010, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1496359
Hallo Louise, welkom op Barfplaats! Gatsie, wat naar dat het ineens zo hard achteruit gaat met Kwibus.... :-\. Nierproblemen zou mij niet verbazen. Maar, of dit het enige probleem is, durf ik je niet te zeggen. Heeft de dierenarts ook bloed geprikt? Dat lijkt mij namelijk een goed idee. Ik heb er namelijk niet zoveel vertrouwen in dat er niet meer aan de hand is.... Niet om je bang te maken. Maar ik zou dus zelf voor een 2nd opinion naar een andere DA gaan.

Ik ben van mening dat je Kwibus het best nooit meer 1 brok in zijn leven kan geven. Tenminste, laat ik het zo zeggen, als Kwibus een goed darmstelsel heeft, zou ik hem zelf dus echt cold turkey over zetten op verse/rauwe voeding. Even een paar dagen overgieten met gekookt water en daar ook snel mee stoppen. Ik zou zelf kiezen om zelf samen te gaan stellen (BARF) maar ik begrijp dat deze rauw/vers materie nieuw is voor je. Dus ja, ik zou je dan adviseren om KVV te gaan geven. Er zijn een paar merken die een nier-dieet-KVV hebben. Duck en Bandit. Ik zou dan zelf eerder kiezen voor Bandit. Of voor een gewone KVV, niet eens eentje die speciaal voor nierproblemen is. Daar zou ik dan zelf groenten en vet (visolie, olijfolie en rauw schapenvet) aan toe voegen. En de hoeveelheid voer wat in mindering brengen. Zie daarvoor het barf nier dieet. Ik zou zelf een merk kiezen waar ze geen calcium supplement gebruiken maar gemalen bot. Dus bijvoorbeeld  All Animal, Bandit, Bibi, Carnibest, Carnivoer, Haaksbarf.

Goed, verder zou ik hem ogenblikkelijk Solidago gaan geven. De tabletten van Dr A Vogel zijn prima. Daar geef je hem 1 tablet van per dag.

Nierbrokjes van de dierenarts zouden in mijn ogen verboden moeten worden. Zo simpel is dat. Brokken drogen de hond uit. Is dit voor een gezonde hond al slecht, is dit de ondergang voor een hond met nierproblemen. En het heeft geen zin om water aan een brok toe te voegen. Brokken bevatten A)teveel belastende stoffen en dat is slecht voor de nieren en B)heeft een hond natuurlijk vochtrijke voeding nodig, rauw vers vlees.
Door Kwibus
#1496557
Dank je wel, Lizzy!

Dus Rodi is geen goede oplossing? Ik las namelijk ook in het stukje dat Pens erg goed is voor honden met nierproblemen. Dus ik zat te denken aan Pens van Rodi.

Ik had al geen goede verhalen gehoord over Hills en andere merken voer wat de DA verkoopt. Ik doe de opleiding dierverzorging en heb vorig jaar een lezing bijgewoond over BARF. Erg interessant, maar was toen nog niet helemaal overtuigd, plus dat mijn ouders vers vlees niet echt zagen zitten. Ik ben toen overgestapt op Biofood. Mijn vriendin gaf dit voer ook aan haar honden en was er tevreden over.

Ik weet 1 ding wel...mijn volgende hond gaat direct op rauw of vers vlees. Ik ben zelf vegetarier, maar dit heb ik wel over voor mijn hond. Honden zijn tenslotte carnivoren!
Door Kwibus
#1496562
Ik heb even op verschillende sites gekeken van de merken die Lizzy hierboven noemde, maar van Bandit kan ik geen verkooppunten vinden en van de andere voedingen heb ik niet echt verkooppunten in mijn buurt. Ik woon in Berlikum. Dat ligt tussen Franeker en Leeuwarden in. Ik ben nu op school in Leeuwarden.

Wie weet een goed merk wat bij mij in de buurt verkocht wordt?
Door inni
#1496582
Stuur misschien 's een mailtje naar Bandit met de vraag waar in je buurt een verkooppunt is.

In ieder geval veel succes en hopelijk krijgt Kwibus 't nog makkelijker.
Door Kwibus
#1496589
Van Duck heb ik ook voeding gevonden wat speciaal is voor honden met Nierproblemen. Is dit ook goed voer voor Kwibus? Ik heb het over Duck Therapie. Ik kon niet vinden of er gemalen bot in zit.
Door Kwibus
#1496594
Ik ga eerst Duck Therapie proberen. Ik heb op de site van Duck in het gastenboek gekeken en daar stonden veel reacties van verschillende mensen met honden met nierproblemen. Er was ook iemand met een Rhodesian Ridgeback van 12,5 jaar oud. Deze wilde het dieetvoer niet eten en was doodziek. Toen Duck therapie geprobeerd en nu gaat het steeds beter met hem!
Door Kwibus
#1496807
Oke, bedankt!

Ik heb vanmiddag gewinkeld. Ze hadden geen Duck Therapie. Dus ik heb Duck Pens meegenomen. Dit is een aanvullend diervoeding. Hij heeft vanmiddag voordat ik thuis kwam, van mijn moeder een beetje volle yoghurt gehad. Dit vond hij wel lekker. Hoeveel mag hij hiervan hebben per dag en wat kan ik hem het beste geven samen met de pens?

Hij weegt 5 kg.
Door Kwibus
#1497604
Weer even een update. Ik heb hem gister Pens gegeven en schapenvet (waar ook omega 6 en 9 in zit) en olijfolie. Dit vond hij super lekker. ik heb hem vanmorgen hetzelfde gegeven met volle yoghurt erbij. Ook dit heeft hij opgegeten.

Hij is ontzettend slap als ik hem uit z'n slaap haal en kan niet op zijn pootjes staan.

Ik heb vanmorgen de dierenarts (een andere dan de mijne) gebeld voor een second opinion. Ze vroeg of er ook een bloedonderzoek gedaan was. Dit was niet gedaan. Dus dat gaat gebeuren. Omdat hij vanmorgen al gegeten had, kan hij nu niet meer een bloedonderzoek hebben. Dus hebben we een afspraak staan voor morgenochtend om half 9. Vanavond mag hij na zes uur niks meer hebben, behalve water.

Ook hebben we het idee dat hij een lichte hersenbloeding heeft gehad. Hij loopt steeds rondjes naar rechts, is heel snel blind / slechtziend geworden. Mijn eigen dierenarts heeft hier niks over gezegd. Hij zei alleen dat hij centraal een tikje gehad heeft.
Door Kwibus
#1497630
[quote="Lizzy"]
Goed, verder zou ik hem ogenblikkelijk Solidago gaan geven. De tabletten van Dr A Vogel zijn prima. Daar geef je hem 1 tablet van per dag. [/quote]

Ik heb even op het internet gezocht naar solidago. Je hebt het in tablet vorm, maar ook in vloeibare vorm. Eten gaat op het moment erg moeizaam. Dus kan ik dan ook solidago in vloeibare vorm geven?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1497652
[quote="Kwibus"]
Weer even een update. Ik heb hem gister Pens gegeven en schapenvet (waar ook omega 6 en 9 in zit) en olijfolie. Dit vond hij super lekker. ik heb hem vanmorgen hetzelfde gegeven met volle yoghurt erbij. Ook dit heeft hij opgegeten.

Hij is ontzettend slap als ik hem uit z'n slaap haal en kan niet op zijn pootjes staan.

Ik heb vanmorgen de dierenarts (een andere dan de mijne) gebeld voor een second opinion. Ze vroeg of er ook een bloedonderzoek gedaan was. Dit was niet gedaan. Dus dat gaat gebeuren. Omdat hij vanmorgen al gegeten had, kan hij nu niet meer een bloedonderzoek hebben. Dus hebben we een afspraak staan voor morgenochtend om half 9. Vanavond mag hij na zes uur niks meer hebben, behalve water.

Ook hebben we het idee dat hij een lichte hersenbloeding heeft gehad. Hij loopt steeds rondjes naar rechts, is heel snel blind / slechtziend geworden. Mijn eigen dierenarts heeft hier niks over gezegd. Hij zei alleen dat hij centraal een tikje gehad heeft.
[/quote]

Hopen dat het met die second opinie duidelijker wordt wat er aan de hand is.
Sterkte morgen bij de da!
Door Lizzy
#1497729
[quote="Kwibus"]
Ik heb even op het internet gezocht naar solidago. Je hebt het in tablet vorm, maar ook in vloeibare vorm. Eten gaat op het moment erg moeizaam. Dus kan ik dan ook solidago in vloeibare vorm geven?
[/quote]

Dat kan maar de smaak is goor............ :-\

Sterkte!!
Door Kwibus
#1497766
[quote="Lizzy"]
Dat kan maar de smaak is goor............ :-\

Sterkte!!
[/quote]

Geproefd?? ;)
Ik zal vanmiddag naar de drogist en haal de tablet vorm. 1 tablet per dag was goed, toch? Hij weegt 5 kg, of misschien weegt hij intussen al minder. (twee weken geleden woog hij 5,5 kg)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door